Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

От нелегалните таксита и монопол на автогарите се оплакват превозвачи

Какви са възможностите на общините да осигурят удобен и редовен транспорт за жителите си- това е основната тема в "Посоките на делника" по РАДИО ВИДИН.

© Снимка: РАДИО ВИДИН

"В община Видин действа транспортна схема, която включва междуселищни и вътрешноградски линии. За момента те са съобразени с нуждите на града, с работното време на предприятия, институции, с учебното разписание на училищата, с ж. п. разписанието",
каза Венета Йорданова, младши експерт "Транспорт и разрешителни режими" в Община Видин.

"Само в две села- Клисурица и Долна Рикса от община Монтана, не достига всеки ден обществен транспорт. В Смоляновци, което е едно от най-големите по жители села в общината, превозвачът се е отказал да обслужва линията, заради нелегални превозвачи", съобщи пред сътрудника ни Биляна Борисова, Даниела Генурова- началник отдел "Транспорт" в община Монтана.

"В другите села автобуси преминават редовно, като графикът е съгласуван с жителите. В Монтана една трета от пенсионерите над 70-годишна възраст се възползват от безплатни карти за пътуване в градския транспорт на града от април до декември", допълни още Даниела Генурова.

В община Вършец автобусните линии от републиканската, областната, общинската и вътрешноградската транспортни схеми се обслужват от монтанска транспортна фирма, с която общината има сключен договор за превоз на пътници. Това предаде сътрудникът ни Евелина Георгиева. Общината се стреми да поддържа и покрива с обществен превоз поне основните пътни артерии към Вършец от Враца, Монтана и София. До скоро пътят от столицата до Вършец през прохода Петрохан бе затворен за преминаване на автомобили до 10 тона, което наложи промяна на маршрута София- Вършец и автобусите, вместо през Петрохан, трябваше да пътуват през Враца.

Обръщаме поглед и към ученическия транспорт, защото до началото на учебната година остава месец и половина. И през новата учебна 2013-2014 г. година община Лом ще подсигури безплатен превоз на ученици до 16-годишна възраст. Общо 6 автобуса осъществяват транспорт на деца, живеещи в населени места без училище до учебни заведения от общината, информира сътрудникът на РАДИО ВИДИН Владо Недев.

© Снимка: Жоро Александров

Общественият транспорт във Враца беше изправен пред сериозно изпитание това лято заради започналите работи по интегрирания воден цикъл, предаде от града под Околчица Жоро Александров. В средата на юли бяха спрени за 2 месеца тролеите, а вместо тях по градските улици обикаля т. нар. "алтернативен транспорт". Той се осигурява от малки бусчета, които кръстосват все още неразкопаните врачански улици и се опитват да поемат натоварения пътникопоток. Засега тази мисия изглежда почти невъзможна, защото спирките са на неудобни места и не са достатъчно добре рекламирани по медиите, но хората знаят, че трябва да стискат зъби до 15 септември, когато се очаква отново да бъдат пуснати тролеите. Пълната трагедия обаче ще настъпи, ако в началото на новата учебна година, хаосът с обществения транспорт във Враца продължи. Засега положението се удържа, но на 15 септември ситуацията ще е съвсем друга.

Новата организация на обществения транспорт във Враца доведе и до остри сблъсъци на мнения между общинската управа и общинските съветници. На извънредна сесия, свикана по този повод, управляващата коалиция си позволи нелицеприятни реплики към кмета Николай Иванов, заради които шефът на местния парламент Малина Николова може да стигне до съда. Сенаторите пък одобриха обезщетение на фирмата "Тролейбусен транспорт" от 160 000 лева, които трябваше да покрият загубите за двата месеца принудителен престой на мотриси, ватмани и кондуктори, но преди дни съветниците преразгледаха това свое решение, тъй като то беше върнато от областния управител.

© Снимка: Жоро Александров

Засега добрите новини са свързани само с редовните курсове на автобусите от местната транспортна фирма "Автобусни превози 98", която покрива линиите до близките села. Войната с нелегалните таксита, които возят на дъмпингови цени и качват пътниците по спирките минути, преди да минат рейсовете, е необявена и се води от години. При нея залогът е един- докато бакшишите продължават да крадат клиентите на автобусната фирма, ще има реална угроза от закриването на линии. Засега ситуацията във Враца е под контрол, макар че преди дни беше взето решение да се закрият някои автобусни линии по направлението към Вършец и Берковица.

Евгени Соколов е собственик на фирма за автобусни превози в Берковица от 1998 г. Обслужва една градска и няколко от междуградските линии.

© Снимка: Петя Генова

"Много е трудно. В началото започнахме с по-стари автомобили. С течение на времето подновихме автопарка, правим го и в момента. Теглил съм кредити, за да сме на ниво. Има голям проблем с линиите по селата. Няма хора и вървим без пътници. Едвам изкарваме за гориво. За поддръжка и заплати въобще не може да става дума. Преди имаше дотации за планинските села. От 2011 г. Общината спря субсидията, макар че е част от договора. Тези превози изпълняват социални функции. Хората в селата са откъснати- от услуги, здравеопазване, от Берковица и Монтана. Ние сме като буфер- поели сме ангажимент, но е трудно да устоим финансово, особено вече без дотациите. Имам повече сметка да не работя, отколкото да работя. В града е същото- особено през лятото. По градската линия карам 2-3-ма човека. Понякога пращам такси, защото ми излиза по-евтино."

Проблем са още нелегалните таксита, монополът на автогарите и винетните такси, което отежнява финансовите проблеми на превозвачите. В същото време не може да се вдига цената на билета- защото хората са бедни. Вдигнал е само с 10 стотинки цената на билета за градската линия.
 

© Снимка: Петя Генова

"Ако не се вземат мерки, до края на годината може и фалит да обявя или да искам да анулирам спечеления конкурс. Има нужда от по-чести линии, но е невъзможно. Така хората страдат. Ако не се обърне внимание за тези малки села, тези хора ги обричме на гибел, да останат без транспорт",
допълва собственикът на превозваческата фирма в Берковица.

Община Мездра не е голяма по площ и брой на населението, но има 27 населени места. Някои от селата, особено тези, разположени в Балкана по Искърското дефиле, през зимните месеци стават по-трудно достъпни. Въпреки трудностите, се полагат сериозни усилия жителите да ползват удобен и доколкото е възможно редовен транспорт, обясни сътрудникът ни Петко Котларски. За изпълнението на тази не лека задача се грижат едно общинско предприятие и две частни транспортни фирми, избрани чрез конкурс. Общинската транспортна схема е устроена по 8 основни направления, в маршрутите на които са включени по няколко села. По най-натоварените линии, като например: Мездра-Долна Кремена-Горна Кремена-Горна Бешовица, Мездра-Брусен-Царевец-Старо Село се правят по няколко курса на ден. В четвъртък се извършват допълнителни превози. Там, където жителите са по-малко и няма пътуващи за работа до общинския център, като Кален, Цаконица и Очин дол, автобуси пътуват само в четвъртък. Тогава е пазарен ден на Мездра и възрастните хора задължително идват в града, за да се запасят с най-необходимите продукти. От всичко казано до тук може да се направи извод, че община Мездра успява да осигури сравнително удобен и редовет транспорт за своите жители.

Още по темата за възможностите на общините да осигурят удобен и редовен транспорт за жителите си- в звуковия файл.
По публикацията работи: Лилия Димитрова и Пламен Коцев

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Светослав Славчев: Без държавата да се намеси, няма как Видин да излезе от дъното

"Статистически вече не сме най-бедните, съревноваваме се с няколко области, като това, разбира се, не ме успокоява. Тук обаче Общината не може да направи кой знае какво. Общината и Общинският съвет могат да съдействат всячески на инвеститори и да има прозрачност в тази връзка, но липсата на инфраструктура е главният фактор, липсата на газова връзка,..

публикувано на 26.11.24 в 14:14

Ще работят ли младежите по специалността си след гимназията

Около половината от гимназистите, които завършват средно образование, няма да работят това, за което са учили. Това показва изследване на Института за пазарна икономика за 2024 година. В проучването се съпоставят различните специалности, които се завършват, приемът в професионалното образование и профилът на икономиката, обясни за Радио ВИДИН..

публикувано на 25.11.24 в 11:00

Село Куделин- най-северната точка на България

Днес гостуваме в село Куделин- най-северната точка на България при устието на река Тимок. Намира се в община Брегово, област Видин. Старото име на селото е Влашка Раковица. През 1934 г. е преименувано на името на владетеля на "Браничевската земя" Куделин. Историята на братята Дърман и Куделин е малко позната, но важна страница от средновековното..

публикувано на 22.11.24 в 16:56

В Деня на християнското семейство: Колко е важен бракът?

На 21 ноември отбелязваме Деня на християнското семейство - повод да се замислим върху значението на семейството и брака като основи на духовния и социален живот. В съвременното общество, обаче, много млади хора избират да живеят заедно и без да сключват брак. Какви са причините за възникването на тези тенденции? Според социалния..

публикувано на 21.11.24 в 13:42

Чувстват ли се сигурни на работните си места хората в предпенсионна възраст?

Застаряването на населението в Европейския съюз (ЕС) е един от най-сериозните проблеми, с които повечето страни ще се сблъскат в близко бъдеще. Съществуват сериозни опасения за предизвикателствата, които все по-застаряващото население поставя пред икономическите и социални условия в момента. Делът на младите хора (на възраст 0-14 г.) в EС до..

публикувано на 20.11.24 в 10:45

Северозападът - слаба икономика, застаряващо население, лоши пътища

Остават ли Видин и Северозападният регион на последно място по икономическо, демографско и социално развитие? Институтът за пазарна икономика представи традиционния си доклад "Регионални профили: показатели за развитие 2024".  Тазгодишното проучване показва, че изпреварващият икономически растеж в няколко от по-малките области в България..

публикувано на 19.11.24 в 13:49

Как помага кариерното ориентиране на учениците и кога да започне

Изборът за бъдещото професионално развитие е още в училище. Как правилно да се насочат учениците, обяснява Силвия Ставрева от Центъра за подкрепа на личностното развитие  с предмет на дейност кариерно ориентиране и консултиране във Видин. "Центърът работи с ученици от I-ви до XII-ти клас и в тази връзка нашата програма за работа с тези..

публикувано на 18.11.24 в 12:31