Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Кой спира на автобусните спирки във Видин?

Една популярна китайска поговорка гласи: "А дано ти се падне да живееш в интересни времена!" Казват още, че китайците използват това пожелание и като проклятие...
 
Почти както заклинателно звучи и: "А дано ти се падне да си пешеходец във Видин!"... Тема стара, но я отпочваме пак, защото "ще му се на человека това да не трае от века до века..." (отправка от Валери Петров и неговата поема "Хождение по буквите").

Обиколката из Видин реших да започна от автобусната спирка пред болница "Света Петка". Място, на което да чакаш автобус, или да пресечеш спокойно булеварда в кръстовището, си е направо мисия невъзможна- клоните на крайпътните дървета са затворили платното като тунел; маркировката на пешеходните пътеки не е обновявана от "на мама сватбата", а на мястото, където би трябвало да спират автобусите, денонощно има паркирани джипове, скъпарски леки коли, а понякога дори скромни соцавтомобили...

Явно никой не санкционира водачите и те най-безгрижно си нарушават закона, когато и както им падне... Успявам почти като стопаджия, застанал на средата на уличното платно, да "сигнализирам", че искам да се кача на автобуса и той спира- също по средата на платното, като затваря движението и в двете посоки... Качвам се и питам пътниците и дежурния кондуктор често ли се случва на тази спирка да има паркирани коли?

"Винаги... То май няма спирка без спрени на нея коли!"- категорични са и пътниците, и водачите на автобуси.

За да е картината пълна, Весела Асенова учтиво попита произволно избрани водачи на леки коли паркират ли по спирките:

"Когато бързам, спирам. Не ме интересува, че е забранено... Никога не спирам на автобусни стоянки!... Забранено е, но май в нашия град това не тревожи никого..."- казват видинчани.

А сега да си припомним какво казва Законът за движение по пътищата, Глава втора, Чл. 98:

(1) Престоят и паркирането са забранени:
1. на място, където превозното средство създава опасност или е пречка за движението, или закрива от другите участници в движението пътен знак или сигнал;
2. до престояващо или паркирано пътно превозно средство от страната на движението;
3. в тунели и подлези, на мостове, надлези, стеснени участъци от пътя и в участъци с ограничена видимост;
4. върху трамвайни и железопътни линии или в такава близост до тях, която може да затрудни движението на релсовите превозни средства;

 
5. на пешеходни или велосипедни пътеки и на разстояние по-малко от 5 метра преди тях;
6. на кръстовище и на по-малко от 5 метра от тях;
7. на платното за движение, където разстоянието между пътното превозно средство и пътната маркировка, забранена за пресичане, е по-малко от 3 метра или с пътен знак е забранено изпреварването:
8. върху пътна лента, предназначена за движение на бавно движещи се пътни превозни средства, обозначена с пътен знак.
(2) Освен в посочените в ал. 1 случаи, паркирането е забранено:
1. пред входовете на паркове, училища, театри, кина, предприятия, както и на други места, където е възможно да влизат или да излизат пътни превозни средства;
2. на платното за движение и на тротоара непосредствено пред входовете на жилищни сгради и гаражи, когато това затруднява достъпа до тях;

 
3. на спирките на превозните средства от редовните линии за обществен превоз на пътници;
4. на места, определени за инвалиди.

Глобата за неправилно паркиране в кръстовище, нарушаване на знак, в района на спирка или тротоар варира от 20 до 50 лева и се отнемат до 5 контролни точки.
 
Ами това е- припомнянето на Глава втора от Закона за движение по пътищата, в частта му за забраните за престой и паркиране, ни се стори уместно, защото добре би било всеки да спазва действащите в държавата правила и закони. Тогава няма местата за автобусни спирки да бъдат използвани за паркинг... Добре би било и всеки съвестно да изпълнява работата, за която получава заплата. Тогава пешеходните пътеки ще са маркирани, а водачите на МПС, които паркират на забранени места- глобени. И на всички животът ни ще е една идея по-спокоен. Да, темата е стара, но я отпочнахме пак, защото "ще му се на человека това да не трае от века до века..."
По публикацията работи: Ваня Минева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Как да се преодолеят регионалните различия

Решения за отключване потенциала на регионите дават от Института за пазарна икономика /ИПИ/.  Експертите посочват, че България бележи устойчив икономически напредък през последните 25 години. Брутният вътрешен продукт на човек от населението в стандарти на покупателна  способност се увеличава от 28% от средното ниво за Европейския съюз  през..

публикувано на 03.11.25 в 14:28
Село Разград

Село Разград възстановява читалищните традиции

Екипът на Радио Видин гостува в село Разград, община Вълчедръм. С познатия ни град Разград са общи не само имената, но и историята на двете населени места. По време на османското робство мигриращо българско население от град Разград се установява да живее в махала Разград, непосредствено до съществуващото тогава село Крумово- основано около 1764..

публикувано на 31.10.25 в 12:00

Успяваме ли да заделим бели пари за черни дни?

75% от българите нямат спестявания, а 25% от пълнолетните българи, или малко над 1,4 млн. души, спестяват, показва проучване на Изследователски център "Тренд", направено по поръчка на ЕКИП (Експертния клуб за икономика и политика ). Въпреки това, през последната една година се наблюдава чувствително увеличение на броя на спестовните българи - 170..

публикувано на 30.10.25 в 12:16

Ще ни осигури ли финансова стабилност бюджет 2026?

До края на тази седмица бюджетът на страната ни за следващата година трябва да бъде внесен за разглеждане в Народното събрание. Това стана ясно от думите на лидера на ГЕРБ Бойко Борисов , който заяви, че в бюджета за догодина не е предвидено увеличение на налози.  Няма да има увеличение на данъци през 2026 година. Планира се увеличение на..

публикувано на 29.10.25 в 10:45

Ще има ли кой да работи в Северозапада?

България продължава да се изправя пред сериозни демографски и трудови предизвикателства - населението на страната е намаляло с близо 2,5 млн. души за последните 40 години , показват данните на НСИ. Негативните процеси са най-видими и тревожни в изоставащите региони, като Северозападния. Проблемът бе дискутиран по време на форума "Европа е с мен" -..

публикувано на 28.10.25 в 09:34

Йорданка Ценова: Ролята на учителя е да покаже на децата, че техният интелект е по-важен от изкуствения

С навлизането на изкуствения интелект на пазара на труда някои професии ще бъдат застрашени. Една от тях е графичен дизайнер. Защото изкуственият интелект вече генерира картини и видеа, които са с много добро качество, смята Йорданка Ценова - заместник-директор по учебната дейност в ПГ "Проф. д-р Асен Златаров"- Видин: "Друга професия,..

публикувано на 27.10.25 в 15:11

Камелия Лозанова: Изкуственият интелект е неизбежен и ще ни бъде полезен

Доста страхове се насаждат във връзка с изкуствения интелект, смята Камелия Лозанова- председател на Управителния съвет на Агенция за регионално развитие и бизнес център /АРРБЦ/- Видин.  "Засега Chat GPT е познат, но това съвсем не е онова, което е истинският изкуствен интелект и за който вече се правят форуми и се коментира неговото бъдещо..

публикувано на 27.10.25 в 14:56