Враца е от общините в България, в която се прилагат практики, възприети от Европейския съюз за защита на околната среда, чрез интегрирано управление на твърдите отпадъци. Проектите "Регионално депо за твърди битови отпадъци от населените места на общините Враца и Мездра" бяха изградени преди повече от десет години съвместно с Датската агенция за околната среда, Министерство на околната среда и водите и Община Враца.

Върховният административен съд сложи в края на миналата година точка на дълъг съдебен спор, който попречи на общинската управа във Враца да пусне в експлоатация сепариращата инсталация край регионалното си депо за твърди битови отпадъци. Битката за това кой да работи с отпадните суровини се проточи повече от година и половина, като премина през различни перипетии през Врачанския административен съд и Комисията за защита на конкуренцията.
Магистратите отхвърлиха жалба на фирма "Екобулпак", която оспори избора на фирма-оператор на инсталацията.
"Новите изисквания на Закона за управление на отпадъците поставят пред много тежки финансови изисквания общините. Възможността да имаме такава инсталация и бъдещото ни партньорство с "Холсим" за изгарянето на отпадъци ни дава възможността да намалим драстично депонираните отпадъци в депото. Това на първо място ще ни даде възможност да запазим такса смет- нещо, което неминуемо ще се наложи в някои общини. Освен това ще ни даде възможност да натрупаме резерви в депото, като запазим същото качество на сметосъбиране и сметоизвозване, на сепариране, депониране и изгаряне на отпадъците"- каза кметът на Община Враца Николай Иванов пред сътрудника на Радио ВИДИН Жоро Александров.
От няколко години Община Лом има разработен технически проект за изграждане на претоварна станция за неопасни отпадъци. На този етап МОСВ не подкрепя самостоятелно изграждане на претоварната станция в Лом като по-малко населено място, за разлика от Монтана, където се намира регионалното депо. В края на този месец в дунавския град трябва да приключи монтажът на технологичното оборудване за първия етап от строителството на Завода за сепариране и компостиране на твърди битови отпадъци. Първоначално в инвестиционно намерение за изграждането на завода е имало и включена клауза за строеж на претоварна станция за отпадъци в Лом, но за сега това не се осъществява. От Община Лом ще търсят варианти по линия на публично-частното партьорство за финансиране на сепарираща инсталация и последващо изграждане на претоварна станция, като част от Регионалната система за третиране на отпадъци, информира Владимир Недев.

© Снимка: РАДИО ВИДИН
"Извозването на отпадъците на жителите на община Белоградчик до регионалното депо във Видин би оскъпило услугата, и съответно таксата за смет. За това е изработен проект за изграждане на претоварно депо в сегашното сметище на Белоградчик" - това заяви кметът на града Борис Николов.
Какво се случва във Видин? "Изграждане на регионална система за управление на отпадъците в регион Видин"- това, сякаш, е най-дългоочакваният, но и най-дълго подготвяният в Община Видин проект. Той се изпълнява по Приоритетна ос 2 на Оперативна програма "Околна среда 2007-2013 г.", съфинансирана от Европейския фонд за регионално развитие и от Кохезионния фонд на Европейската общност. Договорът е между Министерството на околната среда и водите и Община Видин, в партньорство с другите общини от областта Белоградчик, Бойница, Брегово, Грамада, Димово, Кула, Макреш, Ново село, Ружинци и Чупрене. Стойността на проекта е около 20 млн. лв. Общинското участие е 5, 3 %, а остатъкът до 15 % се допълва от държавата.
"Проектът включва клетка 1 на новото депо, оборудване, инсталация за компостиране, съоръжение за оползотворяване на строителни отпадъци, рекултивация на съществуващото депо, доставка на съоръжения и материали, пускане в експлоатация и др. върху площ от 221 ха до с. Жеглица на 13 км от Видин. Този проект е сред приоритетните и с най- голяма важност за цялата видинска област" - каза при подписването на договора с фирмата- изпълнител кметът на Видин Герго Гергов.
Потърсихме неколкократно Община Видин, за да разберем как върви строителството, има ли проблеми, и изобщо- какво се случва. Нашите усилия обаче не дадоха резултат, като учтиво ни бе обяснено, че хората от отдел "Екология" през цялата седмица са били много заети. Затова представяме последната информация, която имаме от 8-ми ноември 2013- та година.
Областният експертен съвет по устройство на територията във Видин прие геотехническа експертиза и райониране на зоните за изграждане на Регионалното депо край село Жеглица. Докладът бе шести по ред и бе изготвен, заради появило се свлачище в източната част на терена, предвиден за съоръжението."Да се районира теренът, за да започне едновременно строителство в зоните, които не са застрашени и укрепване на свлачището" - това заяви тогава инж. Росен Милков, мениджър към фирмата- изпълнител на обекта- "Главболгарстрой".
Най-късно от първи ноември следващата /бел.ред. 2014/ година регионалното депо за битови отпадъци официално ще бъде предадено за експлоатация, казаха още от фирмата. Дали срокът ще бъде спазен и дали най-после Видин ще се сдобие с модерно депо, което ще събира цялото количество отпадъци от всички общини в областта, съобразено с екологичните изисквания- това тепърва ще видим...
Още по темата можете да чуете в аудио файла към материала.

Въвеждането на еврото у нас наближава и това поставя под лупа прехода към европейската валута в редица ключови сектори. Сред тях е и автомобилният сегмент, в който по традиция доминира вносът на употребявани коли. Купуването на кола втора ръка винаги е бил свързан със сравнения, анализи, разбира се, преговори за цената, така нареченото "пазарене" и..
Днес нашият екип гостува на едно спокойно дунавско село - Станево , част от община Лом. Село с богата история, но като много други малки населени места, и тук ежедневието не минава без трудности. Инфраструктура е амортизирана, електрозахранването често създава грижи, а най-сериозният проблем за хората в Станево остава водоснабдяването - старият..
Приключи ли преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика? Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра"...
Приключи ли Преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика? Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра". Каква..
Според Евростат, България е лидер на Балканите по стандарт на покупателната способност. Страната ни изпреварва Румъния и Гърция и въпреки това, продължава да е сред най-бедните в ЕС. Стандартът на покупателната способност е условна единица, която изравнява това, което парите могат да купят в различните страни. Когато доходите се коригират по..
Проектът на държавния бюджет за 2026 година беше одобрен от кабинета и внесен за обсъждане в Народната събрание. Той е разработен при 3 процента дефицит и растеж на икономиката до 2,7%. Предвижда се държавният дълг да достигне 31,3% от БВП, като максималният размер на новия държавен дълг, който може да бъде поет, е до 10,44 милиарда евро. Данък..
Защо трябва да има Закон за доброволчеството и как да не се превърне в административна пречка вместо да насърчава. Коментарите потърсихме в "Посоките на делника". Поводът е дискусия, която Съветът за развитие на гражданското общество организира. Представители на над 50 организации, институции и депутати обсъдиха трите законопроекта за..