Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

В Дъбова махала се надяват да имат водопровод

7
Снимка: Радио Видин
Дъбова махала се намира в Дунавската хълмиста равнина, на десния бряг на река Лом. През него минава пътят за Лом. Малко село от българския Северозапад с все по-намаляващо население. Гостуваме в селото преди обяд. Селският магазин е пълен, хората бързат да вземат хляба, и да поемат към домакинските си задължения. На центъра пред кметството жена, назначена по програма премита падналите листа. Разказва, че в селото хората живеят скромно, доходите им са оскъдни и се жалят от безработицата, обхванала целия регион. Само знамената- българското и европейското, сочат, че селото е част от Европейския съюз. Но не и доходите им, под прага на минимума. Мнозина от по-възрастните жители на селото оцеляват благодарение на домашния социален патронаж. Една от тях е баба Павлина, на 92 години. Оплаква се от неволите на възрастта, самотата и страха от несигурния живот днес. Toпла храна и носят от патронажа всеки ден.

Менюто не е лошо, казва бабата и обяснява защо смята, че днешният живот в Дъбова махала отчуждава хората.

"По-добри бяха хората, по-уважителни, ще те посрещне, ще те изпрати човек. Сега стана егоист народът"


СнимкаКметски наместник на Дъбова махала е Цеко Цеков. Освен че управлява селото помага и в семейната ферма. От проблеми и работа не се страхува. За живота в селото се шегува, че тече по-бавно отколкото трафика по главния път до Лом, който преминава на метри от кметството. Проблем за хората е липсата на водопровод, казва кметът.
Интересното е, че средната възраст на населението е около 50 години, половината от 90-тината жители са около 30-те.

"Селото няма водопровод. На последната сесия на Общинския съвет в Бойчиновци се гласува изграждането на Подробен устройствен план за довеждащия водопровод. Стойността на имотите би се покачила евентуално, ако има ВиК. Вода се черпи от кладенци. По-иновативните хора са си сложили хидрофорни инсталации и така захранват с вода баните и пералните си"

Освен липсата на водопровод, имат проблеми и с електрическата мрежа. Честите аварии ги оставят без ток периодически, казва още Цеко Цеков.

Основното училище в селото е закрито отдавна. И днес обаче, в Дъбова махала имат 18 ученика, които ежедневно пътуват до Брусарци с училищния автобус. Гордост за селото е и това, че имат и бебе на няколко месеца.

СнимкаВ стари документи Дъбова махала се споменава като Али Дубова махала. Народното предание извежда названието на селото от името на някогашния владетел на чифлика Хаджи Дубан. Според други изследвания е заселено от някой си Ахмед арнаутина с прякор Дубата. Дуба се наричала голяма лодка, с която по Дунава се превозвали пътници и стоки, разказват архивите.

Последната част за Дъбова махала е разказана от най-възрастната жителка, 92-годишната Павлина Николова. Спомня си как правели сватбите по три дни някога. А за живота през 21 век, казва, че е дошъл нов свят, малко неразбираем за нея. Обещава ни да дочака стотната си годишнина.

Пълния разказ за живота в Дъбова махала може да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още
Теодор Димокенчев

Теодор Димокенчев: Стабилно редовно управление ще има, когато се появи нов субект

Започнаха срещите на държавния глава с партиите преди връчването на първия мандат за кабинет.  Лидерът на най-голямата парламентарна група Бойко Борисов предложи правителство на ГЕРБ, оглавено от него, в което да участват още ПП-ДБ, БСП и ИТН.  Първата политическа сила е готова да получи папката идната седмица.  Част от втората парламентарна..

публикувано на 12.12.24 в 10:00

Крие ли рискове новият проектобюджет?

От Министерството на финансите официално публикуваха разчетите на Бюджет 2025. Изчислено е приходите да бъдат под 93 млрд. лева при разходи, гонещи 99 млрд. Според този последен проект дупката в бюджета ще бъде около 6,5 млрд. лв. Това означава, че успяваме да задържим в рамките 3% дефицит, който е нужен за приемане в еврозоната. Освен това се..

публикувано на 11.12.24 в 10:45
Андрей Вълчев, народен представител от БСП-Обединена левица

Андрей Вълчев: Надявам се страстите да утихнат и политиците да проявят държавническо поведение

След 26 дни безплодни опити и 10 гласувания Народното събрание най-накрая успя да си избере председател - експертът по конституционно право и преподавател в Софийския университет доц. Наталия Киселова, която влезе в парламента като част от гражданската квота на БСП-Обединена левица. Този акт "отпуши" процедурата за съставяне на правителство и днес..

публикувано на 10.12.24 в 13:32

Защо е необходима реформа в районите за планиране в страната

На страната ни е необходимо ново райониране за нуждите на европейската статистика и кохезионната политика. Сегашното райониране очертава все по-големи икономически дисбаланси в тях по отношение на безвъзмездната помощ от ЕС в изпълнение на кохезионната политика (на сближаване и преодоляване на икономическите дисбаланси). Обособяването на районите..

публикувано на 09.12.24 в 14:50

Роман - градът с многото мостове

Екипът на Радио ВИДИН гостува на Роман, който се намира в пределите на област Враца. Градът е административен център на общината, в която попадат 12 населени места. Името на Роман идва от средновековната Романова крепост.  Релефът на общината е ниско планински и хълмист, като територията ѝ изцяло попада в пределите на Западния Предбалкан...

публикувано на 06.12.24 в 13:00
Красимир Георгиев

Красимир Георгиев, АКАБ: Предлаганите промени в Закона за движение по пътищата са от пусто в празно

Как да се намалят жертвите на пътя?  Крачка в правилната посока ли са промените в Закона за движение по пътищата, които служебното правителство одобри, но предстои разглеждането и гласуването им в парламента, който има повече от неясно бъдеще.  Къде блокира системата, която от декада не може да се пребори с един от големите проблеми за..

публикувано на 05.12.24 в 10:00

Алекси Кесяков: Скоростта е наркоманията на пътя

Как да се намалят жертвите на пътя?  Крачка в правилната посока ли са промените в Закона за движение по пътищата, които служебното правителство одобри, но предстои разглеждането и гласуването им в парламента, който има повече от неясно бъдеще.  Къде блокира системата, която от декада не може да се пребори с един от големите проблеми за обществото?..

публикувано на 05.12.24 в 10:00