Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Трафикът за Дунав мост 2 се е утроил, Е-79 не издържа

Снимка: Радио ВИДИН

Трафикът по международния път Е-79 в Северозапада непрекъснато се увеличава и пет години след отварянето на Дунав мост 2 трасето трудно поема големия брой тежкотоварни автомобили, инцидентите станаха ежедневие. Официалната статистика сочи, че през 2013 година, когато мостът беше пуснат в експлоатация, средно седмично са преминавали по 8 400 моторни превозни средства, а сега- през изтеклата седмица беше поставен своеобразен рекорд, достигайки числото 24 000 предимно тежкотоварни автомобили, преминали през моста, т.е. трафикът се е увеличил три пъти за последните пет години.

Преди дни стана поредният тежък инцидент. Малко след полунощ в понеделник холандски тир, шофиран от румънски гражданин, се заби в къща във видинското село Медовница. Шофьорът загина, а като по чудо няма други пострадали.

Сред най-опасните е участъкът Димово-Бела-Скомля-Медовница, характерен с последователни и остри завои. Често тирове, управлявани от водачи, непознаващи особеностите на трасето, преминават с несъобразена скорост, което води до тежки и неприятни инциденти. Собствениците на къщи до пътното платно живеят в непрестанен страх от профучаващите 40-тонни камиони. Заради това събрали подписка с искане за ограничаване на трафика, разказа кметицата на Медовница Павлина Ковачева. Резултат обаче няма.

"Ако трябва, ще протестираме и ще затворим пътя", добави Ковачева.

Имотът на Илка Тодорова в Скомля неведнъж е бил "навестяван" от тежките машини.

Снимка"В един и същи ден- три пъти. Сутринта в 6 часа, на обяд в 3:20 и вечерта. Сега, като говоря, настръхвам цялата. Всеки нормален човек иска спокойствие, сигурност и закрила, а аз ето какво получих. КАТ и застрахователите ме посъветваха да замина, ако има къде да отида, защото тук е опасно. До там се стигна- да напусна бащиния си дом, където съм се родила и израсла, където ми е мило. Областната управителка доведе комисия и разпореди да се вземат мерки, но нищо не са направили. Една група хора от селото отидохме в Министерството на регионалното развитие. Прие ни началникът на кабинета. Министърът не ни прие, каза, че ще разучи случая и ще ни се обади, но не ни се обади. Записахме се при Дончо Атанасов, бившия вече началник на Агенция "Пътна инфраструктура". Той ни прие, взе присърце проблемите ни, обади се по телефона и ги направи на нищо, разпореди на кмета на Димово и началника на "Пътно управление"- Видин да се направи най-стабилната мантинела, която "да даде възможност на жената да живее спокойно". До ден днешен- нищо. Живея неспокойно, щом завали дъжд- не мога да спя. Вече казах и да не пращат внучката, която преди по цяло лято беше тук. И самите шофьори са много притеснени. Тировете едва се разминават на този тесен път, качват се на тротоарите. Трябва да се направи нещо... Направихме подписка с искане да се ускори изграждането на новата отсечка Димово-Ружинци, за да се избегнат тези завои тук и да живеем спокойно. Ден не минава без катастрофи", разказа Илка Тодорова.

За проблем с нарасналия трафик признават и от "Пътна полиция"- Видин. Правим всичко, което е в нашите компетенции, за да не се стига до тежки инциденти, но състоянието на пътната инфраструктура не зависи от нас, обясни началникът на сектора главен инспектор Владимир Герасимов и добави:

Снимка"Всичко, което е възможно като мерки, които да се включат в обхвата на пътното платно и не е свързано с реконструкцията и препроектирането на пътя, като: знаково стопанство, еластични огради, канавки, шумящи маркировки, е направено. На всеки от нас е ясно, че този път не е конструиран да поеме такъв огромен трафик, но за съжаление не е в нашите компетенции и възможности да променим фактическата обстановка. Триъгълникът, който влияе на безопасността на движението, са водачите, инфраструктурата и контролът. Ние сме от страната на контрола и полагаме максимални усилия. Колегите от Белоградчик са страшно натоварени, защото в отсечката, която е в тяхната териториална компетентност, се случват ежедневно инциденти, главно с участието на товарни автомобили. Полагаме максимални усилия, но няма как да спрем този трафик. Географското положение е такова, че от тук е входно-изходната артерия за Европа. На територията на област Видин от началото на годината са регистрирани 194 пътно-транспортни произшествия, при които са ранени 30 и са загинали 6 лица."

Разбира се, за да се облекчи трафикът от и към Дунав мост 2 и пътните инциденти да намалеят, трябва да се изгради по-широк и безопасен път. След протестите в началото на година, правителството обеща това най-накрая да се случи. Обаче дори всичко около обществените поръчки и финансирането да мине гладко, цялото направление от Видин до Ботевград ще е готово най-рано след поне 4 години. А дотогава...?

Повече- в прикачения звуков файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Има ли криза за пелети и колко ще ни излезе отоплението тази зима

Времето тази есен застудя по-рано. Отоплителният сезон започна, рязко се увеличи и търсенето на пелети. Повечето видинчани се отопляват на климатици, показа анкета на Радио Видин: "На климатик. По- удобно, по- изгодно ми е... На пелети от камината на Община Видин. Климатикът си е студена топлина... На климатик. Така, поне ние по -изгодно. А..

публикувано на 10.11.25 в 14:43

Златия съхранява русалийския обред за здраве Калуш

Село Златия се намира в Северозападна България и е част от община Вълчедръм. Разположено е на брега  на река Цибрица, а река Дунав е на разстояние  5 км от селото. аселеното място е разположено  в  Златията, известна като една от най-плодородните местности в България.  По исторически данни селото е създадено около 1800 година от власи,..

публикувано на 07.11.25 в 12:00

По-малко от два месеца до еврото

Конференцията "България на прага на Еврозоната" събра ключови фигури от света на финансите в София. БНБ и Министерство на финансите организираха събитието д ва месеца преди страната ни официално да приеме еврото. България е готова за бъдещето си, подчерта министър-председателят Росен Желязков . "Нашата цел не е присъединяването към еврозоната,..

публикувано на 06.11.25 в 10:00

Защо над 2 млн. българи се определят като бедни?

Българите продължават да се чувстват едни от най-бедните в Европейския съюз, показват данни на Евростат за 2024 г. Според изследването 37,4% от хората в страната определят себе си като субективно бедни - т.е. смятат, че доходите им не им позволяват да живеят достойно. Това поставя България на второ място в ЕС след Гърция, където цели..

публикувано на 05.11.25 в 10:45

За плюсовете и минусите в бюджета и политиката в сметките на държавата

Проектобюджетът на държавата за следващата година е публикуван на сайта на Министерството на финансите късно вчера. Предстои да бъде внесен в парламента. Той ще е първият, изготвен в евро. Предвижда приходи в размер на 51.4 млрд. евро и 55.1 млрд. евро разходи. Дефицитът ще остане в рамките на 3% от БВП (брутния вътрешен продукт).   Минималната..

публикувано на 04.11.25 в 14:09

Как да се преодолеят регионалните различия

Решения за отключване потенциала на регионите дават от Института за пазарна икономика /ИПИ/.  Експертите посочват, че България бележи устойчив икономически напредък през последните 25 години. Брутният вътрешен продукт на човек от населението в стандарти на покупателна  способност се увеличава от 28% от средното ниво за Европейския съюз  през..

публикувано на 03.11.25 в 14:28
Село Разград

Село Разград възстановява читалищните традиции

Екипът на Радио Видин гостува в село Разград, община Вълчедръм. С познатия ни град Разград са общи не само имената, но и историята на двете населени места. По време на османското робство мигриращо българско население от град Разград се установява да живее в махала Разград, непосредствено до съществуващото тогава село Крумово- основано около 1764..

публикувано на 31.10.25 в 12:00