Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Избираме ли работата си според местоживеенето

Снимка: архив

Преди години сред българите неусетно бе създадена традиция, според която, когато човек започне работа някъде, той трябва да се устрои на това място, да създаде семейство и обзаведе дом, и да работи там до пенсионирането си. Така ли е това, обаче днес? В началото на годината представители на социологическата агенция "Галъп интернешинъл" проведоха телефонно проучване сред 800 души, което показва, че мненията в страната са разделени по въпроса дали ремонтите на градските пространства са добри и удобни за предвижването до работното място на хората. Над 80% от анкетираните се съгласяват, че като цяло придвижването в големите градове става все по-голям проблем за работещите. Отчетливо мнозинство от 64% са склонни да съобразят и работното си място с мястото, където живеят. Как стоят нещата в българския Северозапад и готови ли сме да направим компромис с работното си място, ако намерим по- удобно за предвижване такова?

Качеството на ремонтите в населените места, настилките по тротоарите и качеството на въздуха, продължават да разделят обществото ни по темата. 80% от анкетираните намират, че в големите градове придвижването е все по-трудно, 72% споделят хипотезата, че ако им се наложи да сменят работа, от съществено значение ще е тя да е близо до училища и детски градини, 71% в страната казват, че няма достатъчно места за паркиране. 64% реагират положително на това, че когато човек си търси работа, все по-важно е тя да е близо до дома му. На въпрос дали биха избрали ново жилище, в близост до местоработата им, 62% са отговорили положително, а 33% са отговорили с "не". Потърсихме за коментар Първан Симеонов, социолог и представител на агенцията, извършила проучването. 

"Когато става въпрос за работно място, което липсва до дома им, е съвсем логично да се потърси работно място, което е по- далече. В големия град, обаче мнозина са онези, които биха съобразили фактора "месторабота" с тяхното местоживеене. И не само местоживеене, а още и детски градини, места за паркиране, удобен транспорт и много други. За съжаление, в района на Българския Северозапад нещата стоят малко по- различно, защото там хората нямат голям избор" - коментира Първан Симеонов.

Пешеходните зони, безспорно са местата с решаващо значение за предвижването до работните места на голяма част от българите. 44% от анкетираните са заявили, че тротоарите в тяхното населено място са по-скоро добри, но 52% са на обратното мнение. В София хората са по- критични и близо две трети са недоволни, докато близо една трета са доволни. Развитието на градовете у нас в последните години явно води и до по-голяма критичност на хората към качеството и прозрачността при ремонти и подобрения в градската среда. В по-големите населени места и столицата живеят и хората, които в по-голяма степен могат да си позволят да пътуват извън България и да сравняват. Какво показват, обаче данните за емиграцията на младите хора?

"Истината е, че натискът за миграция навън намалява. Ние направихме мащабно младежко изследване, което показва, че вече голяма част от младите хора са съсредоточени в по- големите градове на страната, където можем да кажем, че нещата изглеждат "малко по- розово", отколкото са те всъщност. Това са хора, които вече се чувствата някак си по- спокойно, в сравнение със своите връстници преди 20 години, например" - допълни още социологът Първан Симеонов.

Георги Данаилов е млад човек, на 21 години от Видин, който е решил да потърси препитание в друга европейска държава. От три години има опит от работата, в сферата на услугите и туризма на българското Черноморие.

"Според мен е важно и зависи от заплащането първо, защото транспортът също струва пари. Зависи, ако живееш прекалено далече и се налага да пътуваш постоянно, това отнема също и време. Имам приятели, които си смениха дори и училището, поради тази причина. Заплащането тук е мизерно, а без пари не можеш да имаш пълноценен живот" - казва Георги Данаилов.

В София настроенията по темата са малко по-критични. В столичния град взискателността на обществеността е увеличена. Как един жител на Северозапада приема предизвикателството на големия град? Нелиан Николова е млад човек, родом от Монтана, който от години учи и работи в София. Тя е представител на голяма софтуерна компания и сподели, че обича работата и колегите си.

"Аз съм израснала в Монтана и като човек, който идва от малкия град определено София никак не ми харесва. Преди време с мои колеги, докато чакахме метрото изчислихме, че всяка една година на нас ни се събират между 2 и 3 седмици, през които ние висим по спирките и чакаме, било то автобус или метрото. Това са 21 денонощия, а ти седиш и губиш от живота си и чакаш. Честно казано тази мисъл тотално ме ужасява, само като си представя, че и аз съм част от цялата тази схема" - каза Нелиан Николова. Не са малко случаите, при които работата е свързана с ежедневно пътуване до работното място. Може ли това да се окаже сериозен проблем за работниците и служителите- това попитахме директора на фирма за електроника във Видин Мартин Петров.

"У нас местоживеенето все още е приоритет и спрямо това твърдо условие си търсим работа. По този начин, обаче се пропускат редица шансове и добри възможности. Нашата компания осигурява безплатен служебен транспорт на служителите и това се приема добре от тях. За момента това е осигурено само за тези, които живеят в град Видин" - коментира Мартин Петров.

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл към материала.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Как ще се отрази евентуално увеличение на пътните такси

По-високи пътни такси са предвидени в проектобюджета за 2025 г. Тол таксите за превозвачите се очаква да се повишат с около 20%. Димитър Димитров, изпълнителен директор на Камарата на автомобилните превозвачи в България (КАПБ), коментира за Радио ВИДИН, че планираното увеличение е неаргументирано заради лошото състояние на пътищата...

публикувано на 12.03.25 в 11:10

Защо се бави строителството на пътя Видин-Ботевград?

Участъкът на международен път Е-79 между Видин и Монтана е един от най-натоварените както в България, така и в Югоизточна Европа, тъй като по него преминава тежкотоварният трафик от и към Дунав мост 2. Ясно е, че в момента капацитетът на пътя от Видин до Ботевград не отговаря на съвременните условия. Това е естествената и най-кратка връзка на..

публикувано на 11.03.25 в 12:07

Субсидията за аптеките ще реши ли проблема с достъпа до лекарства

Проблемът с ограничения достъп до лекарства в много населени места на територията на страната не е от сега. Влязлата в сила през 2024 "Методика за финансиране на аптеки, които изпълняват дейности по договор с НЗОК/РЗОК в отдалечени, труднодостъпни райони или са единствен изпълнител за съответната дейност в община, както и с денонощен режим на..

публикувано на 10.03.25 в 13:40

Читалището в Мокреш издирва книгата за историята на селото

Един ден преди 8 март екипът на Радио ВИДИН гостува в село Мокреш, община Вълчедръм.  Разположението му е благоприятно - намира се в долина, на 19 км от Лом, на 7 км от Вълчедръм, на 50 км от Монтана. Землището заема близо 60 хиляди декара земя, които се обработват от големи арендатори. По-голяма част от нивите са на местните хора, които..

публикувано на 07.03.25 в 12:15
Владимир Чешмеджиев

Владимир Чешмеджиев: Колкото повече праведна е една идея, толкова повече тя се използва за манипулации

Докато за една част от обществото "последното убежище на негодника е именно патриотизмът", то за други "любовта към отечеството е действие на ясния разсъдък, а не на сляпа страст".  В седмицата, в която отбелязахме 147-мата годишнина от освобождението на България, дискусиите за това кой е подходящият национален празник породиха още веднъж..

публикувано на 06.03.25 в 10:00

Нужна ли е повече свобода за учениците или напротив - дисциплина

Инстинктът на българите е за повече ред в училищата, сочи проучване на агенция „Мяра“ . Според него, 84% са за въвеждането на оценка за дисциплина, а 83% за цялостна забрана на мобилни телефони в училище. 72% подкрепят въвеждането на униформи навсякъде сред учениците, съобщи социологът Яница Петкова . "Това, което показаха нашите данни, е..

публикувано на 05.03.25 в 13:02

Готова ли е България да приеме еврото?

България е подала искане за извънреден конвергентен доклад за Еврозоната , това обяви премиерът Росен Желязков . Още в зародиш новата власт обяви, че основен приоритет за нея е приемането на новата валута. "Има много стъпки, които България трябва да извърви, преди да стане ясно дали е готова за въвеждане на еврото. Конвергентният доклад..

публикувано на 04.03.25 в 10:00