Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Дистанционното обучение - "за" или "против"

Снимка: БГНЕС




47 на сто от родителите се обявяват за изцяло присъствено, докато 22 % за онлайн обучение на всички ученици поради COVID кризата, показва онлайн допитване сред над 20 000 български родители от цялата страна, направено от Асоциация "Родители" и Института за изследвания в образованието. 

Най-много привърженици на присъственото обучение има сред родителите от селата и малките градове, където повече от половината от тях - около 54 на сто, са избрали именно тази опция. В областните градове и столицата, където са концентрирани големите училища, този процент намалява съответно на 49  и на 41 на сто.

Учениците във видинската Професионална гимназия по туризъм "Михалаки Георгиев" в момента се обучават онлайн, обясни директорът Евлогия Манджукова

"Присъствената форма безспорно осигурява по-добро качество на образованието. От пролетта учителите полагат усилия и се справят с новия формат, като той може да се реализира чрез различни платформи. От двете злини в момента сме избрали по-малката. В миналото в подобна ситуация учениците излизаха във ваканция, а това не е по-добър вариант. Не се постига 100 % качество на обучението несъмнено, а причините са различни - техническо оборудване, съдействие от страна на родителите, нивото на самия ученик и неговото умение да се приспособи. Нормално е в момента да има дебат за или против. Няма как да има единност в мненията - различните хора поглеждат на проблема по различен начин. Не отричам, че оптималният вариант е да бъдем в училище. Избрах да осигурим по-здравословна, макар и не толкова успешна среда, защото залагаме здравето на учители и ученици. Когато при едно медицинско лице отиде пациент, той е наясно, че идва човек с проблем. Това обаче учителите няма как да го знаят. Не можем да знаем с кой са общували учениците. Не бих рискувала здравето на хората. Колегите са на възраст, имат съпътстващи заболявания. Ако се върнем, а учители се разболеят, как ще ги заместим? Знание се компенсира, живот не".

Министърът на образованието Красимир Вълчев в свое интервю през уикенда изключи вероятността за нулева учебна година. Той посочи като краен вариант удължаване на учебната година за сметка на лятната ваканция. В момента 40% от учениците се обучават дистанционно, но с предстоящата грипна вълна през зимните месеци вероятно всички ще преминат на онлайн обучение. Въпреки това, в просветното министерство към момента не се обмисля вариант за цялостно преминаване на образователната система към електронно обучение до края на учебната година.

Един от големите минуси на дистанционната форма на обучение е липса на практически занятия, продължихме разговора с Манджукова.

"Имам достатъчно наблюдения, за да мога да кажа, че учениците, които са сериозни и отговорни, имат подкрепата на родителското тяло - те се справят. Ако едно дете не проявява голям интерес към материала, в училищния час пак може да си рови в телефона. Големият проблем при нас е практическото обучение. Разбирам родителите, че за тях е проблем тази ситуация - някои от тях нямат познания за платформите, други нямат финансов ресурс, за да осигурят техническото оборудване. Трети се притесняват, че няма на кого да оставят децата си. Всичко това са проблеми, които аз разбирам. Най-важно обаче е да останем здрави. В нашето училище няма родители, които да са се обръщали към мен с искането да се върнем в класните стаи. Електронното обучение също не е лесно - учителите седят по 7 часа на компютъра, децата също, а знаете, че той е пред устройството през голяма част от деня. Не поглеждайте егоистично към тази трудна ситуация. Интересът на обществото е да се запазим здрави".

Трудностите, които срещат при онлайн обучението, сподели учителят по български език и литература във видинската езикова гимназия "Йордан Радичков" Пенка Милушева. За нея дистанционната форма е удачен временен вариант.

"Всеки учител е на мнение, че няма по-добър формат от присъственото обучение. Не можем да заменим контакта с учениците. Дистанционната форма е временен и наложителен вариант, който все пак върши работа с оглед на обстоятелствата. Разговарям с колеги и с ученици - липсват им преките часове. Учителската професия е със средна възраст над 50 години, съществува страх от зараза. Присъственият процес трябва да се разгледа двустранно - една част от родителите стават сутрин, изпращат детето на училище, а с това се преминава и към задълженията на деня. Натам училището поема част от родителската отговорност, ако условията са нормални. Понеже не всички ученици са достатъчно осъзнати и мотивирани, родителите трябва да предприемат повече контрол. Случва се учениците да заяват присъствие, да си включат устройството, но да абдикират - казват, че не им работи микрофон, слушалки или нещо подобно. През миналата година, когато отново беше приложено дистанционното обучение, бяхме по-толерантни към оценките. Родители на 10токласници, 7мокласници или 12токласници биха искали децата да се върнат на училище заради стриктния контрол и реалното обучение - предстоят важни изпити. За нас учителите ситуацията е предизвикателна също. Коства ни усилия на един различен урок - той трябва да бъде онагледен, различен, да се потърсят методи и подходи, за да бъде заинтригуван ученика. Ние трябва да намерим формата, за да видим до каква степен изпратеното послание се е превърнало в умение. Проверяваме домашни работи, работим групово и индивидуално. Този процес отнема време - на мен лично не ми стигат по 8 часа".

За Рoслана Джонова, родител на гимназист, единственият вариант е онлайн обучението.

"В сегашната ситуация единственият вариант е онлайн обучението. Познатите и приятелите, с които разговаряме, са на същото мнение. Никой не би рискувал. Ако се върне присъствената форма, учениците ще отсъстват и ще ползват извинителни бележки. По-голям проблем е за учениците от долните класове. Големите са свикнали, а така или иначе прекарват доста време на компютъра, умеят и отлично да работят с технологиите". 

Изследвания показват, че много бързо се демотивират децата от ученето в електронна среда и се натрупва психическа бързо умора от стоенето пред устройствата, каза днес министър Вълчев. По думите на министъра в месеците на сезонния грип - януари и февруари - отново ще трябва голям процент от системата на образованието да премине в електронна среда. Той подчерта, че ще бъдат обсъдени варианти за диференцирано отучване.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Ана-Мария Герасимова: Творец от Берковица, който покорява сърца с музика, литература и доброта

Родена в живописното градче Берковица, сгушено под връх Ком, Ана-Мария Герасимова е пример за вдъхновение. Завършва езиковата гимназия в Монтана, а след това заминава за София, за да следва "Право". Нейният творчески дух, обаче, не остава на заден план. Още от 4-годишна възраст Ана-Мария свири на пиано - нотите са първото, което научава, дори..

публикувано на 30.09.24 в 17:30

Читалищата откриват новата си творческа година

Новата учебна и творческа година на видинските читалища ще бъде открита на 1 октомври, когато в образователните и творческите им школи ще влязат таланти от всички възрасти. В Народно читалище "Светъл ден" най-малките ще са 5-годишни. Те ще прекрачат прага на школата по съвременни танци. За по-големите са народните танци, обясни Йоана Ванкова от..

публикувано на 30.09.24 в 16:59

"Ние, потребителите": Продажбата на столчета за кола по стария стандарт подлежи на санкция

В рубриката "Моите права" днес ще засегнем темата за безопасността на децата при возенето с автомобил. От 1 септември влезе в сила важна промяна при продажбата на детски столчета за кола. В магазините вече трябва да се предлагат само седалки, които са изработени в съответствие с т. нар. "i-Size" стандарт . За това напомни Габриела Руменова..

публикувано на 30.09.24 в 13:00

В „Музикална зона“: есенна винена терапия с музика

Есен е! Виното вече е сложено в бъчвите и докато чакаме да стане, ще се заредим с добро винено настроение, за да подпомогнем неговата ферментация ;) Винено- опияняващ привет от ефира! Песни за виното ще слушаме и ще посетим най- известните винарски региони в света. Всеки винен пътешественик има любими места и вина- такива, които е посетил..

публикувано на 30.09.24 в 09:00

Да запазим мирен дух, да не помръква нашият духовен взор

Във Втора неделя след Неделя подир Въздвижение,  Църквата насочва нашето внимание да проумеем и се вдъхновим, че всичко онова, което ни заобикаля ще бъде добро или зло, в  зависимост от това какви сме ние спрямо нашите околни. "Бъдете милосърдни, както и Вашият Отец е милосърден" (Лука 6:36). Във Втората неделя след Неделята..

публикувано на 29.09.24 в 08:00

Романът "Шлеп в пустинята" отвежда към суровата реалност

„Шлеп в пустинята“ на Людмил Тодоров е толкова кратък, че ти се струва неоправдано претенциозно да бъде наречен роман. Само 152 страници, но пък 152 страници сурова реалност, в която никой от нас не си признава, че живее ежедневно! Когато обаче започнеш да го четеш, неусетно започва да ти се струва прекалено тривиално, почти грубо да го наречеш..

публикувано на 27.09.24 в 17:20

За събитията от календара на фондация "Подкрепа за реализация"

В "Едно"  говорим за събитията, в които участваха през септември от екипа на фондация "Подкрепа за реализация" - Видин.  От 12-ти до 16-и септември бяха гости на международния фестивал "Арт зона за всички" в сръбския град Зайчар. Организатор е Детски център - Зайчар, с който видинската фондация работи по проекта  "U korak sa..

публикувано на 27.09.24 в 17:18