Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Диана Русинова, ЕЦТП: Пътната безопасност изисква постоянен мониторинг на инфраструктурата

Диана Русинова
Снимка: Ани Петрова


Какви трябва да бъдат приоритетите пред новия Парламент за подобряване на безопасността по пътищата и намаляването на пътнотранспортните произшествия, за да се опазват здравето и живота на гражданите? 

Нужна е методология за осъществяване на мониторинг на пътната инфраструктура и безопасността, посочи в "Посоките на делника" Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики.

"При откриването на предходния Парламент нито една от избраните да представляват българския народ политически сили не извади като приоритет пътната безопасност и запазването на здравето и живота на хората. Не трябва да чуем обаче само, че е приоритет, а и конкретни, много спешни мерки. Смъртността се вдигна - към момента имаме 35 човека повече загинали, сравнено с миналата година. Парламентът и някой от събранието трябва да припознае темата за важна и да се ангажира с нея. Нужна е цялостна политика в сферата на пътната безопасност, а първата стъпка да бъде анализ и оценка на състоянието на текущата инфраструктура. Това не е правено никога, така че няма как да бъдем наясно какви мерки са нужни. Нормалният отговор на държавата в момента, когато стане тежък инцидент, е да се стартира акция. Това не дава резултат. При временното служебно правителство, както предупреждавах, пътната безопасност мина на заден план. Държавната агенция напълно мълчи, а министърът на регионалното развитие също".

От Центъра призовават и за повече експертиза при работата в насока подобряване на пътната безопасност.

"Нашият Европейски център не веднъж е подарявал инспекции, доклади и обследвания, правени за наша сметка, на АПИ, на Държавната агенция и на държавата, но резултат няма. Трябва да се отсее кой е експерт, кой говори общи приказки. Да се титулуваш като такъв не означава, че си такъв. Но експертизата не трябва да бъде пренебрегвана".

Статистиката сочи, че в последните няколко години България продължава да бъде на челно място в Европейския съюз по брой загинали при катастрофи. 

Пътната инфраструктура в България, намираща се в безобразно състояние, изисква постоянен мониторинг, категорична е Русинова.

"Най-вече искаме първоначален мониторинг - нещо, което дори в Европа не е правено, но първоначално да се заснеме инфраструктурата, така че да съберем база данни и да знаем кои са опасните места, да направим анализ на риска и да дадем финансова стойност на въпросите за коригиране на черните точки и опасни места. От друга страна, следва да има непрекъснат мониторинг, защото пътната обстановка се мени непрекъснато, трябва да бъдем подготвени, да имаме отговор на излизащите заплахи. Само така ще можем да взимаме превантивни мерки. Наш екип на предлага да заснемем със сателит дупките по пътищата, а идеята е да не стигаме до тях. Искаме да предупреждаваме, че има опасност да се появят такива".

Автоекспертът е част от екип, разработил иновативен метод за заснемане на текущото състояние на пътищата.

"Той съдържа използването на сателитни изображения за заснемането. В България няма собствени сателити, а всъщност има един, който е частен и е телекомуникационен. По-различното е, че един такъв продукт има добавена стойност за гражданите. Чрез ранното оповестяване на различни опасности можем адекватно да отговорим на предизвикателствата на пътя от гледна точка метеорология и инфраструктура. Ще знаем къде да насочим финансовия ресурс".

Европейският център за транспортни политики изчислява, че жертвите на пътя в България могат да намалеят с 25 %  посредством предложения метод.

Стратегиите са пожелания на лист хартия, ако политиците не поемат отговорност, обясни още Русинова.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Има ли икономиката ни потенциал за растеж?

Според Асоциацията на индустриалния капитал, икономиката ни има потенциал за растеж, чрез насърчаване на заетостта. Министърът на труда и социалната политика Борислав Гуцанов и председателят на Управителния съвет на Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) Румен Радев се обединиха около идеята за отключване на потенциала на..

публикувано на 28.05.25 в 10:45

Има ли лек за демографския срив?

И през миналата година продължава тенденцията Северозападът да се обезлюдява . По последни данни на НСИ в област Видин вече живеят малко над 70 000 души, спадът на населението за една година е 1231 човека, което е най-голямото намаление като процент в страната. Област Враца е загубила за година 1617 жители и към декември 2024 година е 146 000 души,..

публикувано на 27.05.25 в 13:38

Ценим ли българското слово

Отбелязахме 24 май - Денят на светите братя Кирил и Методий, на българската азбука, просвета и култура и на славянската книжовност.  "В библията пише "Началото бе словото" и словото на роден език е нещо, което не всеки народ има. А ние като българи би следвало да сме изключително горди с това, че това е празник, който е наш. Празник, в който е..

публикувано на 26.05.25 в 12:59

Село Радовене- живописна природа и млади хора с желание за по-добър живот

След дълго пътуване по пътищата на Северозападна  България, екипът на радио Видин пристига в село Радовене. То се намира в община Роман, на 4 км е от общинския център.  На около 1 км от селото се намира жп спирка на линията София - Варна. С общинския център има и автобусна връзка.  Радовене е едно красиво полупланинско село, разположено в..

публикувано на 23.05.25 в 12:25

Във Видин най-много зрелостници ще се явят на втора матура по английски

Утре е вторият задължителен зрелостен изпит за дванадестокласниците. Той е по предмет, който е избран от учениците. В област Видин най-много зрелостници ще се явят на матура по английски език - 156. Следват предпочитанията към изпита по география и икономика, където ще се явят 28 души. 26 зрелостници са пожелали да държат матура по история. Началото на..

публикувано на 22.05.25 в 14:54

Тома Ушев: Срастването с държавата превръща Църквата в административна услуга

Задължителното изучаване на "Религия и добродетели" в училище доведе до напрежение и раздели обществото.  Част от него протестира под надслов “Училището не е църква”, а другата - шества начело с патриарха.  Какви са аргументите "за" и какви са "против" идеята?  Постижимо ли е духовното и морално развитие на децата чрез пряката роля на държавата?..

публикувано на 22.05.25 в 10:00

Синдикат "Образование" подкрепя учебния предмет "Добродетели и религия"

"Синдикат "Образование" направи няколко проучвания по въпроса. 97% смятат, че образователната система не се справя с възпитателната си функция. Очевидно това не е по вина на учителите, те не са спрели да възпитават през всичките тези години, макар и до голяма степен да им беше ограничено това право или призвание. Крайният резултат е, че нашите ученици,..

публикувано на 22.05.25 в 10:00