Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Полицията не трябва да зависи от политическите промени

Филип Гунев: Проблемът с корупцията не може да бъде решен единствено от съдебната реформа

Вътрешноинституционалната корупция ще е най-голямото предизвикателство пред новата власт

Снимка: www.csd.bg


"За съжаление, доста по-сложно е, защото всяка една област, в която изпитваме корупция, в която бизнесът се сблъсква с корупция, за да се променят нещата, за да се промени и намали, трябва да има реформи и там. Единствено със съдебна реформа и единствено да се разчита на разследващи органи да борят високо корумпирани държавни служители или политици - няма да е достатъчно, ако отдолу имаме непроменени системи, институции, които имат всички условия и позволяват по всякакъв начин извършването на корупцията", каза в "Посоките на делника" Филип Гунев, заместник-министър на вътрешните работи в три правителства.

Експертът посочи "Автомобилна администрация" като ярък пример за корупционни схеми.

"Има много дейности, сред които са провеждането на шофьорски изпити, а там винаги има втори начин, а друга дейност е контрол над пътя. Да оставим колко директори на тази агенция бяха арестувани, но ако не бъде реформирана и не и промениш системите и начин на работата, то остава да разчиташ на периодичните арести, които не водят до нищо. Трябва да реформираш самата агенция, начинът, по който работи, за да предотвратиш корупцията. Тя толкова масово е заразила много държавни институции или общини, че наказателната система не може единствено да се справи. Трябват структурни реформи в самите институции, да им се промени начина на работа, за да се постигне успех".

Време е за нулева корупция, каза съпредседателят на "Продължаваме промяната" Кирил Петков в изказване при откриването на 47-ия парламент.

Според думите на Гунев "нулева корупция" е утопично пожелание.

"Невъзможно е да няма корупция. Навсякъде има под различни форми. Може би Кирил Петков има предвид нулева толерантност към корупцията, което е по-постижимо. Нулевата корупция е популистко изказване. Аз имам известни резерви затова какво може да се постигне в кратки срокове. Сложните реформи, които трябва да се случат, аз не ги виждам да присъстват във визията на коалиционните споразумения, желанието и ноу хау екипа ги има, но надолу стотиците хора, които ще трябва да приложат и реално да направят тези реформи, просто надолу този екип го няма, не съществува, често компроментиран, не добре платен, не добре мотивиран, затова в България нещата вървят бавно. За две години нещо бързо да се случи не може, просто се съмнявам. Дори в най-добрите демокрации да осъдиш и да вкараш в затвора хора от високите етажи на властта става бавно".

Спряването с вътрешноинституционалната корупция ще е най-голямото предизвикателство пред бъдещото правителство, обясни още той.

"Това поколение, специално в това евентуално правителство, има кадърни и амбициозни хора, имащи желание да помогнат. Самите те знаят, че ще се сблъскат с администрация, която години наред не е била с такава задача и приоритет - да бори корупцията, да се освобождава от схеми. Това е предизвикателството - да накараш администрацията да работи, да се чисти от корупционните назначения, политическите назначения вътре в самата администрация".

Запазват се предизвикателствата пред съдебната реформа, включително по отношение на отчетността на главния прокурор и състава на Висшия съдебен съвет - това беше записано в частта за България във втория годишен доклад за състоянието на върховенството на закона в ЕС, който е обвързан с отпускането на средства по европейски програми. Отбелязва се, че България е приела нова стратегия за борба с корупцията до 2027 година.

"Прегледах наскоро тази стратегия. Не е амбициозна. Преписва отчасти предходната, без особена визия. Сегашното правителство трябва да я актуализира, ако има амбицията да промени нещата - да се актуализира с далеч по-амбициозни заявки за промяна. Заявките на бъдещото правителство не фигурират в тази стратегия. Ако просто тръгне да се изпълнява, никой няма да разбере дали нещо се е променило".

Реформата в системата на МВР не бива да остава на заден план, на мнение е Гунев.

"В една статия споделих моите наблюдения от публичните преговори, които наблюдавахме по линия на МВР. Говореше се за много и различни реформи - по-малко да бъде, по ефективно, но ако приоритет ти е да бориш корупцията, то основната реформа е как да направиш МВР по-ефективно в борбата с корупцията. Основното усилие трябва да бъде в посока деполитизация на МВР. Тя изисква собствена реформа, която да отдели министъра от полицията, да ги постави на една ръка разстояние, така че министирът да не може да си слага който иска полицай. Рашков не е първият, който смени всички  директори на Областни дирекции, на отдели и т.н. Това са форми на политически назначения, това е начинът, по който се политизира системата, когато всяка политическа идва и си слага своите. Не само това, но министърът остава в позиция да следи изкъсо какви разследвания се правят. Това прави полицаите така да се съобразяват със силните на деня, разследват се "правилните хора". Тази политизация е от времето на БКП. Така го правят и всички след това. Да се промени това, реформата е отделна. Аз такава заявка видях в програмата на ДБ, изведена като топ приоритет, но по време на преговорите това не се спомена. Когато излезе официалното споразумение, ще видим приоритет ли е. Аз лично имам съмнение, че сегашният министър, който показа, че е склонен да използва МВР за постигане на политически цели, ще има желание за тази реформа".

Нарушения в близо 100 проекта от Северозападна България са установени, обявиха в свой анализ от Министерството на икономиката за ефективността на оперативната програма за периода 2014-2020 г., в който Северозападна България бе обявена за приоритетен регион при усвояването на безвъзмездните евросредства.

"Сложно е за контрол, става още по-сложно, ако не се инвестира достатъчен ресурс в правоохранителните органи, за да се подсили тяхата роля, да се създадат специални екипи, специални екипи от обучени прокурори, които не чакат просто да се сезират след медийни публикации. Този подход в България липсва. Нещата са или реактивни, или политизирани: или чакаме медиите да го извадят, или да се смени политическата обстановка, защото тогава започва атака над предходните управляващи. В цяла Европа е така, разследват се предните, което не е лошо, но като нямаш едни независими органи, чакаме просто смяна на властта, а не проактивно през цялото време да се наблюдават нещата и да се върши работа".

Разговорът с Филип Гунев можете да чуете в звуковия файл. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Как ще повлияе еврото на пазара на автомобили втора ръка

Въвеждането на еврото у нас наближава и това поставя под лупа прехода към европейската валута в редица ключови сектори. Сред тях е и автомобилният сегмент, в който по традиция доминира вносът на употребявани коли. Купуването на кола втора ръка винаги е бил свързан със сравнения, анализи, разбира се, преговори за цената, така нареченото "пазарене" и..

публикувано на 24.11.25 в 11:00

Село Станево - където проблемите не липсват

Днес нашият екип гостува на едно спокойно дунавско село - Станево , част от община Лом. Село с богата история, но като много други малки населени места, и тук ежедневието не минава без трудности.  Инфраструктура е амортизирана, електрозахранването често създава грижи, а най-сериозният проблем за хората в Станево остава водоснабдяването - старият..

публикувано на 21.11.25 в 11:10
Георги Киряков

Георги Киряков: Да разчиташ на бъдещите поколения означава неспособност и бягане от отговорност

Приключи ли преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика?  Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра"...

публикувано на 20.11.25 в 10:00
Светлин Тачев, политолог

Светлин Тачев: Може би ще оценим демокрацията, когато я изгубим

Приключи ли Преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика?  Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра".  Каква..

публикувано на 20.11.25 в 10:00

Расте ли покупателната ни способност?

Според Евростат, България е лидер на Балканите по стандарт на покупателната способност. Страната ни изпреварва Румъния и Гърция и въпреки това, продължава да е сред най-бедните в ЕС. Стандартът на покупателната способност е условна единица, която изравнява това, което парите могат да купят в различните страни. Когато доходите се коригират по..

публикувано на 19.11.25 в 10:45

Единственият възможен или рисков е първият ни бюджет в евро?

Проектът на държавния бюджет за 2026 година беше одобрен от кабинета и внесен за обсъждане в Народната събрание. Той е разработен при 3 процента дефицит и растеж на икономиката до 2,7%. Предвижда се държавният дълг да достигне 31,3% от БВП, като максималният размер на новия държавен дълг, който може да бъде поет, е до 10,44 милиарда евро. Данък..

публикувано на 18.11.25 в 11:45

Защо е нужно доброволчеството да бъде уредено със закон

Защо трябва да има Закон за доброволчеството и как да не се превърне в административна пречка вместо да насърчава. Коментарите потърсихме в "Посоките на делника". Поводът е дискусия, която  Съветът за развитие на гражданското общество организира. Представители на над 50 организации, институции и депутати обсъдиха трите законопроекта за..

публикувано на 17.11.25 в 12:00