Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Превозвачи на протест- за какво настояват от бранша?

Снимка: Радио Видин

Превозвачи протестират днес в някои големи градове на страната. Сред причините за това са високите цени на горивата, готвеното увеличение на тол таксите и липсата на адекватни политики в сектора. От бранша настояват да се премахне биокомпонента на горивата за 6 месеца и пресмятат, че така те ще поевтинеят с 10-15 стотинки за литър. Искат и намаляване на акциза с 50% за половин година. Очаква се това да доведе до спад с 33 стотинки в цената на литър гориво. Превозвачите са против увеличаването на тол таксите и обхвата на пътната мрежа. Регионалният министър обаче заяви, че не е склонен на отстъпки относно тол таксите, защото са нужни пари за ремонти и строежи на пътищата в страната. Превозвачите дават за изпълнението на условията си срок до 18 май. Ако това не се случи, заплашват със затваряне на магистрали и гранични пунктове. Под каква форма протичат днешните протести и включва ли се и Северозапада? Потърсихме Петър Захариев, председател на УС на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България, който е и собственик на транспортна фирма в Монтана. 

"Беше обявено- това са високите цени на горивата и втората точка, която според мен не е втора а е първа, да го наречем "батака", който се подготвя с тол системата на България. Тя в момента е зле действаща, погрешно организирана, финансовата тежест, която трябва да поемат превозвачите, не я поемат транзитно преминаващите и тези, които най- много ползват и съответно рушат пътя. От 400 млн. лева събрани за миналата година 2/3 са платени от винетки и само 1/3 е платено от тежкотоварни автомобили. Това чудо го няма никъде- нито в ЕС, нито по света ... Един камион в България по тези релации плаща 30 евро, а в Унгария същият камион плаща 145 евро, а в Австрия плаща 150. Естествено, че няма да имаме магистрали както в Унгария, както в Австрия или в други държави. В момента вместо да се въдвори ред и да се направи това, което е в другите държави, в България се измисля супер екзотика за товарене на второкласни и първокласни пътища, вместо това, което е обичайното и нормално в целия свят."

Цените на горивата също са конкретна причина за недоволството на превозвачите, обясни още Петър Захариев, според който могат да бъдат предприети конкретни стъпки в тази насока за тяхното задържане или дори понижение.

През 2020 година в България бе въведено електронно отчитане на пътните такси- винетки и тол, като съвременен начин за събиране на такси за ползване на републиканската пътна мрежа. Събраните по този начин финансови средства трябва да бъдат използвани за поддръжка и развитие на съществуващите и изграждане на нови пътища, както и за пътна безопасност. Системата за събиране на пътни такси е базирана на съвременни технологии, които позволяват удобни начини за заплащане и осъществяване на контрол, без това да забавя и пречи на свободното движение на пътни превозни средства. Още пет други държави в Европа изградиха подобна тол система, това са Германия, Белгия, Словакия, Унгария и Чехия. Какви са недостатъците на българската тол система- това попитахме Стефан Георгиев от Видин, дългогодишен международен шофьор и собственик на товарен камион:

"Първо пътищата ни не отговарят на категориите. Нашите магистрали не отговарят дори и на втори клас път, да не говорим за първи клас път. Турците минават, те са с машинки пак и по първи клас и по втори клас път, за тях няма ограничения кой и откъде ще мине. Това го няма в нито една държава, всеки има маршрутна карта, по която трябва да мине и по която трябва да плаща. По тая тол система най- ощетени са българските превозвачи и това е така, откакто е пусната тол системата ... В Румъния има винетки- винетка 11 евро и минаваш за 24 часа. Това е за всички, всеки един шофьор плаща на ден 11 евро в Румъния, независимо по какъв път ще мине и колко километра ще измине."- уточни Стефан Георгиев.

Протестите са в градовете София, Пловдив, Варна, Бургас, Благоевград и Русе. Организатори са Асоциацията на българските предприятия за международни превози и пътищата (АЕБТРИ), Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ), Българското обединение на шофьорите, Европейски транспортен клъстер, Конфедерацията на автобусните превозвачи, Камарата на автобусните превозвачи, Камарата на автомобилните превозвачи в България и Съюз на международните превозвачи. От бранша настояват за намаление на акциза на горивата с 50% за период от 6 месеца, което ще доведе до намаление на цените с около 0,33 лева на литър за всеки български гражданин. Те обръщат внимание, че поради мерките, наложени срещу Русия, суровият петрол от сорта "Урал“ се търгува с 35 долара за барел по-евтино спрямо сорта "Брент", но това по никакъв начин не поевтинява цената му в България. Потърсихме Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи:

"Всички организации, които са в транспортния бранш, излизат на протест. Това са както превозвачите на товари, така и превозвачите на пътници. Без София в другите градове камионите се събират и ще направят протестно шествие по централните улици на градовете ... Много са недостатъците на българската тол система, като се започне с налагането на компенсаторни такси в размер на 750 лева за всеки недеклариран пътен сегмент, стигне се и до третирането на нашите превозвачи като престъпници по границите, да си плащат съответно тези компенсаторни такси и прозрачността колко милиона километра са генерирани за всяка категория. Значителен е броят на проблемите. Настроенията в бранша като цяло са твърде негативни по отношение на говоренето от страна на управляващите."- подчерта  Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи:

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл към материала.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Теодор Димокенчев

Теодор Димокенчев: Политиката ни е гражданска война без оръжия

Ще бъде ли направена първата крачка към решението или политическата криза ще продължи да се задълбочава?  Това ще зависи от осемте формации 51-вото Народно събрание.  Предстои ли исторически компромис или начертаните червени линии предопределят нов вот през пролетта?  Бъдещето на политическия живот в страната дни след като България се произнесе за..

публикувано на 31.10.24 в 10:00

Защо повечето работещи у нас не достигат нетната заплата за издръжка?

България продължава да е с най-ниското ниво на заплащане сред останалите държави членки на ЕС, като минималната заплата е 49,8% от заплатата за издръжка, т.е. половината от това, което трябва да е. Това сочат данните от проведеното от Института за социални и синдикални изследвания и обучение към КНСБ за потребителските цени и заплатата за..

публикувано на 30.10.24 в 10:45
Светлин Тачев

Светлин Тачев: Сега възможностите за правителство са малко по-големи, защото се намираме на кръстопът

Осем партии влизат в 51-ото Народно събрание при 100% обработени протоколи, обявиха от Централната избирателна комисия. Големият въпрос е дали този фрагментиран парламент ще успее да излъчи редовно правителство и има ли как някоя от водещите партии да събере мнозинство от поне 121 народни представители. За резултатите и последствията от поредните..

публикувано на 29.10.24 в 12:50
Любен Добрев

Любен Добрев: Без изненади на изборите, въпросът беше колко формации ще влязат в парламента

Няма кой знае какви изненади на тези избори. Въпросът беше колко формации ще влязат и от друга страна - избирателната активност. Повишената избирателна активност не е точно така, защото предишните избори бяха през лятото, е сега хората са си вкъщи. Това коментира в сутрешния блок политическият анализатор Любен Добрев: "Последната кампания беше..

публикувано на 28.10.24 в 14:19
Мартин Дончев, зам.-кмет на Община Видин

Мартин Дончев: Средства има, очакваме съдействие от видинчани за оформяне на приоритетите за града

"Иска ми се малко по-рано да започнем планирането на следващия бюджет, където да включим и препоръки и идеи на жителите на Видин за развитието на града." Това каза в студиото на Радио ВИДИН заместник-кметът по "Финансово-стопанска дейност, бюджет и икономическо развитие" Мартин Дончев, след като изслуша анкета с жители на града.  "Ние от около 8..

публикувано на 25.10.24 в 16:13
Стоил Цицелков

Стоил Цицелков: Северозападът е най-податлив на манипулации

В навечерието сме на 27 октомври, когато ще дадем гласа си за пореден път.  Какво показват последните социологически данни за електоралните нагласи?  Могат ли везните да бъдат наклонени от предизборната кампания?  Какви са изводите от нея и зададени ли са вече следизборните посоки?  Предстоящият вот дискутираме с изборния експерт  Стоил Цицелков..

публикувано на 24.10.24 в 10:00

Ще наемат ли фирмите нови служители?

Повече от половината фирми у нас не смятат да наемат работници в близките 6 месеца. Това показва проучване на Българската конфедерация по заетостта, в което са участвали близо 1200 компании в страната. От тях 20% планират да намалят броя на служителите си през следващата половин година. Други 24% не са сигурни дали ще разширяват или ще..

публикувано на 23.10.24 в 10:45