Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

На този етап държавата няма намерение да управлява риска

Богдан Милчев, ИПБ: Основната отговорност за пътната безопасност е на доставчика на транспортната система

Принципите на Визия Нула остават неразбрани от политиците и институциите

Богдан Милчев
Снимка: БГНЕС


Международна конференция по пътна безопасност, озаглавена "Визия Нула за Балканите", организирана от Българска браншова асоциация "Пътна безопасност" и Международната пътна федерация, потърси начини за съвместни действия за подобряване безопасността на движение по пътищата.

Възможно ли е в България да бъде постигната политиката, основана на морал, верига на отговорността, философия на безопасността и промяна на действащите механизми? Основната цел на Визия "Нула" е да се промени начина на мислене на цялото общество и да се осъзнае, че отговорността за безопасността на движението по пътищата е споделена между всички, които са пряко или косвено включени в движението по пътищата. Ще успеем ли на базата на образование, инженеринг и изпълнение да повторим шведския модел за нула загинали по пътищата?

Това попитахме Богдан Милчев от Института за пътна безопасност, който взе участие в срещата-дискусия.

Радио ВИДИН: Приложима ли е тази визия, която звучи прекрасно, но от години се говори по темата, а напредък липсва.

"Министерски съвет още през 2019 година прие принципите на Визия Нула. Както виждаме обаче, жертвите вместо да отиват към нула, те се увеличават. Това е така, защото първо ние нямаме експерти, които да са изучили принципите на Визия Нула, философията на Визия Нула, този шведски модел чисто исторически как се е развил. За да стигнем не до Визия Нула, а до нормални европейски нива, ние се нуждаем от изцяло нова философия и разбиране за пътната безопасност. Такава в държавата обаче в момента няма. Няма нито на експертно ниво, нито на политическо ниво. Докато нашите политици и отговорни лица на съответните институции продължават да оправдават собствената си некомпетентност с това, че хората в България имат лош манталитет, слаби шофьори, невъзпитани, арогантни и всичко останало, и оправдават себе си и своята немощ чрез потребителите, ние никога няма да стигнем европейските нива, камо ли принципите на Визия Нула. Това, което стана ясно и на конференцията е, че при Визия Нула, шофьорите и водачите на МПС-та винаги ще допускат грешки. Грешките са умишлени и неумишлени. Когато има грешки, доставчикът на транспортната система трябва да предприеме последващи действия, с които тези грешки, които са умишлени - да спрат да се правят, а тези, които са допускат неволно - да изградим такава инфраструктура, която да щади хората от техните грешки. Да катастрофират, но да няма тежко ранени, да не се стига до тежки наранявания. Това са принципите на Визия Нула, но до този момент ние не сме чули български политик или български експерт, който е отговорен за дадена институция, да заявява, че основната отговорност за пътната безопасност е на доставчика на транспортната система. Нашите експерти се задоволяват да говорят, че отговорността е споделена. Те искат да споделят своята отговорност с тези, на които доставят транспортна система - т.е на шофьорите. Шофьорът носи своята отговорност лично и наказателна, когато допусне грешка. Той не я споделя с никой. Визия Нула е така създадена, че доставчикът също не споделя отговорност. Тя си е негова".

Радио ВИДИН: Такива са и моите впечатления. Ние винаги се опитваме да променим шофьора, а не средата. 

"Точно така. Аз така съм го развивал безброй пъти в тези. Всичките мои изводи, които правя, са на база обучение, което съм преминал още през 2019 година в Швеция точно при тяхната пътна администрация, която фактически е оснолоположник на Визия Нула. Там много ясно, аз съм им задавал въпросите, дали са ми и отговорите, затова шведският модел е толкова успешен. Просто там отговорността е разграничена между шофьора и отговорността на доставчика на транспортната система. Шофьорите в България - те си носят лична отговорност. Като нарушат, като убият някой - никой не търси отговорност на тези, които контролират, че не са го контролирали, защо 10 пъти е правил едно и също нарушение... Ти убиеш някой, никой не иска да споделя твоята отговорност, обаче когато сбърка доставчикът на пътя, когато пътят е лошо проектиран, организацията е лоша, той иска да сподели тази лоша организация и този лош път  с този, който ползва пътя, просто споделя своята отговорност. Ето тук е ключът, затова никога няма да стигнем Визия Нула - докато тези, които ни управляват, не го проумеят и не го приемат като верую. За тях обаче не е изгодно, защото тогава означава, че ние трябва да ги сочим всеки ден с пръст защо стават толкова много катастрофи в България. Когато става индивидуална катастрофа, да, там отговорността е лична, но когато стават много катастрофи в България, тогава отговорността е на този, който доставя транспортната система".

Радио ВИДИН: Премиерът Петков дойде с обещания за промяна, нали така? 

"Той първо трябва да промени себе си. Преди да промени системата, трябва да промени себе си, развитието си и мисленето си, защото има този министър проблеми със собствената си глава. За съжаление, трябва да го кажа. От това, което наблюдаваме вече 6 месеца, той има много сериозен проблем със самия себе си".

Радио ВИДИН: Тази среща беше ли полезна в крайна сметка?

"Да. Определено. Имаше нужда да се заговори за пътната безопасност. Аз искам да поздравя организатора. Организирането на такава конференция изисква много пари и много труд, много усилие, много да обичаш пътната безопасност. Поздравявам го. Аз съм организирал подобна конференция през 2019та година, знам за за какво става въпрос, международна конференция, логистика. За съжаление, и президентът, и министрите, които дойдоха да говорят, и председатели на агенции, които се изказваха, те видимо не разбират смисъла от Визия Нула. Няма как да предадат посланията на Визията на своите подчинени, на системите, които управляват, защото тяхното разбиране е, че трябва да образоват, да обучават шофьора така че той да не допуска грешки. Не разбират, че принципът на Визия Нула е, че хората колкото и да ги обучаваш, колкото и да ги образоваш, винаги ще допускат грешки. Чисто библейски сме създадени хората да сме грешни. Винаги ще грешим по един или друг начин. Тук идеята на Визия Нула е, че когато се допусне грешка, да не се стига до смърт или нараняване, а да има само катастрофа и материални щети. Не че сме против обучението и образованието, то също трябва да се развива, но тази дъвка се използва само от тези, които не разбират смисъла и значението на управлението от риска на пътно-транспортни произшествия".

Радио ВИДИН: Вашият вече няколкогодишен призив за управлението на риска кога ще бъде чут в държавата?

"Няма да бъде чут. Ние наскоро написахме едно писмо до новия председател и зам.председател на Държавната агенция. Скоро ще го публикуваме. Той лаконично ни отговаря колко много работа е свършила Агенцията, а ние само предлагаме неща: да се извърши функционален анализ на дейността на Агенцията, да се създаде дирекция, която да управлява риска, да назначи с конкурс служители, които имат подготовка по управление на риска. Този риск се управлява по един и същ начин и във финансите., т.е принципите на управление на риска във всички сфери са едни и същи. Тук просто трябва да се разбират различни данни, да се използва различна методология, която да създадат. Те обаче нямат такава методология. Много е далеч от реалността. Истината е, че на този етап с тези хора няма да можем да управляваме риска".

Радио ВИДИН: Смятате ли, че с Гроздан Караджов може да се работи в дългосрочен план?

"Гроздан е един изключително интелигентен политик, който според мен е изключително много зависим от тези, които са го поставили на този пост. Той не може по никакъв начин да управлява по собствените си убеждения. Това е мое лично мнение. Аз го познавам лично, много добре при това, затова знам, че е наясно с проблемите, които трябва да се решат. Защо обаче не ги решава? Той трябва да отговори. В момента той се ползва с медиен комфорт. Голямата му уста създава един хубав имидж. Пилците обаче се броят на есен. Сега ще дойде тя, ще видим ремонтите му, глобалните му строителства и всичко, което обещаваше. Ще видим тези 3 хиляди километра ремонтирани пътища. Чакаме още няколко месеца. Още малко остана, есента ще дойде скоро".




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Теодора Макавеева

Теодора Макавеева: Всеки регионален журналист ще излъже, ако каже, че не му е оказван натиск

Българските журналисти работят под непрекъснат стрес, който отключва тревожност, безсъние, стига се дори до прегаряне в професията, показва седмото поредно проучване на Асоциацията на европейските журналисти в България за медийната свобода в страната.  Кои са факторите за този съпътстващ делника стрес на хората в медиите?  Ще намерят ли отговор..

публикувано на 28.11.24 в 10:05
Илия Вълков

Илия Вълков: Журналистите направиха всичко възможно през годините да намалят до минимум доверието

Българските журналисти работят под непрекъснат стрес, който отключва тревожност, безсъние, стига се дори до прегряване в професията, показва седмото поредно проучване на Асоциацията на европейските журналисти в България за медийната свобода в страната.  Кои са факторите за този съпътстващ делника стрес на хората в медиите?  Ще намерят ли отговор..

публикувано на 28.11.24 в 10:00

Заложници ли са общините на политическата безтегловност?

Политическата обстановка в края на годината у нас остава напрегната и нестабилна. Българите се питат дали този път ще се сформира правителство и дали страната най-накрая ще преодолее дългогодишната политическа криза. За съжаление, потърпевши от нестабилната политическа ситуация се оказват и общините, които продължават да разчитат на сигурно..

публикувано на 27.11.24 в 10:45

Светослав Славчев: Без държавата да се намеси, няма как Видин да излезе от дъното

"Статистически вече не сме най-бедните, съревноваваме се с няколко области, като това, разбира се, не ме успокоява. Тук обаче Общината не може да направи кой знае какво. Общината и Общинският съвет могат да съдействат всячески на инвеститори и да има прозрачност в тази връзка, но липсата на инфраструктура е главният фактор, липсата на газова връзка,..

публикувано на 26.11.24 в 14:14

Ще работят ли младежите по специалността си след гимназията

Около половината от гимназистите, които завършват средно образование, няма да работят това, за което са учили. Това показва изследване на Института за пазарна икономика за 2024 година. В проучването се съпоставят различните специалности, които се завършват, приемът в професионалното образование и профилът на икономиката, обясни за Радио ВИДИН..

публикувано на 25.11.24 в 11:00

Село Куделин- най-северната точка на България

Днес гостуваме в село Куделин- най-северната точка на България при устието на река Тимок. Намира се в община Брегово, област Видин. Старото име на селото е Влашка Раковица. През 1934 г. е преименувано на името на владетеля на "Браничевската земя" Куделин. Историята на братята Дърман и Куделин е малко позната, но важна страница от средновековното..

публикувано на 22.11.24 в 16:56

В Деня на християнското семейство: Колко е важен бракът?

На 21 ноември отбелязваме Деня на християнското семейство - повод да се замислим върху значението на семейството и брака като основи на духовния и социален живот. В съвременното общество, обаче, много млади хора избират да живеят заедно и без да сключват брак. Какви са причините за възникването на тези тенденции? Според социалния..

публикувано на 21.11.24 в 13:42