Мисия възможна ли е пътната безопасност в България?
Темата дискутирахме с Красимир Георгиев, изпълнителен директор на Асоциацията за квалификация на автомобилистите.
Радио ВИДИН: Не знам дали сегашната ситуация е безпрецедентна, но това си го говорим през един месец, през два, всяко лято, всяка година. Защо обаче никога няма промяна?
"Защото тези, от които зависи да започне промяната, първо нищо не разбират от тази материята, и второ - не искат да слушат и тези, които знаят, могат и разбират, та като резултат от цялата тази история всеки ден слушаме за двама, трима, четирима, петима убити - нещо, което в момента го няма никъде в нормалния свят. За съжаление, аз преди години казвах, че ще дойде време, в което по пътищата на България ще настъпи ад. Това време дойде. Аз искрено се надявах да изляза лош пророк, да не се сбъдне това, което казвах".
Радио ВИДИН: Екипът на Бойко Рашков обяви война на проблемните шофьори, но пък ситуацията се влоши. Това е абсурдно.
"Ние свикнахме да живеем с абсурди. Ако случайно един или два дни няма такива, на нас ни е криво, не ни е нормално, не ни е комфортно. Екипът на г-н Рашков първо трябва да отговори защо като започна тази акция изведнъж излязоха толкова много дрогирани и пияни зад волана? Че до началото на тази акция контрол не е ли имало? Ако е имало, щеше ли да има толкова много, които да карат дрогирани и пияни? Ако някой по време на шофьорския им курс им формираше мирогледа, поведението, мисленето, една част няма да се слушат в това, което им се говори и се формира от страна на тези, които се обучават, но една голяма част щяха да бъдат по-примерни шофьори. В момента няма никакво обучение, нямаме никакъв изпит, нямаме никакъв контрол на пътя и като сложим чертата се получава по няколко човека убити на ден. Повярвайте ми, това го няма дори в африканските страни. Почвам да се замислям дали и в Украйна вече дават толкова убити на ден".
Радио ВИДИН: Аз оставам с впечатление, че в България под контрол се разбира едно постоянно надуване на глобите, което да оправи проблемите, обаче това не е контрол, а глупост.
"Глупост е, защото вдигайки санкциите, по този начин вдигаме и размера на рушветите на пътя. Това е истината. Никой не залага на превенцията, абсолютно никой. Аз много пъти съм казвал и продължавам да твърдя, че ако водачът зад волана, не случайно има една приказка, нали, питат един млад водач дали знае кое е най-важното устройство на автомобила, той казал двигател, а те му отговори, че е задкормилното устройство, т.е човекът. Не случайно в системата, в основната формула за безопасно движение по пътищата, която се състои от човек-път-автомобил - човекът е поставен на първо място като най-важен и решаващ фактор. Ако той е добре обучен, ако е научен да предвижда ситуациите на пътя, ако е научен въпреки всичко и изникне ситуация как да реагира, аз съм убеден, че 70 % от ПТП-тата ще намалеят и броят на убитите ще падне. Затова трябва да има държавни институции, които да си вършат работата. А те работа не вършат. Тяхната работа се състои в това какво да направят днес, че да изскочи някоя далавера, някоя комисионна, нещо такова. С това се занимават. Какво пречи на тази държава да електронизира обучението и контрола на обучението, както и на изпитите? Какво пречи? Нищо. Но пък ще намалеят парите под масата. Няма да има за какво да се дават пари. Ето, сега никой не взима пари да урежда изпити по теория, защото вече не може да се уреди".
Радио ВИДИН: Пътна полиция се явява проблем явно.
"С риск да бъда може би малко краен, но продължавам да твърдя, че единственият начин Пътна полиция да си влезе в ролята, е да се разпусне в този си вид и на нейно място да се обучат млади кадри, перспективни, да се създаде нова служба, от която наистина ще има ефект и полза. Тази полиция, в момента Пътна полиция, е неизличимо болна".
Радио ВИДИН: През април започна да се работи по нов Закон за движението по пътищата. Вие участвахте.
"Имаше хубави неща, които трябваше да минат по дългите бюрократични процедури в наша мила страна. Така в лабиринтите на тези процедури времето се изчерпа, свърши, падна правителството и следващото пак ще почне да прави нов закон, докато падне и то и така нов закон бял ден не може да види. Не случайно управляващите не искат нов Закон за движението по пътищата. Няма нищо случайно. Един нов закон пак ще има недостатъци, но при всички случаи ще има и положителен ефект и някои условия за далавери ще бъдат преустановени. Никой не иска нов такъв закон. Това е причината".
Радио ВИДИН: Аз не проумявам защо не се осъзнава, че пътната безопасност е надпартийна, идеологията и възгледите са без значение. Нужно е обединение, но не разбирам как се допуска това неглижиране.
"Аз също съм си задавал този въпрос, обяснявам си нещата по следния начин: наближило е време, аз преди време предвидих, че по пътищата на България ще се лее кръв, а това се случва вече, но предвиждам, че скоро и тези властимащите, те не са безсмъртни, не са застраховани, ще почнат да дават фира на пътя и тогава ще разберат, че не всичко е парите. Най-ценни са животът и здравето на хората. Тогава ще се сетят, но ще бъде късно, защото това означава тотална реформа, която няма кой да я направи. Този, който има лостовете да я направи, не знае как, а тези, които знаят как - нямат лостовете. Това е омагьосан кръг, докато не изчезнем".
Радио ВИДИН: Къде е истината в спорта между власт и пътни фирми за инфраструктурата?
"Истината е, че и двете страни си имат своето основание, но пътната инфраструктура - този, който ползва тази инфраструктура, ако не знае как да я ползва правилно, пак ще има убити и ранени. По отношение на войната между фирмите и властта: аз бих го решил просто този проблем. Ще обявя международен конкурс за фирми, които да строят и поддържат българските пътища и тогава нека българските фирми се явяват наравно с чуждите. Който успее, успее".
Радио ВИДИН: Не можем ли да използваме утвърдени чужди модели, дали резултат? Топлата вода се опитваме да я открием, но по света това вече е сторено.
"В Швеция и изобщо в чуждите страни дори да има мъничко комисион, той е в рамките на допустимото. Докато при нас се гони големият комисион. Така идва целият проблем. Не искаме затова чуждите фирми. На чужда фирма не можеш да и кажеш, че ще и пуснеш 100 милиона за отсечка, ама 70 от тях трябва да бъдат върнати. Това няма как да се каже на чужда фирма".
Екипът на Радио ВИДИН на ломското село Ковачица. Град Лом е на 12 км от селото, а река Дунав е на 4 км. Въпреки това местните хора се гордеят с реката и винаги казват, че живеят на Дунава. Откъде идва името на селото? Според една от местните легенди, след потушаването на Чипровското въстание, в района се заселили бежанци от..
С тържественото въдворяване на епархийската си катедра митрополит Пахомий официално стана седмият в историята на Българската ехзархия и Българската патриаршия видински владика. Новият духовен водач обещава младите да намират разбиране и насърчение, възрастите - утеха и подкрепа, немощните - помощ, самотните - защита, а разколебаните - насока...
За втори бойкот на големите търговски вериги призоваха обществени организации и отчетоха успех от първата инициатива. Тази обща идея заявиха представители на обществените организации, които организираха първия бойкот на търговските вериги заради високите цени на хранителните стоки, провел се на 13 февруари. Организаторите подчертаха, че..
България остава сред държавите с високи нива на корупция в публичния сектор, сочат данните за 2024 г. , публикувани от Transparency International . С 43 точки индекс България е на 76-о място сред 180 страни и територии за възприятие на корупцията за 2024 г. Спрямо предишната класация това е влошаване с две позиции. От държавите в ЕС усещането за..
Във Видин се проведе работна среща за обсъждане на съвместни действия за противодействие на незаконната сеч, с приоритет в местата, създаващи опасност от свлачищни процеси и наводнения. Срещата, председателствана от областния управител Ани Арутюнян беше във връзка с проведено заседание на Министерския съвет, на което е обърнато внимание от..
Гостуваме на село Рупци, община Видин. Това е едно от най-близките села до областния град, само на около 5 км. Въпреки, че Рупци е много близо до Видин, местните жители са намалели значително през последните години. В селото постоянно живеят по-малко от 100 души, предимно възрастни хора. Илиян Ангелов е кмет на Рупци от 2015 година, като в..
Фалшивите новини и ограниченията в мрежите са новата нормалност. Над 60% от българите твърдят, че на практика попадат всеки ден на информация, която може да се определи като лъжлива. Тенденцията от последните години сочи, че България трайно заема последно място сред държавите от Европейския съюз в Индекса за медийна грамотност. Защо..