Мисия възможна ли е пътната безопасност в България?
Темата дискутирахме с Красимир Георгиев, изпълнителен директор на Асоциацията за квалификация на автомобилистите.
Радио ВИДИН: Не знам дали сегашната ситуация е безпрецедентна, но това си го говорим през един месец, през два, всяко лято, всяка година. Защо обаче никога няма промяна?
"Защото тези, от които зависи да започне промяната, първо нищо не разбират от тази материята, и второ - не искат да слушат и тези, които знаят, могат и разбират, та като резултат от цялата тази история всеки ден слушаме за двама, трима, четирима, петима убити - нещо, което в момента го няма никъде в нормалния свят. За съжаление, аз преди години казвах, че ще дойде време, в което по пътищата на България ще настъпи ад. Това време дойде. Аз искрено се надявах да изляза лош пророк, да не се сбъдне това, което казвах".
Радио ВИДИН: Екипът на Бойко Рашков обяви война на проблемните шофьори, но пък ситуацията се влоши. Това е абсурдно.
"Ние свикнахме да живеем с абсурди. Ако случайно един или два дни няма такива, на нас ни е криво, не ни е нормално, не ни е комфортно. Екипът на г-н Рашков първо трябва да отговори защо като започна тази акция изведнъж излязоха толкова много дрогирани и пияни зад волана? Че до началото на тази акция контрол не е ли имало? Ако е имало, щеше ли да има толкова много, които да карат дрогирани и пияни? Ако някой по време на шофьорския им курс им формираше мирогледа, поведението, мисленето, една част няма да се слушат в това, което им се говори и се формира от страна на тези, които се обучават, но една голяма част щяха да бъдат по-примерни шофьори. В момента няма никакво обучение, нямаме никакъв изпит, нямаме никакъв контрол на пътя и като сложим чертата се получава по няколко човека убити на ден. Повярвайте ми, това го няма дори в африканските страни. Почвам да се замислям дали и в Украйна вече дават толкова убити на ден".
Радио ВИДИН: Аз оставам с впечатление, че в България под контрол се разбира едно постоянно надуване на глобите, което да оправи проблемите, обаче това не е контрол, а глупост.
"Глупост е, защото вдигайки санкциите, по този начин вдигаме и размера на рушветите на пътя. Това е истината. Никой не залага на превенцията, абсолютно никой. Аз много пъти съм казвал и продължавам да твърдя, че ако водачът зад волана, не случайно има една приказка, нали, питат един млад водач дали знае кое е най-важното устройство на автомобила, той казал двигател, а те му отговори, че е задкормилното устройство, т.е човекът. Не случайно в системата, в основната формула за безопасно движение по пътищата, която се състои от човек-път-автомобил - човекът е поставен на първо място като най-важен и решаващ фактор. Ако той е добре обучен, ако е научен да предвижда ситуациите на пътя, ако е научен въпреки всичко и изникне ситуация как да реагира, аз съм убеден, че 70 % от ПТП-тата ще намалеят и броят на убитите ще падне. Затова трябва да има държавни институции, които да си вършат работата. А те работа не вършат. Тяхната работа се състои в това какво да направят днес, че да изскочи някоя далавера, някоя комисионна, нещо такова. С това се занимават. Какво пречи на тази държава да електронизира обучението и контрола на обучението, както и на изпитите? Какво пречи? Нищо. Но пък ще намалеят парите под масата. Няма да има за какво да се дават пари. Ето, сега никой не взима пари да урежда изпити по теория, защото вече не може да се уреди".
Радио ВИДИН: Пътна полиция се явява проблем явно.
"С риск да бъда може би малко краен, но продължавам да твърдя, че единственият начин Пътна полиция да си влезе в ролята, е да се разпусне в този си вид и на нейно място да се обучат млади кадри, перспективни, да се създаде нова служба, от която наистина ще има ефект и полза. Тази полиция, в момента Пътна полиция, е неизличимо болна".
Радио ВИДИН: През април започна да се работи по нов Закон за движението по пътищата. Вие участвахте.
"Имаше хубави неща, които трябваше да минат по дългите бюрократични процедури в наша мила страна. Така в лабиринтите на тези процедури времето се изчерпа, свърши, падна правителството и следващото пак ще почне да прави нов закон, докато падне и то и така нов закон бял ден не може да види. Не случайно управляващите не искат нов Закон за движението по пътищата. Няма нищо случайно. Един нов закон пак ще има недостатъци, но при всички случаи ще има и положителен ефект и някои условия за далавери ще бъдат преустановени. Никой не иска нов такъв закон. Това е причината".
Радио ВИДИН: Аз не проумявам защо не се осъзнава, че пътната безопасност е надпартийна, идеологията и възгледите са без значение. Нужно е обединение, но не разбирам как се допуска това неглижиране.
"Аз също съм си задавал този въпрос, обяснявам си нещата по следния начин: наближило е време, аз преди време предвидих, че по пътищата на България ще се лее кръв, а това се случва вече, но предвиждам, че скоро и тези властимащите, те не са безсмъртни, не са застраховани, ще почнат да дават фира на пътя и тогава ще разберат, че не всичко е парите. Най-ценни са животът и здравето на хората. Тогава ще се сетят, но ще бъде късно, защото това означава тотална реформа, която няма кой да я направи. Този, който има лостовете да я направи, не знае как, а тези, които знаят как - нямат лостовете. Това е омагьосан кръг, докато не изчезнем".
Радио ВИДИН: Къде е истината в спорта между власт и пътни фирми за инфраструктурата?
"Истината е, че и двете страни си имат своето основание, но пътната инфраструктура - този, който ползва тази инфраструктура, ако не знае как да я ползва правилно, пак ще има убити и ранени. По отношение на войната между фирмите и властта: аз бих го решил просто този проблем. Ще обявя международен конкурс за фирми, които да строят и поддържат българските пътища и тогава нека българските фирми се явяват наравно с чуждите. Който успее, успее".
Радио ВИДИН: Не можем ли да използваме утвърдени чужди модели, дали резултат? Топлата вода се опитваме да я открием, но по света това вече е сторено.
"В Швеция и изобщо в чуждите страни дори да има мъничко комисион, той е в рамките на допустимото. Докато при нас се гони големият комисион. Така идва целият проблем. Не искаме затова чуждите фирми. На чужда фирма не можеш да и кажеш, че ще и пуснеш 100 милиона за отсечка, ама 70 от тях трябва да бъдат върнати. Това няма как да се каже на чужда фирма".
Изкуственият интелект навлиза в живата ни, но какви са предизвикателствата, до които води- това тепърва предстои да разберем. Българите го посрещат с повече тревога, отколкото с надежда, сочи проучване на социологическа агенция "Мяра" . 18,7% приемат изкуствения интелект с повече ентусиазъм, около 42% обаче виждат повече поводи за притеснение,..
Държавните финанси на България са завършили 2024 г. с дефицит от точно 3% от БВП, вмествайки се в правилото за устойчиви публични финанси на Европейския съюз. Това показват предварителни данни на НСИ и Евростат за бюджетния баланс, измерен по европейската методология. Така страната се доближава крачка по-близо до еврозоната, като шансовете..
Програмата бе представена преди дни, а бюджетът и е над 4,3 млн. лв. Тя дава шанс на организациите да получат между 39 116 лв. (20 000 евро) и 117 349 лв. (60 000 евро) за период до 34 месеца. Тя е част от проект, чрез който Български фонд за жените ще инвестира над 8,3 млн. лв. под формата на директно финансиране в рамките на три програми и..
Успява ли ръстът на доходите да компенсира инфлацията? Най-коректният измерител дали постепенно забогатяваме, според експертите, е покупателната способност. Това е накарало специалисти от асоциация "Активни потребители" да направят проучване, в което да сравнят цени и доходи в България през последните 20 години. Те са прегледали данните за периода..
Възкресение Христово е, може да се каже, централното събитие в човешката история, защото от времето на античността са казвали едва ли не, че самото християнство е остаряло като религия и скоро ще изчезне. Ние виждаме, че минават различни цивилизации, развитието на различни езици, философии, теории, обаче остава само едно нещо неизменно и това..
Екипът на радио Видин се отправя към село Дълги дел. Намира се в община Георги Дамяново, област Монтана. Планинско село, разположено по горното течение на река Огоста, почти на границата със Сърбия. Селото има древна история. Смята се, че е възникнало по време на римското владичество. Римската империя е водила тежки битки за завладяване на..
С трус във властта ще се запомни настоящата седмица. ДПС на Ахмед Доган оттегли подкрепата си от управляващото мнозинство, защото не желае да подкрепя модела "Пеевски" на корупция и конституционален произвол. От ГЕРБ, БСП и ИТН декларираха, че остават непоколебими в решимостта си да изпълнят приоритетите и ангажиментите, поети пред българското..