Мисия възможна ли е пътната безопасност в България?
Темата дискутирахме с Красимир Георгиев, изпълнителен директор на Асоциацията за квалификация на автомобилистите.
Радио ВИДИН: Не знам дали сегашната ситуация е безпрецедентна, но това си го говорим през един месец, през два, всяко лято, всяка година. Защо обаче никога няма промяна?
"Защото тези, от които зависи да започне промяната, първо нищо не разбират от тази материята, и второ - не искат да слушат и тези, които знаят, могат и разбират, та като резултат от цялата тази история всеки ден слушаме за двама, трима, четирима, петима убити - нещо, което в момента го няма никъде в нормалния свят. За съжаление, аз преди години казвах, че ще дойде време, в което по пътищата на България ще настъпи ад. Това време дойде. Аз искрено се надявах да изляза лош пророк, да не се сбъдне това, което казвах".
Радио ВИДИН: Екипът на Бойко Рашков обяви война на проблемните шофьори, но пък ситуацията се влоши. Това е абсурдно.
"Ние свикнахме да живеем с абсурди. Ако случайно един или два дни няма такива, на нас ни е криво, не ни е нормално, не ни е комфортно. Екипът на г-н Рашков първо трябва да отговори защо като започна тази акция изведнъж излязоха толкова много дрогирани и пияни зад волана? Че до началото на тази акция контрол не е ли имало? Ако е имало, щеше ли да има толкова много, които да карат дрогирани и пияни? Ако някой по време на шофьорския им курс им формираше мирогледа, поведението, мисленето, една част няма да се слушат в това, което им се говори и се формира от страна на тези, които се обучават, но една голяма част щяха да бъдат по-примерни шофьори. В момента няма никакво обучение, нямаме никакъв изпит, нямаме никакъв контрол на пътя и като сложим чертата се получава по няколко човека убити на ден. Повярвайте ми, това го няма дори в африканските страни. Почвам да се замислям дали и в Украйна вече дават толкова убити на ден".
Радио ВИДИН: Аз оставам с впечатление, че в България под контрол се разбира едно постоянно надуване на глобите, което да оправи проблемите, обаче това не е контрол, а глупост.
"Глупост е, защото вдигайки санкциите, по този начин вдигаме и размера на рушветите на пътя. Това е истината. Никой не залага на превенцията, абсолютно никой. Аз много пъти съм казвал и продължавам да твърдя, че ако водачът зад волана, не случайно има една приказка, нали, питат един млад водач дали знае кое е най-важното устройство на автомобила, той казал двигател, а те му отговори, че е задкормилното устройство, т.е човекът. Не случайно в системата, в основната формула за безопасно движение по пътищата, която се състои от човек-път-автомобил - човекът е поставен на първо място като най-важен и решаващ фактор. Ако той е добре обучен, ако е научен да предвижда ситуациите на пътя, ако е научен въпреки всичко и изникне ситуация как да реагира, аз съм убеден, че 70 % от ПТП-тата ще намалеят и броят на убитите ще падне. Затова трябва да има държавни институции, които да си вършат работата. А те работа не вършат. Тяхната работа се състои в това какво да направят днес, че да изскочи някоя далавера, някоя комисионна, нещо такова. С това се занимават. Какво пречи на тази държава да електронизира обучението и контрола на обучението, както и на изпитите? Какво пречи? Нищо. Но пък ще намалеят парите под масата. Няма да има за какво да се дават пари. Ето, сега никой не взима пари да урежда изпити по теория, защото вече не може да се уреди".
Радио ВИДИН: Пътна полиция се явява проблем явно.
"С риск да бъда може би малко краен, но продължавам да твърдя, че единственият начин Пътна полиция да си влезе в ролята, е да се разпусне в този си вид и на нейно място да се обучат млади кадри, перспективни, да се създаде нова служба, от която наистина ще има ефект и полза. Тази полиция, в момента Пътна полиция, е неизличимо болна".
Радио ВИДИН: През април започна да се работи по нов Закон за движението по пътищата. Вие участвахте.
"Имаше хубави неща, които трябваше да минат по дългите бюрократични процедури в наша мила страна. Така в лабиринтите на тези процедури времето се изчерпа, свърши, падна правителството и следващото пак ще почне да прави нов закон, докато падне и то и така нов закон бял ден не може да види. Не случайно управляващите не искат нов Закон за движението по пътищата. Няма нищо случайно. Един нов закон пак ще има недостатъци, но при всички случаи ще има и положителен ефект и някои условия за далавери ще бъдат преустановени. Никой не иска нов такъв закон. Това е причината".
Радио ВИДИН: Аз не проумявам защо не се осъзнава, че пътната безопасност е надпартийна, идеологията и възгледите са без значение. Нужно е обединение, но не разбирам как се допуска това неглижиране.
"Аз също съм си задавал този въпрос, обяснявам си нещата по следния начин: наближило е време, аз преди време предвидих, че по пътищата на България ще се лее кръв, а това се случва вече, но предвиждам, че скоро и тези властимащите, те не са безсмъртни, не са застраховани, ще почнат да дават фира на пътя и тогава ще разберат, че не всичко е парите. Най-ценни са животът и здравето на хората. Тогава ще се сетят, но ще бъде късно, защото това означава тотална реформа, която няма кой да я направи. Този, който има лостовете да я направи, не знае как, а тези, които знаят как - нямат лостовете. Това е омагьосан кръг, докато не изчезнем".
Радио ВИДИН: Къде е истината в спорта между власт и пътни фирми за инфраструктурата?
"Истината е, че и двете страни си имат своето основание, но пътната инфраструктура - този, който ползва тази инфраструктура, ако не знае как да я ползва правилно, пак ще има убити и ранени. По отношение на войната между фирмите и властта: аз бих го решил просто този проблем. Ще обявя международен конкурс за фирми, които да строят и поддържат българските пътища и тогава нека българските фирми се явяват наравно с чуждите. Който успее, успее".
Радио ВИДИН: Не можем ли да използваме утвърдени чужди модели, дали резултат? Топлата вода се опитваме да я открием, но по света това вече е сторено.
"В Швеция и изобщо в чуждите страни дори да има мъничко комисион, той е в рамките на допустимото. Докато при нас се гони големият комисион. Така идва целият проблем. Не искаме затова чуждите фирми. На чужда фирма не можеш да и кажеш, че ще и пуснеш 100 милиона за отсечка, ама 70 от тях трябва да бъдат върнати. Това няма как да се каже на чужда фирма".
България ще разпредели 5 млрд. лв. за подкрепа на енергийно и транспортно бедни домакинства и микропредприятия в периода 2026-2032 година. Тези домакинства се очаква да бъдат засегнати от въвеждането на новата схема за търговия с емисии (СТЕ 2) на ниво Европейски съюз. Новата схема за търговия с емисии ще постави цена върху емисиите на..
Градусът на политическото напрежение се покачи в средата на горещото лято и края на парламентарния сезон. Този път в ябълка на раздора се превърна Антикорупционната комисия . За закриването ѝ първо се обявиха от "Демократична България", след като по-рано този месец започна акция срещу излъчения от ПП-ДБ варненски кмет Благомир Коцев, която доведе до..
Свикнали сме да приемаме лятото като нещо нормално, но през последните години то все по-често идва с предупреждения - да не излизаме навън, да избягваме физическо натоварване, да внимаваме с възрастните хора и децата. Горещините вече не са просто неудобство - могат да бъдат сериозна заплаха. В разгара на лятото температурите неумолимо се покачват, а..
Екипът на радио Видин е в село Плешивец, община Ружинци, област Видин. К расиво селце, разположено в полупланински терен, с красиви и здрави къщи, големи дворове, чист и подреден площад. В селото работи уютен и много добре снабден магазин, в който местните хора могат да поседнат на приказка и да обсъдят това, което ги вълнува. Собствениците са..
" Заклевам се пред нашето отечество България, че ще изпълнявам точно длъжността си ": крилатите думи на личността, която и до днес не спира да вълнува и да вдъхновява . Преди 188 години е роден най-великият син на нашата страна . Самоотвержен и горд, спокоен и неуморим, най-деятелният българин е емблемата на всичко онова, което..
Ако се запази сегашният механизъм за определяне на минималната работна заплата (МРЗ), за следващата година тя ще бъде около 1200 лв. Това съобщи министърът на труда и социалната политика Борислав Гуцанов относно транспонирането на Директивата за адекватни минимални работни заплати в ЕС и механизъма за минималната работна заплата у нас. Той..
Народното събрание гласува нови промени в Закона за движение по пътищата. Част от тях предвиждат камерите на националната тол-система да отчитат средна скорост на движение и да включат общинските камери в битката с пътния травматизъм. Новите текстове включват по-високи глоби, като целта е да се намали броят на пътните инциденти. Заради липса на..