Връщането на хартиената бюлетина не решава проблеми, а вероятно ще отвори и стари такива, които вече са превъзмогнати, е мнението на Стоил Цицелков от Европейската асоциация за защита на човешките права- България, член на Обществения съвет към Централната избирателна комисия (ЦИК).
"Показателно е, че няма никакъв анализ, никаква информация, която да ни даде недвусмислено независима оценка както за машините, така и за хартиеното гласуване. Имаме сигнали за проблеми при гласуване с хартиени бюлетини, за бюлетини, които са подадени извън секцията, предварително попълнени, но в България никога не е правен одит на нито една от технологиите, т.е. всякакво говорене, то е просто политическо говорене. Няма как да бъде експертно. Няма анализ... Нужно е цялостно преосмисляне на Изборния кодекс. Той в момента е писан за хартии и част от тази неефективност на машините, които ползваме, е именно заради това, че те са просто като една кръпка, една притурка към Изборен кодекс изцяло създаден, разработен и между другото нелошо написан, но за хартиени бюлетини."
Според Стоил Цицелков са належащи съществени промени на Изборния кодекс. Една от основните причини за това е прибързаната промяна, приета през април 2021 година. Действащият кодекс още е базиран на гласуване с хартиени бюлетини и осреднен капацитет на членовете на една секционна избирателна комисия, която обработва хиляда избиратели за един изборен ден. Въпреки въведеното машинно гласуване, Изборният кодекс не допуска организацията на гласуване да е различна- с облекчени условия за избирателите и комисиите, както и за възможност за гласуване с хартиени бюлетини, без смесване на потоците на гласувалите с машини в една секция, посочват от Европейската асоциация за защита на човешките права- България.
"В момента ние сме заложник като общество на едно бившо телевизионно шоу, което се превърна в политическа партия. Вече дори не съществува, но промени, направени от тях, от това телевизионно шоу, вече не си спомням дори как се казваха, все още ни държат като заложник. В Изборния кодекс е записано, че след публикуването на статистическите данни ще трябва да се образуват едномандатни избирателни райони, също трябва да се създаде регион "Чужбина", нещо, което директно предполагам вълнува жителите на Видин, защото знаем, че има спекулации от къде ще се вземат тези допълнителни мандати, за да се създаде многомандатен район "Чужбина", а за да го създадем ние така или иначе трябва да вземем от някъде тази мандати- дали от София, дали от Видин, няма механизъм за това и никой в момента не говори по тази тема. В момента говорим за хартия и за машини, т.е. политиците говорят за изборни технологии, които всъщност те не разбират. Използват това за политическо говорене. Това е много вредно, когато една политическа партия или друга насажда недоверие в обществото към една или друга технология, независимо коя е тя. Когато се използва това за политическо говорене, а не се остави на експертите, рискуваме и мисля, че то вече се случи за съжаление, да имаме едно силно поляризирано общество, където половината от хората се съмняват в хартиите, а другата половина- в машините."
От Европейската асоциация за защита на човешките права- България са внесли препоръките си в правната комисия в парламента.
Сред предложенията, отправени от Асоциацията, е за избирателите, които са изявили нарочно желание да гласуват с хартиени бюлетини, да бъдат обособени отделни секции, в които да гласуват до 1000 души. Предлагат заявленията за това да могат да се подават в общините, кметствата или по електронен път. Предвижда се при по-малък брой заявили желание да гласуват с хартиена бюлетина, да може да се ползва подвижна избирателна кутия.
Предлага се също създаването на преброителни центрове за хартиените бюлетини извън секционните избирателни комисии, в отделни централизирани пунктове.
От Асоциацията отправят и предложения по отношение на гласуването с машини. Дейностите по удостоверение на софтуер, хардуер, процесите и документацията, свързана с машинното гласуване следва да бъдат направени достъпни за всеки един заинтересован гражданин или организация както за наблюдение, така и за независим одит. Достъпът до машините и документацията да бъде регулиран, така че да бъдат налични не само по време на изборите.
Предлага се и организиран съвместен мониторинг от Съвета за електронни медии и Централната избирателна комисия на социалните медии, в съответствие с европейските стандарти.
Въвеждането на еврото у нас наближава и това поставя под лупа прехода към европейската валута в редица ключови сектори. Сред тях е и автомобилният сегмент, в който по традиция доминира вносът на употребявани коли. Купуването на кола втора ръка винаги е бил свързан със сравнения, анализи, разбира се, преговори за цената, така нареченото "пазарене" и..
Днес нашият екип гостува на едно спокойно дунавско село - Станево , част от община Лом. Село с богата история, но като много други малки населени места, и тук ежедневието не минава без трудности. Инфраструктура е амортизирана, електрозахранването често създава грижи, а най-сериозният проблем за хората в Станево остава водоснабдяването - старият..
Приключи ли преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика? Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра"...
Приключи ли Преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика? Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра". Каква..
Според Евростат, България е лидер на Балканите по стандарт на покупателната способност. Страната ни изпреварва Румъния и Гърция и въпреки това, продължава да е сред най-бедните в ЕС. Стандартът на покупателната способност е условна единица, която изравнява това, което парите могат да купят в различните страни. Когато доходите се коригират по..
Проектът на държавния бюджет за 2026 година беше одобрен от кабинета и внесен за обсъждане в Народната събрание. Той е разработен при 3 процента дефицит и растеж на икономиката до 2,7%. Предвижда се държавният дълг да достигне 31,3% от БВП, като максималният размер на новия държавен дълг, който може да бъде поет, е до 10,44 милиарда евро. Данък..
Защо трябва да има Закон за доброволчеството и как да не се превърне в административна пречка вместо да насърчава. Коментарите потърсихме в "Посоките на делника". Поводът е дискусия, която Съветът за развитие на гражданското общество организира. Представители на над 50 организации, институции и депутати обсъдиха трите законопроекта за..