Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Как готвените промени в застраховането ще се отразят на транспортния бранш?

Снимка: Радио Видин

Застрахователи алармираха, че има вероятност да бъде повишена цената на задължителната застраховка "Гражданска отговорност" заради внесени промени в Кодекса за застраховането. Те се обявиха срещу текстове, които предвиждат нов начин на изплащане на обезщетения при катастрофи в Европа. С новите мерки Националното бюро на българските застрахователи ще бъде задължено да изплаща всяка отправена към него претенция по системата "Зелена карта". Според бранша обаче това ще увеличи риска от застрахователни измами. Срещу промените в Кодекса се обявиха от Асоциацията на пострадалите при катастрофи. От Асоциацията на българските застрахователи, коментират, че  промените могат да доведат до множество фалити сред застрахователите, заради задължението да бъде изплатен всеки иск. От Камарата на автомобилните превозвачи в България пък посочиха, че в чужбина също се наблюдават порочни практики, които ще се задълбочат след промените в Кодекса. От транспортния бранш са категорични, че корекциите в закона ще се отразят и на цената на задължителната "гражданска отговорност“. До момента основният аргумент на управляващите за въвеждане на тези промени е, че те са поставени като условие за влизане в Еврозоната. Каква година изпращат родните превозвачи и как ще се отразят на дейността им готвените промени? Разговаряхме с Мирослав Гечев, собственик на транспортна фирма от Монтана:


"Като цяло годината беше сравнително добра, тоест имаше работа. Беше тежка, защото все по- трудно се работи. Застраховките, както и всяко едно увеличение ще се отразят доста тежичко, особено на превозвачите … Не сме мислили за разширяване на дейността ни, а основната цел бе да се стабилизира сектора.”


Евентуалното повишение на цената на задължителната застраховка "Гражданска отговорност“ неминумемо ще се отрази върху работата на всички превозвачи, коментира за радио Видин Петко Ангелов, председател на Камарата на автомобилните превозвачи в  България:


"Според мен ще бъде много трудно, защото в момента няма работа и цените са много ниски. Неминуемо ще има фалити на превозвачи и фирми. От септември до декември очаквахме, че ще има работа и те точно тогава започнаха да свалят цените и работата намаля. В Европа няма работа, пазарът в момента с товарите е много труден. Очаква се от януари до маарт месец да бъде същото положение.”- каза Петко Ангелов.


Потърсихме за коментар и Петър Захариев, председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи:

"Това, честно казано е малко перо в общите разходи, които формират цената на готовия продукт, тоест цената на билета като процентно участие и то е малко и няма да има, според нас кой знае какво пряко участие, но ще е достатъчен повод на фона наа всички други покачващи се цени на продукти да повлияе съответно покачване. Вие знаете, че цената на билета не е свободна, не може просто така да се покачи, защото е обвързана с договори- изпълнител- възложител и не може просто така да се покачи тази цена.”


На какъв етап е предложението и ще бъде ли затруднена допълнително работата на превозвачите у нас? Потърсихме за коментар Нина Колчакова, главен секретар на Асоциацията на българските застрахователи.


"Имаше едно тревожно предложение от изпълнителната власт към Народното събрание за промени в Кодекса за застраховане, които предвиждаха Националното бюро "Зелена карта”, което е българско бюро, на българските застрахователи и е гарант по плащанията при ПТП с български шофьори, случили се извън пределите на България … Промяната в закона предвиждаше такива искания за плащане да бъдат максимално бързо удовлетворявани, но практически безусловно. Това всъщност би означавало, че всеки, на когото му хрумне да иска пари от чужбина, от българското бюро, моментално ще си получи парите, без оглед на това дали има документи и дали има доказателства за ПТП, и дали има доказателство за изплатено обезщетение на пострадалото лице. Срещу това предложение застрахователният сектор и други засегнати гилдии реагираха."- подчерта Нина Колчакова.


Повече по темата можете да чуете в звуковия файл към материала.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Ще се случи ли исканото от синдикатите увеличение на минималната работна заплата?

Минималната работна заплата за страната трябва да стане поне 1080 лева от 1 януари 2025 година, вместо сегашните 933 лева. Това обяви главният икономист на КНСБ Любослав Костов на организиран от синдикатите форум, посветен на новата европейска директива за най-ниските възнаграждения. Исканото увеличение е с 15.7% и според синдикатите то..

публикувано на 29.05.24 в 10:45

В лятното кино на Тошевци предпочитат старите български филми

На 24 май, в Деня на Светите братя Кирил и Методий, на българската азбука, просвета и култура и на славянската книжовност, се отправяме към село Тошевци, община Грамада. Просветителски и образователен дух цари в село Тошевци. Хората, които живеят тук са в пенсионна възраст, но възрастта не е преграда за тяхното желание да се образоват, да..

публикувано на 24.05.24 в 11:15
Георги Вулджев

Георги Вулджев: Сериозната пенсионна реформа е политически непопулярна

Пенсиите, отпуснати до 31 декември 2023 година, ще бъдат увеличени от първи юли с 11 процента, съобщи премиерът Главчев.  Сюжетът с увеличението, превърнал се в предизборна заигравка, който предлагаше повишението да е с 10%, по този начин остава в историята.  Ниските пенсии продължават обаче да са сред най-сериозните проблеми на пенсионната ни..

публикувано на 23.05.24 в 10:10

Ще въведе ли страната ни адекватни европейски заплати?

Всеки десети работещ е беден, показва анализът на последните данни на Националния статистически институт, направен от Института за пазарна икономика (ИПИ). Бедността у нас леко намалява през 2023 г., а неравенството в доходите се свива. И двете констатации са следствие от повишаването на пенсиите, от една страна, и на заетостта, от друга...

публикувано на 22.05.24 в 10:45

Как се постига качествена жизнена среда- опитът на Германия, Унгария и Словения

Утвърдени експерти от България, Германия, Унгария и Словения представиха предизвикателствата пред архитекти и инженери в строителството по пътя към хармонична среда на живот. Международната конференция, която се проведе в София, бе организирана от сдружение "Алианс за висока строителна култура" (АВСК).  Какво разбираме под хармонична жизнена..

публикувано на 20.05.24 в 16:48

Във Воднянци искат програми за безработни

Екипът на радио Видин гостува в село Воднянци, община Димово. Времето е дъждовно и следобедно и по това време по улиците не се срещат хора.  Селото е на около 60 км от Видин в посока Монтана и на 180 км от София. До него лесно може да се стигне с автомобил или с влак по линията София-Видин.  В землището на селото е изграден язовир Дреновец...

публикувано на 17.05.24 в 12:30
Михаил Кръстев

Михаил Кръстев: Политиците загубиха спечелен мач с Еврозоната

България няма да успее да изпълни критериите за влизане в Eврозоната до юни.  На конференция, посветена на следващите стъпки към еврото, бяха обсъдени политическите и социалните последици, както и икономическите и финансовите перспективи преди и след присъединяването, бяха анализирани и успешни примери на европейски държави, вече въвели единната..

публикувано на 16.05.24 в 10:00