Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Как готвените промени в застраховането ще се отразят на транспортния бранш?

Снимка: Радио Видин

Застрахователи алармираха, че има вероятност да бъде повишена цената на задължителната застраховка "Гражданска отговорност" заради внесени промени в Кодекса за застраховането. Те се обявиха срещу текстове, които предвиждат нов начин на изплащане на обезщетения при катастрофи в Европа. С новите мерки Националното бюро на българските застрахователи ще бъде задължено да изплаща всяка отправена към него претенция по системата "Зелена карта". Според бранша обаче това ще увеличи риска от застрахователни измами. Срещу промените в Кодекса се обявиха от Асоциацията на пострадалите при катастрофи. От Асоциацията на българските застрахователи, коментират, че  промените могат да доведат до множество фалити сред застрахователите, заради задължението да бъде изплатен всеки иск. От Камарата на автомобилните превозвачи в България пък посочиха, че в чужбина също се наблюдават порочни практики, които ще се задълбочат след промените в Кодекса. От транспортния бранш са категорични, че корекциите в закона ще се отразят и на цената на задължителната "гражданска отговорност“. До момента основният аргумент на управляващите за въвеждане на тези промени е, че те са поставени като условие за влизане в Еврозоната. Каква година изпращат родните превозвачи и как ще се отразят на дейността им готвените промени? Разговаряхме с Мирослав Гечев, собственик на транспортна фирма от Монтана:


"Като цяло годината беше сравнително добра, тоест имаше работа. Беше тежка, защото все по- трудно се работи. Застраховките, както и всяко едно увеличение ще се отразят доста тежичко, особено на превозвачите … Не сме мислили за разширяване на дейността ни, а основната цел бе да се стабилизира сектора.”


Евентуалното повишение на цената на задължителната застраховка "Гражданска отговорност“ неминумемо ще се отрази върху работата на всички превозвачи, коментира за радио Видин Петко Ангелов, председател на Камарата на автомобилните превозвачи в  България:


"Според мен ще бъде много трудно, защото в момента няма работа и цените са много ниски. Неминуемо ще има фалити на превозвачи и фирми. От септември до декември очаквахме, че ще има работа и те точно тогава започнаха да свалят цените и работата намаля. В Европа няма работа, пазарът в момента с товарите е много труден. Очаква се от януари до маарт месец да бъде същото положение.”- каза Петко Ангелов.


Потърсихме за коментар и Петър Захариев, председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи:

"Това, честно казано е малко перо в общите разходи, които формират цената на готовия продукт, тоест цената на билета като процентно участие и то е малко и няма да има, според нас кой знае какво пряко участие, но ще е достатъчен повод на фона наа всички други покачващи се цени на продукти да повлияе съответно покачване. Вие знаете, че цената на билета не е свободна, не може просто така да се покачи, защото е обвързана с договори- изпълнител- възложител и не може просто така да се покачи тази цена.”


На какъв етап е предложението и ще бъде ли затруднена допълнително работата на превозвачите у нас? Потърсихме за коментар Нина Колчакова, главен секретар на Асоциацията на българските застрахователи.


"Имаше едно тревожно предложение от изпълнителната власт към Народното събрание за промени в Кодекса за застраховане, които предвиждаха Националното бюро "Зелена карта”, което е българско бюро, на българските застрахователи и е гарант по плащанията при ПТП с български шофьори, случили се извън пределите на България … Промяната в закона предвиждаше такива искания за плащане да бъдат максимално бързо удовлетворявани, но практически безусловно. Това всъщност би означавало, че всеки, на когото му хрумне да иска пари от чужбина, от българското бюро, моментално ще си получи парите, без оглед на това дали има документи и дали има доказателства за ПТП, и дали има доказателство за изплатено обезщетение на пострадалото лице. Срещу това предложение застрахователният сектор и други засегнати гилдии реагираха."- подчерта Нина Колчакова.


Повече по темата можете да чуете в звуковия файл към материала.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Румен Гълъбинов

Румен Гълъбинов: Очевидно е, че членството ни в ЕС, в Шенген, а и в еврозоната, ни дава възможности за по-добър живот

До края на тази седмица трябва да бъде внесен в парламента проектобюджетът за тази година. Това обявиха премиерът Росен Желязков и финансовият министър Теменужка Петкова. Според новите управляващи в държавният бюджет има недостиг от 18 млрд. лева. Съпредседателите на "Продължаваме промяната" Кирил Петков и Асен Василев пък заявиха, че по техни..

публикувано на 11.02.25 в 12:52

Какъв е ефектът от Шенген за бизнеса във Видин

Малко повече от месец, откакто България е част от Шенген, свободното пътуване вече оказва известно влияние в пограничен район, какъвто е Видин. В града и преди можеха да бъдат забелязани не малко граждани на Румъния. Но с падането на задължителните гранични проверки, съвсем естествено е това да се засили. А потенциалът за посещения е огромен,..

публикувано на 10.02.25 в 11:05

Село Септемврийци очаква своя църковен храм

 Екипът на радио Видин гостува в село Септемврийци, община Димово. В България има още едно село с това име и то се намира в община Вълчедръм. В миналото селото е носило името Толовица и е било част от община Лом, но по време на социализма се преименува в Септемврийци, поради факта, че от селото има участници в Септемврийското въстание през 1923 и..

публикувано на 07.02.25 в 12:05

Граждански организации с призив към политиците за подкрепа на равенството между половете

Българска платформа към Европейско женско лоби отправи призив към политиците за подкрепа на равенството между половете. В отворено писмо до настоящото редовно правителство обръщат внимание на факта, че в състава на 105-ия кабинет има само една жена. Правят аналогия с периода 1947-1949 година, когато в управлението на страната има 23-ма..

публикувано на 06.02.25 в 12:57

Превръщат ли се в лукс "белите пари за черни дни"?

Според изследване на "Тренд" 73% от българите не спестяват, 90% не инвестират, а 84% разчитат единствено на доходите си от заплата и пенсия. Сънародниците ни не са големи оптимисти за тази година, като повечето от тях очакват стандартът им на живот да остане същия като миналата година. Това означава, че българите до голяма степен не..

публикувано на 05.02.25 в 10:45

Подходящ модел за България ли е президентската република?

Промяна на управленския модел в България - трайно решение на политическата криза или популизъм с користни цели ? На фона на поредицата от предсрочни избори и крехко управленско мнозинство, отново официално е лансирана идеята за смяна на парламентарната република с президентска.  На страната е нужен нов модел на управление и обществото ни трябва..

публикувано на 04.02.25 в 13:32

Кои са основните причини за катастрофите у нас

Алкохолът и наркотиците са главната причина за възникване на катастрофите в страната, показва анкета на Съюза на българските автомобилисти, проведена с шофьори през 2024 г. Анализът на данните от проучването е направен от доц. д-р Зорница Тоткова от Института за изследване на населението и човека към Българска академия на науките.  След..

публикувано на 03.02.25 в 11:05