Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Превозвачите искат решения на проблемите с тол системата

Снимка: Радио ВИДИН

С 50% процента по-високи тол такси заплащат тежкотоварните автомобили, преминаващи през България. Първоначално увеличението трябваше да се случи в началото на годината, но бе отложено с 6 месеца, а от началото на юли покачването е факт. Според директора на Камарата на автомобилните превозвачи Димитър Димитров нито един от поетите ангажименти от страна на властите за решаване на проблемите с тол системата не е изпълнен:

"Тол таксите са вдигнати въпреки нашето настояване за тяхното отлагане, като е важно да се подчертае, че отлагането не е самоцелно. При предходното отлагане с 6 месеца бяха поети определени ангажименти, като нито един от тях не се реализира. Предното отлагане не постигна своята цел, тъй като основните разходи ни бяха свързани с одит на тол системата, по отношение на въвеждането на отстъпки за вътрешния транспорт и мислене на механизми за прехвърляна на основната тежест върху транзитния трафик по отношение на платените суми във връзка с използването на пътищата. И нещо друго, много важно, което беше поето като ангажимент е свързано с многото глоби и нарушения, които излизат на превозвачите, които са изрядни..."

На фона на всичките проблеми в тол системата, качеството на пътищата не съответства на увеличените такси, коментира още Димитър Димитров. Той даде за пример преминаването на тежкотоварния трафик в Северозапада, където положението винаги е било критично, особено сега, след ограничаване на маршрутите заради затворения участък на Е-79:

"Тол такси се плащат за там, където има път. И тук вече следващият проблем - биват принуждавани превозвачите в момента в Северозападна България, където положението винаги е било критично, в момента още повече с оглед затворената отсечка между Лютидол и Мездра... В момента превозвачите там са изправени в ситуация да се движат по едни пътища, които ги няма... Дори в самото начало, когато имахме обходен маршрут "Петрохан" ситуацията беше малко по-добре. В момента и маршрут "Петрохан" дори като обходен маршрут е затворен. Нещото, за което ние настояваме, е той да бъде отворен за тежкотоварни автомобили отново. Ние съзнаваме, че пътят е тежък, съзнаваме, че има много трафик. Но истината е, че другият алтернативен път, през Долни Дъбник към Плевен, там е изключително натоварен и по никакъв начин не е по-безопасен... Когато отново за обходен маршрут се ползваше "Петрохан", нито едно тежко произшествие не се случи на "Петрохан"... Ние питаме - добре, какво ще стане след 1 година, когато трябва на няколко етапа да правиме пътя между Мездра и Враца. Какво ще правим, когато тръгне да се оправя пътят между Враца и Монтана? Може би няколко години ще трябва да минаваме през Долни Дъбник..." 

Според Йордан Арабаджиев, от Съюза на международните превозвачи, трябва да бъдат въведени определени облекчения на тол таксите. От страна на правителството има определено разбиране и се водят преговори, каза още той:

"Ние проведохме срещи с министъра на регионалното развитие и министъра на транспорта, на които набелязахме мерки и има, поне на първо четене, разбиране от страна на правителството, че с новите цени на тол таксите на първо място ще се увеличи инфлацията. На следващо място ще се отрази както на транспортната услуга, така и на всички продукти, които се превозват с автомобилен транспорт. Таксите са увеличени с 50% от това, което беше до 1 юли. Но идеята е на първо място да се въведат отстъпки за изминати километри на територията на България. Това ще даде предимство на тези, които оперират на българския пазар... Имаме още няколко предложения, но не искам предварително да ги дискутирам. Но за нас е от ключово значение да се реши проблемът с компенсаторните такси, с глобите, които АПИ (Агенция "Пътна инфраструктура" - бел.ред.) издава, и то издава ги за минал период, за повече от 2 години. На следващо място очакваме да има и редуциране на второкласните пътища, които са в обхвата на тол системата. Към момента няма планирани протести, но това не значи, че ако не се стигне до консенсус и до вземане на адекватни мерки такива няма да предстоят... В крайна сметка новите такси ще бъдат платени от всеки потребител." 

Йордан Арабаджиев описа като "ужасяващо" положението с маршрута на тежкотоварния трафик в Северозападна България.

Новата тарифа на тол таксите ще бъде преразгледана, съобщиха от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). В момента не е възможно нито нормативно, нито технически да се отложи влизането в сила на новата тарифа от тази дата, посочва министър Андрей Цеков. Той припомни, че съгласно постановление на служебното правителство от декември миналата година, тол таксите трябва да се увеличат от 1 юли с 50%. До края на месеца работна група, в която участват представители на транспортния бранш и експерти на министерствата на регионалното развитие и на транспорта, ще изготви проект на промени на тарифата. От съобщението на МРРБ става ясно, че след като промените бъдат одобрени от правителството, превозвачите ще получат обратно от държавата средствата, платени за по-високи такси след 1 юли.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Село Станево - където проблемите не липсват

Днес нашият екип гостува на едно спокойно дунавско село - Станево , част от община Лом. Село с богата история, но като много други малки населени места, и тук ежедневието не минава без трудности.  Инфраструктура е амортизирана, електрозахранването често създава грижи, а най-сериозният проблем за хората в Станево остава водоснабдяването - старият..

публикувано на 21.11.25 в 11:10
Георги Киряков

Георги Киряков: Да разчиташ на бъдещите поколения означава неспособност и бягане от отговорност

Приключи ли преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика?  Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра"...

публикувано на 20.11.25 в 10:00
Светлин Тачев, политолог

Светлин Тачев: Може би ще оценим демокрацията, когато я изгубим

Приключи ли Преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика?  Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра".  Каква..

публикувано на 20.11.25 в 10:00

Расте ли покупателната ни способност?

Според Евростат, България е лидер на Балканите по стандарт на покупателната способност. Страната ни изпреварва Румъния и Гърция и въпреки това, продължава да е сред най-бедните в ЕС. Стандартът на покупателната способност е условна единица, която изравнява това, което парите могат да купят в различните страни. Когато доходите се коригират по..

публикувано на 19.11.25 в 10:45

Единственият възможен или рисков е първият ни бюджет в евро?

Проектът на държавния бюджет за 2026 година беше одобрен от кабинета и внесен за обсъждане в Народната събрание. Той е разработен при 3 процента дефицит и растеж на икономиката до 2,7%. Предвижда се държавният дълг да достигне 31,3% от БВП, като максималният размер на новия държавен дълг, който може да бъде поет, е до 10,44 милиарда евро. Данък..

публикувано на 18.11.25 в 11:45

Защо е нужно доброволчеството да бъде уредено със закон

Защо трябва да има Закон за доброволчеството и как да не се превърне в административна пречка вместо да насърчава. Коментарите потърсихме в "Посоките на делника". Поводът е дискусия, която  Съветът за развитие на гражданското общество организира. Представители на над 50 организации, институции и депутати обсъдиха трите законопроекта за..

публикувано на 17.11.25 в 12:00

Село Чирен: Заедно можем повече!

Село Чирен е разположено е в Западния Предбалкан, в подножието на ниския планински рид Милин камък. Намира се на около 15 км от областния център град Враца. Природата тук е уникална, има множество изворни води, наблизо е  природният феномен Божият мост, местността Милин камък, но най-голямата известност селото придобива от  находището и..

публикувано на 14.11.25 в 12:00