Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Автоинструктор: Толерантни сме на пътя в други държави, не и у нас

Снимка: Радио Видин

Какви участници в движението сме и как реагираме, когато някой сгреши? Спират ли шофьорите на пешеходна пътека, къде пресичат пешеходците - където са решили или където е указано, как се влиза и излиза от кръговите кръстовища във Видин, има ли маркировка по улиците, която улеснява движението? Това са въпросите, на които търсим отговор в "Актуално" в "Посоките на делника". 

Толерантността между участниците в движението зависи най-вече от контрола, показва анкета на Радио ВИДИН.

"Някои са толерантни, други не. Гости сме на Видин. Шофьорите не са от най-толерантните. Ние сме от София. Софиянци бяха същите грубияни, но се понаучиха. Очевидно е въпрос на контрол. Не са търпеливи както шофьорите, така и пешеходците. Има шофьори, които не спират на пешеходна пътека, но повечето намаляват."

Участниците в пътното движение не са толерантни един към друг, нито пешеходци, нито шофьори, коментира психологът Наталия Милкова. Според нея възпитанието още в ранна детска възраст също е фактор, който влияе:

"Няма как един баща, който си вози детето на задната седалка, да не слага предпазен колан, да отваря прозорците, да сипе ругатни към отсрещния участник в движението и след това да искаме синът ни, когато стане пълнолетен и вземе шофьорска книжка, да се държи по друг начин на пътя, след като ние му даваме такъв пример. Трябва да се промени начинът ни на мислене, а оттам ще се промени подходът."  

Движението по булевард "Панония" във Видин е в едното платно заради ремонта, който се извършва. Това допълнително изнервя шофьорите. Желателно е ремонтът в такива участъци да се извършва бързо, за да не затруднява движението, коментира автоинструкторът Борислав Лалов.

"Както при всеки ремонт, трябва да се обезопаси, най-бързо да се преминава през ремонтната зона. Точно по "Панония" се получава, така че платната са малко по-тесни. В пиковите часове има задръстване, което е неприятно."

Според Борислав Лалов кръговите движения във Видин не са направени достатъчно обмислено. Лентите са тесни.

"Не е направено конструктивно колелото да влезеш от лентата и спокойно да влезеш вътре в колелото. Получава се една свръх опасна точка и трябва единият да бъде по-толерантен от другия или, ако и двамата знаят правилата, е добре, но ако не е така, стават катастрофи. Друго, което е за толерантността - ние сме Балкански синдром. Ние сме толерантни, когото караме в западните държави и нетолерантни, когато караме в България. Даваме предимства. Всичко можем, но не и тук. Това си е вид национална черта - ниска култура на движение."  

Във Видин има много участъци, които са проблемни за движението, отбеляза Георги Борисов, който е автоинструктор. По думите му, когато се съставят маршрутите в града, не се търси мнението и на автоинструкторите като специалисти. 

"Дават се команди по джиесема. Правят се маршрути, но нас никой не вика. В градската комисия по безопасността няма нито един специалист за регулиране на движението." 


По публикацията работи: Анжела Каменова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Започнаха дебатите за първия ни бюджет в евро - ще излязат ли сметките?

До края на месеца предстои да започне бюджетната процедура за Бюджет 2026 година. Това заяви министърът на финансите Теменужка Петкова на брифинг в Министерския съвет. Има определен нормативен ред, свързан с изготвянето и с процеса, по който преминава бюджетната процедура за Бюджет 2026 г. Предстои да бъде даден старт на тази процедура, да..

публикувано на 10.09.25 в 10:45

Индекс мери общественото напрежение на българите

Индекс на общественото напрежение ще измерва степента на тревожност и спокойствие на българите.  Ще се изготвя от Центъра за анализ и кризисни комуникации (ЦАКК) и социологическа агенция "Мяра" на всеки три месеца.  Ще предвижда и реакциите на хората, каза  доцент Александър Христов от Център за анализ и кризисни комуникации. "Ще..

публикувано на 09.09.25 в 12:33

Ще бъде ли решен проблемът с манипулираните километражи

Проблемът с манипулираните километражи засяга голям процент от автомобилите втора ръка у нас.  Потърпевши от измамата са собствениците, коментира за Радио ВИДИН евродепутатът от ГЕРБ/ЕНП Андрей Новаков, който е пряко ангажиран с намирането на решение на проблема. Освен финансовата загуба, която търпят собствениците, под въпрос е и..

публикувано на 08.09.25 в 11:00

Жители на Раковица: Живеем със спомени, но и с поглед напред

В рубриката "Добро утро, кмете" поемаме на кратко, но вдъхновяващо пътешествие из българския Северозапад. Ще се спрем в едно малко, но живо кътче от страната - не само с красива природа, но и с хора с големи сърца. Ще научим истории от хората там, ще разберем как се пазят традициите и какво значи да живееш със спомени, но и с поглед напред. И..

обновено на 05.09.25 в 17:30
Яница Петкова

Яница Петкова: Делян Пеевски е продукт на системата, а не причина за нея

Със заявки за сблъсъци между власт и опозиция започва новият политически сезон.  Част от опозицията е готова с вот на недоверие на тема "завладяната държава", който акцентира върху корупцията по високите етажи.  Макар че началото на парламентарната сесия беше съпътствано от протест, от управляващото мнозинство изразяват увереност за консолидация в..

публикувано на 04.09.25 в 10:00

Ще има ли нова минимална заплата от догодина?

Министерството на труда и социалната политика (МТСП) предлага минималната работна заплата да достигне 1213 лв. (620,20 евро) от 1 януари 2026 г. Това увеличение от 12.6% ще засегне доходите на близо 600 000 души в България. Минималната почасова ставка ще бъде 7,31 лв. (3,74 евро). Повишението на минималната заплата ще подобри финансовото..

публикувано на 03.09.25 в 10:45

Световната банка препоръчва актуализиране на данъчната основа на имотите у нас

Преосмисляне на общинските финанси предлага анализ на Световната банка. Сред препоръките са актуализация на данъчната основа на имотите в България в следващите 12 до 18 месеца, както и отпадане на  отстъпката от 50% за основното жилище. Предложенията не са нещо ново и неочаквано и повече от десетилетие се води разговор за адекватен механизъм за..

публикувано на 02.09.25 в 13:16