Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Интересно ли трябва да е училището

Снимка: Радио ВИДИН

Всеки ученик има индивидуални предпочитания към изучаваните предмети, едни са му по-лесни за усвояване, други са по-трудни. Днешните деца искат да им е интересно в училище. Но част от уроците съдържат много информация, понякога учебното съдържание има твърде академичен характер, в немалка част от учебниците се срещат термини, които са им непознати. 

"Всичко учим, няма нещо, което не ни е интересно... Това зависи от учителите... Трябва да ни е интересно... По принцип учим всичко, защото трябва да знаем, но по-забавно е да учим това, което ни е интересно... Учителите трябва да го направят интересно... Зависи от учителите главно, начина им на подход... На мен ми е за двигателите интересно, българският - не. От госпожата зависи да ми бъде интересно...", смятат ученици. 

Един от най-важните аспекти за едно ефективно преподаване е да мотивираме учениците за учебна дейност. Тази мотивация се поражда, когато учениците осъзнават смисъла на собственото си учене и необходимостта от това учене, каза Елка Владимирова, старши учител по биология и химия в ГПЧЕ "Йордан Радичков" във Видин. 

"Важно е не само знанието само по себе си, но и знанията за собствения процес на познание и когато едно дете познава този процес на познание, тогава то е по-сигурно в себе си, тогава то е по-уверено в начина на справяне и емоционално по-стабилно и оттук е мотивирано. Как го постигаме това нещо? Старанието тук е всичко това да достигне до учениците. На първо място примерно, целеполагането от самия ученик. Какво имам предвид? Идеята е учениците не само да знаят целите на обучение по биология и химия, предметите, които аз преподавам, но и да ги приемат като свои лични цели. Затова защото когато един човек приема дадена цел за своя лична, той я преследва доста ефективно и я постига. А какво значи ефективно? Ефективно е да се постигат високи резултати за кратък период от време. Така че учениците на първо място знаят целите на обучение, не само образователните - какво трябва да знам и да мога, а и развиващите. Тъй като обучението развива интелектуалната сфера, емоционалната сфера, мотивационната, социални умения. Често пъти се шегуваме в час с тях и казваме: "Вие трябва да сте много доволни от мен, когато ви създавам трудности по време на самоподготовката вкъщи. Защото благодарение на тези трудности се развива мозъчето". Тук отново цитираме Дарвин, то е свързано и с моята предметна сфера, че "Органи, които много се упражняват, се развиват добре, а неупражняваните закърняват". Така че те наистина приемат факта, че е нужно да има посилни, разбира се, трудности вкъщи и по този начин постигат развитие", заяви Елка Владимирова.

При преподаването и усвояването на даден урок е важно участието на децата. Освен да осъзнават целите, учениците сами трябва да поставят проблемите за обучението в дадения час - сами да го формулират, да посочат начини или ресурси за неговото решаване.

Децата трябва да се учат на това, което ще им бъде от полза, когато пораснат, допълни биологът Елка Владимирова. Учителят не спира да се интересува от успехите и постиженията на своите възпитаници и след завършване на училище. 

Снимка: Румяна Цветева, личен архивДългогодишен преподавател по биология и здравно образование е Румяна Цветева - учител в Профилирана гимназия "Найден Геров" в град Лом. Ръководител е на училищния еко клуб, който организира и провежда различни събития, нейни ученици участват в конкурси и печелят награди. Помага на учениците да изберат професия с часове на терен. Идеята е да видят какво им предстои, ако изберат пътя на биологията, децата да видят какви са съвременните постижения на биологията. Последните години и тя наблюдава демотивация на учениците за учене. 

"Моят предмет, предметът, по който преподавам - "Биология и здравно образование", не е никак лесна наука и не всеки разбира материала, когато си го прочете самостоятелно. Винаги съм се стремяла да преподавам уроците си така, че на учениците да им бъде интересно и да бъде увлекателно. Винаги съм се опитвала да съм в крак със съвременните тенденции, посещавайки различни курсове или пък бучения, които да ми дадат нещо повече от това, което съм придобила като знания и умения по време на своето следване", каза Румяна Цветева. 

Създаването на творческа атмосфера, учениците да могат да мислят свободно, да не се притесняват от грешки са пътищата към привличането на интереса. Един от нейните методи на преподаване, който прилага в часовете си, е моделирането.

"Той повишава интереса на учениците към учебния процес, дава им свобода, кара ги да са активни участници в учебния процес. Т.е. самият процес става по-привлекателен, по-оживен, а това е фактор, който да доведе до формиране на знания, умения и компетентности. Освен това при прилагане на моделирането учителят е по-скоро подпомагащ самостоятелната дейност на ученика, т.е. ние можем да бъде консултанти, можем да бъдем съветници, можем да ги насърчаваме. Водещите, активните участници в учебно-познавателната работа да бъдат именно учениците", допълни Румяна Цветева. 

Цялата тема може да чуете в звуковия файл. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Жители на Балей: Предпочитаме да пазаруваме в Сърбия, там е по-евтино

В рубриката "Добро утро, кмете", днес ще посетим село Балей в община Брегово. То е най-северозападното населено място в България, намиращо се непосредствено край граничната река Тимок и на 3 км от река Дунав. Това стратегическо място оказва се, че днес с нищо не е допринесло за развитието на селото. Напротив. Река Тимок, която тече близо до площада..

публикувано на 11.04.25 в 13:45
Красимир Георгиев

Красимир Георгиев, АКАБ: Докато системата не се разгради, няма как да се постигне високо ниво на безопасност

Правителството набеляза 37 мерки срещу войната по пътищата.  На съвещание при премиерът Росен Желязков министри и представители на неправителствения сектор, както и семейства, загубили близките си в катастрофи, обсъдиха организационните проблеми в работата на институциите, отговорни за контрола на трафика по пътищата.  Реализацията на..

публикувано на 10.04.25 в 10:00

Увеличават ли се проблемните сектори на икономиката?

Броят на фалитите в България ще нарасне с по 2% през тази и следващата година, тъй като все повече компании изпитват затруднения да изплащат задълженията си, а проблемните сектори се увеличават. Бавните и сложни процедури за обявяване на несъстоятелности още повече усложняват положението. Това се посочва в изследване на глобалния застраховател..

публикувано на 09.04.25 в 10:45

Корупцията, бездействието и чувството за безнаказаност убиват

Ако беше пуснат пътят Ботевград-Мездра, вероятно Сияна щеше да е жива. Това призна регионалният министър Иван Иванов. Именно заради продължаващия вече 4 години строеж на пътя, тежкотоварният трафик е отклонен по обходни маршрути. Нелепата загуба на 12-годишното момиче разтърси България. На редица места в страната се организират протести срещу лошото..

публикувано на 08.04.25 в 11:53

Световният ден на здравето: Фокус върху репродуктивното здраве и въздействието на климата

На 7 април се отбелязва Световният ден на здравето. В България се чества професионалният празник на работещите в здравеопазването.  Празникът се отбелязва от 1948 г. по инициатива на Световната здравна организация, а в България е Ден на здравния работник от 1964 г. Всяка година на тази дата глобалната здравна инициатива приканва всички да се..

публикувано на 07.04.25 в 15:06

Говежда - село със златни хора и история

Говежда е село в община Георги Дамяново, на 31 км от областния град Монтана, високо в планината.  То се е разположило в долина на горното течение на река Огоста, която минава през него, изградени са два бетонни и два въжени моста. Името на селото възниква от факта, че тук са се отглеждали много животни, крави и овце. Но не е само..

публикувано на 04.04.25 в 12:00
Архимандрит Никанор

Архимандрит Никанор: Вероучението се превръща в час по политическа подготовка, ако не е истинско

Близо 60% от българите подкрепят изучаването на религия в училище и вярват, че това ще допринесе за изграждането на морални ценности у учениците, сочат социологическите проучвания.  Представители на Светия синод и образователното министерство продължават да прецизират и детайлизират  въвеждането на предмета "Религия“ като редовен в страната...

публикувано на 03.04.25 в 10:00