Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Постигаме ли целите на законодателството за чист въздух

Снимка: Радио Видин

Българският парламент се готви да приеме предложение на Министерския съвет за промяна в Закона за чистотата на атмосферния въздух, с което ще ограничи напълно ненужно правото на гражданите да изискват от публичните органи да изготвят план за качеството на въздуха и да оспорват тези планове и тяхното съдържание пред националните съдилища, предупреждават в становище, изпратено до Народното събрание, десетки неправителствени организации от цялата страна. Освен това приемането на закона в такъв вид няма да доведе до спиране на наказателната процедура срещу България по темата, което прави цялото предложение не само вредно, но и излишно. В същото време организациите напомнят, че съществува и алтернативен проект за изменение и допълнение на Закона за чистотата на атмосферния въздух, който може да гарантира правото на достъп до правосъдие и да прекрати текущата наказателна процедура срещу България. 

"Нашето основно притеснение е, че граждани и неправителствени организации няма да получат достъп до правосъдие, в случая достъпа до правосъдие до възможността да се обжалват програми за качество на въздуха в съда. Ние такъв достъп до момента нямаме, тъй като от 2018 година, когато заведохме първите дела срещу програми за качество на въздуха има константна практика на българския съд, че няма правен интерес, т.е. нито гражданите, нито неправителствените организации могат да обжалват тези планове и програми. И впоследствие Европейската комисия стартира наказателна процедура през 2020 година, че България не осигурява достъп до правосъдие. И в крайна сметка предложени са два законодателни варианта, които са в парламента в момента, единият от Министерски съвет и единият от група депутати. И това, което нас ни притеснява е, че това, което е предложено от Министерски съвет няма да реши проблема тъй като не засяга в достатъчно добра степен проблема и ние затова алармираме в нашето становище, че тъй като има доста сериозни индикации, че проектът на Министерски съвет ще бъде приет, ние твърдим, че той, ако бъде приет най-вероятно няма да падне наказателната процедура, тъй като самият проект не предвижда обжалването на националната програма за качество на въздуха, пък европейското законодателство го предвижда. И също така оказва една доста тромава и неясна процедура, по която граждани и неправителствени организации ще се обръщат към съда и тази неясна и тромава процедура дава възможност отново съдът да преценява дали хората, които обжалват, или организациите, които обжалват всъщност имат право да обжалват", каза Ивайло Хлебаров от сдружение "За Земята".

Мръсният въздух продължава да бъде водещ проблем в много български градове. Общинските чиновници използват административни механизми за отлагане на целите на въздуха, а в същото време гражданският контрол ще е ограничен заради законови пропуски, допълват от сдружение "За Земята". 

Около 1/4 от хроничните заболявания - белодробни, сърдечносъдови, метаболитни, онкологични, се дължат на въздушно заболяване, казва д-р Александър Симидчиев - пулмолог, народен представител, председател на сдружение "Въздух за здраве".

"Когато има горивен процес, който не е пълноценен, се отделят частици. Наричат се фини прахови частици, с размер под 2,5 микрона и тези частици седят във въздуха и плуват в него доста продължително време, т.е. могат да минат на големи разстояния от мястото, където те се получават и когато плуват във въздуха и ние ги вдишваме, те попадат в дихателните пътища и понеже са много дребни, подминават естествените защитни сили, които имаме. Климатикът на нашата дихателна система е носът, в него се закрепват по-големите частици, но тези, по-малките, минават през носа, влизат в белия дроб и оттам преминават в кръвта. Всъщност, истински големият проблем е не толкова белият дроб, който се засяга, разбира се, но всички органи, които седят след него", обясни как влияе на човешкото здраве замърсеният въздух д-р Александър Симидчиев.

В зависимост от това кой орган е най-слабият на човешкия организъм, там се получава проблем. Двата основни източника на замърсяване на въздуха са транспорт и битово горене, затова най-често има проблеми с качеството на въздуха през зимата. В няколко общини от страната се реализират програми за подмяна на отоплителните уреди с екологични - на електроенергия и пелети. Те са решение на проблема, защото когато се заменят печките, които генерират голямо количество фини прахови частици с пелетни нагреватели, например, те отделят много по-малко такива частици.

Промяната в Закона за чистотата на атмосферния въздух д-р Александър Симидчиев коментира така:

"Разширява се броят на хората, които могат да обжалват като заинтересовани лица. Защото ограничаването всъщност е, че не може индивидуално хора да обжалват решение на Общината, защото не се считат за заинтересовани лица и това е проблемът, който трябва да бъде адекватно нормативно решен, както и нашето предложение, което направихме за Закона за чистотата на атмосферния въздух е да влязат не само замърсителите като фини прахови частици и газообразни такива, но да влязат и миризмите."

Според видинчани не може да се каже, че въздухът в града е идеално чист:

"Забелязвам увеличение на автомобилите от миналото лято. Улиците са пълни с паркирани коли и движещи се коли. А вече за печките това си е друга тема, пушеците си отиват нагоре. Аз идвам от София. В София е невъзможно да се живее... Малко е по-поносимо. Ако по-малко печки се палят значи по-малко замърсяване ще има... Не мога да кажа, че е по-чисто, но е малко по-добър, отколкото преди един-два месеца..."

Според Община Видин от 2020 година се отчита подобрение в качеството на атмосферния въздух.

Цялата тема може да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Подходящ модел за България ли е президентската република?

Промяна на управленския модел в България - трайно решение на политическата криза или популизъм с користни цели ? На фона на поредицата от предсрочни избори и крехко управленско мнозинство, отново официално е лансирана идеята за смяна на парламентарната република с президентска.  На страната е нужен нов модел на управление и обществото ни трябва..

публикувано на 04.02.25 в 13:32

Кои са основните причини за катастрофите у нас

Алкохолът и наркотиците са главната причина за възникване на катастрофите в страната, показва анкета на Съюза на българските автомобилисти, проведена с шофьори през 2024 г. Анализът на данните от проучването е направен от доц. д-р Зорница Тоткова от Института за изследване на населението и човека към Българска академия на науките.  След..

публикувано на 03.02.25 в 11:05

Кметът на Флорентин: Искам да променя облика на селото към по-добро

  Село Флорентин е едно от петте населени места в община Ново село. Разположено е на брега на река Дунав. Хората тук се занимават с риболов, селско стопанство, лозарство и винопроизводство. Местните говорят на влашки език. Съхраняват влашки обичаи и традиции в песенния и танцов фолклор. Материалното културно наследство е най-вече в красивите и..

публикувано на 31.01.25 в 11:20

Ще се присъединим ли (и кога) към Еврозоната?

Присъединяването на България към Еврозоната е ключов приоритет на новото редовно правителство, по който се работи усилено и в тясна координация с партньорите от Европейската комисия. Това е потвърдил министър-председателят Росен Желязков на среща с българския еврокомисар Екатерина Захариева.  От думите на премиера, става ясно, че България ще..

публикувано на 30.01.25 в 10:00

Крие ли рискове икономическото райониране на страната?

Промяна в икономическото райониране на страната поиска бизнесът преди дни и очерта приоритетите си, за които очаква съдействие от редовното правителство. Работодателите настояват и за реформа в образованието, и въвеждане на матура по математика, като част от политиките за решаването на проблема с недостига на работна сила. Според тях е..

публикувано на 29.01.25 в 10:45

Пътят Видин-Ботевград: Обещания и (без)действия

Седем години изминаха от протестите, които принудиха властта да започне да строи съвременна и сигурна инфраструктура до Северозапада. Завършването на скоростния път Видин-Ботевград обаче все още е някъде в неопределеното бъдеще, а според първоначалните ангажименти трябваше да е готов до края на 2021 година. Общо три редовни и шест служебни..

публикувано на 28.01.25 в 12:56

Общини от селски райони са с гарантирани европейски средства за инфраструктура

Общините от селските райони в страната са с гарантирани средства по Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони, които да са за изграждане и развитие на инфраструктура. В област Видин право на тях имат десетте по - малки общини- Белоградчик, Бойница, Брегово, Грамада, Димово, Кула, Макреш, Ново село, Ружинци и Чупрене. Общата..

публикувано на 27.01.25 в 12:25