Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

България в Шенген по въздух и вода- как това ще се отрази на бизнеса и икономиката?

Снимка: Ани Петрова

Приемането на България в Шенген по въздух и вода по никакъв начин не помага на бизнеса, икономиката и в частност на транспортния сектор, заявиха от Съюза на международните превозвачи. От транспортния бранш очакват през тази година да се направят всички необходими стъпки България да договори влизането в Шенген и по сухопътните ни граници. 

"За огромно наше съжаление не успя да се постигне основната цел по отношение приемане на страната ни в Шенген, а именно отварянето на сухопътните граници. Ние сме наясно, че това е най-сериозният проблем, който стои пред българския транспортен бранш, а също така и пред българската икономика, мога да кажа, защото около 8% от българския износ за страни от Европейския съюз е по море, река и по въздух, а останалите 92% и отгоре са по суша. Най- вече с автомобилен транспорт и малко по- малко с железопътен транспорт. Т.е., това по никакъв начин не помага на бизнеса, на икономиката и в частност на транспортния сектор. Ние години наред алармираме, че всяка година българските превозвачи губят между 100 и 150 милиона само от изчакване на границата ни с Румъния", заяви Йордан Арабаджиев- изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи.

Проверките на тежкотоварните камиони ще продължат до сухопътното присъединяване на България към Шенген. С часове чакат на граничния пункт с Румъния Дунав мост 2 шофьори на тирове:

"Чакаме, аз съм с патешки дробчета. Как да мина? Няма опашка тогава, когато няма турци. Този Шенген на кого ще помогне корабно, водно и по летищата... За този Шенген какво да кажа? Дори и в Шенген да влезем, ще е същата работа, докато не се махнат тези румънски кантари, служби АНАФ и т.н... Ако влезем в Шенген ще стане точно като между Франция и Германия, не знаеш къде се намираш. Ние трябва да висим тук и стоката да стои в автомобилите по една седмица, по десет дни, това са милиони... Изобщо никаква файда няма, че го направиха за въздушен транспорт. Чакаме тука и така..."

Членството на България в Шенген, Еврозоната и Организацията за икономическо сътрудничество и развитие /ОИСВ/ са приоритети за работодателите и организациите на бизнеса. Имаше сериозни очаквания и надежди, че през 2013 година ще се осъществи едното членство, другото от 2025 и присъединяване към ОИСВ 2026 година, заяви Васил Велев- председател на Асоциация на индустриалния капитал в България. 


"Това, което до момента се случи, е голямо разочарование и веднага казвам защо. Всъщност данните, числата, ако ги погледнем, от националната статистика взети, за миналата година извършената работа като транспорт, като превоз, в тон километри по въздух и вода е едва 1,8 процента от всички превози от извършената работа, мерена пак повтарям, в милиони тон километри. Ако вземем информация пък от спедиторите, Националния съюз на българските спедитори, наш колективен член, те мерят в пратки колегите. Всъщност 3% от пратките са по въздух и вода, 97 са сухопътни. Т.е. като товарен транспорт, като свободно движение на товари, ползата клони към нула. Остава и пропуснатата полза от заобикалянето на страната, от нейното географско положение", каза Васил Велев.

Има известна полза за туризма и въздушния пътнически транспорт, отчитат от АИКБ. 

"Толкова ли няма въпрос, по който България може да наложи вето в Европейския съюз? Вето, от което да заболи Австрия и да спре с тази дискриминация? Станалото не е никаква победа за нас и е едно голямо разочарование", каза още Васил Велев.

Приемането ни в Шенген по въздух и вода е крачка напред за туристическия бранш. Това е позицията на "Обединение Бъдеще за туризма". 

"Паспортната проверка отнемаше голяма част от времето, сега вече няма да я има и ще бъде доста по-спокойно. Да не говорим, че имаше и голяма от клиентите, които изтърваха полети помежду си, заради тази проверка", заяви Павлина Илиева- председател на "Обединение Бъдеще за туризма". 

От организацията очакват преди летния сезон да се направят коридори по границите специално за автобусите с европейски граждани.

Цялата тема може да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Село Динково - в очакване на по-добър живот

Динково е най-малкото село в община Ружинци по брой жители. Около 65 са хората, които живеят тук, лятото стигат и до 100. Населеното място се намира в близост до река Лом, Белоградчик е на 40 км. Земята е плодородна, вода има в изобилие, дворовете на имотите са големи и просторни, къщите са едноетажни. Като цяло Динково има прекрасни..

публикувано на 10.05.24 в 12:05
Иван Радев

Иван Радев: Механизмите на демокрацията се ползват срещу самата нея

България се изкачва с 12 места в класацията на "Репортери без граници", показва годишният доклад на организацията. Страната ни е 59-а в света по критерий "свобода на словото" от общо 180 държави.  Въпреки напредъкът обаче продължаваме да сме сред последните в рамките на Европейския съюз, защото индикаторите в областта на политиката, икономиката и..

публикувано на 09.05.24 в 10:00
Марин Лесенски

Марин Лесенски: Подобрението в свободата на словото не е по същество, а в сравнение с предишни години

България се изкачва с 12 места в класацията на "Репортери без граници", показва годишният доклад на организацията. Страната ни е 59-а в света по критерий "свобода на словото" от общо 180 държави.  Въпреки напредъкът обаче продължаваме да сме сред последните в рамките на Европейския съюз, защото индикаторите в областта на политиката, икономиката и..

публикувано на 09.05.24 в 10:00

Все повече българи предпочитат почивка в чужбина

Пътуванията на българи в чужбина през март 2024 г. са 679.1 хиляди, или с 19.1% повече спрямо същия месец на миналата година. Това сочат данни на Националния статистически институт (НСИ). Броят на пътуванията с цел гостуване, обучение, посещение на културни и спортни мероприятия нараства с 29.5%, за почивка и екскурзия - с 18.6%. Тези със..

публикувано на 08.05.24 в 11:16

Северозападът преди изборите: много проблеми, малко очаквания

Какви са очакванията и надеждите на жителите на Северозапада за изборите на 9 юни проверихме в "Посоките на делника".  Област Видин си остава рекордьор във всички негативни класации - най-малката по население област, най-бедният регион, най-застаряващ, с най-много пенсионери и най-малко млади хора, с най-висока смъртност и най-ниска раждаемост...

публикувано на 07.05.24 в 12:08

Въстанието от лето 1850 - вик за справедливост

В българската история има дати и събития, които ни зареждат с патриотизъм и национално самочувствие. Въстанието от лятото на 1850 година в Северозападна България, когато населението от Видинско, Кулско, Ломско и Белоградчишко се вдига на бунт срещу османския гнет, е едно от тези събития.  За него малко се знае, не се изучава в учебниците. Това..

публикувано на 06.05.24 в 11:10

Село Долно Белотинци - с любов към младите и към футбола

Село Долно Белотинци е едно от 23 села в община Монтана. Намира се на 3 км от Монтана ,  този факт дава възможност хората от селото да съчетават живота на село с работата в града.  Селото е голямо и многолюдно.  Тук живеят много млади семейства, а техните деца учат в областния град Монтана. 116 са учениците, които всеки ден пътуват до..

публикувано на 03.05.24 в 12:05