Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Любомир Бояджиев: Влюбен съм в театъра, вярвам в душата и в щастието...

Ролята на театъра е в това да възпитава отношение към красивото

Любомир Бояджиев в "Мистерията Дон Жуан"
Снимка: Драматичен театър-Монтана


Как театърът може да се превърне в семeйство и съдба, как може да възпитава младите хора в добродетели и различен поглед към света? За това в "Калейдоскоп" си говорим с директора на Драматичен театър "Драгомир Асенов" Монтана Любомир Бояджиев, който от 50 години работи в театъра, 25 от тях като директор.

Изиграл е над 100 централни роли в театъра. Влюбен е в театъра, вярва в душата и в щастието, обича Екзюпери, защото: "най-красивите неща се виждат със сърцето". Директор е на Драматичен театър - Монтана в сезони 1991/92 - 1992/93, и от сезон 2000/01 до момента, което го прави най-дълго управляващия театрален директор - 25 години. 

Любомир Бояджиев е високо оценен за своя принос в развитието на трупата в монтанския театър. По повод неговата 65- годишнина е награден със знака на Община Монтана и званието "Почетен гражданин на Монтана". 

Корените на Любомир Бояджиев не са от българския Северозапад. Роден е на 20 февруари 1950 година в Ямбол, но след като целия си съзнателен живот е прекарал в Монтана, днес той се чувства истински българин от Северозапада. 

Детството му е богато на преживявания, семейството му често се мести, защото баща му е военен. От малък проявява интерес към театъра, включва се в различни театрални групи, изиграва и първите си роли, магията на театъра го завладява и остава за цял живот. Майка му го насърчава и се радва на неговите успехи. Самата тя е била актриса в Ямболския народен театър и е участвала в много театрални постановки. 

Малкият Любомир се проявява като непослушен ученик, с лоша дисциплина, заради което е принуден да се мести от едно училище в друго. До 10 клас учи в гимназията в Сливен, следва гимназията в Котел, в София, в Ямбол. Има интерес към хуманитарните предмети и силно изявен интерес към театралните кръжоци и дейности. След завършване на средното си образование кандидатства във ВИТИЗ, но не е приет. По желание на баща си записва Школата за запасни офицери в Шумен, завършва с отличен успех като младши лейтенант. Първото му работно място е в Студиа за игрални филми, занимава се с пиротехника и каскади, той е специалист в тази област от военното училище. 

Кандидатства във ВИТИЗ, отново е скъсан, но затова пък започва работа като стажант-актьор в театъра в Михайловград. Тук има щастието да работи с големия режисьор Димитър Гочев. С качествата си на добър актьор е канен да играе на сцените в различни театри. Така отново се връща в родния Ямбол, тук получава първото си звание "актьор" по чл.9 от Указа за театрите през 1982г., когато за изключителни дарования и роли е доказал актьорските си умения. 

През 1977 година е отново в Михайловградския театър. Работи като актьор, а през 1991 година става директор. След началото  на "унищожителната реформа в българския театър" се оказва, че трябва да съкрати 70% от персонала на театъра, затова си подава оставката и продължава да работи като актьор на свободна практика. През 2000 година отново се връща в театъра в Монтана като директор по покана на кмета Златко Живков. По това време се създава и детско-юношески театрален състав към театъра. 

"Тогава ние наброявахме 130 души, имах 30 души актьори, и беше един пълноценен театрален състав, който даваше 12 и повече постановки на сезон... Ние сме имали в месеца по над 36 представления, имало е и дневни и вечерни,  и се работеше много, и се пътуваше много, този театър, както и видинския, бяха трупи, които обслужват малките населени места... 
През 1991 г започна тази  реформа, през 1993 г си дадох оставката, защото ме накараха да направя 70% съкращения на персонала, това означаваше, че трябва 70% от хората да ги пенсионирам или да ги уволня ...
Не знам защо по този начин се тръгна ... По този начин се унищожиха театрите в Кюстендил, Перник, Монтана, Видин, които направиха "сцена 6" или приемаща сцена, което е пълен абсурд. Казах, че не мога да приема театър, който няма своя продукция и приема само гастролиращи трупи...
2000 година кметът на община Монтана Златко Живков ме покани да се върна като директор. Като аз успях да създам трупа от 8-10 актьора и първата ни пиеса беше "Капан за самотен мъж". Тогава започнах да ръководя детско-юношески театрален състав. В момента съществува балетно театрално студио "Финес" с ръководители Стефчо Милков и Мила Топалова. Те  ръководят детско юношеския театрален състав..." 

В момента Любомир Бояджиев работи върху свой моноспектакъл, наречен "Радичковиада", в който се включват откъси от почти всички спектакли на Йордан Радичков, а литературният материал е наречен "Зеленото дърво", подзаглавие на "Радичковиада".  Работи и върху още един моноспектакъл "Великденско вино". 

"Имам  безброй красиви спомени от работата си като актьор и от усещането, че си необходим на хората, че правиш най-стойностното и важното за един човек - даваш му надежда, красота чрез  изкуството наречено театър. И няма значение каква е публиката, когато си искрен, тя също е искрена и те приема безрезервно", разказва Любомир Бояджиев.


Повече може да чуете в прикачения звуков файл. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

"Неделник" от 16 февруари 2025 година

"Неделник е тук. Какво ще научим в него: Писателят от Враца Теодор Петров ни връща в миналото за да ни представи своя първи роман „Комтитите“ за цар Самуил и неговото време. Ще празнуваме Трифон Зарезан в село Раковица в община Макреш. Празника не е отбелязван в селото от 2014 година. Сега с общи усилия на..

публикувано на 16.02.25 в 13:47

Скритият Божий образ в човека

Неделята, в която се намираме днес е Седемнадесета след Неделя подир Въздвижение – на Блудния син. "След Неделята на митаря и фарисея, светата Църква ни въвежда в Неделята на блудния син. Състоянието, в което се намирал митарят, когато зовял към Бога за милост и не само не помислял за своите добродетели, но и не смеел да повдигне очи..

публикувано на 16.02.25 в 08:00

Какво ще се случи, ако прочетем "Зелената тетрадка"

„Сгреших много, като купих тази тетрадка. Но сега е твърде късно за съжаление, щетите са нанесени.“ Това са първите думи, които Валерия Косати – една уморена италианска домакиня, съпруга и майка – записва в тетрадката, която купува в края на 1950 г. под напора на внезапен импулс. След тях животът ѝ вече никога няма да бъде същия...

публикувано на 14.02.25 в 17:05

Ученици от Арчар проведоха празничен урок "Лозе, вино и веселие"

В СУ "Христо Ботев" в Арчар организираха празничен урок на тема "Лозе, вино и веселие", посветен на празника на лозаря Свети Трифон Зарезан.  В община Видин това е едно от училищата, в което има паралелка "Лозаровинарство". Взимайки доброто си настроение и готови да предизвикаме сетивата си с дегустация на вино, се отправяме към двора на..

публикувано на 14.02.25 в 16:40

Ново село отбеляза Трифон Зарезан (снимки+видео)

С богата музикална и танцова програма в Ново село отбелязаха празника на лозаря и винаря Трифон Зарезан. Под звуците на духова музика  жителите на видинското село се хванаха на хоро и се насочиха към лозовите масиви на местната изба.  По повод празника в лозовите масиви отец Мариян отслужи водосвет за здраве и берекет, след което се състоя и..

публикувано на 14.02.25 в 15:49

Улични котки за късмет

Видинската поетеса Диана Сиракова се грижи за пет бездомни котки . Всеки ден те я посещават в галерията към Народно читалище "Цвят". Още една писана пък всяко лято идва да разгледа картините. У дома Диана Сиракова , която е голям любител на животните, се грижи за котарака Бари. Какво я кара да полага тази грижа и за любовта към животните на..

публикувано на 14.02.25 в 15:30

Програма на Български фонд за жените подкрепя граждански организации за противодействие на насилието

Програма "Силна" на Български фонд за жените (БФЖ) подкрепя организации, които работят на първа линия за противодействие на насилието. Няма статистика, която да сочи какъв е мащабът на проблема и за съжаление държавното финансиране не е достатъчно. Понякога напълно липсва, а са нужни навременни средства, казва Рая Раева, директор „Кампании..

публикувано на 14.02.25 в 15:18