Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Кои са предизвикателствата пред транспортния сектор

Снимка: Радио ВИДИН

Пакет "Мобилност" за сухопътния транспорт включва три ключови елемента: по-добро прилагане на правилата за каботаж, командироването на служители и времето за почивка на шофьорите. Каботажът е превозът на стоки в рамките на една страна, когато се прави от чуждестранен камион, след като той е осъществил международен курс от друга страна. Едно от условията, срещу което възразиха българските фирми, беше водачите да се прибират на всеки 4 седмици в страната по регистрация. Проблемът продължава да стои пред българските превозвачи, стана ясно на среща във Видин на бранша, на която присъства Николай Рашков- превозвач, експерт в Брюксел в транспортна комисия. Той беше и един от кандидатите на ГЕРБ за евродепутат.

"Случи се, факт е, търпим негативите на този пакет и там една част от колегите много настоятелно казаха: "Ние докога ще стоим настрани от решаване на нашите проблеми" и тогава се завъртя колелото да тръгнем да се занимаваме, да предлагаме въобще човек, който да влиза в европарламента", обясни кандидатурата Йордан Арабаджиев- изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи и каза, че предстоят промени, които ще засегнат сериозно бранша както превозвачите, така и шофьорите.

Николай Рашков е професионален шофьор от 2009 година. От 2019 година представлява интересите на Съюза на международните превозвачи в Брюксел. Обясни, че в Регистъра за прозрачност на Европейската комисия, всяка една българска неправителствена организация или бизнес може да се регистрира и по този начин да представлява интересите и да ги защитава пред хората, които определят тяхната съдба в парламента. 

"Тези хора, във всички институции имат кардинално непознаване на транспортно- логистичния бизнес като такъв. Което само по себе си не е техен проблем, ами всъщност е проблем на всички нас като европейски потребители, тъй като автомобилният транспорт на стоки пряко свързва всички икономически единици, които обграждат нас като потребители... Нашият бранш като такъв, автомобилен транспорт на стоки, има срок на годност и този срок на годност изтича точно след 6 години и половина. Това в момента е разписано и е прието и ако ние не направим нищо в защита на нашия интерес, нас просто няма да ни има на картата", обясни Николай Рашков.

Частта на "зелената сделка", която обхваща автомобилния транспорт, посочва точните квоти- до 2030 година да бъдат намалени вредните емисии, генерирани от този бизнес с до 45%, до 2035 година са до 60% и до 2040 година трябва да станат до 90%.

"Има един ключов текст, който фигурира във въпросните разпоредби и той казва, че автомобилният транспорт на стоки на средни и дълги разстояния трябва да бъде прекратен в Европа."

Доставката трябва да бъде чрез алтернативни методи- дронове и влакове, допълни превозвачът. Транспортният бранш в България защитава своя интерес не само на национално, но и на европейско ниво, каза на срещата във Видин Росица Кирова- народен представител от ГЕРБ от област Видин. 

"Не веднъж сме коментирали както особеностите на тол системата, така и начина, по който са таксувани българските превозвачи и проблемите, които са възниквали... На Видин, на региона и на Северозападна България му трябват пътища, трябва му свързаност... Ние нямаме една магистрала, на която да имаш вход от единия граничен пункт и да приключи на другия граничен пункт. Така че да осигурява пълно обслужване както на тези, които преминават по нея, така да може да им вземе размера от таксите, които ги взимат съседните държави. Т.е. ние не печелим от това, което изграждаме като инфраструктура. Защо? Защото тя е изграждана на парче... Това също трябва да е кауза на транспортния сектор", каза народният представител.

30 юни е Ден на работниците от транспорта. Отбелязва се от 1965 година с решение на Министерски съвет от 23 март 1965 година през последната неделя на юни.

Цялата тема може да чуете в звуковия файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Александър Михайлов: Демокрацията продължава да бъде най-добрата възможна форма на управление

Зимата приближава, в навечерието сме на новата официална валута, а бюджетът за следващата година продължава да поражда разнопосочни мнения. От опозицията заплашват с големи протести заради еврото, липсата на върховенство на правото и обедняването на страната.  Възможни ли са промени в управлението? Как се очертава да изпратим политическата година?..

публикувано на 27.11.25 в 10:00

Ще понесе ли бизнесът тежестта на новия бюджет?

Асоциацията на организациите на българските работодатели (АОБР), обединяваща национално представените работодателски организации: Асоциация на индустриалния капитал в България (АИКБ), Българска стопанска камара - съюз на българския бизнес (БСК), Българска търговско-промишлена палата (БТПП) и Конфедерация на работодателите и индустриалците в България..

публикувано на 26.11.25 в 10:45

Вижда ли се светлина за тунел под Петрохан?

Близо 8 години след протестите в Северозападна България за тунел под Петрохан проектът не е напреднал съществено. В началото на 2018 година, отчаяни от неглижирането на Българския Северозапад, стотици жители на региона излязоха няколко седмици поред на протести с настояване държавата да изгради магистрален път до Видин и тунел под Петрохан. Тогава..

публикувано на 25.11.25 в 13:30

Как ще повлияе еврото на пазара на автомобили втора ръка

Въвеждането на еврото у нас наближава и това поставя под лупа прехода към европейската валута в редица ключови сектори. Сред тях е и автомобилният сегмент, в който по традиция доминира вносът на употребявани коли. Купуването на кола втора ръка винаги е бил свързан със сравнения, анализи, разбира се, преговори за цената, така нареченото "пазарене" и..

публикувано на 24.11.25 в 11:00

Село Станево - където проблемите не липсват

Днес нашият екип гостува на едно спокойно дунавско село - Станево , част от община Лом. Село с богата история, но като много други малки населени места, и тук ежедневието не минава без трудности.  Инфраструктура е амортизирана, електрозахранването често създава грижи, а най-сериозният проблем за хората в Станево остава водоснабдяването - старият..

публикувано на 21.11.25 в 11:10
Георги Киряков

Георги Киряков: Да разчиташ на бъдещите поколения означава неспособност и бягане от отговорност

Приключи ли преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика?  Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра"...

публикувано на 20.11.25 в 10:00
Светлин Тачев, политолог

Светлин Тачев: Може би ще оценим демокрацията, когато я изгубим

Приключи ли Преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика?  Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра".  Каква..

публикувано на 20.11.25 в 10:00