Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Кои са предизвикателствата пред транспортния сектор

Снимка: Радио ВИДИН

Пакет "Мобилност" за сухопътния транспорт включва три ключови елемента: по-добро прилагане на правилата за каботаж, командироването на служители и времето за почивка на шофьорите. Каботажът е превозът на стоки в рамките на една страна, когато се прави от чуждестранен камион, след като той е осъществил международен курс от друга страна. Едно от условията, срещу което възразиха българските фирми, беше водачите да се прибират на всеки 4 седмици в страната по регистрация. Проблемът продължава да стои пред българските превозвачи, стана ясно на среща във Видин на бранша, на която присъства Николай Рашков- превозвач, експерт в Брюксел в транспортна комисия. Той беше и един от кандидатите на ГЕРБ за евродепутат.

"Случи се, факт е, търпим негативите на този пакет и там една част от колегите много настоятелно казаха: "Ние докога ще стоим настрани от решаване на нашите проблеми" и тогава се завъртя колелото да тръгнем да се занимаваме, да предлагаме въобще човек, който да влиза в европарламента", обясни кандидатурата Йордан Арабаджиев- изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи и каза, че предстоят промени, които ще засегнат сериозно бранша както превозвачите, така и шофьорите.

Николай Рашков е професионален шофьор от 2009 година. От 2019 година представлява интересите на Съюза на международните превозвачи в Брюксел. Обясни, че в Регистъра за прозрачност на Европейската комисия, всяка една българска неправителствена организация или бизнес може да се регистрира и по този начин да представлява интересите и да ги защитава пред хората, които определят тяхната съдба в парламента. 

"Тези хора, във всички институции имат кардинално непознаване на транспортно- логистичния бизнес като такъв. Което само по себе си не е техен проблем, ами всъщност е проблем на всички нас като европейски потребители, тъй като автомобилният транспорт на стоки пряко свързва всички икономически единици, които обграждат нас като потребители... Нашият бранш като такъв, автомобилен транспорт на стоки, има срок на годност и този срок на годност изтича точно след 6 години и половина. Това в момента е разписано и е прието и ако ние не направим нищо в защита на нашия интерес, нас просто няма да ни има на картата", обясни Николай Рашков.

Частта на "зелената сделка", която обхваща автомобилния транспорт, посочва точните квоти- до 2030 година да бъдат намалени вредните емисии, генерирани от този бизнес с до 45%, до 2035 година са до 60% и до 2040 година трябва да станат до 90%.

"Има един ключов текст, който фигурира във въпросните разпоредби и той казва, че автомобилният транспорт на стоки на средни и дълги разстояния трябва да бъде прекратен в Европа."

Доставката трябва да бъде чрез алтернативни методи- дронове и влакове, допълни превозвачът. Транспортният бранш в България защитава своя интерес не само на национално, но и на европейско ниво, каза на срещата във Видин Росица Кирова- народен представител от ГЕРБ от област Видин. 

"Не веднъж сме коментирали както особеностите на тол системата, така и начина, по който са таксувани българските превозвачи и проблемите, които са възниквали... На Видин, на региона и на Северозападна България му трябват пътища, трябва му свързаност... Ние нямаме една магистрала, на която да имаш вход от единия граничен пункт и да приключи на другия граничен пункт. Така че да осигурява пълно обслужване както на тези, които преминават по нея, така да може да им вземе размера от таксите, които ги взимат съседните държави. Т.е. ние не печелим от това, което изграждаме като инфраструктура. Защо? Защото тя е изграждана на парче... Това също трябва да е кауза на транспортния сектор", каза народният представител.

30 юни е Ден на работниците от транспорта. Отбелязва се от 1965 година с решение на Министерски съвет от 23 март 1965 година през последната неделя на юни.

Цялата тема може да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Светлин Тачев

Светлин Тачев: Правителството не може да бъде съборено

В кризисната за света ситуация политическата сцена в България продължава да бъде белязана от напрежение.  Опозицията се обедини с призиви за оставка на министъра на вътрешните работи, а част от нея подготвя и вот на недоверие. Част от обществото продължава да протестира срещу еврото.  На 16 януари мандатът започна с думите, че не очаква..

публикувано на 19.06.25 в 10:00

Готов ли е бизнесът за приемане на еврото?

Освен институциите, бизнесът също се подготвя за присъединяването на страната ни към еврозоната. Много компании вече адаптираха ценовата си политика и започнаха да показват цените на стоките си в двете валути, за да се осигури повече прозрачност около ефекта от въвеждането на еврото. Тази самоинициативност е ясен сигнал, че бизнесът сам е..

публикувано на 18.06.25 в 10:45

Балансирано хранене и спорт за здравословен живот

Едва 6% от българите определят начина си на живот като изцяло здравословен , сочи проучване на изследователски център "Тренд". Почти половината от българите (48%) смятат, че здравословният начин на живот е твърде скъп, а 41% споделят, че имат затруднен достъп до качествена храна. Едва 15% спортуват редовно - ежедневно или няколко пъти в..

публикувано на 17.06.25 в 12:46

Платформа "Антиспекула" ще бори скока на цените с помощта на потребителите

Може ли да се спре поскъпването на живота и могат ли да бъдат контролирани цените в условия на пазарна икономика? Каква е реалната икономическа обстановка у нас преди приемането на еврото и как протече този процес в някои от останалите страни от Еврозоната. На тези и други въпроси отговаря Cтoян Πaнчeв , пpeдceдaтeл нa Бългapcĸoто либepтapиaнcĸo..

публикувано на 16.06.25 в 17:00

Ремонт на църковния храм искат жителите на село Бранковци

Бранковци е село в Северозападна България. То се намира в община Грамада. В миналото в землището му са съществували осем села. По време на социализма Бранковци е достигало до 2 хиляди души, днес  постоянно живеят 40.  В селото няма магазин. Докарват хляб три пъти в седмицата.  Автобус има веднъж седмично до Видин, но няма превоз до..

публикувано на 13.06.25 в 12:00
Страхил Делийски

Страхил Делийски: Демокрацията у нас е застрашена не от пропаганда, а от неспособността да функционира

Вот на недоверие към правителството подготвят от десницата с цел промяна в конкретни политики.  През следващия месец Продължаваме промяната ще избере основната тема на предстоящата парламентарна процедура, докато от Демократична България остават твърдо на позиция, че все още има достатъчно рискове, които могат да попречат на България да стане член..

публикувано на 12.06.25 в 10:00

Да учите или не – кой взима решението за висше образование?

Изборът на висше образование е едно от най-важните решения в живота на човека. То определя бъдещата ви професионална кариера. Много често не знаем или не сме напълно сигурни кой би бил най-правилният път. Всъщност висшето образование не е задължително за всеки. Има прекрасни професии, които могат да се придобият и без да се завърши висше учебно..

публикувано на 11.06.25 в 12:05