Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ще спре ли вносът и продажбата на по-стари автомобили в България

Снимка: Радио ВИДИН


Забрана на вноса на стари автомобили в България е една от мерките, предложени в актуализирания Интегриран план за енергетика и климат. 
Документът определя националните цели по петте измерения на плана до 2030 г. - декарбонизация, енергийна ефективност и сигурност, вътрешен енергиен пазар, както и научни изследвания, иновации и конкурентоспособност. 
Според текстовете, забраната свързана с вноса на автомобилите ще засяга превозните средства с екокатегория под Евро 4, с други думи най-вече 20-годишните автомобили или по-старите от 20 години. 
Любомир Доросиев от Асоциацията на вносителите на автомобили коментира за Радио ВИДИН, че подобна рестрикция не трябва да бъде приемана защото противоречи на европейски закони:

"Ние като Асоциация излязохме със специална декларация, коментирайки всеки един текст, който е в това предложение. В частта, където е записано, че трябва да се наложи забрана на внос и продажба, което е абсолютно недопустимо, препродажба и продажба на такива автомобили, на такива автомобили със стандарт под Евро 4... Това като разпоредба е толкова необмислено... Никой не по европейски директиви и закони, никой не може да спре свободно придвижване на стоки в ЕС, автомобилът е точно такава стока. Никой не може да спре продажбата на една движима и недвижима собственост, на който и да било гражданин в ЕС и съответно в определената държава. Ние сме на мнение, че те трябва да потърсят първо съвсем друга рестрикция, като много добро преглеждане през техническите прегледи. Ако има автомобили, които не отговарят на еко нормите, защото Евро 4 е една доста добра норма, с катализатори, с дпф филтри и ако затегнат техническите прегледи и автомобилите преминават тези техн. прегледи съответно с добри показатели те спокойно могат да се движат, както е в цял свят..."

Относно мярката, свързана със забраната за продажба на по-старите автомобили, Любомир Доросиев обясни, че има не малко превозни средства, които с годините покачват своята стойност и е неправилно да лишават човек от правото да ги продаде:

"То има много автомобили, които струват по 100 000 лв. пък са 60-та година. Има ретро автомобили, как може да забранят едно такова неща да сменя собственика и да не може да се придвижва от държава на държава. Аз лично имам такива автомобили, които ги държа... Значи те казват, че България е моргата на Европа, така е защото действат грешни правила. Колкото е по-стар автомобила, примерно Евро 4 автомобил да плаща данък 500 или 1000 лв".   

Огнян Ценов е собственик на автокъща във Враца. Казва, че такива рестрикции, свързани със забрана на вноса на по-старите коли, не трябва да действат у нас, защото те нямат аналог в Европа:

"Не вярвам, че това може да се случи, поради простата причина, че това го няма никъде в Европа. Аз не знам специално за Австрия, Германия, Италия, Франция дори нямам наблюдения да са забранени коли под Евро 4. Там при тях особено в Австрия, Германия, колите, които могат да минат технически преглед, си се продават и се карат от хората... Аз така или иначе такива коли не продавам, но не знам ние не сме толкова богата държава да забраним на хората да карат коли под Евро 4, защото те не могат да си купят други"

По думите на Огнян Ценов, екологичните системи в по-новите дизелови автомобили след определени км. се задръстват и започват да правят проблеми, което е причина те да бъдат премахвани от собствениците. 

Относно предложенията свързани с евентуалната забрана на вноса и продажбата на по-старите автомобилите, видинчани коментират, че никой не трябва да ги лишава от правото да управляват автомобил по техните финансови възможности:

"Градски транспорт няма с какво ще пътуваме, аз говоря за нашия град. Да ги забранят кой ще купи нова кола, такива като нас кога ще купят. Моята кола е от 90-та година, ако не мога да я продавам за скрап, друга идея нямам... Тази ми е пета кола и на мен и на сина ми, ние ако не е това 2-ра употреба какво ще караме. Не бива да ги забраняват, инвалид съм и я ползвам за услуги, щом пали и ми върши работа защо да се забранява... То хубаво да караш нова кола, ама трябва да имаш и пари, с 800, 900 лв. няма как. Не всеки може да си позволява нова кола или на 5, 6 г... Не трябва да се забранява, ние не може да си позволим това, което Запада си позволява, да кара все нови коли и на всеки 5 г. ги сменяват, точно тогава, когато трябва да се слагат пари в колата... " 

Наскоро текстовете в актуализирания Интегриран план за енергетика и климат бяха подложени на обществено обсъждане.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Кметът на Добролево: Повечето неща в селото са направени с доброволен труд

Днес ще посетим село Добролево в община Борован. Намира се на 40 км северно от Враца, на 30 км южно от Козлодуй и на 35 км от Оряхово. Разположено е в китна долина на двата бряга на Барата, малка рекичка, която се влива в Бързица. Селото има интересно минало. - останки от праисторическо селище от бронзовата епоха се намират по левия бряг на..

публикувано на 09.05.25 в 14:27

България продължава да се топи и през 2024 година

Населението на България в края на 2024 година е 6 430 000 души. За една година то е намаляло с 8 100 души, сочат данните на Националния статистически институт. През изминалата година страната са регистрирани малко над 53 700 родени деца, като спрямо предходната година броят на живородените бебета е намалял с 3 700. В края на 2024 г. хората на 65..

публикувано на 08.05.25 в 10:00

Очаква ли ни нов ръст на безработицата?

Всяка пета фирма у нас планира съкращения, показва изследване на Българската конфедерация по заетостта.  Работодателите в страната запазват умерен оптимизъм по отношение на пазара на труда за периода април - септември 2025 година, отчитайки положителен коефициент на заетост от 3%. Причините са разнопосочни, като сред тях са сезонна заетост,..

публикувано на 07.05.25 в 10:45

Димитър Петров: Смело мога да кажа, че сме храбър народ

"Българската армия има огромна роля в нашата история още от Средновековието до наши дни. Още през средните векове тя е била основен стълб на държавността, който успява да се съхрани и през Третата българска държава, когато Българската армия освен като институция, която вдъхва доверие и уважение сред нашия народ, на нея се гледа като инструмент,..

публикувано на 06.05.25 в 11:37

Чудотворна икона на св. Георги от Атон се съхранява в Белоградчик

Днес храмовия си празник чества Белоградчик . Местната църква "Свети великомъченик Георги Победоносец” е на близо 160 години, разказа отец Рафаил , архиерейски наместник на Белоградчишката духовна околия: "Историята на храма е малко забулена в тайна, нямаме достатъчно информация за него. При ремонт преди години бе открито, че на северната фасада..

публикувано на 06.05.25 в 09:59

За ролята на акушерката и грижата за майката и бебето

5 май е ден, който обединява акушерките по цял свят. Отбелязва се от 1992 г. по инициатива на Международната конфедерация на акушерките, с цел да се популяризира дейността на медицинските работници в тази сфера и да се повиши осведомеността на обществото за грижите, които те полагат за майките и новородени деца.  "Тя се грижи за майката в..

публикувано на 05.05.25 в 14:59

Какви са рисковете за бременните жени в новата климатична реалност

Бременните жени са особено уязвими към високите температури поради физиологични промени на бременността, ускорен метаболизъм и намалено съотношение на телесната повърхност към масата. Това заяви  д-р Зорница Спасова- главен асистент в Националния център по обществено здраве и анализи (НЦОЗА) към Министерство на здравеопазването...

публикувано на 05.05.25 в 14:57