Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Кои са основните причини за катастрофите у нас

Снимка: Радио ВИДИН


Алкохолът и наркотиците са главната причина за възникване на катастрофите в страната, показва анкета на Съюза на българските автомобилисти, проведена с шофьори през 2024 г. Анализът на данните от проучването е направен от доц. д-р Зорница Тоткова от Института за изследване на населението и човека към Българска академия на науките. 

След алкохола и наркотиците, агресивното поведение, неспазването на Закона за движение по пътищата, качеството на пътищата и разсейването са други основни причини за пътни инциденти у нас според водачите, участвали в анкетата, обясни доц. д-р Зорница Тоткова. 

"Най-голяма част от изследваните лица всъщност посочват, че основна причина за възникване на такива катастрофи е употребата на алкохол и наркотици, на психоактивни вещества. Лицата са имали право да дадат само един отговор от повече от 10 възможности, затова те са се спирали на основната и най-важната причина за тях за възникване на катастрофи. На второ място, с много малка разлика в броя на изследваните лица, се нарежда агресивното шофиране и заплахата от друг участник в движението. На трето място се нарежда неспазването на правилата за движение по пътищата. На четвърто място водачите посочват качеството и състоянието по-скоро на инфраструктурата у нас. И на следващо място, което си заслужава да се коментира като причина е посочено разсейването от страна на водачите докато шофират..."

По думите на доц. д-р Зорница Тоткова притеснително е, че според мнозинството от водачите, участващи в анкетата, не е проблем превишаването на скоростта, стига това да е оправдано. 84% от водачите пък си признават, че използват телефон по време на шофиране.

"Анкетираните водачи в случая, така отговарят доста притеснително, като да речем за превишаването на скоростта, според 63% от водачите едва ли не излиза, че няма проблем да се наруши. И едва ли не могат да си позволят да карат с превишена скорост, стига това по някакъв начин да е оправдано... Тоест водачите някак си намират оправдание за това да превишават скоростта на движение и това ме кара да си мисля, че те ни си дават сметка за рисковете, които едно такова поведение носи след себе си. Същото важи и за разсейването по време на шофиране. В конкретното изследване е попитано дали се ползва мобилен телефон по време на шофиране. И всъщност 84% от всички водачи тук казват, че използват телефона по време на шофиране... Всъщност това е изключително опасно, по простата причина, че използването на телефон включва в себе си както визуалното разсейване, така и механичното разсейване. Тоест и погледът на водача се отклонява от пътя и ръцете се отклоняват от волана..." 


Според водачите, с които разговаряхме, високата скорост и лошото състояние на пътищата са сред основните причини за инциденти.

"Най-честите причини за ПТП - един път несъобразена скорост, другият път е лошото състояние на пътищата, пътищата са ни много зле... И телефоните разсейват много шофьорите, но най-вече несъобразено скорост и лоша пътна обстановка, това са  най-честите проблеми за катастрофи... Най-вече телефон и несъобразената скорост според мен. Лети, говори по телефона, изведнъж изпада в такава ситуация, в която не може да реагира и става ПТП... Общо взето по-старата генерация по-спазва правилника..." 

Какво показват данните за пътнотранспортния травматизъм до месец ноември 2024 г., колко са тежките пътнотранспортни произшествия, загиналите и пострадалите спрямо предни години? Отговори на въпросите получаваме от официалната статистика на МВР

"До месец ноември 2024 г. на територията на страната са настъпили 6642 тежки пътнотранспортни произшествия, при които са загинали 437 и са ранени 8365 участници в движението по пътищата, от които 1754 тежко, а 6611 леко. Спрямо същия период на 2023 г. тежките пътнотранспортни произшествия през 2024 г. са повече с 212, при загиналите се отчита намаление с 55, а при ранените - намаление с 11. При настъпилите през периода тежки пътнотранспортни произшествия са загинали 437 участници в движението по пътищата, разпределени по вид на участника, както следва: водачи - 260; пешеходци - 96; пътници - 81; няма загинали работници на пътя. Спрямо същия период на 2023 г. загиналите водачи са по-малко с 6, загиналите пешеходци са повече с 14, загиналите пътници са по-малко с 63. До месец ноември 2024 г. най-много тежки пътнотранспортни произшествия са настъпили в резултат на извършени нарушения от водачите - 6253 (94% от общите катастрофи), при които са загинали 385 (88% от всички 437 загинали). 

Данните за трите области от Северозапада -Видин, Враца и Монтана сочат 35 загинали при тежки пътнотранспортни произшествия. Разпределени както следва - 4 загинали в област Видин, 14 в област Враца и 17 в област Монтана. В област Видин се отчита над 70 % намаление на смъртните случаи спрямо същия период за 2023 г., когато са регистриани 16 загинали. В област Враца също има намаление - 6-ма загинали по-малко, в Монтана загиналите са 4 повече."

Според Института по пътна безопасност през 2024 г. са загинали 479 лица при тежки пътнотранспортни произшествия, ранените са 9046. Сравнителен анализ с данните от 2023 г. става ясно, че през първите пет месеца на годината жертвите намаляват средно с 22% спрямо 2023 година. 


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Село Септемврийци очаква своя църковен храм

 Екипът на радио Видин гостува в село Септемврийци, община Димово. В България има още едно село с това име и то се намира в община Вълчедръм. В миналото селото е носило името Толовица и е било част от община Лом, но по време на социализма се преименува в Септемврийци, поради факта, че от селото има участници в Септемврийското въстание през 1923 и..

публикувано на 07.02.25 в 12:05

Граждански организации с призив към политиците за подкрепа на равенството между половете

Българска платформа към Европейско женско лоби отправи призив към политиците за подкрепа на равенството между половете. В отворено писмо до настоящото редовно правителство обръщат внимание на факта, че в състава на 105-ия кабинет има само една жена. Правят аналогия с периода 1947-1949 година, когато в управлението на страната има 23-ма..

публикувано на 06.02.25 в 12:57

Превръщат ли се в лукс "белите пари за черни дни"?

Според изследване на "Тренд" 73% от българите не спестяват, 90% не инвестират, а 84% разчитат единствено на доходите си от заплата и пенсия. Сънародниците ни не са големи оптимисти за тази година, като повечето от тях очакват стандартът им на живот да остане същия като миналата година. Това означава, че българите до голяма степен не..

публикувано на 05.02.25 в 10:45

Подходящ модел за България ли е президентската република?

Промяна на управленския модел в България - трайно решение на политическата криза или популизъм с користни цели ? На фона на поредицата от предсрочни избори и крехко управленско мнозинство, отново официално е лансирана идеята за смяна на парламентарната република с президентска.  На страната е нужен нов модел на управление и обществото ни трябва..

публикувано на 04.02.25 в 13:32

Кметът на Флорентин: Искам да променя облика на селото към по-добро

  Село Флорентин е едно от петте населени места в община Ново село. Разположено е на брега на река Дунав. Хората тук се занимават с риболов, селско стопанство, лозарство и винопроизводство. Местните говорят на влашки език. Съхраняват влашки обичаи и традиции в песенния и танцов фолклор. Материалното културно наследство е най-вече в красивите и..

публикувано на 31.01.25 в 11:20

Ще се присъединим ли (и кога) към Еврозоната?

Присъединяването на България към Еврозоната е ключов приоритет на новото редовно правителство, по който се работи усилено и в тясна координация с партньорите от Европейската комисия. Това е потвърдил министър-председателят Росен Желязков на среща с българския еврокомисар Екатерина Захариева.  От думите на премиера, става ясно, че България ще..

публикувано на 30.01.25 в 10:00

Крие ли рискове икономическото райониране на страната?

Промяна в икономическото райониране на страната поиска бизнесът преди дни и очерта приоритетите си, за които очаква съдействие от редовното правителство. Работодателите настояват и за реформа в образованието, и въвеждане на матура по математика, като част от политиките за решаването на проблема с недостига на работна сила. Според тях е..

публикувано на 29.01.25 в 10:45