Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

България отбелязва значителен напредък в намаляването на жертвите по пътищата

Снимка: Радио ВИДИН

Около 19 800 души са загинали при пътнотранспортни произшествия в Европейския съюз миналата година, което представлява лек спад от 3% в сравнение с 2023 година. Това е еквивалент на 600 по-малко загубени човешки животи. Въпреки че смъртните случаи по пътищата са намалели, общият темп на подобрение остава твърде бавен и повечето държави членки не са на път да постигнат целта на ЕС за намаляване наполовина на смъртните случаи по пътищата до 2030 година. Това показват предварителни данни за смъртните случаи по пътищата за 2024 година, които Европейската комисия публикува.

Данните показват, че България, Дания, Литва, Полша и Словения отбелязват значителен напредък към общоевропейската цел за намаляване с 50% на смъртните случаи по пътищата до 2030 година. Същевременно напредъкът в областта на пътната безопасност остава неравномерен в различните европейски страни. Швеция и Дания остават най-безопасните държави по пътна безопасност, като броят на смъртните случаи е съответно 20 и 24 на милион жители. Същевременно Румъния (77 на милион) и България (74 на милион), които все още имат едни от най-високите проценти на смъртни случаи, са постигнали значителен напредък в намаляването на смъртните случаи по пътищата, като спадът е над 20% от 2019 г. насам. Средната стойност за ЕС е 44 смъртни случая по пътищата на милион жители.

Селските пътища продължават да представляват най-голям риск, като 52% от смъртните случаи се случват по тези пътища. По-голямата част от смъртните случаи по пътищата (77%) са мъже, докато възрастните хора (над 65 години) и младите хора (18-24 г.) са особено уязвими участници в пътното движение. Най-голям дял от смъртните случаи се падат на пътниците в пътното движение, следвани от мотоциклетистите (20%), пешеходците (18%) и велосипедистите (10%). Уязвимите участници в пътното движение, включително пешеходци, велосипедисти и мотоциклетисти, съставляват почти 70% от смъртните случаи в градовете, което подчертава спешната необходимост от подобрени мерки за безопасност с цел тяхната защита. Окончателните данни за 2024 г. ще бъдат публикувани през есента на 2025 г. 

434 пътни произшествия са станали на територията на област Видин през миналата година. От тях 130 са тежките катастрофи с 4 жертви и 134 ранени. 396 са ПТП през 2023 година или с 38 по-малко в сравнение с миналата година. От тях 78 са с 16 загинали и 107 ранени. Това каза пред Теодора Йорданова Светослав Георгиев- началник сектор "Пътна полиция" при Областна дирекция на МВР-Видин.

"Един велосипедист е загинал при катастрофа през изминалата година. Пострадалите при пътнотранспортни произшествия велосипедисти са четири, от които един е тежко ранен, а другите три са с леки наранявания. Пострадалите пешеходци през изминалата година са общо 20 на брой, от които 6 са с тежки наранявания, а останалите с леки", каза Светослав Георгиев- началник сектор "Пътна полиция" при Областна дирекция на МВР-Видин.

Най-много катастрофи са възникнали при движение с несъобразена скорост- 121 с 38 ранени. Отнемане на предимство е довело до 64 ПТП с 29 ранени. Шофирането след употреба на алкохол е било причина за 20 катастрофи с 6 ранени. Неспазването на дистанция е причина за 33 катастрофи с 5 пострадали. При проведените през изминалата година проверки на територията на област Видин полицейските екипи са констатирали 35 564 нарушения. Най-много са установените нарушения на скоростните режими- 15 019, за неизползването на предпазен колан са установени 3292 нарушения.

През периода от 1 януари до 31 декември 2024 година по републиканската пътна мрежа на територията на област Враца са регистрирани общо 740 ПТП, от които 531 катастрофи с материални щети и 209 тежки, при които са загинали 14 и са леко или тежко ранени 266 лица. Сравнени със същия период на 2023 година, резултатите от 2024 година са, както следва:
·ПТП с материални щети - - 48 бр.;
·ПТП с пострадали - + с 14 бр.;
·Убити - - 8 бр.;
·Спад има и при ранените граждани с 1 бр.

При тежките ПТП са ранени 23 пешеходци и 2 водачи на ППС - велосипеди. Най много ПТП са настъпили след движение с несъобразена скорост -248, тежките пътни инциденти са 70, с 4-ма загинали и 95 леко и тежко ранени граждани. При 22 от тежките ПТП, при които е отнето предимство на пешеходец, са ранени 23 пешеходци.Най-голям дял от установените нарушения на Закона за движение по пътищата заемат:
·Превишена скорост - 26 688;   
·Неправилно спиране/паркиране - 4388.

Установените неправоспособни водачи през 2024 година са 222-а, съобщиха от пресцентъра на областната дирекция на полицията във Враца.

През 2024 година по пътищата в област Монтана са регистрирани общо 771 ПТП спрямо 716 ПТП за 2023 година. От тях 221 са тежки катастрофи, със 17 убити и 301 ранени граждани, при 202 тежки ПТП с 13 убити и 291 ранени граждани през 2023 година, което прави следната равносметка с негативен резултат:
През 2024 година:
с 55 бр. повече на общо регистрираните ПТП;
с 19 бр. повече на тежките ПТП;
с 4 бр. повече на убитите лица;
с 10 бр. повече на ранените лица.

През 2024 година в региона са настъпили 32 ПТП с пешеходци, при които са загинали 4-ма пешеходци, а 31 са били ранени. В сравнение с 2023 година броят на ПТП-тата с пешеходци е бил 28 /с 3 по-малко/, загинал е един пешеходец /с 3-ма по-малко/, ранени са били 28 пешеходци /с 3-ма по-малко/. При ПТП-тата с велосипедисти - за 2024 г. броят им е бил 9, с 12 ранени. През 2023 година са настъпили 6 ПТП с колоездачи, при които е загинал 1 и са ранени 5-ма колоездачи.

Основната причина за настъпването на тежките ПТП-та в региона през последните няколко години остава движението с несъобразена скорост. През 2024 година са констатирани следните нарушения на водачите, поради които са настъпили тежки ПТП - неспазване на дистанция, отнемане предимство на пътно превозно средство на кръстовище, отнемане предимство на пешеходец, навлизане в насрещното движение. От пресцентъра на областната дирекция на МВР в Монтана съобщават още, че при проверки по пътищата в областта през последните 2 месеца на настоящата година отново най-голям е броят на заснетите нарушители на скоростта, които са над 5 000, следват нарушения за неспазване на предимство, знаци и сигнали, нередовни пътни документи, неправилно спиране и паркиране, неизползване на обезопасителни колани и каски и др.

България отбелязва значителен напредък към общоевропейската цел за намаляване с 50% на смъртните случаи по пътищата до 2030 г. Намалението е в резултат на продължителна работа на много институции и най-важното е, че голяма част от хората, които участват в движението, осъзнаха за себе си опасностите, които застрашават техния живот, свобода и здраве. Това каза Алекси Кесяков- експерт по пътна безопасност, бивш началник на КАТ-София, заместник-председател на Асоциацията на полицейските началници.

"Има промяна в поведението на хората. Разбира се това не е на достатъчното ниво, защото и в момента, като сравняваме с европейските държави, виждаме, че броят на загиналите на 1 милион жители у нас са 2 до 3 пъти по- високо, но трябва да отбележа нещо, което трябва всички да знаят, че 2024 година броят на загиналите е най- малък изключая годината на ковида, когато движението беше спряно, най- малко от 65 години насам, значи от 61-а година до 2024 година загиналите през 2024 година е най-нисък броят им. И трябва да го търсим. Промяна в отношението на хората- ползват колани, хората все по- малко нарушават, обучават и децата. Но има резерви в тази насока. Трябва да се вгледаме в нашите деца и да ги учим не някой друг да ни ги учи. Семейството го учи да говори, учи го да се облича, учи го да се храни, на културни порядки. Въобще и семейството трябва да го научи и най- важното детенцето да го возим безопасно. Значи всяка година около 1000 деца пострадват от пътнотранспортни произшествия, някои от тях загиват и в автомобилите повече от половината са пострадали и не са били обезопасени. Необезопасеното дете, аз се обръщам така към нашите слушатели, защото ние искаме нашите слушатели да не катастрофират. Защото, когато ние обясняваме безопасността на движението трябва да знаем, че голяма част от тази безопасност е отличното поведение. Да припознаем, че ние трябва да се пазим. Едно детенце необезопасено в автомобила е все едно, че играе на балкона, на който няма парапет на третия етаж. Ние никога няма да го оставим да играе на този балкон, ще си го приберем да не падне. А когато го превозваме в автомобила не се притесняваме. И това не притеснение, свързано с непознаване на опасностите. Така че голяма възможност за намаляване на общия брой на жертвите по пътищата е, ако се вгледаме в семейството и започваме да си пазим близките и най- важното да зареждаме децата със знания. Не трябва да бързаме, не трябва да се гневиме, не трябва да се ядосваме, защото като се ядосваме съзнанието напуска тялото. А кое става жертва? Нашето тяло, тялото си повреждаме, в което живеем и което си го обичаме", каза експертът по пътна безопасност.

"Да намалят с 50% смъртните случаи по пътищата до 2030 година и нулева смъртност до 2050 година е едно намерение за начин на действие. Зависи, ако всичко, което е предвидено, за да се направи може и да стане. Но винаги човек, че греши. Въпросът е вие виждате как в автомобилния транспорт навлизат различни системи за безопасност, които предупреждават водача, защото ние кажем водач, ама той задрямва, па нещо ядосан, па употребила еди кво си, па недоспал, па заспал- тези системи подпомагат водача да не прави грешки. Второ- има вътре решения, които, ако стане удар, да намалят фактически силата, която ще стигне до водача. Така че в тази насока по автомобилния транспорт доста сериозно се работи", допълни Алекси Кесяков. 

Цялата тема може да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Говежда - село със златни хора и история

Говежда е село в община Георги Дамяново, на 31 км от областния град Монтана, високо в планината.  То се е разположило в долина на горното течение на река Огоста, която минава през него, изградени са два бетонни и два въжени моста. Името на селото възниква от факта, че тук са се отглеждали много животни, крави и овце. Но не е само..

публикувано на 04.04.25 в 12:00
Архимандрит Никанор

Архимандрит Никанор: Вероучението се превръща в час по политическа подготовка, ако не е истинско

Близо 60% от българите подкрепят изучаването на религия в училище и вярват, че това ще допринесе за изграждането на морални ценности у учениците, сочат социологическите проучвания.  Представители на Светия синод и образователното министерство продължават да прецизират и детайлизират  въвеждането на предмета "Религия“ като редовен в страната...

публикувано на 03.04.25 в 10:00
НВП Видински митрополит Пахомий

Митрополит Пахомий: Съвременните деца имат потребност от православната религия

Близо 60% от българите подкрепят изучаването на религия в училище и вярват, че това ще допринесе за изграждането на морални ценности у учениците, сочат социологическите проучвания.  Представители на Светия синод и образователното министерство продължават да прецизират и детайлизират въвеждането на предмета "Религия“ като редовен в страната...

публикувано на 03.04.25 в 10:00

Ще се отрази ли на икономиката на Северозапада новото райониране?

Министерският съвет определи нов обхват на регионите за планиране от ниво 2 в Република България, който Националният статистически институт (НСИ) ще представи на Евростат за одобрение. В Решението на Министерския съвет се предлага обособяването на четири региона за планиране от ниво 2: - Северен, включващ областите Видин, Монтана,..

публикувано на 02.04.25 в 10:45

Любен Иванов: Новият бюджет отваря старите корупционни вратички

Бюджетът за тази година бе обнародван в Държавен вестник и вече официално е в сила. Заложеният бюджетен дефицит от БВП е в размер на 3%. Максималният размер на новия държавен дълг, който може да бъде поет през годината, е 18,9 млрд. лв. В Бюджет 2025 са заложени приходи в размер на 90 млрд. лева, а разходите са 96 млрд. , което прави дефицит от 6..

публикувано на 01.04.25 в 12:06

Какви са задачите за общините след приемането на държавния бюджет

Кметът на Мездра Иван Аспарухов участва в съвместно заседание на две постоянни комисии на НСОРБ. Постоянната комисия по стратегическо развитие на местното самоуправление (ПКСРМС) участва в съвместно заседание на Постоянната комисия по финанси и бюджет (ПКФБ) на НСОРБ . Сред основните теми на двудневния форум бяха: Задачи за общините след приемането..

публикувано на 31.03.25 в 14:11

Кметът на село Карбинци: Дотук стигнахме от безхаберие

Днес продължаваме да търсим причините, породили обезлюдяването на Северозапада и даваме конкретен отговор с пример на поредното село от този регион. В рубриката "Добро утро, кмете", днес ще посетим село Карбинци в община Димово.   През селото минава Медовнишка река , която извира от подножието на Венеца при местността Топилото. Друго интересно..

публикувано на 28.03.25 в 14:00