Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Увеличават ли се проблемните сектори на икономиката?

Според водеща застрахователна компания броят на фалитите на фирми в България расте и все повече браншове се задъхват

Снимка: Архив, БНР

Броят на фалитите в България ще нарасне с по 2% през тази и следващата година, тъй като все повече компании изпитват затруднения да изплащат задълженията си, а проблемните сектори се увеличават. Бавните и сложни процедури за обявяване на несъстоятелности още повече усложняват положението. Това се посочва в изследване на глобалния застраховател на търговски кредити "Allianz Trade", според което в световен мащаб положението е още по-тревожно, тъй като се очаква фалитите да нараснат с 6% през тази година и с 3% през 2026 г. Това не трябва да носи успокоение за България, защото се наблюдава удължаване на сроковете за разплащане на българските фирми, обясняват анализаторите. Те припомнят и спецификите в българското законодателство, които правят процедурите за обявяване на фалити прекалено сложни и продължителни и още повече усложняват нещата. Кои са проблемните сектори и има ли изход от ситуацията? 

Според данните от изследването, в Германия има 23% ръст на несъстоятелността, във Франция - 17% а в Италия - 45%, все важни търговски партньори на България. Сериозен ръст на фалитите има и в съседни на нас държави - Турция с 45%, Гърция със 17% и Румъния с 9%. Експертите на глобалния застраховател в България вече докладват за ясен ръст на забавените плащания именно при случаи на експорт на български компании. Нерядко става дума за големи суми, като се наблюдава както увеличение на несъстоятелностите на длъжниците, така и невъзможност за обслужване на задълженията. За резултатите от изследването потърсихме Цвета Димитрова, представител на застрахователната компания "Allianz Trade" за България:

"Прогнозата за следващата 2026-а и настоящата 2025 година е за 2% ръст на несъстоятелностите в България. Тези нива са по-ниски от очакваните на глобално ниво, но винаги експертите разглеждат фалитите в един по-широк контекст, защото заради спецификите в българското законодателство и тежките и дълги процедури за обявяване на несъстоятелности, тенденциите трябва да се разглеждат в по-голяма дълбочина. Макар в сравнение със силно изразения ръст на фалитите на глобално ниво през миналите две години ситуацията у нас да изглежда по-спокойна, това не бива да ни носи изрично успокоение, защото има ясна паралелна тенденция за увеличаване на сроковете за издължаване на българските фирми. Проблемните сектори в това отношение се разширяват и увеличават."

Ще повлияе ли допълнително върху платежоспособността на родните компании усложнената международна икономическа обстановка?

"Конкретно за България няма такова проучване, но според прогнозата на глобалните анализатори, една пълномащабна търговска война може да доведе до допълнително увеличение на фалитите на глобално ниво с още 8%, а не трябва да се забравя, че България не е остров, отделен от целия свят. Има много експортно ориентирани търговски компании, които също трябва в тази ситуация да подхождат с повишено внимание, защото те търгуват със свои партньори навън с други държави, където ръстът на фалитите е много състоятелен" - допълни Цвета Димитрова, представител на застрахователната компания, автор на изследването за България:

От доклада става ясно, че у нас традиционно транспортният сектор е начело по брой регистрирани случаи на забавени плащания и лоши вземания. Фирмите не успяват да изпълнят ангажиментите си към доставчици на горива, висока е и междуфирмената задлъжнялост. Сроковете за погасяване в сектора поддържат ниво от над 90 - 120 дни. Какви са проблемите в бранша - потърсихме за коментар Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи:

"В момента транспортният сектор е в много тежко състояние, освен рецесията в европейската икономика, наблюдаваме и сериозни проблеми в транспортния сектор, като една от основните причини за това е липсата на кадри. Имаме необходимост от между 4000 и 5000 шофьори на тежкотоварни камиони, но за съжаление вносът, който единствено остана като алтернатива за намиране на решение за този проблем чрез внос на хора от трети страни. Това много трудно се осъществява, имаме непрекъсната комуникация с представители на правителството, на 5, 6, 7 месеца се бавят процедурите и търсим решение на този проблем... Има транспортни фирми, които прекратяват дейността си, дали фалират, или е нещо друго трябва да се изследва в детайли, но така или иначе има фирми, които прекратяват своята дейност."

Строителството и земеделието също са сред проблемните сектори с високи нива на просрочия. Малките строителни фирми изпитват трудности и нерядко не успяват да погасят дълговете си дори и след 120 дни отсрочка. От друга страна фирми, които участват в обществени поръчки, съобщават за забавени плащания от държавния бюджет в срокове от 6 до 9 месеца. 

Каква е ситуацията в област Видин и има ли повод за притеснение, предвид резултатите от проведеното изследване? Разговаряхме с Красимир Кирилов, председател на Видинската търговско-промишлена палата:

"Връщайки се назад във времето и гледайки статистиките, особено в годините по време и след пандемията 2020-2021, ще се види, че този процент е доста по-голям. Според мен нашите 2% са в рамките на статистическата грешка. За миналата 2024 година от регистрирани малко над 11 000 фирми има около 1160, които са обявили фалит или несъстоятелност. Не можем да разграничим Северозапада като нещо по-различно спрямо останалите части на България" - обясни Красимир Кирилов.

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Жители на Раковица: Живеем със спомени, но и с поглед напред

В рубриката "Добро утро, кмете" поемаме на кратко, но вдъхновяващо пътешествие из българския Северозапад. Ще се спрем в едно малко, но живо кътче от страната - не само с красива природа, но и с хора с големи сърца. Ще научим истории от хората там, ще разберем как се пазят традициите и какво значи да живееш със спомени, но и с поглед напред. И..

обновено на 05.09.25 в 17:30
Яница Петкова

Яница Петкова: Делян Пеевски е продукт на системата, а не причина за нея

Със заявки за сблъсъци между власт и опозиция започва новият политически сезон.  Част от опозицията е готова с вот на недоверие на тема "завладяната държава", който акцентира върху корупцията по високите етажи.  Макар че началото на парламентарната сесия беше съпътствано от протест, от управляващото мнозинство изразяват увереност за консолидация в..

публикувано на 04.09.25 в 10:00

Ще има ли нова минимална заплата от догодина?

Министерството на труда и социалната политика (МТСП) предлага минималната работна заплата да достигне 1213 лв. (620,20 евро) от 1 януари 2026 г. Това увеличение от 12.6% ще засегне доходите на близо 600 000 души в България. Минималната почасова ставка ще бъде 7,31 лв. (3,74 евро). Повишението на минималната заплата ще подобри финансовото..

публикувано на 03.09.25 в 10:45

Световната банка препоръчва актуализиране на данъчната основа на имотите у нас

Преосмисляне на общинските финанси предлага анализ на Световната банка. Сред препоръките са актуализация на данъчната основа на имотите в България в следващите 12 до 18 месеца, както и отпадане на  отстъпката от 50% за основното жилище. Предложенията не са нещо ново и неочаквано и повече от десетилетие се води разговор за адекватен механизъм за..

публикувано на 02.09.25 в 13:16

Знаем ли как се санира правилно

Предизвикателството "саниране"- какви стъпки предстоят и как най-плавно да премине целият процес за всички участници? Експертни консултации на сдруженията на собствениците предлагат от сдружение "Алианс за висока строителна култура" (АВСК).   Сдружението за защита на потребителите в сектор "Строителство" подпомага собствениците при контрола..

публикувано на 01.09.25 в 15:27

Сталийска махала - там, където младите избират да останат

Този петък рубриката "Добро утро, кмете!" ни отвежда в Сталийска махала - най-голямото населено място в община Лом. То е разделено на две махали, но те образуват едно сплотено село, по думите на местните, с които се срещнахме по време на гостуването ни там. Въпреки че през последните години населението е намаляло, в Сталийска махала все още има..

публикувано на 29.08.25 в 11:00

Продължава преходът към въвеждане на еврото

Стабилизиране на подкрепата за присъединяване към Еврозоната отчитат социологическите проучвания през лятото, докато продължава постепенният преход към общоевропейската валута в България.  През юли агенция "Алфа Рисърч" проведе третото по ред проучване в рамките на цялостния мониторинг на обществените нагласи във връзка с присъединяването на..

публикувано на 28.08.25 в 10:00