Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Увеличават ли се проблемните сектори на икономиката?

Според водеща застрахователна компания броят на фалитите на фирми в България расте и все повече браншове се задъхват

Снимка: Архив, БНР

Броят на фалитите в България ще нарасне с по 2% през тази и следващата година, тъй като все повече компании изпитват затруднения да изплащат задълженията си, а проблемните сектори се увеличават. Бавните и сложни процедури за обявяване на несъстоятелности още повече усложняват положението. Това се посочва в изследване на глобалния застраховател на търговски кредити "Allianz Trade", според което в световен мащаб положението е още по-тревожно, тъй като се очаква фалитите да нараснат с 6% през тази година и с 3% през 2026 г. Това не трябва да носи успокоение за България, защото се наблюдава удължаване на сроковете за разплащане на българските фирми, обясняват анализаторите. Те припомнят и спецификите в българското законодателство, които правят процедурите за обявяване на фалити прекалено сложни и продължителни и още повече усложняват нещата. Кои са проблемните сектори и има ли изход от ситуацията? 

Според данните от изследването, в Германия има 23% ръст на несъстоятелността, във Франция - 17% а в Италия - 45%, все важни търговски партньори на България. Сериозен ръст на фалитите има и в съседни на нас държави - Турция с 45%, Гърция със 17% и Румъния с 9%. Експертите на глобалния застраховател в България вече докладват за ясен ръст на забавените плащания именно при случаи на експорт на български компании. Нерядко става дума за големи суми, като се наблюдава както увеличение на несъстоятелностите на длъжниците, така и невъзможност за обслужване на задълженията. За резултатите от изследването потърсихме Цвета Димитрова, представител на застрахователната компания "Allianz Trade" за България:

"Прогнозата за следващата 2026-а и настоящата 2025 година е за 2% ръст на несъстоятелностите в България. Тези нива са по-ниски от очакваните на глобално ниво, но винаги експертите разглеждат фалитите в един по-широк контекст, защото заради спецификите в българското законодателство и тежките и дълги процедури за обявяване на несъстоятелности, тенденциите трябва да се разглеждат в по-голяма дълбочина. Макар в сравнение със силно изразения ръст на фалитите на глобално ниво през миналите две години ситуацията у нас да изглежда по-спокойна, това не бива да ни носи изрично успокоение, защото има ясна паралелна тенденция за увеличаване на сроковете за издължаване на българските фирми. Проблемните сектори в това отношение се разширяват и увеличават."

Ще повлияе ли допълнително върху платежоспособността на родните компании усложнената международна икономическа обстановка?

"Конкретно за България няма такова проучване, но според прогнозата на глобалните анализатори, една пълномащабна търговска война може да доведе до допълнително увеличение на фалитите на глобално ниво с още 8%, а не трябва да се забравя, че България не е остров, отделен от целия свят. Има много експортно ориентирани търговски компании, които също трябва в тази ситуация да подхождат с повишено внимание, защото те търгуват със свои партньори навън с други държави, където ръстът на фалитите е много състоятелен" - допълни Цвета Димитрова, представител на застрахователната компания, автор на изследването за България:

От доклада става ясно, че у нас традиционно транспортният сектор е начело по брой регистрирани случаи на забавени плащания и лоши вземания. Фирмите не успяват да изпълнят ангажиментите си към доставчици на горива, висока е и междуфирмената задлъжнялост. Сроковете за погасяване в сектора поддържат ниво от над 90 - 120 дни. Какви са проблемите в бранша - потърсихме за коментар Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи:

"В момента транспортният сектор е в много тежко състояние, освен рецесията в европейската икономика, наблюдаваме и сериозни проблеми в транспортния сектор, като една от основните причини за това е липсата на кадри. Имаме необходимост от между 4000 и 5000 шофьори на тежкотоварни камиони, но за съжаление вносът, който единствено остана като алтернатива за намиране на решение за този проблем чрез внос на хора от трети страни. Това много трудно се осъществява, имаме непрекъсната комуникация с представители на правителството, на 5, 6, 7 месеца се бавят процедурите и търсим решение на този проблем... Има транспортни фирми, които прекратяват дейността си, дали фалират, или е нещо друго трябва да се изследва в детайли, но така или иначе има фирми, които прекратяват своята дейност."

Строителството и земеделието също са сред проблемните сектори с високи нива на просрочия. Малките строителни фирми изпитват трудности и нерядко не успяват да погасят дълговете си дори и след 120 дни отсрочка. От друга страна фирми, които участват в обществени поръчки, съобщават за забавени плащания от държавния бюджет в срокове от 6 до 9 месеца. 

Каква е ситуацията в област Видин и има ли повод за притеснение, предвид резултатите от проведеното изследване? Разговаряхме с Красимир Кирилов, председател на Видинската търговско-промишлена палата:

"Връщайки се назад във времето и гледайки статистиките, особено в годините по време и след пандемията 2020-2021, ще се види, че този процент е доста по-голям. Според мен нашите 2% са в рамките на статистическата грешка. За миналата 2024 година от регистрирани малко над 11 000 фирми има около 1160, които са обявили фалит или несъстоятелност. Не можем да разграничим Северозапада като нещо по-различно спрямо останалите части на България" - обясни Красимир Кирилов.

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

От 5 септември: Засилен контрол и по-високи глоби по пътищата

С обнародването в "Държавен вестник" новите правила за движение по пътищата са факт.  Промените влизат в сила след по-малко от месец - на 5 септември .  Сред най-значимите новости: както общинските, така и камерите на тол системата, вече могат да установяват превишената скорост. Предстои да бъдат уточнени онези 50 участъка по магистралите..

публикувано на 14.08.25 в 11:00

Ще объркат ли двойните цени търговци и потребители?

Периодът на двойно обозначаване на цените ще бъде една година, като той вече започна на 8 август. В този период цените в левове и в евро се поставят в непосредствена близост, изписват се ясно, четливо, с еднакъв по размер, вид и цвят шрифт. Със същия размер, вид и цвят на шрифта трябва да бъде изписана и валутата на съответната цена. В..

публикувано на 13.08.25 в 10:45

Ще замирише ли на асфалт това лято в Северозапада?

Близо 200 млн. лева обявиха, че ще вложат в ремонти, строителство и дълготрайни активи тази година трите областни центъра на Северозападна България. Изпълняват ли по график строително-ремонтните дейности? Помислено ли е и за по-малките населени места? Има ли спънки за изпълнението на капиталовата програма на общините?  Капиталовата програма на..

публикувано на 12.08.25 в 13:10

Защо ни трябва специализирана летателна техника за гасене на пожари

България е обхваната от пожари. При някои от тях изгоряха домове на хора, други унищожиха гори и реколта. За да може да се справи с огнената стихия, България поиска помощ по въздуха съгласно Механизма за подпомагане на Европейския съюз. Липсата на специализирана летателна техника прави борбата с огнената стихия бавна и неефективна. Затова..

публикувано на 11.08.25 в 14:47
Любен Иванов

Любен Иванов: 15 години ГЕРБ унищожаваше Северозапада в интерес на ДПС

Четири вота на недоверие, скандали, арести, договорени средства по ПВУ, както и продължаващи сътресения в ДПС, белязаха политическия сезон, фокусиран почти изцяло върху Еврозоната.  Правителството на Росен Желязков обещава, че ще следва и занапред заявените приоритетите, докато протестърските настроения се засилват през горещото лято...

публикувано на 07.08.25 в 10:25
Ваня Василева

Ваня Василева: Господин Пеевски подкрепи моите усилия за развитие на инфраструктурата в нашия край

"Считам, че започнах работата, която е най-важната за хората от нашия регион: това, което бях договорила да започне, защото 3-4 години беше замразено всичко по проекта относно пътя, който трябваше да бъде до Видин. Така чаканата магистрала визирам. Не знам дали точно магистрала ще бъде в истинския смисъл, но поне да бъде този път, който беше започнат и..

публикувано на 07.08.25 в 10:00

Кои летни дестинации избират жителите на Северозапада?

Българските граждани са пътували значително по-често в чужбина през юни 2025 година, показват последните данни на Националния статистически институт (НСИ). Регистрирани са близо 944 хиляди пътувания - с над 10% повече спрямо същия месец на предходната година. Нарастването обхваща всички основни категории цели на пътуване, включително..

публикувано на 06.08.25 в 10:45