Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Може ли да бъде намален делът на сивата икономика у нас?

Снимка: Архив, БНР

Делът на сивата икономика в България расте и вече е 34.6%. До 2017 г. у нас е налице умерен, но стабилен спад на сивата икономика от близо 32% до 30%. С идването на пандемията има рязко увеличение до 32.9%, а през 2023 г. неформалната икономика в страната вече има дял от 34.6% от БВП. Това е най-високото ниво за ЕС, равняващо се на 60 млрд. лв., сочат данни от проучване по поръчка на "Виза България", осъществено от международна консултантска компания. Наблюденията показват, че с началото на пандемията сивата икономика в целия ЕС показва ръст, като в България той дори е по-умерен от някои други страни, но показателят в страната тръгва и от по-високи стойности. Данните от проучването показват, че в 6 сектора делът на сивата икономика у нас надхвърля 50%. В хотелиерството и ресторантьорството тя е 70%, в селското стопанство - 66%, в забавленията и спорта - 58%, в строителството - 56%, в търговията на едро и дребно - 53%. В абсолютни стойности търговията на едро и дребно (14.2 млрд. лв.) и промишленото производство (13.6 млрд. лв.) са секторите с най-голям обем на сивата икономика, показва изследването. 

Защо страната ни е на едно от първите места в Европейския съюз по ръст на сива икономика? Потърсихме за коментар Юлиан Войнов, икономист, специалист по икономически анализи и финансов мениджмънт:

"Всяко една икономика има една част от нея, която е извън радара на държавните институции и въпросът е каква е тази част. Това, което е тревожното в България е, че ние сме на първо място в Европейския съюз и второ, че този дял е много голям - тук говорим за над 1/3 от икономиката на държавата в сивата част, което означава в реални парични средства около 60 милиарда лева на година. В тази връзка се чудим защо се покачват определени цени и особено цените на имотите през последните няколко години. Едно от обясненията е именно този огромен сив сектор, който, за да изпере т.нар."сиви пари" ги инвестира в недвижими имоти, което пък от друга страна означава, че държавата не контролира точно тази част от бизнеса."

Правилна ли бе забележката на работодателските организации в края на миналата година, че новото повишение на минималната работна заплата ще напомпа допълнително делът на сивата икономика?

"За съжаление това е големият проблем на минималната работна заплата. Не смятам, че увеличението на работната заплата трябва да бъде еднакъв за цялата държава, защото е ясно, че например в София, където средната заплата гони 3000 лева, увеличението на минималната заплата е сериозно предизвикателство и едва ли много хора работят на минимална работна заплата, но в малките градове, където тази минимална работна заплата почти достига средната заплата е ясно, че това е сериозен проблем, защото това води до увеличаване и на останалите заплащания." - допълни още Юлиан Войнов.

Данните от проучването показват, че в 6 сектора делът на сивата икономика у нас надхвърля 50%. В хотелиерството и ресторантьорството тя е 70%, в селското стопанство - 66%, в забавленията и спорта - 58%, в строителството - 56%, в търговията на едро и дребно - 53%. Потърсихме представители на отделните браншове. Разговаряхме с Ричард Алибегов, съпредседател на Българската асоциация на заведенията.

"Тези изказвания, че никой не се осигурява, едва ли не всички работят без осигуровки, без трудови договори, не им се плаща на хората - това са едни неща от преди 10-ина години, които са останали във фолклора. Да, може би по малките населени места има някои такива случаи, по курортите. В големите градове няма такова нещо. Повечето заведения спазват законодателството, хората са осигурени, въпреки че срещаме страшна трудност да осигуряваме хората. В нашия сектор са заети предимно млади хора и те самите не желаят да се осигуряват. Държавата и политиците изобщо не са наясно каква е реалната обстановка в страната."

От бранша се надяват, че на днешната Комисия по бюджет и финанси въпросът с 9%-ната ДДС ставка отново ще бъде поставен, а успоредно с това протестите на ресторантьорите по места в страната продължават, поясни Ричард Алибегов.

Инж. Жоро Василев е един от доайените в строителния бранша във видинска област и въпреки трудностите фирмата му и днес продължава да работи. 

"Увеличението на минималната работна заплата, специално за производството, според мен е чисто обирджийска работа. Целта е да се вдигнат осигуровките, за да може да печели държавата от цялата работа. При нас работниците са на заработка. Те си изкарват заплатите и не са зависими от минималната работна заплата. Държавата по принцип работи против малкия средния бизнес.

Направихме сравнение в строителния бранш между столицата и Северозападна България. Разговаряхме с Лозан Лозанов, строителен предприемач в София.

"Има много голяма разлика дали е строителна фирма, защото те са изцяло видими, когато строят на строеж и дали правят вътрешни ремонти. Ако строителството е видимо можем да кажем, че там ги осигуряват на минимална работна заплата и там е по-легализирано и процентът е малък. При вътрешните ремонти, според моята статистика всичко е на "черно", около 90% са така." 

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл към материала.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Село Ошане - между природния рай и социалната изолация

И днес продължаваме да търсим мнения за причините, породили обезлюдяването на Северозапада и западането на този регион, като дадем поредния конкретен пример с още едно село от него.  В рубриката "Добро утро, кмете" ще посетим белоградчишкото село Ошане . То се намира в Западния Предбалкан, край река Арчар, на около 12 км северозападно от..

публикувано на 15.08.25 в 14:30

От 5 септември: Засилен контрол и по-високи глоби по пътищата

С обнародването в "Държавен вестник" новите правила за движение по пътищата са факт.  Промените влизат в сила след по-малко от месец - на 5 септември .  Сред най-значимите новости: както общинските, така и камерите на тол системата, вече могат да установяват превишената скорост. Предстои да бъдат уточнени онези 50 участъка по магистралите..

публикувано на 14.08.25 в 11:00

Ще объркат ли двойните цени търговци и потребители?

Периодът на двойно обозначаване на цените ще бъде една година, като той вече започна на 8 август. В този период цените в левове и в евро се поставят в непосредствена близост, изписват се ясно, четливо, с еднакъв по размер, вид и цвят шрифт. Със същия размер, вид и цвят на шрифта трябва да бъде изписана и валутата на съответната цена. В..

публикувано на 13.08.25 в 10:45

Ще замирише ли на асфалт това лято в Северозапада?

Близо 200 млн. лева обявиха, че ще вложат в ремонти, строителство и дълготрайни активи тази година трите областни центъра на Северозападна България. Изпълняват ли по график строително-ремонтните дейности? Помислено ли е и за по-малките населени места? Има ли спънки за изпълнението на капиталовата програма на общините?  Капиталовата програма на..

публикувано на 12.08.25 в 13:10

Защо ни трябва специализирана летателна техника за гасене на пожари

България е обхваната от пожари. При някои от тях изгоряха домове на хора, други унищожиха гори и реколта. За да може да се справи с огнената стихия, България поиска помощ по въздуха съгласно Механизма за подпомагане на Европейския съюз. Липсата на специализирана летателна техника прави борбата с огнената стихия бавна и неефективна. Затова..

публикувано на 11.08.25 в 14:47
Любен Иванов

Любен Иванов: 15 години ГЕРБ унищожаваше Северозапада в интерес на ДПС

Четири вота на недоверие, скандали, арести, договорени средства по ПВУ, както и продължаващи сътресения в ДПС, белязаха политическия сезон, фокусиран почти изцяло върху Еврозоната.  Правителството на Росен Желязков обещава, че ще следва и занапред заявените приоритетите, докато протестърските настроения се засилват през горещото лято...

публикувано на 07.08.25 в 10:25
Ваня Василева

Ваня Василева: Господин Пеевски подкрепи моите усилия за развитие на инфраструктурата в нашия край

"Считам, че започнах работата, която е най-важната за хората от нашия регион: това, което бях договорила да започне, защото 3-4 години беше замразено всичко по проекта относно пътя, който трябваше да бъде до Видин. Така чаканата магистрала визирам. Не знам дали точно магистрала ще бъде в истинския смисъл, но поне да бъде този път, който беше започнат и..

публикувано на 07.08.25 в 10:00