Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

След месец ще се премине към структурни реформи

Красимир Георгиев: Проблемът е, че в България експертизата все още не е над политиката

Колкото повече се раздува администрацията, толкова повече се увеличават катастрофите

Красимир Георгиев, председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България
Снимка: Яна Боянова

Едномесечен срок на всички отговорни институции да постигнат видим напредък в борбата с войната по пътищата постави премиерът Желязков. 

Ултиматумът цели гражданите да усетят реални резултати от по-добрата координация, засиления контрол, ефективните проверки и действията. 

Ако напредъкът не се осъществи, ще последва структурна реформа в системата за управление на пътната безопасност, която ще обхване Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", Пътна полиция и Държавната агенция по пътна безопасност.

 За по-добро взаимодействие между институциите ще бъде възстановен Координационният център по пътна безопасност. 

Ще се подобри ли контролът по пътищата през лятото? 

Как може да се постигне високо ниво на безопасност? 

Войната по пътищата дискутираме с Красимир Георгиев, председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България (АКАБ).

Радио ВИДИН: Да, виждаме ангажираност по темата. Но пък не е ли твърде раздута автомобилната администрация в България? Образно казано, ние сме 5 милиона, а имаме 15 институции.

"Вие сте твърде тактичен, казвайки раздута, твърде раздута... Тя се пука по шевовете тая администрация. Това не е толкова страшно, ако в този огромен брой чиновници имаше поне един, който да разбира нещо от безопасно движение, от обучение, от анализ на трафик и всички компоненти, които са за безопасността на движението. Ние сме уникални с това, че се оказа, че премиерът, който е нормално да е политическа фигура, и министърът също, оказа се, че те двамата разбират най-много от всички техни подчинени. Ето това е парадоксът при нас. Ние с респект и уважение посрещнахме изявлението на премиера Желязков. Тук искам да вмъкна, че това е човек, който разбира от транспорт, който беше един успешен министър на транспорта, както и сегашният министър на транспорта и вицепремиер, който е транспортен човек. Ако имам някаква надежда, че можем да тръгнем, така поне да се напънем да излизаме от блатото, то това са тези двама господа".

Радио ВИДИН: Доколкото знам, Малина Крумова, която отговаря за Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" тя е политолог, който е специализирал в околната среда. Нали, уважение към нейните знания, но някак е несериозно тези проблеми да ги управляват хора, които не са експерти.

"Аз не знам какво е завършила г-жа Крумова. Тя има сред състава на Държавната агенция има експерти, на които мисля, че може да разчита, за разлика от "Автомобилна администрация". В условията на 11 институции, които имат отношение към безопасността на движението по българските пътища, функцията и ролята на Държавната агенция е да координира действията на тези институции. Сам разбирате, че това е една непосилна задача предвид бройката на институциите. В тях в един голям процент ръководителите им са политически лица. Така че ролята на г-жа Крумова става непосилна. Да, има какво да се каже, има какво да се промени и в тази агенция, а те имат и съответните правомощия, но в България все още експертизата не е над политиката. Това е целият проблем. Аз пак казвам, но имам надежда, че министър Караджов, поне досега каквото е казвал, следи за изпълнението. Има волята. Има и смелостта да ги прави нещата. Казах го на едно друго място, ще го кажа и на вас: за съжаление, в областта на безопасността на движението премиерът Желязков и вицепремиерът Караджов са генерали без армия. Излиза, че трябва да направят тактиката, трябва да извършат самата дейност и всичко останало. В следващия момент една огромна бройка чиновници се покриват и само размахват някакви нормативни документи, точки, запетайки, наредби, променят си ги в такъв вид, че да могат да им служат като бухалка за гражданите и фирмите... мисля, че срокът, който им даде Желязков, е неизпълним за тях. И 10 години да им даде срок, те не могат да скочат повече, отколкото могат да скачат. Аз очаквам с нетърпение да мине този един месец и ще станем свидетели на структурни реформи".

Радио ВИДИН: Наистина по-скоро вървим към реформа или реформи. Един месец при тази нашата мудност, немарливост...

"Те не могат да излъжат премиера Желязков, защото той много преди тях е бил в това министерство и много добре знае какви хора има в тази автомобилна администрация, кои са хората, които я управляват и т.н. Той като интелигентен човек и все пак гъвкав политик даде така съвсем джентълменски един месец срок с ясното съзнание, че ще изтече това време и нещата няма да са мръднали нито на кота от това, което са в момента. Даже мисля, че с всеки изминал период нещата стават още по-зле. Ще се премине към структурните реформи. Явно това е вариантът. Друг вариант няма. Същото важи за КАТ, за АПИ, същото важи за още куп агенции, които явно са създадени, за да пречат, а не за да подпомагат бизнеса и обществото".

Радио ВИДИН: През цялото това време обаче продължава да не се говори за обучение, за образование, за бранша. А вие сте хората, които подготвят шофьорите.

"Вие го казвате, Вие го разбирате, което е прекрасно. Аз винаги съм казвал, че не е страшно, че тези чиновници нищо не разбират и нищо не знаят, а страшното е, че не искат да слушат тези, които разбират тази материя, които имат дългогодишен опит, които им показват верния път за оправяне на нещата... за тях това е обидно. Директорът на дирекция, който нищо не разбира, да слуша един господин или една госпожа, които им казват какво трябва да направят, а те трябва само да го направят, нищо друго. Ние това го правим безвъзмездно. Аз цял живот съм живял от обучение, защото в цял свят обучението струва пари. Тях искаме да ги обучим безплатно, а те казват "не може, не ви допускаме". Това е парадоксът в тази държава. Затова са и тези събития и случки по пътищата, с които станахме за смях. В цяла Европа ни се носи славата на страна с черна пътна карта".

Радио ВИДИН: И пак продължаваме само за санкции. Почти не чух в последните 2 месеца думата превенция.

"Не, няма превенция. Аз не съм я чул в последните 10 години. Значи МВР, ако ги питаш, за тях само тоягата, санкциите, за първо нарушение режат лявата ръка на шофьора, на второ - и дясната. Само това е вариант при тях. В следващия момент, Вие сте журналист, можете да се обадите в "Автомобилна администрация" и да попитате дали там има един чиновник, включая и ръководството на тази администрация, който да е обучил един човек през живота си, само един... а в следващия момент пишат едни безумни наредби, пишат едни правила, с които демонстрират промяна, а всъщност новите неща са същите като старите с цел запазване на статуквото. Ще ви кажа с дигитализацията. Очакваме, вицепремиерът и министър на транспорта е категоричен, че на 12 юли дигитализацията ще влезе в сила. Когато ние искахме и предлагахме присъствието на обучаемия в автомобила заедно с инструктора да бъде безкомпромисно, да не могат да стават някакви врътки, както с хартиения картон. А те казаха "както се разписва курсистът на хартиения картон, така ще се разписва и на таблета". Да, ама на картона го разписваше инструкторът, без курсистът да е карал часа. Така ще го разписва и по същия начин на таблета. Виждате ли, въвеждаме дигитализацията, но запазваме вредната и порочна практика от хартиения картон. Това е нашата автомобилна администрация".

Радио ВИДИН: Пътната агенция публикува онези +30 опасни отсечки. Обаче в България тези трасета са далеч повече.

"В България опасните отсечки не са 36, а бих казал 360. И аз винаги си задавам въпроса, кой и как тези определи, че тези отсечки са 36, а не са 46, 26 и респективно кои са тези опасни отсечки, а другите не са опасни? Аз задавам и този въпрос, нали, виждате всеки въпрос катастрофи с тежки камиони, това е факт. Но същите тези тирове със същите тези водачи пътуват из цяла Европа и не само на този континент, но там не допускат произшвествия. Питаме се защо тези произшествия се случват само в България при едни и същи тирове и при едни и също водачи? Значи има друг проблем, аз ще го кажа, ще го назова: това е нашата пътна инфраструктура. Тази анти организация на движението, защото тя е такава, анти, аз не мога да я нарека организация на движението, изключително порочна и вредна система за контрол. Като прибавим тези фактори, които изреждам, това обяснява защо катастрофите с тирове са само в България, а същите тирове не допускат катастрофи в другите държави. То не е трудно, човек трябва да има елементарно логическо мислене, за да направи този анализ. Ако питаме КАТ, трябва да се завишават санкциите. Ако питаме "Автомобилна администрация", те казват същото: освен, че трябва да се завишават санкциите, не ни стигат хората. Коя е тази държава, която може да държи стотици хиляди чиновници и в следващия момент да увеличава броя на реално работещите на пътя, тоест контрольорите? То няма откъде да се плаща на толкова голям списъчен състав. Тук не е трудно да прозрем, че тази администрация минимум с 50% трябва да бъде изчистена от институциите, трябва да бъдат назначени наистина повече хора за контрол, от които хора ще има реален ефект - подобряване на безопасността на движението. Защото ако администрацията е фактор за подобряване на движението, ръстовете, с които се увеличава, трябва да бъдат правопропорционални с намаляване на произшествията по пътищата. Но не е така. Увеличава се администрацията и още повече се увеличават катастрофите. Значи не е това пътят за постигане на безопасност".

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Александър Михайлов: Демокрацията продължава да бъде най-добрата възможна форма на управление

Зимата приближава, в навечерието сме на новата официална валута, а бюджетът за следващата година продължава да поражда разнопосочни мнения. От опозицията заплашват с големи протести заради еврото, липсата на върховенство на правото и обедняването на страната.  Възможни ли са промени в управлението? Как се очертава да изпратим политическата година?..

публикувано на 27.11.25 в 10:00

Ще понесе ли бизнесът тежестта на новия бюджет?

Асоциацията на организациите на българските работодатели (АОБР), обединяваща национално представените работодателски организации: Асоциация на индустриалния капитал в България (АИКБ), Българска стопанска камара - съюз на българския бизнес (БСК), Българска търговско-промишлена палата (БТПП) и Конфедерация на работодателите и индустриалците в България..

публикувано на 26.11.25 в 10:45

Вижда ли се светлина за тунел под Петрохан?

Близо 8 години след протестите в Северозападна България за тунел под Петрохан проектът не е напреднал съществено. В началото на 2018 година, отчаяни от неглижирането на Българския Северозапад, стотици жители на региона излязоха няколко седмици поред на протести с настояване държавата да изгради магистрален път до Видин и тунел под Петрохан. Тогава..

публикувано на 25.11.25 в 13:30

Как ще повлияе еврото на пазара на автомобили втора ръка

Въвеждането на еврото у нас наближава и това поставя под лупа прехода към европейската валута в редица ключови сектори. Сред тях е и автомобилният сегмент, в който по традиция доминира вносът на употребявани коли. Купуването на кола втора ръка винаги е бил свързан със сравнения, анализи, разбира се, преговори за цената, така нареченото "пазарене" и..

публикувано на 24.11.25 в 11:00

Село Станево - където проблемите не липсват

Днес нашият екип гостува на едно спокойно дунавско село - Станево , част от община Лом. Село с богата история, но като много други малки населени места, и тук ежедневието не минава без трудности.  Инфраструктура е амортизирана, електрозахранването често създава грижи, а най-сериозният проблем за хората в Станево остава водоснабдяването - старият..

публикувано на 21.11.25 в 11:10
Георги Киряков

Георги Киряков: Да разчиташ на бъдещите поколения означава неспособност и бягане от отговорност

Приключи ли преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика?  Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра"...

публикувано на 20.11.25 в 10:00
Светлин Тачев, политолог

Светлин Тачев: Може би ще оценим демокрацията, когато я изгубим

Приключи ли Преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика?  Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра".  Каква..

публикувано на 20.11.25 в 10:00