Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

От 190-километровия нов скоростен път Видин-Ботевград в експлоатация са едва 47 километра

Ще има ли Северозападът в обозримо бъдеще нормален път?

Замразено е строителството на част от участъците, а за други все още тече процедура по проектиране

Снимка: skyPoint

След близо 6 години строителство в началото на този месец най-после бе отворен за движение 33-километровият участък от новия скоростен път между Мездра и Ботевград. В експлоатация от миналата година е и 14-километровата отсечка Макреш - Бела. За да бъде завършен обаче целият изключително важен за Северозапада път, който ще свърже Видин и София, трябва да се изградят още цели 135 километра. Ще има ли в обозримо бъдеще българският Северозапад нормална пътна инфраструктура? 

Народният представител от Видин Любен Иванов използва правото си на парламентарен контрол, за да попита регионалното министерство на какъв етап е строителството на недовършената част от пътя - магистралата от Видин до Монтана, както и участъкът Монтана-Враца и разширението на обходния път на Враца

"Забавянето на модернизацията на този път способства за чести пътни инциденти и забавя икономическия растеж на региона", се посочва в писмения въпрос на видинския депутат. 



От отговора на министър Иванов става ясно, че в голяма част от трасето в момента не се строи, а други участъци все още са в етап на проектиране:

- Дейностите по изграждането на първата отсечка - Видин-пътен възел "Макреш", са изпълнени на 56,5%. За участъка от трети до десети километър е в сила Акт 10 за спиране на строителството. Причината за преустановяването на дейностите е искане на Община Видин за промяна на одобрения технически проект, като Общината настоява за проектиране на локални платна, осветление на пътните възли, ново проектно решение за надлез при седми километър. В момента се процедира и промяна на техническия проект от 18-и до 21-и километър заради новорегистрирано свлачище в землището на град Дунавци. Предвижда се модернизацията на участъка от Видин до Макреш да приключи през 2027 година.

- Участъкът от пътен възел "Макреш" до пътен възел "Бела" с дължина 13,6 километра е завършен и въведен в експлоатация. 

- Участъкът от пътен възел "Бела" до пътен възел "Ружинци" с дължина 11 километра е изпълнен на 36,5%. Строителството е започнало на 21 март 2022 година, а срокът за завършването му е 30 месеца, т.е. до септември тази година.

- Строителните площадки за участъците Ружинци - пътен възел "Белотинци" с дължина 15,4 километра и пътен възел "Белотинци" - пътен възел "Винище" с дължина 12 километра са открити на 5 декември 2024 година. Месец по-късно и за двата участъка е подписан Акт 10 за спиране на строителството. Срокът за изпълнение на строителните работи съгласно договора е 28 месеца. 

- Същата е ситуацията и с последния участък до Монтана с дължина 13,7 километра - пътен възел "Винище" - околовръстен път на град Монтана. Строителството е спряно, крайният срокът за завършването му е 32 месеца.



- За участъка между Монтана и Враца - 29 километра, в момента се изработва разширен идеен проект с извършване на пълни инженерно-геоложки проучвания и Подробен устройствен план - Парцеларен план. На 1 август миналата година тази дейност е възложена на софийска специализирана фирма за инженерни и консултантски услуги. Проектирането преминава през три междинни етапа. Срокът за изработвана на документацията е 180 дни, като той спира с предаване на проектната разработка и продължава за следващите етапи след разглеждане и приемане на проекта от експертна комисия към АПИ. В момента проектирането е на първия етап, като са разработени две вариантни трасета с габарит Г20 - скоростен път. Установено е наличието на склад за взривни вещества "Ливадски дол", който е в началото на трасето. Това обстоятелство, както и съществуващото летище, налагат проектните трасета да бъдат променени в участъка до село Трифоново. След това двете трасета се разделят, като едната отсечка се разработва по следата на съществуващия път Е-79, а втората по нов терен. Трасетата се съгласуват с министерства, администрации и експлоатационни дружества. Изискани са данни за археологически обекти. Отговорено е, че има такива обекти в близост до проектните маршрути. По тази причина през месец май 2025 година АПИ е обявила обществена поръчка за изпълнител на предварителни археологически проучвания по трасето. През декември миналата година изпълнителят е предал проектната разработка за първия междинен етап, за която е установен непълен обем, както и закъснение в срока за предаване. Констатирани са пропуски и неточности в документацията, като проектът е върнат за допълване. В началото на месец юни тази година в пътната агенция е внесена коригирана разработка, на която се извършва преглед. Документацията обаче не съдържа основни части заради неизвършените все още археологически проучвания. Ако всичко с документацията е наред, предстои съгласуване с Министерството на околната среда и водите, след което трябва да бъде избран окончателен вариант на трасето.

- Подобна е ситуацията и с модернизирането на обходния път на град Враца. В момента се разработва разширен идеен проект с извършване на пълни инженерно-геоложки проучвания и Подробен устройствен план - Парцеларен план за удвояването на този път, който е с дължина 15 километра и след модернизирането му ще бъде с габарит Г20. Дейността е възложена с подписването на договор на 18 февруари тази година с избрания след обществена поръчка изпълнител. Срокът за изработването на документацията е 5 месеца. Проектната разработка е внесена в Агенция "Пътна инфраструктура", но след извършена проверка и тук са установени неточности и пропуски, като проектът е върнат за коригиране. На 20 юни е представена нова преработена документация. Ако този път всичко е наред, експертен съвет ще вземе решение за приемане на разработката. След това утвърдените варианти за трасето ще бъдат представени в Министерството на околната среда и водите за екооценка. След тази процедура ще бъде окончателно избран вариант на трасе. Едва в последващ етап ще бъдат обявени обществени поръчки за избор на строители на тези две отсечки. 

- За рехабилитацията на 9-километровия участък Враца - Мездра не е стартирала процедура за избор на изпълнител.



Политическата криза през последните години, освен че забави значително строителството на пътя Видин-Ботевград, е довела и до значително оскъпяване на проекта. Това стана ясно по време на блиц контрол в постоянната комисия по регионална политика в Народното събрание. 

"Колко струва оскъпяването през тези три години, през които нищо не се правеше и през които имаше промяна на част от договорите, които бяха първоначално подписани по един начин и след това, след много обвинения, че са допуснати грешки, бяха направени едни анекси, бяха дадени едни средства и се промениха цените? Всичко струва нещо, човешкият живот обаче е безценен и жертвите, които акумулираме на този път и на обходните пътища, не могат да бъдат заплатени с пари. Осигуряването на средства за следващия бюджет е задача както на правителството, така и на всички нас като народни представители, особено на тези, които са от този регион. Много хора ме питат защо се забавихме толкова много и е трудно да се обясни, че когато се сменят пет правителства, шест кабинета, седем министри, които имат различно мнение по въпроса и всеки започва отначало да се запознава с нещо, след което го оскъпява, безвремието и безвластието ни доведоха дотук... Имаме времето сега, в рамките на един редовен кабинет, поне да довършим Видин-Ботевград", каза народният представител от Видин Росица Кирова.

"През всички тези правителства са подписани доста документи, доста анекси, с които се е увеличавала цената на строителството. Най-малко е 50% по силата на тези индексации, които са позволени и са направени през годините. Това е минимумът, но според мен е доста нагоре, защото анексите, които прочетох и които са подписвани със строителите, доста са вдигнали цените. Изменени са и условията. Първоначалните условия между изпълнителя и възложителя е било договорено да се плаща при завършен обект, а сега с последните анекси тези условия са изменени и се дължат суми на всеки един етап, при всяко едно поискване от строителя", обясни министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов.

Според председателя на парламентарната комисия по регионална политика Николай Нанков оскъпяването е повече от двойно:

"Допълнителното споразумение на Ботевград-Мездра е с 50% увеличение. Това е по времето на министър Шишков. Веднага след това имаме и индексация с 50% над тези вече 150%, така договорът става вече 225%. Т.е. имаме над два пъти завишаване на цената към момента."



Въпреки че заради липса на средства е замразено строителството на част от участъците, а за други все още тече процедура по проектиране, пътят Ботевград - Видин е един от приоритетите на правителството и амбицията е да бъде напълно завършен до края на мандата или 2028 година. Това увери министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов на заседание на министерския съвет, на което бе обсъдена пътната безопасност:

"Пътят Ботевград-Видин е един от проектите, които ще имат финален завършек, надявам се, до края на мандата."

Министър Иванов каза още, че строителството на пътя Видин-Монтана ще се ускори през следващата година, ако бъдат заложени необходимите за това средства в държавния бюджет. Той допълни, че до септември тази година се очаква да бъде готов и пътният възел "Ботевград". 

В момента от 190-километровия нов скоростен път Видин-Ботевград, чието бързо строителство бе обещано и стартирано преди 7 години, в експлоатация са едва 47 километра

Повече - в прикачения звуков файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Медешевци – селото, което бавно изчезва

В рубриката "Добро утро, кмете" предприемаме кратко пътешествие из българския Северозапад. Днес ще посетим село Медeшевци , за да чуем истории от хората там, ще разберем как се пазят традициите и какво значи да живееш със спомени, но и с поглед напред. Селото е сгушено в падина между съседните хълмове и е част от община Грамада. Отстои на..

публикувано на 24.10.25 в 13:00

Яница Петкова: Политическата памет на обществото ни е кратка

Около ротационно председателство на Народното събрание в името на споделеното управление на държавата се обединиха формациите от коалицията. Идеята е всяка от тях да има председател за по една година.  Радикално преформатиране обаче няма да има. "ДПС-Ново начало" ще запази досегашния си статут и няма да получи нито министерски кресла, нито постове в..

публикувано на 23.10.25 в 10:00

Любен Иванов: Решенията на Борисов зависят от желанията на Пеевски

Около ротационно председателство на Народното събрание в името на споделеното управление на държавата се обединиха формациите от коалицията. Идеята е всяка от тях да има председател за по една година.  Радикално преформатиране обаче няма да има. "ДПС-Ново начало" ще запази досегашния си статут и няма да получи нито министерски кресла, нито постове..

публикувано на 23.10.25 в 10:00

Продължава ли да поскъпва животът у нас?

От Института за социални и синдикални изследвания на КНСБ отчетоха, че в България една трета от основните стоки са сред най-скъпите в Европейския съюз, а останалите цени са равни или близки до средноевропейските. Това показват данните от наблюдение на 20 основни храни и на бензина за септември. Президентът на синдиката Пламен Димитров заяви,..

публикувано на 22.10.25 в 10:45

Напредъка и ползите от въвеждането на еврото обсъдиха във Видин

Напредъкът в процеса по присъединяването на България към еврозоната бе представен на информационна среща във Видин. Участниците в дискусията разсеяха редица митове около въвеждането на еврото като официална валута у нас.  Модератор на дискусията, която се състоя в Културен център "Жул Паскин", беше областният управител Ани Арутюнян :..

публикувано на 21.10.25 в 12:07

Какви са приоритетите пред Общините след Годишната среща на местните власти

Годишната среща на местните власти събра местните власти и институциите в общ диалог за преход към еврото, обсъждане и решения на предизвикателствата пред общините. Бюджети в евро, инвестиционните програми на общините, новото изчисление на такса "смет" по нов начин, безводието- тези и други теми бяха дискутирани на тридневния форум.  "Както и..

публикувано на 20.10.25 в 14:35

Долно Линево - красиво село на брега на Дунав

Днес гостуваме в село Долно Линево -  едно от малкото села в България, в което няма пустеещи къщи. Долно Линево се намира в община Лом, област Монтана. Селото е на брега на река Дунав, на 5 км източно от общинския център, а прекрасната природа и пленяващият изглед към реката са сред причините много хора да си купуват вили и къщи и да прекарват..

публикувано на 17.10.25 в 11:10