Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Нови промени в ЗДвП, а в Северозапада - дупки, пропадания, буйна растителност, некачествени ремонти

Снимка: Европейски център за транспортни политики

Народното събрание гласува нови промени в Закона за движение по пътищата. Част от тях предвиждат камерите на националната тол-система да отчитат средна скорост на движение и да включат общинските камери в битката с пътния травматизъм. Новите текстове включват по-високи глоби, като целта е да се намали броят на пътните инциденти. Заради липса на кворум заседанието им бе прекратено, но депутатите успяха да приемат максимално разрешената скорост за леки автомобили на автомагистралите да остане 140 километра в час, а за камиони - 90. В населено място тя ще е 50 километра в час за почти всички видове превозни средства, като в гъстонаселени райони се обособяват зони, в които скоростта ще бъде ограничена до 30 километра в час. Целта на промените в закона е да бъдат дисциплинирани шофьорите и да се повиши събираемостта от глоби и фишове. 

Другите промени в закона предвиждат, че технически преглед няма да се допуска при наличие на неплатени глоби, фишове или наказателни постановления. Фишовете ще се връчват автоматично, а по пътищата излизат и небрандирани автомобили с униформени полицаи, които ще глобяват. 

Отхвърлено беше предложението за забрана на електрическите тротинетки, но бяха приети по-строги изисквания към водачите - всички трябва да са с каски. Увеличава се и разрешената възраст за управлението им - от 14 на 16 години. Парламентът ще трябва да довърши гласуването по окончателните промени. Очаква се да бъдат приети преди лятната ваканция на депутатите. Ще влязат в сила след обнародването им в "Държавен вестник".

Отговаря ли обаче на политическите амбиции за по-малко катастрофи и жертви състоянието на пътищата в Северозапада? Представители на Европейския център за транспортни политики провериха преди дни участъци в Северозападна България след редица сигнали, подадени от местни жители. Сред експертите, извършили инспекцията, е Симеон Искренов:

"Път Е-79 в района на с. Долна Вереница, там има участък с концентрация на ПТП и получихме няколко сигнала, че качеството на ремонтните дейности, които в момента се извършват там, е под съмнение. С колегите от Европейския център за транспортни политики отидохме на място, за да проверим това, което ни казаха жители на Долна Вереница. Установихме, че действително има непочистена растителност и задигнати канавки. Непочистената растителност пречи на видимостта на излизащите от разклона за Долна Вереница, а високите канавки пречат на дъждовната вода да се оттича, което означава, че имаме предпоставка за аквапланинг. Подготвяме препоръки към Агенция "Пътна инфраструктура"  - за пътната настилка, пътните знаци, ограничената видимост. Имахме и един фрапиращ сигнал за път III-133 между с. Бързина и с. Манастирище. 6-километров участък, на който в момента се извършва ремонт. Изпратиха ни видеоклип, който бе доста тревожен - новата пътна настилка се полага директно върху прах и кал, което означава, че ще се повдига и руши. Отидохме с колегите на място и действително установихме, че буквално асфалтът може да се среже с обикновен нож, можеше да се повдигне свободно настилката, въпреки че асфалтирането беше извършено преди няколко дни. След десетки сигнали от жителите на Бързина и Манастирище, от Областното пътно управление във Враца са отишли на място и са констатирали пропуски в качеството на полагане на асфалта. Ще има санкции за фирмата изпълнител. Посетихме и един от пътищата в община Бяла Слатина - път III-1304, която се намира между Бяла Слатина и с. Търнак. Там констатирахме, че износващият слой на настилката на множество места се е накъсал и буквално се е "разлял" в банкета. Подадохме незабавно сигнал към Агенция "Пътна инфраструктура". Последва незабавна реакция и след по-малко от 48 часа започнаха ремонтни дейности и всичко се извършва така, както трябва."

Характерен и хроничен проблем за пътната безопасност в Северозападна България е непочистената растителност около пътищата. Намалената видимост на кръстовищата и стеснените платна за движение са реална предпоставка за пътнотранспортни произшествия, каза още Симеон Искренов:

"Трябва да се наблегне на почистването на растителността. Това е масов проблем. Агенция "Пътна инфраструктура" би трябвало да осъществява постоянен контрол. В Северозапада има участъци, които са доста компрометирани. Например път II-15 между Враца и Оряхово, както и II-13 между Крапчене и Долни Дъбник - пътят, който преминава през Борован, Бяла Слатина, Кнежа. Компрометирани са най-вече заради трафика, който доскоро преминаваше там заради модернизацията на път I-1 между Ботевград и Мездра. Наблюдаваме доста сериозни пропадания, множество дупки. Пуснали сме няколко сигнала към АПИ. Доколкото сме запознати, в момента се изработват проектите за основен ремонт на пътя от Враца до Оряхово и Борован-Долни Дъбник. Дано по-бързо започнат тези ремонти, защото действително има опасност за движещите се."

Според Искренов отварянето за движение на участъка Мездра-Ботевград значително е облекчило трафика в Северозападна България, но, за да се решат още по-радикално проблемите с пътната безопасност в региона, трябва да бъде модернизирано цялото направление от Видин до столицата.

Повече - в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Село Ошане - между природния рай и социалната изолация

И днес продължаваме да търсим мнения за причините, породили обезлюдяването на Северозапада и западането на този регион, като дадем поредния конкретен пример с още едно село от него.  В рубриката "Добро утро, кмете" ще посетим белоградчишкото село Ошане . То се намира в Западния Предбалкан, край река Арчар, на около 12 км северозападно от..

публикувано на 15.08.25 в 14:30

От 5 септември: Засилен контрол и по-високи глоби по пътищата

С обнародването в "Държавен вестник" новите правила за движение по пътищата са факт.  Промените влизат в сила след по-малко от месец - на 5 септември .  Сред най-значимите новости: както общинските, така и камерите на тол системата, вече могат да установяват превишената скорост. Предстои да бъдат уточнени онези 50 участъка по магистралите..

публикувано на 14.08.25 в 11:00

Ще объркат ли двойните цени търговци и потребители?

Периодът на двойно обозначаване на цените ще бъде една година, като той вече започна на 8 август. В този период цените в левове и в евро се поставят в непосредствена близост, изписват се ясно, четливо, с еднакъв по размер, вид и цвят шрифт. Със същия размер, вид и цвят на шрифта трябва да бъде изписана и валутата на съответната цена. В..

публикувано на 13.08.25 в 10:45

Ще замирише ли на асфалт това лято в Северозапада?

Близо 200 млн. лева обявиха, че ще вложат в ремонти, строителство и дълготрайни активи тази година трите областни центъра на Северозападна България. Изпълняват ли по график строително-ремонтните дейности? Помислено ли е и за по-малките населени места? Има ли спънки за изпълнението на капиталовата програма на общините?  Капиталовата програма на..

публикувано на 12.08.25 в 13:10

Защо ни трябва специализирана летателна техника за гасене на пожари

България е обхваната от пожари. При някои от тях изгоряха домове на хора, други унищожиха гори и реколта. За да може да се справи с огнената стихия, България поиска помощ по въздуха съгласно Механизма за подпомагане на Европейския съюз. Липсата на специализирана летателна техника прави борбата с огнената стихия бавна и неефективна. Затова..

публикувано на 11.08.25 в 14:47
Любен Иванов

Любен Иванов: 15 години ГЕРБ унищожаваше Северозапада в интерес на ДПС

Четири вота на недоверие, скандали, арести, договорени средства по ПВУ, както и продължаващи сътресения в ДПС, белязаха политическия сезон, фокусиран почти изцяло върху Еврозоната.  Правителството на Росен Желязков обещава, че ще следва и занапред заявените приоритетите, докато протестърските настроения се засилват през горещото лято...

публикувано на 07.08.25 в 10:25
Ваня Василева

Ваня Василева: Господин Пеевски подкрепи моите усилия за развитие на инфраструктурата в нашия край

"Считам, че започнах работата, която е най-важната за хората от нашия регион: това, което бях договорила да започне, защото 3-4 години беше замразено всичко по проекта относно пътя, който трябваше да бъде до Видин. Така чаканата магистрала визирам. Не знам дали точно магистрала ще бъде в истинския смисъл, но поне да бъде този път, който беше започнат и..

публикувано на 07.08.25 в 10:00