Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Нови промени в ЗДвП, а в Северозапада - дупки, пропадания, буйна растителност, некачествени ремонти

Снимка: Европейски център за транспортни политики

Народното събрание гласува нови промени в Закона за движение по пътищата. Част от тях предвиждат камерите на националната тол-система да отчитат средна скорост на движение и да включат общинските камери в битката с пътния травматизъм. Новите текстове включват по-високи глоби, като целта е да се намали броят на пътните инциденти. Заради липса на кворум заседанието им бе прекратено, но депутатите успяха да приемат максимално разрешената скорост за леки автомобили на автомагистралите да остане 140 километра в час, а за камиони - 90. В населено място тя ще е 50 километра в час за почти всички видове превозни средства, като в гъстонаселени райони се обособяват зони, в които скоростта ще бъде ограничена до 30 километра в час. Целта на промените в закона е да бъдат дисциплинирани шофьорите и да се повиши събираемостта от глоби и фишове. 

Другите промени в закона предвиждат, че технически преглед няма да се допуска при наличие на неплатени глоби, фишове или наказателни постановления. Фишовете ще се връчват автоматично, а по пътищата излизат и небрандирани автомобили с униформени полицаи, които ще глобяват. 

Отхвърлено беше предложението за забрана на електрическите тротинетки, но бяха приети по-строги изисквания към водачите - всички трябва да са с каски. Увеличава се и разрешената възраст за управлението им - от 14 на 16 години. Парламентът ще трябва да довърши гласуването по окончателните промени. Очаква се да бъдат приети преди лятната ваканция на депутатите. Ще влязат в сила след обнародването им в "Държавен вестник".

Отговаря ли обаче на политическите амбиции за по-малко катастрофи и жертви състоянието на пътищата в Северозапада? Представители на Европейския център за транспортни политики провериха преди дни участъци в Северозападна България след редица сигнали, подадени от местни жители. Сред експертите, извършили инспекцията, е Симеон Искренов:

"Път Е-79 в района на с. Долна Вереница, там има участък с концентрация на ПТП и получихме няколко сигнала, че качеството на ремонтните дейности, които в момента се извършват там, е под съмнение. С колегите от Европейския център за транспортни политики отидохме на място, за да проверим това, което ни казаха жители на Долна Вереница. Установихме, че действително има непочистена растителност и задигнати канавки. Непочистената растителност пречи на видимостта на излизащите от разклона за Долна Вереница, а високите канавки пречат на дъждовната вода да се оттича, което означава, че имаме предпоставка за аквапланинг. Подготвяме препоръки към Агенция "Пътна инфраструктура"  - за пътната настилка, пътните знаци, ограничената видимост. Имахме и един фрапиращ сигнал за път III-133 между с. Бързина и с. Манастирище. 6-километров участък, на който в момента се извършва ремонт. Изпратиха ни видеоклип, който бе доста тревожен - новата пътна настилка се полага директно върху прах и кал, което означава, че ще се повдига и руши. Отидохме с колегите на място и действително установихме, че буквално асфалтът може да се среже с обикновен нож, можеше да се повдигне свободно настилката, въпреки че асфалтирането беше извършено преди няколко дни. След десетки сигнали от жителите на Бързина и Манастирище, от Областното пътно управление във Враца са отишли на място и са констатирали пропуски в качеството на полагане на асфалта. Ще има санкции за фирмата изпълнител. Посетихме и един от пътищата в община Бяла Слатина - път III-1304, която се намира между Бяла Слатина и с. Търнак. Там констатирахме, че износващият слой на настилката на множество места се е накъсал и буквално се е "разлял" в банкета. Подадохме незабавно сигнал към Агенция "Пътна инфраструктура". Последва незабавна реакция и след по-малко от 48 часа започнаха ремонтни дейности и всичко се извършва така, както трябва."

Характерен и хроничен проблем за пътната безопасност в Северозападна България е непочистената растителност около пътищата. Намалената видимост на кръстовищата и стеснените платна за движение са реална предпоставка за пътнотранспортни произшествия, каза още Симеон Искренов:

"Трябва да се наблегне на почистването на растителността. Това е масов проблем. Агенция "Пътна инфраструктура" би трябвало да осъществява постоянен контрол. В Северозапада има участъци, които са доста компрометирани. Например път II-15 между Враца и Оряхово, както и II-13 между Крапчене и Долни Дъбник - пътят, който преминава през Борован, Бяла Слатина, Кнежа. Компрометирани са най-вече заради трафика, който доскоро преминаваше там заради модернизацията на път I-1 между Ботевград и Мездра. Наблюдаваме доста сериозни пропадания, множество дупки. Пуснали сме няколко сигнала към АПИ. Доколкото сме запознати, в момента се изработват проектите за основен ремонт на пътя от Враца до Оряхово и Борован-Долни Дъбник. Дано по-бързо започнат тези ремонти, защото действително има опасност за движещите се."

Според Искренов отварянето за движение на участъка Мездра-Ботевград значително е облекчило трафика в Северозападна България, но, за да се решат още по-радикално проблемите с пътната безопасност в региона, трябва да бъде модернизирано цялото направление от Видин до столицата.

Повече - в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Индекс мери общественото напрежение на българите

Индекс на общественото напрежение ще измерва степента на тревожност и спокойствие на българите.  Ще се изготвя от Центъра за анализ и кризисни комуникации (ЦАКК) и социологическа агенция "Мяра" на всеки три месеца.  Ще предвижда и реакциите на хората, каза  доцент Александър Христов от Център за анализ и кризисни комуникации. "Ще..

публикувано на 09.09.25 в 12:33

Ще бъде ли решен проблемът с манипулираните километражи

Проблемът с манипулираните километражи засяга голям процент от автомобилите втора ръка у нас.  Потърпевши от измамата са собствениците, коментира за Радио ВИДИН евродепутатът от ГЕРБ/ЕНП Андрей Новаков, който е пряко ангажиран с намирането на решение на проблема. Освен финансовата загуба, която търпят собствениците, под въпрос е и..

публикувано на 08.09.25 в 11:00

Жители на Раковица: Живеем със спомени, но и с поглед напред

В рубриката "Добро утро, кмете" поемаме на кратко, но вдъхновяващо пътешествие из българския Северозапад. Ще се спрем в едно малко, но живо кътче от страната - не само с красива природа, но и с хора с големи сърца. Ще научим истории от хората там, ще разберем как се пазят традициите и какво значи да живееш със спомени, но и с поглед напред. И..

обновено на 05.09.25 в 17:30
Яница Петкова

Яница Петкова: Делян Пеевски е продукт на системата, а не причина за нея

Със заявки за сблъсъци между власт и опозиция започва новият политически сезон.  Част от опозицията е готова с вот на недоверие на тема "завладяната държава", който акцентира върху корупцията по високите етажи.  Макар че началото на парламентарната сесия беше съпътствано от протест, от управляващото мнозинство изразяват увереност за консолидация в..

публикувано на 04.09.25 в 10:00

Ще има ли нова минимална заплата от догодина?

Министерството на труда и социалната политика (МТСП) предлага минималната работна заплата да достигне 1213 лв. (620,20 евро) от 1 януари 2026 г. Това увеличение от 12.6% ще засегне доходите на близо 600 000 души в България. Минималната почасова ставка ще бъде 7,31 лв. (3,74 евро). Повишението на минималната заплата ще подобри финансовото..

публикувано на 03.09.25 в 10:45

Световната банка препоръчва актуализиране на данъчната основа на имотите у нас

Преосмисляне на общинските финанси предлага анализ на Световната банка. Сред препоръките са актуализация на данъчната основа на имотите в България в следващите 12 до 18 месеца, както и отпадане на  отстъпката от 50% за основното жилище. Предложенията не са нещо ново и неочаквано и повече от десетилетие се води разговор за адекватен механизъм за..

публикувано на 02.09.25 в 13:16

Знаем ли как се санира правилно

Предизвикателството "саниране"- какви стъпки предстоят и как най-плавно да премине целият процес за всички участници? Експертни консултации на сдруженията на собствениците предлагат от сдружение "Алианс за висока строителна култура" (АВСК).   Сдружението за защита на потребителите в сектор "Строителство" подпомага собствениците при контрола..

публикувано на 01.09.25 в 15:27