Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Дунав мост 2 готов почти

Българи и румънци се срещнаха по средата на Дунав мост 2, където преди дни бе монтиран последният сегмент от конструкцията.
 
Премиерите на България и Румъния Бойко Борисов и Виктор Понта, заедно с европейския комисар за регионална политика Йоханес Хаан, министри, народни представители и представители на местната власт, заедно преминаха по вече свързания Дунав мост 2.
 
Десетки граждани
от двете държави се възползваха от свободния достъп до съоръжението и също присъстваха на събитието.
 
"Скоро няма да ви трябва преводач, защото ще говорите на един език"- така започна словото си европейският комисар за регионална политика Йоханес Хаан, като в духа на добрия тон се пошегува, че се надява скоро да премине по напълно готовото транспортно съоръжение с байк.
 
"Проектът за изграждането на моста продължи доста дълго време, но сега можем да се похвалим със свършената работа. Сигурен съм, че след няколко години бихме могли да имаме още един мост, свързващ двете държави в тази част на реката", отбеляза Хаан и благодари на двете страни за силната ангажираност за завършването на проекта, чиято обща стойност е около 300 милиона евро, от които 100 милиона евро са европейско финансиране.

"Добрата новина е, че след две години забавяне от страна на румънската администрация, бе одобрен меморандумът за създаване на българо-румънско дружество за експроатация и поддръжка на моста. Надявам се до няколко седмици дружеството да бъде учредено. Разбрах, че сме загубили две години само в обсъждане на това къде да бъде централата на тази компания. И аз съм петият държавен глава на Румъния, който преподписва документи за Дунав мост 2. Моят простичък въпрос бе: "Кой е вложил повече средства- българската или румънската страна?" Отговорът бе, че това е българската страна. Смятам, че поради тази причина е справедливо Централата да бъде от тази страна на моста. Надявам се след време приходи да има и за двете страни. Надявам се също финализирането на Дунав мост 2 да бъде началото на нови важни българо-румънски инфраструктурни проекти. И те да се случват по-бързо", заяви румънският премиер Виктор Понта.

"Разбрахме се с изпълнителите на пролет да пуснем моста",
каза премиерът на България Бойко Борисов. Премиерът разказа, че той и комисар Хаан са имали възможност да разгледат от въздуха прилежащата инфраструктура на двете страни на моста:

"Строи се много усилено и сме пред завършване. Аз съм истински щастлив, защото днес е един хубав слънчев ден. Но когато преди три години дойдох, тук нямаше нищо. Това беше един абсолютно провален проект. А сега мостът е факт", припомни Борисов.

Ще подобри ли бизнесклимата в региона новото транспортно съоръжение- това попитахме видинчани. Най-големи скептици в нашата анкета се оказаха превозвачите- от техните среди бяха категорични, че както по време на строителството, така и при експлоатацията на моста, Видин няма да усети промяна. На друго мнение са производителите на селскостопанска продукция, хотелиерите, търговците, които смятат, че след старта на моста и на Видин ще му потръгне- такива са и мненията на собственика на хотел Иларион Дочев и на председателя на Бизнес център Видин Евтим Стефанов.

Колко ще ни струва ползването на новото съоръжение- помолихме да разясни за слушателите на РАДИО ВИДИН ръководителят на Звеното за изпълнение и управление на проекта "Дунав мост 2" инж. Симеон Евтимов.
 
"Технологично мостовата конструкция е изградена по метода на конзолния монтаж, което се прави за първи път в България в съчетание с ванти. 300 сегмента с ширина 2,15 м и тегло към 120 т изграждат мостовата конструкция в неплавателния участък на реката и 162 по-големи сегменти с ширина 4,18 м и тегло към 250 т – в плавателния канал на Дунав. Всички те са изработени в технологичната база на FCC Construccion, разположена в Безмитна зона Видин.
Мостът има три обособени части- 
конструкция в неплавателния участък на реката с отвори 80 м, конструкция в плавателния й участък с отвори до 180 м и железопътна естакада с отвори 40 м, като общата им дължина е 1791 м. Под връхната конструкция на моста в неплавателния участък на Дунав са изградени осем стълба с височина от 3 до 20 метра – в зависимост от терена и наклона на самия мост. Под всеки от тези стълбове са излети по 7 пилота с диаметър 2 м, на дълбочина до 60 метра. В плавателния участък на реката са издигнати четири стълба с височина от 39 до 45 м. Под всеки от тях са излети по 24 пилота с диаметър 2 м на дълбочина до 80 метра.

До окончателното свързване на моста между българския и румънския бряг остава само да се излеят на място замонолитващите връзки след прецизни геодезически замервания. Продължава изграждането на подходните насипи към моста и на преходната конструкция от жп естакадата към моста"- обясни Соня Мачорска, експерт "Връзки с обществеността"- Дунав мост Видин-Калафат.

Официалните очаквания са, че с изграждането на моста при Видин и Калафат ще се постигне съществено отваряне на транспортната мрежа на България и страната ни ще се интегрира с европейските транспортни мрежи, като това ще доведе и до повишаване на качеството на транспортното обслужване като цяло и до повишаване на конкурентноспособността на българската икономика. Дали тези очаквания ще се случат, или ще останат само икономически мираж, съвсем скоро ще разберем.
По публикацията работи: Екип НОВИНИ


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Пътят към еврото: Какво предстои за Северозапада

Какви възможности разкрива еврото в Северозапада? Ще донесе ли предимства или не? Това беше коментирано по време на дискусия с граждани "Пътят към еврото: възможности за Северозапада" от икономиста Владислав Панев .  Своето мнение изрази и депутатът от Видин Любен Иванов по чиято покана гостува Владислав Панев. "През изминалите няколко..

обновено на 26.06.25 в 11:30

Намалява ли материалното благосъстояние на домакинствата?

През 2024 година страната ни е била на предпоследното място в ЕС заедно с Естония по фактическо индивидуално потребление на човек от населението. Това е един рядко цитиран, но важен индикатор за материалното благосъстояние на домакинствата, съобщиха от Евростат и НСИ. Този показател варира силно между държавите в съюза - от 72% в Унгария..

публикувано на 25.06.25 в 10:45

Имаме ли нормален достъп до информация?

"Това, което се случва по света и у нас през последната година, не е от най-вдъхновяващите събития. Неща, за които имахме надеждата през последните 35 години, че никога няма да се завърнат, започват да се завръщат и да се опитват да проникнат в нашия дом. Поставя се под въпрос ролята на гражданските организации, започнаха да се възобновяват фашистки..

публикувано на 24.06.25 в 13:24

Какви функции имат органите на съдебната власт

В Окръжен съд-Видин се проведе Ден на отворените врати . Специални гости на събитието бяха единадесетокласници от СУ "Цар Симеон Велики" в областния град. Проявата се организира всяка година и има за цел да допринесе за повишаване на правната култура на младите хора и на доверието на гражданите в съдебната система. "Има хора с по две- три..

публикувано на 23.06.25 в 14:06
Александър Борисов, кмет на с. Василовци

Кметът на Василовци: Не може в 21 век да газим в кал

Рубриката "Добро утро, кмете!" ни отвежда в село Василовци - едно от най-голямото в община Брусарци. Селото изглежда приветливо и добре поддържано, освен това не липсват и млади хора.  Александър Борисов е кмет на населеното място първи мандат, от 2023 година. Опитва се да е в помощ на жителите и да се отзовава при нужда. По думите му,..

публикувано на 20.06.25 в 11:00
Светлин Тачев

Светлин Тачев: Правителството не може да бъде съборено

В кризисната за света ситуация политическата сцена в България продължава да бъде белязана от напрежение.  Опозицията се обедини с призиви за оставка на министъра на вътрешните работи, а част от нея подготвя и вот на недоверие. Част от обществото продължава да протестира срещу еврото.  На 16 януари мандатът започна с думите, че не очаква..

публикувано на 19.06.25 в 10:00

Готов ли е бизнесът за приемане на еврото?

Освен институциите, бизнесът също се подготвя за присъединяването на страната ни към еврозоната. Много компании вече адаптираха ценовата си политика и започнаха да показват цените на стоките си в двете валути, за да се осигури повече прозрачност около ефекта от въвеждането на еврото. Тази самоинициативност е ясен сигнал, че бизнесът сам е..

публикувано на 18.06.25 в 10:45