Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Дунав мост 2 готов почти

Българи и румънци се срещнаха по средата на Дунав мост 2, където преди дни бе монтиран последният сегмент от конструкцията.
 
Премиерите на България и Румъния Бойко Борисов и Виктор Понта, заедно с европейския комисар за регионална политика Йоханес Хаан, министри, народни представители и представители на местната власт, заедно преминаха по вече свързания Дунав мост 2.
 
Десетки граждани
от двете държави се възползваха от свободния достъп до съоръжението и също присъстваха на събитието.
 
"Скоро няма да ви трябва преводач, защото ще говорите на един език"- така започна словото си европейският комисар за регионална политика Йоханес Хаан, като в духа на добрия тон се пошегува, че се надява скоро да премине по напълно готовото транспортно съоръжение с байк.
 
"Проектът за изграждането на моста продължи доста дълго време, но сега можем да се похвалим със свършената работа. Сигурен съм, че след няколко години бихме могли да имаме още един мост, свързващ двете държави в тази част на реката", отбеляза Хаан и благодари на двете страни за силната ангажираност за завършването на проекта, чиято обща стойност е около 300 милиона евро, от които 100 милиона евро са европейско финансиране.

"Добрата новина е, че след две години забавяне от страна на румънската администрация, бе одобрен меморандумът за създаване на българо-румънско дружество за експроатация и поддръжка на моста. Надявам се до няколко седмици дружеството да бъде учредено. Разбрах, че сме загубили две години само в обсъждане на това къде да бъде централата на тази компания. И аз съм петият държавен глава на Румъния, който преподписва документи за Дунав мост 2. Моят простичък въпрос бе: "Кой е вложил повече средства- българската или румънската страна?" Отговорът бе, че това е българската страна. Смятам, че поради тази причина е справедливо Централата да бъде от тази страна на моста. Надявам се след време приходи да има и за двете страни. Надявам се също финализирането на Дунав мост 2 да бъде началото на нови важни българо-румънски инфраструктурни проекти. И те да се случват по-бързо", заяви румънският премиер Виктор Понта.

"Разбрахме се с изпълнителите на пролет да пуснем моста",
каза премиерът на България Бойко Борисов. Премиерът разказа, че той и комисар Хаан са имали възможност да разгледат от въздуха прилежащата инфраструктура на двете страни на моста:

"Строи се много усилено и сме пред завършване. Аз съм истински щастлив, защото днес е един хубав слънчев ден. Но когато преди три години дойдох, тук нямаше нищо. Това беше един абсолютно провален проект. А сега мостът е факт", припомни Борисов.

Ще подобри ли бизнесклимата в региона новото транспортно съоръжение- това попитахме видинчани. Най-големи скептици в нашата анкета се оказаха превозвачите- от техните среди бяха категорични, че както по време на строителството, така и при експлоатацията на моста, Видин няма да усети промяна. На друго мнение са производителите на селскостопанска продукция, хотелиерите, търговците, които смятат, че след старта на моста и на Видин ще му потръгне- такива са и мненията на собственика на хотел Иларион Дочев и на председателя на Бизнес център Видин Евтим Стефанов.

Колко ще ни струва ползването на новото съоръжение- помолихме да разясни за слушателите на РАДИО ВИДИН ръководителят на Звеното за изпълнение и управление на проекта "Дунав мост 2" инж. Симеон Евтимов.
 
"Технологично мостовата конструкция е изградена по метода на конзолния монтаж, което се прави за първи път в България в съчетание с ванти. 300 сегмента с ширина 2,15 м и тегло към 120 т изграждат мостовата конструкция в неплавателния участък на реката и 162 по-големи сегменти с ширина 4,18 м и тегло към 250 т – в плавателния канал на Дунав. Всички те са изработени в технологичната база на FCC Construccion, разположена в Безмитна зона Видин.
Мостът има три обособени части- 
конструкция в неплавателния участък на реката с отвори 80 м, конструкция в плавателния й участък с отвори до 180 м и железопътна естакада с отвори 40 м, като общата им дължина е 1791 м. Под връхната конструкция на моста в неплавателния участък на Дунав са изградени осем стълба с височина от 3 до 20 метра – в зависимост от терена и наклона на самия мост. Под всеки от тези стълбове са излети по 7 пилота с диаметър 2 м, на дълбочина до 60 метра. В плавателния участък на реката са издигнати четири стълба с височина от 39 до 45 м. Под всеки от тях са излети по 24 пилота с диаметър 2 м на дълбочина до 80 метра.

До окончателното свързване на моста между българския и румънския бряг остава само да се излеят на място замонолитващите връзки след прецизни геодезически замервания. Продължава изграждането на подходните насипи към моста и на преходната конструкция от жп естакадата към моста"- обясни Соня Мачорска, експерт "Връзки с обществеността"- Дунав мост Видин-Калафат.

Официалните очаквания са, че с изграждането на моста при Видин и Калафат ще се постигне съществено отваряне на транспортната мрежа на България и страната ни ще се интегрира с европейските транспортни мрежи, като това ще доведе и до повишаване на качеството на транспортното обслужване като цяло и до повишаване на конкурентноспособността на българската икономика. Дали тези очаквания ще се случат, или ще останат само икономически мираж, съвсем скоро ще разберем.
По публикацията работи: Екип НОВИНИ


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Тома Ушев: Крайнолявата заплаха се олицетворява от самото статукво

Отличава ли се сегашната надпревара за новата изпълнителна и законодателна власт от миналите предизборните кампании? Какъв е залогът пред играчите на политическата сцена?  Малко повече от две седмици след началото на обратното броене до 27 октомври основните теми, послания и приоритети пред кандидатите за новия парламент дискутираме с  Тома Ушев ,..

публикувано на 17.10.24 в 10:00

Разчитат ли родните компании на по-възрастни служители?

Хората на възраст от 60 до 69 години могат да спасят трудовия пазар на Европейския съюз в условията на задълбочаващата се демографска криза. При развитието на успешни политики за отложено пенсиониране техният дял в общата работна сила може да се увеличи от 9% през 2023 г. до 14,2% през 2040 г. По този начин компаниите в ЕС имат шанс да..

публикувано на 16.10.24 в 10:45

Институциите декларират готовност за изборите на 27 октомври

Подготовката на парламентарните избори на 27 октомври навлиза във финалната си фаза. Ще успеят ли институциите да върнат доверието в изборния процес? Може ли МВР да гарантира честността на вота и да ограничи купуването на гласове? Подготвени ли са секционните избирателни комисии? Могат ли машините да манипулират изборните резултати? Отговорите..

публикувано на 15.10.24 в 13:59

Политическа стабилност искат българските общини

На 12 октомври отбелязахме Деня на българската община и на местното самоуправления. Как се справят общините и какви са проблеми и предизвикателствата, пред които са изправени в сегашната политическа нестабилност, отговорите потърсихме от кметове на общини от Северозапада.  Трудно се работи с политическа нестабилност, когато иман..

публикувано на 14.10.24 в 14:45

Село Винарово съхранява традициите и вярата в младите

Село Винарово ни посреща в хладното есенно утро, което след появата на слънчеви лъчи става все по-топло и приятно. Все още дърветата са със зелената си премяна, която тук-там се обагря в жълто.  Къщите се редят от двете страни на пътя красиви, горди и напети. Жителите на селото се славят със своето трудолюбие и спестовност. Пътували и..

публикувано на 11.10.24 в 12:00
Михаил Митев

Михаил Митев: На практика нищо не можем, а на теория много знаем

Приблизително половината от българските младежи се притесняват от финансови проблеми в бъдеще, а една четвърт - от неуспехи в кариерата.  Младежите са оптимисти, докато не се сблъскат с реалността при влизането на трудовия пазар, отчита проучване на "Тренд".  Произвеждаме ли тревожно поколение, притесняващо се за бъдещето си?  Дава ли..

публикувано на 10.10.24 в 10:00

Има ли място изкуственият интелект в училище

Изкуственият интелект променя пазара на труда, сочи анализ на Икономическия и социален съвет.  Препоръката е да се инвестира в обучение, но готово ли е образованието за това? Говорим с преподаватели по информатика в Профилираната природо-математическа гимназия "Екзарх Антим I" във Видин. Попитахме какво мислят и учениците. Държавата трябва..

публикувано на 09.10.24 в 15:54