Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Как да подготвим автомобила за зимния сезон

Снимка: РАДИО ВИДИН

Зимата все още бави ледения си дъх, но той неминуемо ще ни настигне. За никого не е тайна, че колата също изисква известна подготовка за студеното време. Повечето шофьори сами подготвят автомобила си за зимата, но по-добрият вариант е да помолите и майстор да погледне разположените под дъното на колата тръбопроводи на спирачната и горивна системи.


Не е нужно да се хвърлят хиляди левове, за да приготвиш колата си за най-студените месеци - това показва простата сметка и най-бързата обиколка по автосервизи и гумаджийници във Враца, коментира темата сътрудникът ни Жоро Александров. Между 50 и 100 лева излиза най-необходимото, за да сте спокойни зад волана.

© Снимка: РАДИО ВИДИН

На първо място трябва да се сменят гумите, тъй като летните гуми, каквито и грайфери да имат, не осигуряват необходимото сцепление на пътя поради своята твърдост. Всеки опитен шофьор знае, че в края на окомври или началото на ноември трябва да е сложил зимните гуми. Който чака последния момент- през декември, значи не мисли много-много за здравето си. Смяната на гуми във Враца излиза между 20 и 24 лева. По-евтино ще стане, ако имате стари джанти, които може да използвате през студените месеци. Ако се налага да търсите зимни гуми, тъй като вашите са износени, не отивайте първо на местата за втора употреба. Макар че и там има добри гуми, които за по 25-30 лева на брой могат да свършат работа за една-две зими.


Охладителната течност на двигателя е другото задължително нещо, което трябва да се провери преди настъпването на зимата. Онези, които са сменили антифриза с вода, час по-скоро трябва да си купят и налеят нова течност. Синият антифриз е годен до 3 години, а розовият- 5. Ако пък карате колата с антифриз и зиме, и лете, просто трябва да премерите дали концентрацията на активното вещество ще изкара и тази зима. Пробата излиза левче, но спокойствието, че няма да ви замръзне двигателя, е несравнимо!


Не е за подценявае и въпросът със зимната течност за чистачки. През студените месеци е важно по стъклата да се излива вещество, което не замръзва. Хипермаркетите напоследък са пълни с подобни артикули, като цената е по всеки джоб. Преди да решите, че сте готови за път, се сетете да си купите размразител за ключалки. Избирайте го не по цената, а по това колко е компактен, защото ще трябва да му намерите място в джобовете си. Тази тубичка е много важна, когато температурите паднат под минус 10 грауса, което е обичайно за дните между декември и февруари по нашите ширини. Онези, които пътуват по-често или ще карат празниците високо в планината, трябва да имат едно наум и да си купят вериги. По магазините се предлагат и за еднократна употреба, които не препоръчвам на никого.

Видинските шофьори са подготвени вече за студените дни, това показва анкта на Пенка Милушева.

"Сменил съм и четирите гуми, антифирза, маслото... Гумите са нови, варират около 60-70 лева едната. ... Сложих гуми нови, акумулатор, чистаките си оправих..."

Непременно трябва да проверим състояниета на старата спирачна течност, която след три години, заради хигроскопичността си "улавя" от въздуха доста влага. Това понижава точката й на кипене, появяват се мехурчета в нея, които могат да доведат до блокиране на накладките или пропадане на спирачния педал. В същото време самата течност става инициатор на ускорена корозия на системата. За това майсторите би трябвало да проверят спирачната система за херметичност, както и състоянието на гумените детайли на главния спирачен цилиндър и тези на спирачните механизми при колелата.

Три основни компонента са заложени в кампанията на КАТ и Съюза на българските автомобилисти за подготовката на водачите на автомобили и пешеходци за зимата - пътните условия и обстановка, подготовката на и състоянието на автомобилите и настройката на участниците в движението. Потърсихме мнението на специалист- един от най-опитните в бранша. Георги Борисов е дългогодишен автоинструктор от Видин, който и в студените зимни дни продължава да обучава младите шофьори, като предава своя опит и знания безрезервно.

"Още едно от задължителните условия е да проверим светлините на своя автомобил - фарове, стопове и други осветителни уреди. Парното също трябва да е изправно, за да може да подсушава стъклата през студените месеци на годината. Много млади курсисти предпочитат през зимата да карат своя курс на обучение, тъй като много от тях вече знаят, че наистина кормуването през зимата се явява своеобразен тест и като следствие на това се става и по-добър шофьор."

Още по темата можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Пламен Коцев


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Стоил Цицелков

Стоил Цицелков: Партиите са виновни, че голяма част от гражданите не се превръщат в гласоподаватели

Избори. След изборите - отново избори: изречение, което обрисува живота в България през последните четири години. Отличава ли се сегашната надпревара за новата изпълнителна и законодателна власт от предизборните кампании през изминалите години? Какви са изводите и зададени ли са вече следизборните посоки?  Предимствата и недостатъците на..

публикувано на 06.06.24 в 10:00

Работим ли повече от другите европейци?

България е сред държавите с най-дълга работна седмица в Европейския съюз, сочат актуални данни на Евростат. През 2023 г. хората на възраст 20-64 години в ЕС са прекарвали средно 36.1 часа на основната им работа. Работните часове, обаче, варират силно в отделните държави. Най-дългата работна седмица е регистрирана в Гърция (39.8 часа),..

публикувано на 05.06.24 в 10:45

Може ли предприемачеството да бъде социално

Предприемчиви ли са българите? Атрактивност или практичност търсят младите хора при избора на професия? Печалбата ли е всичко или е важен и приносът към обществото? Работещ вариант за изпадналите от трудовия пазар ли е социалното предприемачество? Отговорите търсихме в "Посоките на делника".  Не са малко хората в България, които не работят, не..

публикувано на 04.06.24 в 14:26

Защо има икономически различия между държавите в Европейския съюз

Страните от ЕС имат значителни разлики в стандартите на покупателната способност. Икономически различия съществуват не само между държавите членки, но и между регионите. Значителна финансова подкрепа чрез европейски фондове и програми, насърчава икономическото сближаване, инвестициите, подобряване на качеството на живот.  Различията в икономическото..

публикувано на 03.06.24 в 16:49

Милчина лъка - село, откъснато от света

Отправяме се към грамадското село Милчина лъка. Стигаме доста по-бавно от обичайното, защото пътят е разнебитен.  Лошият път се оказва и най-сериозният проблем на хората.  Днес в селото живеят 20 души, толкова са по списък.  Кметският наместник Йордан Стефанов Събев споделя, че много пъти е алармирал за лошия път, по време на избори и преди..

публикувано на 31.05.24 в 12:10

Тома Ушев: Държавотворчеството на цар Фердинанд липсва на страната днес

Първият цар на съвременна България се завръща 76 години по-късно.  Напуснал завинаги любимата си страна на 3 октомври 1918 година, тленните останки на монарха най-сетне са на мястото, на което принадлежат.  Минали са повече от 100 години от абдикацията на цар Фердинанд, но той продължава да бъде една от най-противоречивите фигури от..

публикувано на 30.05.24 в 10:00

Явор Кирилов: Цар Фердинанд превърна България от кална провинция в силна и модерна държава

Първият цар на съвременна България се завръща 76 години по-късно.  Напуснал завинаги любимата си страна на 3 октомври 1918 година, тленните останки на монарха най-сетне са на мястото, на което принадлежат.  Минали са повече от 100 години от абдикацията на цар Фердинанд, но той продължава да бъде една от най-противоречивите фигури от съвременната ни..

публикувано на 30.05.24 в 10:00