Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Има ли бъдеще за "Аутопарк България" при Видин?

Снимка: http://www.danubebridge2.com

Как ви звучи- нови 10 000 работи места и инвестиции за 1 млрд. евро във Видин? Не, не е шега, а конкретна идея на организация на автомобилни производители и доставчици в автомобилната индустрия. Това е основната тема в "Посоките на делника" по РАДИО ВИДИН, където се опитахме да научим има ли все пак шанс това да стане факт.

За мащабното проектно предложения за изграждане на "Аутопарк България" бе съобщено на обществеността през месец октомври на миналата година, по време на Международна автомобилна конференция, която се проведе в София, като едно от местата, които се коментират като възможна локация, е Видин

Конкретните параметри оповестиха и в крайдунавския град в края на 2013 година. Проектът предвижда местоположението да бъде в близост до моста "Нова Европа", в пределите на Свободна безмитна зона. Упълномощен да представи предложението бе Росен Живков, заместник- председател на Общински съвет- Видин и част от екипа, разработил мащабния проект.

"Планът е да се привлекат един голям производител и десетина доставчици, с което да се оформи нова индустриална зона, специализирана в автомобилната индустрия. Зоната ще разполага и с интермодален транспортен терминал. Икономическите измерения на новата поточна линия за сглобяване на автомобили е около 150 000 до 250 000 автомобила годишно. Инвестицията на производителя и съпътстващите доставчици на първо ниво ще е около 500 млн. евро, а впоследствие и до 1 млрд. евро. Инвестицията е за строеж на сградите и технологично оборудване"- поясни Живков.

© Снимка: capital.bg

В дългосрочен план "Аутопарк България" ще осигури 10 000 работни места в производствените обекти, ще има и други съпътстващи около 15 000 работни места. Целта е създаване на българска автомобилна индустрия.

"Търси се подкрепата, водени са разговори с правителството на България, както и кръстосано финансиране по европейски програми на ЕК"- уточни Живков. Авторите на мащабния проект имат и срокове за изпълнение- за подготовка на терена и Общ устройствен план на територията имат 6 месеца, до средата на 2014 година. Подготовката на проект за градоустройство ще отнеме нови 6 месеца, а подготовката за проектиране и строеж на интермодалния терминал ще продължи около 15 месеца (до края на 2014 г.) Строителството и благоустрояването на терена ще продължи 24 месеца- до 2016 г. Същинското производство ще започне 2017 година.

"Завършването на всички фази ще бъде гарантирано от международни договори и подкрепа на компанията, която ще произвежда автомобилите"- е записано още в проектното предложение. Авторите на идеята имат намерение и за "сондиране и утилизиране на откритата под парцела минерална вода- от Гребната база до моста "Нова Европа". Искат да довършат и защитните диги на река Дунав след Гребната база. Смелите идеи продължават напред в годините и с рестартиране на летище Видин за малки самолети, частни полети и бърза доставка на карго товари. За целта на новата за региона индустрия ще са нужни кадри. Затова в едно от професионалните училища на Видин- ПТГ "Васил Левски" ще бъде въведена двуезична форма на обучение с такава професионална насоченост.

Всичко звучи много добре, но все още е много рано да се каже дали инвеститорите ще дойдат във Видин. Тук не става дума за конкуренция между различни български градове, а за конкуренция със страни, където автомобилното производство е много добре развито, каза за РАДИО ВИДИН арх. Любомир Станиславов, вицепрезидент на Аутомотив Клъстер България:

"Към днешна дата това е една много хубава идея. Не можем все още да кажем дали проектът ще стане реалност и не бих искал да подведем хората... За да се реализира, освен нашите усилия, моите, на автомобилния клъстер и всички хора, замесени в инициативата, са необходими и други неща. Като например активно участие на българската държава и правителство в преговорите. Конкуренцията не е между други градове в България, а между държави като нас и Румъния, Сърбия или Македония. Нужна още е и подкрепата на местните хора- общината и областната управа, защото ако проектът се реализира, ще привлечем огромна инвестиция от порядъка на 1 млрд. лв. Провели сме разговори с правителството и срещаме разбиране и се надяваме това да е само началото. Решението за старта на проекта може да отнеме от няколко месеца до няколко годиин, но не зависи от нас"- лаконичен бе арх. Станиславов.

Един такъв амбициозен проект безспорно е важен за регион в тежко икономическо състояние, какъвто е Видин. Ето защо попитахме и хората и как би се отразило това на града ни. Мненията събра Нора Йоцова:

"Това е добра идея, например дъщеря ми вече 2 години е без работа, беше хубаво и университет да се направи... Чух за това, много хубава идея, ще има работа за хората от Видин. Прекрасна идея, но трябва да се лобира за Видин..."- изказаха мнението си хората от града.

Повече подробности за инвестиционното предложение за изграждане на "Аутопарк България" може да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Ани Цекова и Нора Йоцова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Комисията за защита на потребителите организира приемна за еврото в Лом

Комисията за защита на потребителите организира през следващата седмица отворена приемна в Лом. Експертите от комисията ще отговорят на всички въпроси, свързани с въвеждането на единната европейска валута в България от 1 януари 2026 г.  Правата на гражданите, тяхната защита, както и задълженията на търговците в периодите на двойно..

публикувано на 04.10.25 в 17:05

Село Водна - където времето сякаш е спряло

Този петък екипът ни гостува на село Водна . Селото се намира в община Грамада, Област Видин. Въпреки, че не се намира далеч от града, Водна е едно от обезлюдяващите села в областта. Към момента постоянно пребиваващите са по-малко от 40 души - основни възрастни хора. Яворка Накова е кметски наместник на село Водна и на село Бояново, където пък..

публикувано на 03.10.25 в 11:00

Ще се съобразим ли с препоръките на МВФ за затягане на разходите?

Преди дни приключи мисията на Международния валутен фонд (МВФ) у нас. Препоръките на експертите са свързани със затягане на разходите за бюджета за догодина поне с 1%. Това трябва да стане чрез овладяване на ръста на заплатите в държавния сектор. Да отпадне максималният осигурителен праг и таванът на пенсиите, за да бъдат стимулирани хората да..

публикувано на 01.10.25 в 10:45

Аргументът трябва да е сила, а не силата да е аргумент

Може ли българското общество да излекува синдрома "детско насилие". Диагноза и рецепта написаха повече от 150 представители на държавни институции и неправителствени организации, които участваха в Националната кръгла маса на тема: "Насилието между деца". Дискусията е част от кампанията за преодоляване на агресията между подрастващи, която стартира..

публикувано на 30.09.25 в 12:55

Какви реформи са необходими в пенсионната система

"Не залагайте на хазарт старините ни!" - под това мото се провежда кампанията за пенсионната система на Сдружение "Солидарна България". Председателят на сдружението Ваня Григорова, Любомир Христов- доктор по икономика и Петър Витанов- член на Европейския парламент в мандат 2019-2024 коментираха заявените намерения за законодателни реформи в..

публикувано на 29.09.25 в 14:47

Радио Видин звучи денонощно на площада в Габровница

Екипът на Радио Видин гостува в село Габровница, което се намира на 13 км от Монтана. То е най-голямото село в община  Монтана, 1080 са днес жителите му. 36 км е уличната мрежа.  Безработицата е преодоляна, младите хора работят в предприятия в Монтана, в строителството, в чистотата, други работят в чужбина. Всички инвестират в домовете си и..

публикувано на 26.09.25 в 12:00
Лидерите на ГЕРБ Бойко Борисов (вляво) и на ДПС Делян Пеевски (вдясно)

Според социолозите: ГЕРБ остава водещата политическа сила

След началото на новия политически сезон електоралните нагласи сочат нарастваща интрига за второто място, но и за местата след него. Ако изборите бяха през септември, ГЕРБ щеше да получи почти 27 % подкрепа, докато ПП-ДБ, Възраждане и ДПС-Ново начало се движат на едно равнище с над 13,5 %.  На политическата сцена прехвърчаха искри между Бойко..

публикувано на 25.09.25 в 10:00