Как ви звучи- нови 10 000 работи места и инвестиции за 1 млрд. евро във Видин? Не, не е шега, а конкретна идея на организация на автомобилни производители и доставчици в автомобилната индустрия. Това е основната тема в "Посоките на делника" по РАДИО ВИДИН, където се опитахме да научим има ли все пак шанс това да стане факт.
За мащабното проектно предложения за изграждане на "Аутопарк България" бе съобщено на обществеността през месец октомври на миналата година, по време на Международна автомобилна конференция, която се проведе в София, като едно от местата, които се коментират като възможна локация, е Видин.
Конкретните параметри оповестиха и в крайдунавския град в края на 2013 година. Проектът предвижда местоположението да бъде в близост до моста "Нова Европа", в пределите на Свободна безмитна зона. Упълномощен да представи предложението бе Росен Живков, заместник- председател на Общински съвет- Видин и част от екипа, разработил мащабния проект.
"Планът е да се привлекат един голям производител и десетина доставчици, с което да се оформи нова индустриална зона, специализирана в автомобилната индустрия. Зоната ще разполага и с интермодален транспортен терминал. Икономическите измерения на новата поточна линия за сглобяване на автомобили е около 150 000 до 250 000 автомобила годишно. Инвестицията на производителя и съпътстващите доставчици на първо ниво ще е около 500 млн. евро, а впоследствие и до 1 млрд. евро. Инвестицията е за строеж на сградите и технологично оборудване"- поясни Живков.
© Снимка: capital.bg
В дългосрочен план "Аутопарк България" ще осигури 10 000 работни места в производствените обекти, ще има и други съпътстващи около 15 000 работни места. Целта е създаване на българска автомобилна индустрия.
"Търси се подкрепата, водени са разговори с правителството на България, както и кръстосано финансиране по европейски програми на ЕК"- уточни Живков. Авторите на мащабния проект имат и срокове за изпълнение- за подготовка на терена и Общ устройствен план на територията имат 6 месеца, до средата на 2014 година. Подготовката на проект за градоустройство ще отнеме нови 6 месеца, а подготовката за проектиране и строеж на интермодалния терминал ще продължи около 15 месеца (до края на 2014 г.) Строителството и благоустрояването на терена ще продължи 24 месеца- до 2016 г. Същинското производство ще започне 2017 година.
"Завършването на всички фази ще бъде гарантирано от международни договори и подкрепа на компанията, която ще произвежда автомобилите"- е записано още в проектното предложение. Авторите на идеята имат намерение и за "сондиране и утилизиране на откритата под парцела минерална вода- от Гребната база до моста "Нова Европа". Искат да довършат и защитните диги на река Дунав след Гребната база. Смелите идеи продължават напред в годините и с рестартиране на летище Видин за малки самолети, частни полети и бърза доставка на карго товари. За целта на новата за региона индустрия ще са нужни кадри. Затова в едно от професионалните училища на Видин- ПТГ "Васил Левски" ще бъде въведена двуезична форма на обучение с такава професионална насоченост.
Всичко звучи много добре, но все още е много рано да се каже дали инвеститорите ще дойдат във Видин. Тук не става дума за конкуренция между различни български градове, а за конкуренция със страни, където автомобилното производство е много добре развито, каза за РАДИО ВИДИН арх. Любомир Станиславов, вицепрезидент на Аутомотив Клъстер България:
"Към днешна дата това е една много хубава идея. Не можем все още да кажем дали проектът ще стане реалност и не бих искал да подведем хората... За да се реализира, освен нашите усилия, моите, на автомобилния клъстер и всички хора, замесени в инициативата, са необходими и други неща. Като например активно участие на българската държава и правителство в преговорите. Конкуренцията не е между други градове в България, а между държави като нас и Румъния, Сърбия или Македония. Нужна още е и подкрепата на местните хора- общината и областната управа, защото ако проектът се реализира, ще привлечем огромна инвестиция от порядъка на 1 млрд. лв. Провели сме разговори с правителството и срещаме разбиране и се надяваме това да е само началото. Решението за старта на проекта може да отнеме от няколко месеца до няколко годиин, но не зависи от нас"- лаконичен бе арх. Станиславов.
Един такъв амбициозен проект безспорно е важен за регион в тежко икономическо състояние, какъвто е Видин. Ето защо попитахме и хората и как би се отразило това на града ни. Мненията събра Нора Йоцова:
"Това е добра идея, например дъщеря ми вече 2 години е без работа, беше хубаво и университет да се направи... Чух за това, много хубава идея, ще има работа за хората от Видин. Прекрасна идея, но трябва да се лобира за Видин..."- изказаха мнението си хората от града.
Повече подробности за инвестиционното предложение за изграждане на "Аутопарк България" може да чуете в звуковия файл.
Рубриката "Добро утро, кмете!" но отвежда в село Крива бара - едно от онези български села, където животът тече бавно и спокойно. Владимир Владов е кмет от 2019 година, в момента тече неговият втори мандат. "Към момента постоянно живущи сме над 800... Крива бара от цялата община е най-много младо население и то си личи. Имаме..
ЕС скоро ще одобри кандидатурата на България за присъединяване към еврозоната от 1 януари догодина, като така тя ще стане 21-ият неин член, съобщава "Политико". По данни на няколко официални източника, се очаква Европейската комисия и Европейската централна банка най-сетне да дадат благословията си в доклада, който ще бъде публикуван на 4 юни -..
Според Асоциацията на индустриалния капитал, икономиката ни има потенциал за растеж, чрез насърчаване на заетостта. Министърът на труда и социалната политика Борислав Гуцанов и председателят на Управителния съвет на Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) Румен Радев се обединиха около идеята за отключване на потенциала на..
И през миналата година продължава тенденцията Северозападът да се обезлюдява . По последни данни на НСИ в област Видин вече живеят малко над 70 000 души, спадът на населението за една година е 1231 човека, което е най-голямото намаление като процент в страната. Област Враца е загубила за година 1617 жители и към декември 2024 година е 146 000 души,..
Отбелязахме 24 май - Денят на светите братя Кирил и Методий, на българската азбука, просвета и култура и на славянската книжовност. "В библията пише "Началото бе словото" и словото на роден език е нещо, което не всеки народ има. А ние като българи би следвало да сме изключително горди с това, че това е празник, който е наш. Празник, в който е..
След дълго пътуване по пътищата на Северозападна България, екипът на радио Видин пристига в село Радовене. То се намира в община Роман, на 4 км е от общинския център. На около 1 км от селото се намира жп спирка на линията София - Варна. С общинския център има и автобусна връзка. Радовене е едно красиво полупланинско село, разположено в..
Утре е вторият задължителен зрелостен изпит за дванадестокласниците. Той е по предмет, който е избран от учениците. В област Видин най-много зрелостници ще се явят на матура по английски език - 156. Следват предпочитанията към изпита по география и икономика, където ще се явят 28 души. 26 зрелостници са пожелали да държат матура по история. Началото на..