Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Приключението ТИД- от Инголщат през Видин до делтата на Дунав

Снимка: Цветомир Цветанов

Днес участниците в 59-ото издание на международния гребен поход ТИД пристигат в Козлодуй. Преди това регатата, която стартира на 21 юни от Инголщат (Германия) и ще завърши на 5 септември в делтата на реката в Румъния, лагеруваха в Ново село, Видин и Лом.

ТИД или Tour International Danubien е ежегоден гребен поход по река Дунав, който преминава през почти всички крайбрежни страни по течението на реката- Германия, Австрия, Словакия, Унгария, Хърватия, Сърбия, Румъния, България. В продължение на близо два месеца участниците в него преминават над 2000 км. Някои участници преминават цялото разстояние, други само отделни етапи, според желанието и възможностите им.

Началото на международната туристическа регата ТИД е поставено през 1955 година в Чехословакия, когато група ентусиасти решават да направят пътуване по Дунава- тогава с тежки дървени лодки. Групата стига по реката чак до Будапеща. Унгарците са впечатлени от инициативата и се присъединяват в това пътуване. Към тях по-късно се включват техни съмишленици от Австрия и Германия и така се учредява официално най-голямата международна гребна регата по Дунава.

За България началото е през 1964 г., когато на техническата конференция на ТИД има български представител. През следващата 1965 година, ТИД влиза на Българска територия до Видин, като спирките са само две: Ново Село и Видин, а българските участници- само четирима. През 1966 г. вече се говори за пълен български етап, като регатата стига до Русе, а през 1969 г. маршрутът е продължен до Силистра, където е и последната му официална спирка в българския участък до днес.

Срещнахме се с двама участници в тазгодишното издание на ТИД- германецът Леон, който участва за първи път и ветеранът Бончо Бончев от Варна, който тази година се включва за 34-ти път в регатата.

"По професия съм машинен инженер, но това не ми пречи вече около 34 години да присъствам на дунавската регата. Превърнахме се в едно братство по весла. Ние сме интернационално братство, тъй като тук има представители на държави от целия свят. Лишени сме от лукс по време на похода, но това не ни пречи" - сподели Бончо Бончев.

"Какво е ТИД за мен? Всъщност до миналата година дори не бях чувал за ТИД. Открих го случайно в интернет. Не ми харесваше много работата ми и исках да си почина. Тогава си купих лодка -рафт, която не е типична за участниците в ТИД. Започнах да търся някакво пътуване в Източна Европа и къде да си използвам лодката. Потърсих в Google и открих ТИД. Казах си "Това е перфектно, точно каквото търся!" Не съм сигурен точно каква е идеята на ТИД, но ми предлага именно това, което искам- да пътувам по река и да разглеждам различни страни", обясни 48-годишният германец Леон.

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Ще понесе ли бизнесът тежестта на новия бюджет?

Асоциацията на организациите на българските работодатели (АОБР), обединяваща национално представените работодателски организации: Асоциация на индустриалния капитал в България (АИКБ), Българска стопанска камара - съюз на българския бизнес (БСК), Българска търговско-промишлена палата (БТПП) и Конфедерация на работодателите и индустриалците в България..

публикувано на 26.11.25 в 10:45

Вижда ли се светлина за тунел под Петрохан?

Близо 8 години след протестите в Северозападна България за тунел под Петрохан проектът не е напреднал съществено. В началото на 2018 година, отчаяни от неглижирането на Българския Северозапад, стотици жители на региона излязоха няколко седмици поред на протести с настояване държавата да изгради магистрален път до Видин и тунел под Петрохан. Тогава..

публикувано на 25.11.25 в 13:30

Как ще повлияе еврото на пазара на автомобили втора ръка

Въвеждането на еврото у нас наближава и това поставя под лупа прехода към европейската валута в редица ключови сектори. Сред тях е и автомобилният сегмент, в който по традиция доминира вносът на употребявани коли. Купуването на кола втора ръка винаги е бил свързан със сравнения, анализи, разбира се, преговори за цената, така нареченото "пазарене" и..

публикувано на 24.11.25 в 11:00

Село Станево - където проблемите не липсват

Днес нашият екип гостува на едно спокойно дунавско село - Станево , част от община Лом. Село с богата история, но като много други малки населени места, и тук ежедневието не минава без трудности.  Инфраструктура е амортизирана, електрозахранването често създава грижи, а най-сериозният проблем за хората в Станево остава водоснабдяването - старият..

публикувано на 21.11.25 в 11:10
Георги Киряков

Георги Киряков: Да разчиташ на бъдещите поколения означава неспособност и бягане от отговорност

Приключи ли преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика?  Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра"...

публикувано на 20.11.25 в 10:00
Светлин Тачев, политолог

Светлин Тачев: Може би ще оценим демокрацията, когато я изгубим

Приключи ли Преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика?  Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра".  Каква..

публикувано на 20.11.25 в 10:00

Расте ли покупателната ни способност?

Според Евростат, България е лидер на Балканите по стандарт на покупателната способност. Страната ни изпреварва Румъния и Гърция и въпреки това, продължава да е сред най-бедните в ЕС. Стандартът на покупателната способност е условна единица, която изравнява това, което парите могат да купят в различните страни. Когато доходите се коригират по..

публикувано на 19.11.25 в 10:45