Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Професионалните шофьори - рядка порода или изчезващ вид

2
Снимка: БГНЕС
Свиват ли бизнеса си транспортните фирми у нас и конкурентни ли са на чуждите компании? Според информация на браншовите организации над 3 000 работни места за шофьори са незаети. В същото време възнагражденията растат и стигат до 3 000 лева, а обявените места в бюрата по труда са в пъти по-малко. Недостигът на персонал принуждава редица транспортни фирми да свият бизнеса си. От Националното сдружение на българските превозвачи обясняват проблема с пробойна в образователната ни система. След завършване на професионално училище по автотранспорт преди години се получаваше определена категория, а сега това не е така. Националното сдружение на българските превозвачи е учредено от частни транспортни фирми като неправителствена организация, с цел поддържане на постоянен контакт и повишаване качеството на транспортните услуги. Потърсихме за коментар председателя на структурата Красимир Лалов.

"В началото на прехода около 2 милиона души напуснаха страната ни. Сега тези хора са в активна възраст, но за съжаление ги няма тук. Нещата са сериозни и то не само в нашия сектор. Всички професии са сериозни, но шофьорският занаят е малко странен занаят. Шофьор или се раждаш, или няма как да станеш. За съжаление липсва професионалната подготовка на кадри, която се провеждаше преди години и това е от особено значение за гилдията ни" - каза Красимир Лалов. Партньори на Националното сдружение са международни финансови институции, световни автомобилни производители, петролни компании, европейски спедиторски фирми, наложили се на българския и международния пазар. Развиха ли се българските транспортни фирми през годините и защо има свободни работни места за международни шофьори и в същото време висока безработица?

"Според мен основна роля има професионалната подготовка, която се получаваше в училищата по автотранспорт и дори автошколите в казармата. Сега, за да получиш необходимата категория, трябва да инвестираш много пари и подготовката не е на необходимото ниво" - каза още Красимир Лалов.

Калоян от Мездра е шофьор на ТИР от 15 години и работи в чужбина. В момента е в отпуск и е у дома. Петко Котларски разговаря с него.

"Работя в Италия и Испания и съм доволен от условията там. Професията е доста трудна и отговорна. Трябва да се съобразяваш с много неща и ако някой си мисли, че само се качваш и караш, това не е така. Според мен причината за свободните места в момента е в работодателите. Те изгониха шофьорите с лошите условия на труд и сега няма кой да работи"
- каза Калоян по темата.

Потърсихме позиция и от автошколите. Могат ли те днес да заместят профилираните училища по автотранспорт и бившите военни автошколи?

"Напълно могат. Сегашните часове са много повече, но причината е в работодателите и реализацията, която предлагат на професионалните шофьори след това" - каза автомобилният инструктор Георги Борисов от Видин. Кой е виновен - тепърва ще се разбере. Предстоят разговори между държавата и бранша, за да не се достигне до  внос на чуждестранни шофьори. Потърсихме и няколко обяви в интернет от транспортни фирми от Северозапада, предлагащи работа за професионални шофьори.

"В момента няма свободни места при нас. Транспортираме товари предимно за Европа и нямаме проблем с трудовите възнаграждения, но младите шофьори са неподготвени за тази отговорна професия"
- казаха Пламен Николов и Красимир Перчинков, собственици на транспортни фирми от Монтана.

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още

Какъв е ефектът от Шенген за бизнеса във Видин

Малко повече от месец, откакто България е част от Шенген, свободното пътуване вече оказва известно влияние в пограничен район, какъвто е Видин. В града и преди можеха да бъдат забелязани не малко граждани на Румъния. Но с падането на задължителните гранични проверки, съвсем естествено е това да се засили. А потенциалът за посещения е огромен,..

публикувано на 10.02.25 в 11:05

Село Септемврийци очаква своя църковен храм

 Екипът на радио Видин гостува в село Септемврийци, община Димово. В България има още едно село с това име и то се намира в община Вълчедръм. В миналото селото е носило името Толовица и е било част от община Лом, но по време на социализма се преименува в Септемврийци, поради факта, че от селото има участници в Септемврийското въстание през 1923 и..

публикувано на 07.02.25 в 12:05

Граждански организации с призив към политиците за подкрепа на равенството между половете

Българска платформа към Европейско женско лоби отправи призив към политиците за подкрепа на равенството между половете. В отворено писмо до настоящото редовно правителство обръщат внимание на факта, че в състава на 105-ия кабинет има само една жена. Правят аналогия с периода 1947-1949 година, когато в управлението на страната има 23-ма..

публикувано на 06.02.25 в 12:57

Превръщат ли се в лукс "белите пари за черни дни"?

Според изследване на "Тренд" 73% от българите не спестяват, 90% не инвестират, а 84% разчитат единствено на доходите си от заплата и пенсия. Сънародниците ни не са големи оптимисти за тази година, като повечето от тях очакват стандартът им на живот да остане същия като миналата година. Това означава, че българите до голяма степен не..

публикувано на 05.02.25 в 10:45

Подходящ модел за България ли е президентската република?

Промяна на управленския модел в България - трайно решение на политическата криза или популизъм с користни цели ? На фона на поредицата от предсрочни избори и крехко управленско мнозинство, отново официално е лансирана идеята за смяна на парламентарната република с президентска.  На страната е нужен нов модел на управление и обществото ни трябва..

публикувано на 04.02.25 в 13:32

Кои са основните причини за катастрофите у нас

Алкохолът и наркотиците са главната причина за възникване на катастрофите в страната, показва анкета на Съюза на българските автомобилисти, проведена с шофьори през 2024 г. Анализът на данните от проучването е направен от доц. д-р Зорница Тоткова от Института за изследване на населението и човека към Българска академия на науките.  След..

публикувано на 03.02.25 в 11:05

Кметът на Флорентин: Искам да променя облика на селото към по-добро

  Село Флорентин е едно от петте населени места в община Ново село. Разположено е на брега на река Дунав. Хората тук се занимават с риболов, селско стопанство, лозарство и винопроизводство. Местните говорят на влашки език. Съхраняват влашки обичаи и традиции в песенния и танцов фолклор. Материалното културно наследство е най-вече в красивите и..

публикувано на 31.01.25 в 11:20