Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Да помогнем поне за ден

Инициативите "С тениска на бала" и "Да помогнем поне за ден" помагат на абитуриенти без родители и в неравностойно положение и набират сила два месеца преди баловете.

За четвърта поредна година стартира кампанията "С тениска на бала", организирана съвместно от Българския червен кръст и партньори. Инициативата започна на 1 март и ще продължи до 30 септември. Целта е да се подпомогнат с парични средства абитуриенти-сираци, като им се осигурят стипендии за по-нататъшното образование във висше учебно заведение. Идеята е зрелостници да се лишат от официални дрехи и да отидат с тениска на бала си, а спестените средства да дарят за свои връстници без родители. Повече за инициативата разказа пред Моника Йончева Петранка Недялкова-директор на Столичната организация на БЧК:

"За трите години до сега с тази кампания сме подпомогнали 101 абитуриенти със стипендии от 2000 лева. Колко ще бъдат подпомогнатите в дадена година, зависи от сумата, която е набрана чрез дарения. В първите години подпомагахме бала на младежите- купувахме тоалетите и плащахме куверта, за да бъдат заедно със своите съученици в този важен за тях ден, но впоследствие решихме, че е по-добре дарените средства да бъдат вложени в нещо наистина полезно и се роди идеята за стипендиите. Кандидатства се в столичната организация на БЧК. Кампанията е национална и може да се кандидатства от всяко едно селище в България. На сайта може да се прочете регламентът."

Кампанията "С тениска на бала" се появи у нас през 2014 г., пренасяйки на българска почва идеята на група абитуриенти от Пирот, които събраха средства за деца в нужда с кампанията "Пет минути за теб- цял живот за тях"- един цял випуск отиде на бала с тениска, вместо с рокля или костюм, и дари спестените пари на деца в неравностойно положение.

За да популяризират кампанията, тази година отново се включиха и известни личности. Мисиите им се изразяват в предизвикателства, които, подкрепящите инициативата, ще изпълнят при достигане на определена бройка закупени тениски. Най-големите награди, които предлагат при закупуването на 800 тениски са: от страна на момичетата от ансамбъла по художествена гимнастика - билети за генералната тренировка преди световното първенство. Влогърът Крис Захариев ще закара една дама на бала, а Вензи ще предостави покана за представянето на новия му албум.

Кампанията е целогодишна, но в края на месец септември се засичат събраните средства, за да може да се определи броят на стипендиите, които ще се отпуснат. Одобрените кандидати се избират от комисия в Столичната организация на БЧК по критериите, упоменати на сайта на кампанията.

От началото на месеца, когато започна кампанията, до сега вече са събрани над 2000 лева и са се включили участници от градовете Враца, София, Пловдив, Велико Търново, Смолян, Варна, Бургас, Сливен, Добрич и Плевен. Засега обаче няма желаещи абитуриенти от Видин, които да участват.

Моника Йончева попита видински младежи дали биха се включили в кампанията.

"Според мен това е много добра идея, защото има хора, които не могат да си позволят рокля, която ще носят само веднъж. Безсмислено е да се харчат толкова много пари за рокля или костюм, които няма да се носят повече... Бих отишла с тениска на бала... Ако всички са с тениски, няма да има различие между абитуриентите, няма да има парадиране с финансовите възможности... Това с роклите и костюмите стана много банално напоследък, бих отишла с тениска. Не завършваме Оксфорд... Има хора, за които е много важно да са добре облечени в този ден... Аз бих предпочела да спазя традицията и да отида с рокля на бала...", казаха дванайсетокласници в анкета на Радио ВИДИН.

Друга инициатива, насочена към абитуриенти в неравностойно положение, се организира в социалната мрежа под групата "Да помогнем поне за ден". В нея хора от цялата страна предоставят безвъзмездно бални рокли, костюми, прически, гримове или автомобили на абитуриенти, които нямат финансова възможност. Групата набира все повече последователи- вече са над 3300. Но и в нея се броят на пръсти хората от Северозападна България. Един от тях е Николай Димитров, който е обявил, че предоставя два костюма за зрелостници от Враца или Монтана:

"Имам костюми, видях, че има такава инициатива да се помогне на такива дечица, за да се почустват поне за ден като останалите. Защо другите да се забавляват, а те да си стоят вкъщи заради един костюм, който е обличан веднъж? Има малко хора от нашия край, защото сме по-беден регион и хората са резервирани към всичко. Мисленето е по-различно- казват: "Защо да давам, на мен да не би да ми е давал някой?"

Няколко души от Видин пък предоставят автомобилите си за балната вечер на дванайсетокласници, които няма с какво да отидат.

"Решихме да извършим поне едно добро дело. Зная какво е да имаш и какво- да нямаш. 3-4 души сме от Видин, но засега никой не ни е потърсил, за да му услужим с автомобил", обясни Николай Петков.

"Това просто е един скромен жест, с който да превърнем бала на един човек в нужда в приказка- такава, каквато е била за нас, които не сме чувствали лишения в момента на завършването си и сме имали пред себе си всички хоризонти и шансове", смятат инициаторите на кампанията "Да помогнем поне за ден".

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
НВП Видински митрополит Пахомий

Митрополит Пахомий: Изключителният пример на видинските архипастири задължава към добри дела

С тържественото въдворяване на епархийската си катедра митрополит Пахомий официално стана седмият в историята на Българската ехзархия и Българската патриаршия видински владика. Новият духовен водач обещава младите да намират разбиране и насърчение, възрастите - утеха и подкрепа, немощните - помощ, самотните - защита, а разколебаните -  насока...

публикувано на 20.02.25 в 10:00

Готвят нов бойкот на хранителните вериги - ще има ли резултат?

За втори бойкот на големите търговски вериги призоваха обществени организации и отчетоха успех от първата инициатива. Тази обща идея заявиха представители на обществените организации, които организираха първия бойкот на търговските вериги заради високите цени на хранителните стоки, провел се на 13 февруари. Организаторите подчертаха, че..

публикувано на 19.02.25 в 10:45

България остава сред държавите с високи нива на корупция, в Северозапада показалите за почтеност са различни

България остава сред държавите с високи нива на корупция в публичния сектор, сочат данните за 2024 г. , публикувани от Transparency International . С 43 точки индекс България е на 76-о място сред 180 страни и територии за възприятие на корупцията за 2024 г. Спрямо предишната класация това е влошаване с две позиции. От държавите в ЕС усещането за..

публикувано на 18.02.25 в 11:59

Мерки за ограничаване рисковете от наводнения обсъдиха във Видин

Във Видин се проведе работна среща за обсъждане на съвместни действия за противодействие на незаконната сеч, с приоритет в местата, създаващи опасност от свлачищни процеси и наводнения. Срещата, председателствана от областния управител Ани Арутюнян беше във връзка с проведено заседание на Министерския съвет, на което е обърнато внимание от..

публикувано на 17.02.25 в 13:49

Рупци: Китно, но обезлюдяващо село

Гостуваме на село Рупци, община Видин. Това е едно от най-близките села до областния град, само на около 5 км. Въпреки, че Рупци е много близо до Видин, местните жители са намалели значително през последните години. В селото постоянно живеят по-малко от 100 души, предимно възрастни хора. Илиян Ангелов е кмет на Рупци от 2015 година, като в..

публикувано на 14.02.25 в 11:30
Яница Петкова

Яница Петкова: Социалните мрежи са ни изнежили

Фалшивите новини и ограниченията в мрежите са новата нормалност.  Над 60% от българите твърдят, че на практика попадат всеки ден на информация, която може да се определи като лъжлива. Тенденцията от последните години сочи, че България трайно заема последно място сред държавите от Европейския съюз в Индекса за медийна грамотност.  Защо..

публикувано на 13.02.25 в 10:00
Тома Ушев

Тома Ушев: Интернет е отражение на човешката природа

Фалшивите новини и ограниченията в мрежите са новата нормалност.  Над 60% от българите твърдят, че на практика попадат всеки ден на информация, която може да се определи като като лъжлива.  Тенденцията от последните години сочи, че България трайно заема последно място място сред държавите от Европейския съюз в Индекса за медийна грамотност...

публикувано на 13.02.25 в 10:00