Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Жителите на Средогрив: Най-големият ни кошмар са безработицата и нередовният транспорт

Снимка: Радио Видин
Планинското село Средогрив, община Чупрене очарова всеки новодошъл с красивата си природа. Чисто село, с прегледни улици, но с прогресивно намаляващо население. Хората си отиват един по един, дали от старост, или в търсене на по-добър живот- последиците са налице. Жителите на малкото село днес са стотина.
Оплакват се, че безработицата е най-големият им кошмар, както и нередовният транспорт. Единственият автобус потегля за Белоградчик, и минава през селото сутрин, но... за обратния курс превоз няма. Нямат и магазин, който бил на местната кооперация, но затворил врати преди години. Сега се снабдяват с продукти от барчето, на по-високи цени. С Георги, Тодор и Елена разговаря Анжела Каменова.

"Безработицата е основният проблем, кой както намери се спасява. Транспортът е много зле, преди всички рейсове оттук минаваха, по това шосе, сега няма нито един. Сутрин пътува един обиколен до Белоградчик, ама не се връща... Оня ден ми се наложи да ходя до Видин, тръгнах в 7 часа, пътувах три часа и в 10 бях в града. Хората докъде ли не отиват за 3-4 часа, аз до Видин не мога да стигна, а пък не мога и да се върна...", обясниха хората.

Кметският наместник Красимир КириловЛятото е прекрасно в Средогрив, сред зеленината на пейзажа и прохладата на преминаващата река Лом. Това вероятно е накарало местните чужденци да купят къщи тук. Имат руснак, англичанин, белгийско семейство с ферма за животни, за която ви разказахме миналото лято. И макар, че чуждите граждани харесват това място, местните отдавна са избягали заради липсата на перспектива за работа и заетост. Кметът за пореден мандат, или кметският наместник, каквато е точната му длъжност, Красимир Кирилов, както и общинският кмет, правят всичко по силите си за облагородяване на селото и промяната на облика му в модерно селище. Проблемът е, че няма кой да ходи по новите тротоари, каза Красимир Кирилов. Крепи ги вярата в бъдещето, ако се осъществи идеята на Община Чупрене за изграждането на ски зона "Миджур":

"Хубаво е селото, хубави са хората, но са малко. Имаме местни животновъди, млади хора, които отглеждат крави, ягоди гледат тук, белгиеца с фермата. Много им е трудно на всички тези инвеститори, които правят нещо тук, да намират работна ръка. За бране на ягодите събират хора от Ружинци, Белоградчик. Затова казвам, имаме хора в трудоспособна възраст, но не са трудоспособни, не са по работата много..."

Кметският наместник Красимир Кирилов не скри за проблемите с транспорта в Средогрив и за житейските проблеми на хората, за които го търсят постоянно. Понякога се налага управникът и да е арбитър на междусъседски спорове.

"Проблемът с автобусите е така. За да ги има, трябва да има пътници. Преди време имаше един удобен за Вършец, но спряха и него. Въпреки субсидията, която се дава на тези транспортни фирми, не е достатъчно и се отказват като няма пътници", обясни още кметът.
 

Руснакът в Средогрив - Андрей МаркинЧаст от пейзажа в Средогрив е и един от жителите- руснакът Андрей Маркин. От столицата на Русия- Москва чужденецът решил да промени живота си коренно и да избере малкото българско село. Занимава се с развъждане на пъстърва и шаран. Казва, че а село има екология, а в Москва- онкология", заради замърсения въздух.


Още разкази от село Средогрив може да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Превръщат ли се в лукс "белите пари за черни дни"?

Според изследване на "Тренд" 73% от българите не спестяват, 90% не инвестират, а 84% разчитат единствено на доходите си от заплата и пенсия. Сънародниците ни не са големи оптимисти за тази година, като повечето от тях очакват стандартът им на живот да остане същия като миналата година. Това означава, че българите до голяма степен не..

публикувано на 05.02.25 в 10:45

Подходящ модел за България ли е президентската република?

Промяна на управленския модел в България - трайно решение на политическата криза или популизъм с користни цели ? На фона на поредицата от предсрочни избори и крехко управленско мнозинство, отново официално е лансирана идеята за смяна на парламентарната република с президентска.  На страната е нужен нов модел на управление и обществото ни трябва..

публикувано на 04.02.25 в 13:32

Кои са основните причини за катастрофите у нас

Алкохолът и наркотиците са главната причина за възникване на катастрофите в страната, показва анкета на Съюза на българските автомобилисти, проведена с шофьори през 2024 г. Анализът на данните от проучването е направен от доц. д-р Зорница Тоткова от Института за изследване на населението и човека към Българска академия на науките.  След..

публикувано на 03.02.25 в 11:05

Кметът на Флорентин: Искам да променя облика на селото към по-добро

  Село Флорентин е едно от петте населени места в община Ново село. Разположено е на брега на река Дунав. Хората тук се занимават с риболов, селско стопанство, лозарство и винопроизводство. Местните говорят на влашки език. Съхраняват влашки обичаи и традиции в песенния и танцов фолклор. Материалното културно наследство е най-вече в красивите и..

публикувано на 31.01.25 в 11:20

Ще се присъединим ли (и кога) към Еврозоната?

Присъединяването на България към Еврозоната е ключов приоритет на новото редовно правителство, по който се работи усилено и в тясна координация с партньорите от Европейската комисия. Това е потвърдил министър-председателят Росен Желязков на среща с българския еврокомисар Екатерина Захариева.  От думите на премиера, става ясно, че България ще..

публикувано на 30.01.25 в 10:00

Крие ли рискове икономическото райониране на страната?

Промяна в икономическото райониране на страната поиска бизнесът преди дни и очерта приоритетите си, за които очаква съдействие от редовното правителство. Работодателите настояват и за реформа в образованието, и въвеждане на матура по математика, като част от политиките за решаването на проблема с недостига на работна сила. Според тях е..

публикувано на 29.01.25 в 10:45

Пътят Видин-Ботевград: Обещания и (без)действия

Седем години изминаха от протестите, които принудиха властта да започне да строи съвременна и сигурна инфраструктура до Северозапада. Завършването на скоростния път Видин-Ботевград обаче все още е някъде в неопределеното бъдеще, а според първоначалните ангажименти трябваше да е готов до края на 2021 година. Общо три редовни и шест служебни..

публикувано на 28.01.25 в 12:56