Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Как да изберем училище за детето си?

Снимка: БГНЕС

В живота на всеки родител идва онзи важен момент - денят, в който рожбата за пръв път минава прага на училището. Това трепетно мигновение обикновено е предшествано от дълъг процес- избирането на подходящото учебно заведение за детето. 
Всяка година на 15-ти септември започва новата учебна година, но родителите на първокласници отдавна са избрали къде ще учат техните деца. Изборът никога не е случаен - обмислен е предварително и сериозно, разгледани са опциите, натрупана е база за сравнение, за да бъде взето решението. Кое помага на родителите да изберат дадено училище, когато имат възможност между няколко? Защо точно то, какви са критериите и изискванията на майките и бащите?

"За мен водещо беше мястото, защото е близо. На второ място са преподавателите, като при тях можеш да избираш. За нас беше изключително важно да има осигурена занималня, защото нашето дете няма кой да го прибира след училище и да му помага. Детето ми е целодневно заето, защото все още е малко, няма кой да се грижи за него. За мен материалната база не е водещ фактор. Ако училището е далеч, а аз не мога да осигуря транспорт на детето, какво значение има базата? Държа да е близо. В училището, което избрахме, материалната база е добра. Най-важно е, че училището е близо, удобно е, познавам преподавателите, тъй като синът ми също учи в това училище", обоснова избора си Даниела Йорданова, родител от Видин, чието момиче наесен започва училище, и допълни че принципът на районирането е "полезен, но така или иначе за мен най-удачният избор е училището, което е в съседство, затова и избрахме него."

Системата за прием в първи клас, т.е. т. нар. райониране, цели постигане на равнопоставеност между учебните заведения; равномерно разпределение на паралелките между училищата; във всички школа да се премине към едносменен учебен ден, който да се осъществява само преди обяд; улесняване на родителите с оглед осигуряване на възможност децата да ходят сами на училище, тъй като учебното заведение ще е близо до дома; максимално осигуряване на безопасното достигане на децата до училището, в което ще учат. 

елта на правилата е постигане на равномерно разпределение на паралелките между училищата. Няма начин да избягаме от основния критерий- близост до училището по настоящ адрес. Смятаме, че по този начин ще има деца в първи клас за всички училища. Не се ограничава правото на родителя за избор на училище, защото може да подаде заявление във всяко училище, което иска. При попълването на паралелките в зависимост от водещите критерии и в случай на свободни места след това, директорът на училището може да приеме ученици и от други квартали. Близостта на училището е предимство за детето с оглед осигуряване на неговата безопасност", обясни през февруари 2017 година замисълът на районирането Емилия Николова, директор на дирекция "Хуманитарни дейности" към Община Видин.

Любка Панайотова е друг родител от Видин, който е минал през процеса на записване на дете в училище. Имайки по-голям син, жената е спряла избора си на същото училище и за дъщеря си, защото е познава учителите.

Снимка"Аз лично съм доволна от госпожите на моя син, затова записах и дъщерята там. Началната подготовка, която получи момчето, беше доста добра. Когато записваш детето, зависи и от самото него - какво му е интересно, какво иска да учи и какво му се отдава. Образованието го правят учителите. Ако те дадат това, което трябва, за да ги научат, всичко се нарежда. Основно е как се преподава материалът, защото това е същността на образованието. Искаме най-доброто за децата си, не разсъждаваме спрямо репутацията на дадени училища, защото правим важна крачка, която е основна в живота на наследниците ни. Децата трябва да бъдат насърчавани да се развиват в това, което им харесва", обяснява избора си на училище Любка Панайотова, чието малко момиче от една година учи в училището в квартала. Тя не е съгласна с принципа на районирането обаче, защото "ако детето иска да учи в дадена паралелка, как да го изпратя задължително в моя квартал?".

Едно от училищата във Видин, което се радва на най-голям интерес, е ОУ "Иван Вазов". Приемът на първокласници за учебната 2018/2019 година вече е направен, съобщи директорът Пролетка Цветкова, като уточни че "към момента са записани 74 деца". Паралелките във видинските училища ще са с между 22 и 24 деца. 

"Успяхме с приема за първи клас, предстои да изнесем свободните места, ако има такива. Голяма е вероятността да няма свободни места за второ класиране. Имаме три паралелки за първи клас. Децата са приети, съобразно заложените за прием критерии. Паралелките са по 24 деца. Записаните деца от района са 56. Другите записани са извън района, но голяма част от тях имат братя или сестри, учещи в училището, а това носи допълнителен бонус. Неща като заплащане на родителите и тип работа не влияят в критериите, те са дискриминационни. Всички деца, отговарящи на критерия за прием, които са от квартала, са приети. Децата, които не са приети, не отговарят на критериите - те са извън района. Надявам се, че ще има място за всички във видинските училища. Районирането е положително, поне за малките - хубаво е детето да живее в близост. Добра стъпка в правилната посока. Според нашия опит, нещата са комплексни, когато говорим какво искат родителите - те искат най-доброто за децата си, детето да е в безопасност, искат добра материална база, добро ниво на обучение. Материалната база си остава важна за всяко едно учебно заведение. Интересът към нас се дължи на екипа, който работи в нашето училище", посочи Пролетка Цветкова, директор на ОУ "Иван Вазов".

Друго училище във Видин е ОУ "Отец Паисий". Учебното заведение среща повече затруднения при запълване на паралелките. 

"За момента пълният прием не е направен. Искрено се надяваме до началото на учебната година паралелките да бъдат сформирани. Районирането е преимущество - както за малките училища, така и за децата, защото те се намират по-близо до вкъщи, а това прави и родителите по-спокойни. Тази година училищата ще приемат не повече от три паралелки, с максимум 24 деца. Все още се надяваме, че част от децата, които няма да бъдат приети в други училища, ще дойдат при нас", каза Лиана Иванова, директор на ОУ "Отец Паисий" и разясни, че за част от родителите районирането е проблем, защото "искат да запишат децата си в други училища - например "Цар Симеон Велики" или в "Иван Вазов".

Всеки родител разглежда различни фактори преди записването на бъдещия ученик в дадено училище. За Даниела Кехайова основно значение е изиграло мнението на сестра ѝ, чиито деца са учили в същото училище:

"На първо място го избрах по местонахождението. Близо е до нас, улеснява воденето и прибирането, пък и детето ще е по-близо до мен, а така ще се чувствам по-спокойна. Подробно разгледахме и нивото на училището - как се справят на външни състезание, как се справят завършилите ученици, дали ги приемат лесно. Останахме и впечатлени от предварителните срещи с учители и директори. И, разбира се, не на последно място, мнението на сестра ми беше от значение. Нейните две деца са там, а впечатленията са отлични. Не претендирам, че толкова държа на материалната база, но е важно да е спретнато и подредено", казва Даниела Кехайова.

Несъмнено всеки родител трябва да подходи сериозно към момента, в който трябва да се ориентира към съдбоносен избор - първото училище на прохождащия ученик. Въпрос на лична преценка е дали ще заложим на репутацията на даденото школо, на мненията от приятели, сами преценяваме колко важно е училището да е близо до нас, от какво значение са столът и занималнята, но подобен избор е значим, защото в живота на децата настъпва нов етап, в който ще започнат да се оформят като личности, да се изучават и да се запознават по-отблизо с живота.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Говежда - село със златни хора и история

Говежда е село в община Георги Дамяново, на 31 км от областния град Монтана, високо в планината.  То се е разположило в долина на горното течение на река Огоста, която минава през него, изградени са два бетонни и два въжени моста. Името на селото възниква от факта, че тук са се отглеждали много животни, крави и овце. Но не е само..

публикувано на 04.04.25 в 12:00
Архимандрит Никанор

Архимандрит Никанор: Вероучението се превръща в час по политическа подготовка, ако не е истинско

Близо 60% от българите подкрепят изучаването на религия в училище и вярват, че това ще допринесе за изграждането на морални ценности у учениците, сочат социологическите проучвания.  Представители на Светия синод и образователното министерство продължават да прецизират и детайлизират  въвеждането на предмета "Религия“ като редовен в страната...

публикувано на 03.04.25 в 10:00
НВП Видински митрополит Пахомий

Митрополит Пахомий: Съвременните деца имат потребност от православната религия

Близо 60% от българите подкрепят изучаването на религия в училище и вярват, че това ще допринесе за изграждането на морални ценности у учениците, сочат социологическите проучвания.  Представители на Светия синод и образователното министерство продължават да прецизират и детайлизират въвеждането на предмета "Религия“ като редовен в страната...

публикувано на 03.04.25 в 10:00

Ще се отрази ли на икономиката на Северозапада новото райониране?

Министерският съвет определи нов обхват на регионите за планиране от ниво 2 в Република България, който Националният статистически институт (НСИ) ще представи на Евростат за одобрение. В Решението на Министерския съвет се предлага обособяването на четири региона за планиране от ниво 2: - Северен, включващ областите Видин, Монтана,..

публикувано на 02.04.25 в 10:45

Любен Иванов: Новият бюджет отваря старите корупционни вратички

Бюджетът за тази година бе обнародван в Държавен вестник и вече официално е в сила. Заложеният бюджетен дефицит от БВП е в размер на 3%. Максималният размер на новия държавен дълг, който може да бъде поет през годината, е 18,9 млрд. лв. В Бюджет 2025 са заложени приходи в размер на 90 млрд. лева, а разходите са 96 млрд. , което прави дефицит от 6..

публикувано на 01.04.25 в 12:06

Какви са задачите за общините след приемането на държавния бюджет

Кметът на Мездра Иван Аспарухов участва в съвместно заседание на две постоянни комисии на НСОРБ. Постоянната комисия по стратегическо развитие на местното самоуправление (ПКСРМС) участва в съвместно заседание на Постоянната комисия по финанси и бюджет (ПКФБ) на НСОРБ . Сред основните теми на двудневния форум бяха: Задачи за общините след приемането..

публикувано на 31.03.25 в 14:11

Кметът на село Карбинци: Дотук стигнахме от безхаберие

Днес продължаваме да търсим причините, породили обезлюдяването на Северозапада и даваме конкретен отговор с пример на поредното село от този регион. В рубриката "Добро утро, кмете", днес ще посетим село Карбинци в община Димово.   През селото минава Медовнишка река , която извира от подножието на Венеца при местността Топилото. Друго интересно..

публикувано на 28.03.25 в 14:00