Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Възвръща ли се престижът на учителската професия?

Снимка: ПМГ "Екзарх Антим I" Видин

Подписан е новият колективен трудов договор между министъра на образованието и синдикатите. Като най- важна точка от него в публичното пространство бе разпространена  информацията, че началната учителска заплата от 1 януари догодина става 920 лева, а ако има възможност в бюджета, това може да стане още от новата учебна година.

"Аз съм изключително удовлетворена от новия формат на отрасловия колективен трудов договор, тъй като той дори в известна степен е надхвърлил проекта, който гласувахме на разширено заседание на Изпълнителния комитет. Традиция стана през последните години Синдикатът на българските учители да полага неимоверни усилия за повишаване на работните заплати в системата на образованието с оглед подобряване състоянието на българския учител, който в края на краищата си остава водещата фигура в системата на образованието и от който зависи в крайна сметка качеството на образованието. В последните години се вижда действително една удовлетвореност на учителите от това, че някой се бори трудът им да бъде подобаващо заплатен и затова, че учителите, за да дават качествен продукт, трябва да бъдат подобаващо оценени. Вижда се и желание от страна на учителите да отговорят на този жест с повече ангажираност и по-голяма отговорност към работата, която вършат. Надявам се това увеличение на работните заплати да насочи все повече млади хора към професията. Проблемът е, че за градове като нашия, където хората масово заминават, съществува риск системата да се оголи откъм кадри. Просто стъпките трябва да стават по-бързи, за да може да се обхванат младите хора и да влязат в системата", обясни Евлогия Манджукова, председател на учителския синдикат към КНСБ във Видин и дългогодишен директор на ПГТ "Михалаки Георгиев".

Правителството уверява, че в края на мандата учителските заплати ще бъдат удвоени. Предвижда се следващите три години началната да достигне над 1250 лева, а средната заплата в образованието ще бъде над 1500 лева.

С увеличение на доходите в образованието нараства и желанието на младите хора да учат за педагози, отчитат от университетите. В същото време в гилдията са притеснени, че учителското съсловие застарява и притеснително голяма част от преподавателите са в предпенсионна възраст. Често обаче младите специалисти в образователната сфера трудно намират работа по ред причини. Такъв е случаят и с Милена Костадинова, която преди години завършва висше образование с квалификация "учител", но така и не успява да се реализира във Видин, заради това се насочва към други професии:

"Преди години, след като завърших, исках да работя по специалността си, имах желание да работя като учител, но тогава ми предлагаха такава работа само в селата и то отдалечени села от Видин. След това си намерих друга работа и вече спрях да търся по тази специалност. Сега, когато ситуацията в сферата на образованието се подобрява, се замислям сериозно дали да не опитам пак."

Ралица Пампорова в момента учи във висше учебно заведение, като мечтата ѝ е да стане учител. Смята, че ще се реализира, но не във Видин, а в по-голям град:

"Това е детската ми мечта, която през годините не се промени. В момента уча "Начална педагогика". Много силно се надявам да започна да се занимавам с това нещо. Когато кандидатствах преди две години един от основните въпроси, които ми задаваха, беше защо точно тази професия, защо точно това си избрала, не е добре платена, не получаваш много в замяна на това, което даваш, но в крайна сметка желанието и страстта за работа с деца надделява. Силно се надявам положението да се подобри и да може да получаваме добри доходи, като възнаграждение на целия труд и усилия, които ще положим. Виждам и колегите в университета колко са отдадени и с какво огромно желание учат тази специалност."

Мартин Вачев пък попада в графата "млади български учители". Нямал никакви съмнения, че точно това иска да работи. По възрожденски смята, че учителството е призвание, но не крие, че в системата има редица несъвършенства и трудности пред младите специалисти:

"Образованието ми като историк с педагогически профил ми даде занаят в ръцете, както се казва. Винаги ми е било любопитно преподаването на историята, като наука, като начин на мислене. Още от много малък знаех, че това е нещо, което е моя мечта. В последните десетилетия обаче се загуби престижа на учителската професия. Когато започнах, имах опасения, че ще ми бъде трудно да се сработя с по-възрастните преподаватели и за съжаление тези опасения се оправдават. Имах опасения и за контакта с децата, въпреки че не толкова отдавна и аз бях ученик. Доста често ми е трудно да разговарям с тях, защото сегашните деца са изключително апатични, летаргични, нямат особени интереси. Относно повишението на заплатите, мисля, че всеки трябва да си върши работата както трябва без значение от заплатата. Съмнявам се, че това ще стимулира повече хора да се впуснат в учителската професия, защото, дори и след последните повишения, това не е заплата, която е дори близо до средната за страната. А относно това дали ще стимулира учителите да си вършат работата по-добре, смятам, че ако някой не си върши работата съвестно, дори и 10 000 лева да му дават, пак ще си върши работата по същия некачествен и неадекватен начин. Аз лично не виждам връзка между повишаването на заплатите и качеството на образованието. Доволен съм, че избрах този път- напук на това, че системата не иска млади учители, напук на заплащането, напук на затрудненията в отношенията с децата, напук на всички онези неща, за които се знае, че са минусите на учителската професия, аз съм щастлив, върша си работата с огромно удоволствие и възнамерявам да продължа да си я върша."

Ще се повиши ли качеството на образованието и ще стане ли по-предпочитана учителската професия след поредното увеличение на заплатите в сектора? Повече по темата- в прикачения звуков файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Ще работят ли младежите по специалността си след гимназията

Около половината от гимназистите, които завършват средно образование, няма да работят това, за което са учили. Това показва изследване на Института за пазарна икономика за 2024 година. В проучването се съпоставят различните специалности, които се завършват, приемът в професионалното образование и профилът на икономиката, обясни за Радио ВИДИН..

публикувано на 25.11.24 в 11:00

Село Куделин- най-северната точка на България

Днес гостуваме в село Куделин- най-северната точка на България при устието на река Тимок. Намира се в община Брегово, област Видин. Старото име на селото е Влашка Раковица. През 1934 г. е преименувано на името на владетеля на "Браничевската земя" Куделин. Историята на братята Дърман и Куделин е малко позната, но важна страница от средновековното..

публикувано на 22.11.24 в 16:56

В Деня на християнското семейство: Колко е важен бракът?

На 21 ноември отбелязваме Деня на християнското семейство - повод да се замислим върху значението на семейството и брака като основи на духовния и социален живот. В съвременното общество, обаче, много млади хора избират да живеят заедно и без да сключват брак. Какви са причините за възникването на тези тенденции? Според социалния..

публикувано на 21.11.24 в 13:42

Чувстват ли се сигурни на работните си места хората в предпенсионна възраст?

Застаряването на населението в Европейския съюз (ЕС) е един от най-сериозните проблеми, с които повечето страни ще се сблъскат в близко бъдеще. Съществуват сериозни опасения за предизвикателствата, които все по-застаряващото население поставя пред икономическите и социални условия в момента. Делът на младите хора (на възраст 0-14 г.) в EС до..

публикувано на 20.11.24 в 10:45

Северозападът - слаба икономика, застаряващо население, лоши пътища

Остават ли Видин и Северозападният регион на последно място по икономическо, демографско и социално развитие? Институтът за пазарна икономика представи традиционния си доклад "Регионални профили: показатели за развитие 2024".  Тазгодишното проучване показва, че изпреварващият икономически растеж в няколко от по-малките области в България..

публикувано на 19.11.24 в 13:49

Как помага кариерното ориентиране на учениците и кога да започне

Изборът за бъдещото професионално развитие е още в училище. Как правилно да се насочат учениците, обяснява Силвия Ставрева от Центъра за подкрепа на личностното развитие  с предмет на дейност кариерно ориентиране и консултиране във Видин. "Центърът работи с ученици от I-ви до XII-ти клас и в тази връзка нашата програма за работа с тези..

публикувано на 18.11.24 в 12:31

Село Неговановци - съвременно, обновено и съхраняващо традициите

Екипът на Радио ВИДИН гостува в близкото до Видин село Неговановци. То се намира н а 12 км от областния град.  Красиво и благоустроено е Неговановци.  Впечатлява с големия и обновен площад с красиви декоративни дървета и добре поддържани зелени площи.  Смята се, че Неговановци е лицето на община Ново село, защото е първото село, което..

публикувано на 15.11.24 в 12:00