Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Опашките на Дунав мост 2 са заради нарасналия трафик и по-строгия граничен контрол

Снимка: Радио ВИДИН

Отново километрични опашки се образуваха на Дунав мост 2 при Видин Калафат през изтеклата седмица. Колоната от товарни автомобили, чакащи да преминат през граничния пункт с Румъния на изхода на страната надмина 10 километра. Преди време, заради опашките, шофьори блокираха моста, а браншовите организации в международния транспорт поискаха оставките на ръководствата на Агенция "Митници" и на Гранична полиция, ако проблемите не бъдат решени. Състояха се няколко срещи, преговори се водеха и между българските гранични власти с румънските им колеги, отворени бяха нови ленти за преминаване на тежкотоварни автомобили, но сега, в края на лятото отново се стигна до значителни колони от изчакващи, напрежение и негодувание. Каква е причината?

"Проблемът на Дунав мост 2 идва от службите, осъществява се фискален контрол от румънските власти и там има забавяне. От друга страна, нашите гранични власти невинаги пускат всички трасета за преминаване. Бяхме се договорили миналата година през второто трасе за леки автомобили поне от 22 до 6 часа да преминават и товарни автомобили. Според нас причините са комплексни- и в българската, и в румънската администрация. Още миналата година дадохме предложения за оптимизиране на работата на моста. Ясно е, че превозвачите са недоволни да има опашки по граничните пунктове, особено между две държави, членки на Европейския съюз. Едно денонощие чакане на границата ни струва около 150 евро на камион, отделно са неустойките за забавяне на транспорта.", каза Йордан Арабаджиев, изп. директор на Съюза на международните превозвачи.

Заради множеството сигнали за "километрични опашки, многочасов престой и бавно обслужване при преминаването през Дунав мост 2 Видин-Калафат" отправихме запитване до ГД "Гранична полиция", Агенция „Митници“, дружеството, което стопанисва моста и Областна администрация Видин, като представител на държавната власт и координиращ орган със следните въпроси:
-   Каква е причината за образуването на километрични опашки на Дунав мост 2 Видин-Калафат?
-   Какъв контрол се извършва в момента на граничния пункт и възможно ли е оптимизирането му?
-   Назначен ли е достатъчен брой служители, съобразно трафика през моста?
-   Обсъждат и предприемат ли се мерки за облекчаване на преминаването през съоръжението?

От Агенция "Митници" отговориха, че не извършват контрол на всички преминаващи през моста тирове. Проверяват се само камиони, за които има съмнение, че са в нарушение. Тези тежкотоварни автомобили се отделят от опашката, което по никакъв начин не забавя трафика. Забавяне се получава заради румънските гранични служби, които извършват проверки с уред, известен като "туптящо сърце", с който се проверяват всички автомобили за превозване на незаконни мигранти. Другото, което би могло да забавя трафика е пунктът "Пътни такси и разрешителни", защото е само едно гише, обясниха от пресцентъра на Агенция "Митници".

Екипите по границите продължават да работят в условията на летен туристически сезон с изключително интензивен трафик, пък казаха от Главна дирекция "Гранична полиция". При очакван силен трафик се обезпечават със служители всички работни места за осъществяване на гранични проверки, за да може да се преминава по-бързо и безпрепятствено.

От Областна администрация Видин заявиха, че подготвят писмен отговор на поставените въпроси.

любомир низамов"Опашките зависят от трафика, който има определена неравномерност. В края на август и началото на септември се засилва трафикът на леките автомобили, защото много хора се прибират от отпуска, което се усети не само на Дунав мост 2, но и на всички ГКПП-та. Малко след 1 септември трафикът на леките автомобили намаля, но рязко скочи трафикът на товарните автомобили. Обичайно преминаваха до 750 автомобила, докато през последните няколко дни на седмицата преминаваха до 860, което затрудни пропускателната способност. Максималният брой ленти на движение, с които могат да се обработват, са 5. Пропускателният пункт е предвиден да работи в рамките на Шенген, т.е. автомобилите да преминават без граничен контрол, а само да заплащат такси за преминаването на моста, но заради обстановката с мигрантската криза се извършва засилен граничен контрол, а вече и фискален контрол, пътните служби на Румъния, напоследък се извършва и дезинфекция срещу чумата по свинете и преминаването се забавя. Причината е по-обстойният граничен контрол. Обработката на един тир изисква минимум 5 минути. Максималният капацитет за преминаване на товарни автомобили е 850-900 дневно, когато се натрупат повече, винаги се образува опашка. Мисля, че граничните служби си вършат съвестно работата и създават необходимата организация. Опашки обикновено се образуват в неделя, а октомври и ноември са най-натоварените месеци за товарния транспорт. Всяка неделя се нареждат автомобилите, защото магистралите и основните пътища в централна Европа са затворени за товарни автомобили от петък през нощта до 24 часа в неделя. Заради това всички превозвачи в България се опитват от неделя да тръгнат от тук, за да могат към 12 часа вечерта да са на границата на Унгария и да продължат натам след забраната. Това е причината в неделя да е особено засилен трафикът в посока Румъния. Поради същата причина в обратната посока основният трафик влиза в България в петък и събота. Граничните служби гъвкаво се ориентират спрямо трафика колко платна да отворят за леки и за тежкотоварни автомобили", обясни инж. Любомир Низамов, изп. директор на смесеното българо-румънско акционерно дружество "Дунав мост Видин-Калафат".

Повече по темата- в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Медешевци – селото, което бавно изчезва

В рубриката "Добро утро, кмете" предприемаме кратко пътешествие из българския Северозапад. Днес ще посетим село Медeшевци , за да чуем истории от хората там, ще разберем как се пазят традициите и какво значи да живееш със спомени, но и с поглед напред. Селото е сгушено в падина между съседните хълмове и е част от община Грамада. Отстои на..

публикувано на 24.10.25 в 13:00

Яница Петкова: Политическата памет на обществото ни е кратка

Около ротационно председателство на Народното събрание в името на споделеното управление на държавата се обединиха формациите от коалицията. Идеята е всяка от тях да има председател за по една година.  Радикално преформатиране обаче няма да има. "ДПС-Ново начало" ще запази досегашния си статут и няма да получи нито министерски кресла, нито постове в..

публикувано на 23.10.25 в 10:00

Любен Иванов: Решенията на Борисов зависят от желанията на Пеевски

Около ротационно председателство на Народното събрание в името на споделеното управление на държавата се обединиха формациите от коалицията. Идеята е всяка от тях да има председател за по една година.  Радикално преформатиране обаче няма да има. "ДПС-Ново начало" ще запази досегашния си статут и няма да получи нито министерски кресла, нито постове..

публикувано на 23.10.25 в 10:00

Продължава ли да поскъпва животът у нас?

От Института за социални и синдикални изследвания на КНСБ отчетоха, че в България една трета от основните стоки са сред най-скъпите в Европейския съюз, а останалите цени са равни или близки до средноевропейските. Това показват данните от наблюдение на 20 основни храни и на бензина за септември. Президентът на синдиката Пламен Димитров заяви,..

публикувано на 22.10.25 в 10:45

Напредъка и ползите от въвеждането на еврото обсъдиха във Видин

Напредъкът в процеса по присъединяването на България към еврозоната бе представен на информационна среща във Видин. Участниците в дискусията разсеяха редица митове около въвеждането на еврото като официална валута у нас.  Модератор на дискусията, която се състоя в Културен център "Жул Паскин", беше областният управител Ани Арутюнян :..

публикувано на 21.10.25 в 12:07

Какви са приоритетите пред Общините след Годишната среща на местните власти

Годишната среща на местните власти събра местните власти и институциите в общ диалог за преход към еврото, обсъждане и решения на предизвикателствата пред общините. Бюджети в евро, инвестиционните програми на общините, новото изчисление на такса "смет" по нов начин, безводието- тези и други теми бяха дискутирани на тридневния форум.  "Както и..

публикувано на 20.10.25 в 14:35

Долно Линево - красиво село на брега на Дунав

Днес гостуваме в село Долно Линево -  едно от малкото села в България, в което няма пустеещи къщи. Долно Линево се намира в община Лом, област Монтана. Селото е на брега на река Дунав, на 5 км източно от общинския център, а прекрасната природа и пленяващият изглед към реката са сред причините много хора да си купуват вили и къщи и да прекарват..

публикувано на 17.10.25 в 11:10