За 2020 г. в бюджетната прогноза са разчетени допълнително 360 млн. лв. за по-високи заплати на педагогическите специалисти, което е с 30 млн. лв. повече от 2019 г., обяви в декларация от парламентарната трибуна Милена Дамянова, председател на Комисията по образование в навечерието на Международният ден на учителя, който отбелязахме на 5 октомври. Тя изтъкна, че от ключово значение е по-високото възнаграждение на учителите заедно с повишаването на тяхната квалификация. Има ли интерес към професията учител и може ли предлаганото по-високо заплащане да мотивира повече млади хора да работят в училище, коментира директорът на Професионална гимназия "Проф. д-р Асен Златаров" Мариета Георгиева:
"Да бъдеш учител не е толкова професия, а по-скоро призвание. Може би е много сложен въпросът защо няма толкова голям интерес към тази професия. За мен лично не е само заплащането основната причина. Вероятно се преплита общественият имидж. Преплита се под някаква форма това, което човек вижда и какво иска да направи със себе си. Някак ценностната система на обществото в последните десетилетия много се промени. В много посоки трябва да се работи. Има някакво начало, особено по отношение на заплащането, въпреки че то все пак изостава в немалка степен с това, което съществува в други сектори. Много трудно обаче могат да се преборят обществените нагласи-това до каква степен една професия е престижна, какво се очаква от теб и на какво си готов, започвайки работа. Така че има много, много път да се извърви. Мисля, че се правят смислени крачки във вярна посока, но ще е необходимо много време и искрено се надявам, че не сме закъснели с предприетите мерки."
Има специалности, по които трудно се намират преподаватели в училище, отбелязва Мариета Георгиева, основавайки се националната статистика. Допълва, че когато се касае за цяло работно място, вероятно все още не е толкова сериозен проблемът. Затрудненията са, когато става въпрос за част от норматив, за непълно работно време:
"Аз мисля, че в близките години се очертават по-мащабни проблеми в областта на чуждите езици, в областта на информационните и комуникационни технологии, физика, химия. Недостиг има и в професионалната подготовка, защото особено в IT сектора е много по-доходно и по-лесно, ако си добър, да работиш в реалния сектор, а не да бъдеш учител. Така е в някаква степен и с инженерните науки, с почти всичко в сферата на професионалното образование и трябва много сериозно да се работи, за да дадем на учителите съвременната подготовка, за да са те актуални на ниво съвременни технологии, оборудване, процеси и да предлагат на учениците наистина смислено обучение. Другият вариант е да се обърнем към бизнеса и да отворим вратите на училището за бизнеса. Първи стъпки има в IT сектора. Има национална програма, която се казва "IT секторът преподава."
Очертава се недостиг на кадри в училищата. Дори в престижната видинска гимназия за една свобода учителска позиция, рядко се явяват повече от двама кандидати.
"Обичайно се явяват само един или двама, много рядко трима. Тази година обявявах за физическо възпитание и спорт. Търсих човек, който да има малко по-широка квалификация и специализация в областта на спортно-туристическа дейност, тъй като обучаваме ученици по тази професия. Имахме само двама кандидати за мястото. Подборът е доста сложен… Цифрите, които се посочват за очаквания недостиг са доста страшни. Може би на един етап ще се наложи да имаме пенсионери учители, много по-висок процент, отколкото е нормално, което пък ще доведе до известен проблем в училищата, защото децата очакват, искат и харесват да имат млади хора отсреща" - казва директорът на училището.
Според Мариета Георгиева предлаганото повишение на учителските заплати може да мотивира повече хора да изберат учителската професия. Допълва, че в същото време трябва да има градация, която да съответства на квалификацията и образованието.
"Много е важно за да имаме повече млади хора, и то мотивирани, да имаме прилични, добри нива на трудовите възнаграждения. Друг е въпросът, че това е необходимо, но не е достатъчно условие, защото, ако искаме да постигнем много сериозни нива, трябва да дадем пълна гаранция за качествата на хората, които ще влязат в училище. Много често високите заплати водят до високо търсене и трябва да предотвратим риска да имаме на определени места неподходящи хора, така че тук също трябва да комбинираме нещата - не само високи заплати, а и гаранция за висок професионализъм."
Учителят трябва да е добронамерен, да обича професията си, да харесва работата с децата и да е всеотдаен и грижовен, казва Ирена Дацкова, старши учител. Смята, че за предлаганото повишение на възнагражденията за някои преподаватели може да е мотив за запазят професията си, но други са ентусиасти и за тях водещо не е заплащането:.
"Разбира се доброто заплащане е бонус към това да работиш професията, която обичаш и да получаваш добре пари за нея"-казва Ирена Дацкова. Добавя, че за учителя работният ден не свършва със звънеца в края на часа.
Според Ели Цветанова, старши учител в ПГ "Проф. д-р Асен Златаров“, съвременният учител трябва да е модерен, да познава интересите на учениците и до донякъде да се съобразява с техните желания.
"Мисля, че работата с младите хора е много зареждаща, дава възможност за креативност, за допир с днешното поколение и лично на мен това много ми харесва. Харесвам и обичам работата си, защото няма ден и час, в който нещата да се повтарят едно към едно. Винаги очаквам изненади - приятни, полезни. Искам да сме си взаимно полезни. Това определено ме мотивира да остана вече 22-ра година учител" - казва Ели Цветанова и допълва,че заплата не е определяща, а за да си учител, е нужно да имаш призвание.
Ученици от учебно-тренировъчната фирма в Професионална гимназия "Проф. д-р Асен Златаров" записаха видео поздрав за преподавателите си по повод Международния ден на учителя, който се отбелязва на пети октомври. Автори на видеото са Емона Емилова, Марио Селару и Александра Ванчева. Тримата са единадесетокласници в паралелка по икономика и мениджмънт в училището. Разказват, че с видеото са искали да изразят своето уважение и благодарност към учителите.
За професията учител потърсихме и мнението на учениците. Добрият учител според тях трябва да е търпелив, с подход към учениците, трудолюбив, спокоен и взискателен. Някои от настоящите ученици могат и да се завърнат като преподаватели в училище.
Лехчево е село в Северозападна България. Намира в община Бойчиновци, област Монтана. Най-старият писмен документ за село Лехчево се съхранява в ориенталския отдел на Народна библиотека "Кирил и Методий" в град София. Това е една данъчна книга, в която е отбелязано събраното през 1430 година "джизие" (така са наричали личния данък, който всеки..
Българските журналисти работят под непрекъснат стрес, който отключва тревожност, безсъние, стига се дори до прегаряне в професията, показва седмото поредно проучване на Асоциацията на европейските журналисти в България за медийната свобода в страната. Кои са факторите за този съпътстващ делника стрес на хората в медиите? Ще намерят ли отговор..
Българските журналисти работят под непрекъснат стрес, който отключва тревожност, безсъние, стига се дори до прегряване в професията, показва седмото поредно проучване на Асоциацията на европейските журналисти в България за медийната свобода в страната. Кои са факторите за този съпътстващ делника стрес на хората в медиите? Ще намерят ли отговор..
Политическата обстановка в края на годината у нас остава напрегната и нестабилна. Българите се питат дали този път ще се сформира правителство и дали страната най-накрая ще преодолее дългогодишната политическа криза. За съжаление, потърпевши от нестабилната политическа ситуация се оказват и общините, които продължават да разчитат на сигурно..
"Статистически вече не сме най-бедните, съревноваваме се с няколко области, като това, разбира се, не ме успокоява. Тук обаче Общината не може да направи кой знае какво. Общината и Общинският съвет могат да съдействат всячески на инвеститори и да има прозрачност в тази връзка, но липсата на инфраструктура е главният фактор, липсата на газова връзка,..
Около половината от гимназистите, които завършват средно образование, няма да работят това, за което са учили. Това показва изследване на Института за пазарна икономика за 2024 година. В проучването се съпоставят различните специалности, които се завършват, приемът в професионалното образование и профилът на икономиката, обясни за Радио ВИДИН..
Днес гостуваме в село Куделин- най-северната точка на България при устието на река Тимок. Намира се в община Брегово, област Видин. Старото име на селото е Влашка Раковица. През 1934 г. е преименувано на името на владетеля на "Браничевската земя" Куделин. Историята на братята Дърман и Куделин е малко позната, но важна страница от средновековното..