Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Електрическите тротинетки - правила и задължения на водачите

Снимка: Радио Видин

Употребата на електрическите тротинетки за придвижване в градска среда навлиза все повече у нас. Наред с удобствата, управлението на превозното средство носи и опасности и то не само за неговия водач, но и за всички участници в движението. В Закона за движение по пътищата са приети разпоредби за шофирането на електрическите тротинетки. За водачите има определени правила, задължения и забрани, обясни Росен Рапчев експерт в Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата". Те нямат право да развиват скорост, по-висока от 25 км/ч, също и да се движат по пътища и улици, на които максимално разрешената скорост за движение е над 50 км/ч, като това ограничението не се прилага за улици с изградена велосипедна инфраструктура. Водачите, които управляват тротинетки трябва да са навършили 14 години и не трябва да превозват други хора, допълва експертът:

"Първото, което трябва да знаят хората е самото име, как е наименувано в самата законодателна уредба - индивидуални електрически превозни средства. Самото име показва, че само едно лице може да използва в един и същи момент това превозно средство. Не могат водачите да си позволяват да превозват товари, които ще нарушат баланса или ще могат да застрашат останалите участници в движението. Другото, което е много важно, тези превозни средства са предназначени да спомогнат придвижването особено в населените места. Съгласно екологичните норми, ние имаме възможност да използваме електродвигатели, които по-малко замърсяват околната среда. И това е едно добро средство за придвижване в градска среда. Но тъй като, това средство крие своите опасности, докато се използва. Нормите бяха изложени, водач на такова превозно средство да използва наличната велоинфраструктура. Когато такава не е налична, водачът може да използва пътищата и улиците, които са с максимална скорост до 50 км/ч. Водачът трябва да се движи с максимална скорост до 25 км/ч. Другото, което е важно да отбележим е, че тези водачи не трябва да използват тротоарите и местата, където пешеходците се придвижват. Тъй като те се движат с по-висока скорост, безшумни са и реално погледнато, на тротоарите пешеходците имат изцяло тяхното си поведение, даже не очакват, че зад тях идва някой с по-висока скорост да ги удари. Задължително е използването на каска на лица, които са до 18 г... През тъмната част на денонощието тези водачи трябва да носят светлоотразителни елементи. Задължително трябва да е изправна зад превозното средство червена мигаща светлина и отпред бяла проблясваща светлина - фар. Това са основните параметри на които трябва да се обръща внимание. Особено внимание е това, което виждаме последните дни в социалните мрежи с водачи да се движат по автомагистрали, което не само, че застрашава техният живот, а и е много сериозна предпоставка за голям пътен инцидент."


В анкета потърсихме мнението на видинчани за този вид превозно средство:

"Те са много опасни, нямат нищо, има и заспали и не виждат... Не искам да ги ползвам, защото може и да ме вали дъжд... Ние трябва сами да се пазим, било тротинетка, било пешеходец... Внуците карат тротинетка, аз го смятам за нормално. И те да се опазят и другите да ги опазят. Ами винаги се страхувам и когато са пеша. Да се забрани това не съм съгласна. Това е един начин на движение, както го разбират, младостта го иска... Аз не бих карал тротинетка... Не мога да си представя, че онова момиче, което кара със 120 км. по магистралата има мозък в главата си. Свободия, няма ред и дисциплина..."


Иван е от Видин, избрал да се придвижва в градска среда именно с електрическа тротинетки. Според него това превозно средство е много практично, запознат е с правилата за ползването му:

"Доста е удобна за градски условия. Бързо придвижване, лесна е за пренос, може да се побира на всякъде. Носиш си я с теб. По-евтин транспорт, екологичен. От 2020 г. пролетта съм си я взел. Имах понятие, понеже бях поразучил насам натам за тях и беше интересно да видя как се кара. Мислех, че е по-трудно, но обаче се оказа по-лесно. Предпочитам да я карам по паркове, алеи, където има. По пътищата не обичам да карам много много, шофьорите са доста нетолерантни, често се случва да ме засичат. За пробега, тя се зарежда за 4 ч. до 100 % батерията. Издържа около 20-25 км. зависи от местото, където се ползва и от килограмите на човека. Всичко има, има светлини, светлоотразители, може да се свърза с телефон дори, от там да се следи всякаква информация като км., батерия. Спрямо колелото е малко по-мързелив начин на придвижване, не се потиш. След като си я закупят да прегледат правилника за движението по пътищата, защото е много важно също от страна на тротинеткаджиите да имат познания как да карат по пътната мрежа. Защото има много хора, по-малки те не знаят как да карат по пътя."


И накрая, един съвет шофирайте отговорно и пазете себе си и другите участници в движението. За неспазване на правилата при управление на електрическите тротинетки са предвидени и санкции. Те са в размер на 10 и 50 лв. - в зависимост от тежестта на нарушението. 


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Агенцията по заетостта представи програми за безработни и млади хора във Видин

Агенцията по заетостта продължава с приема на заявки по инициативата "Възможности за повишаване на професионалната компетентност на заети и незаети лица на територията на община Видин". Днес бяха представени програмите по 3 проекта в тази сфера. Инициативата „Започвам работа - Компонент 3 „Заетост“ е насочена към неактивни и безработни лица,..

публикувано на 25.02.25 в 16:56

Предвижда се бивше училище да стане място за спорт на видинчани

Община Видин е предвидила в новия общински бюджет средства за възстановяване и реконструкция на училищния двор и спортните салони на бившето училище "Христо Ботев" във видинския квартал "Строител". Идеята е да се разкрият още места, където видинчани ще могат да спортуват, каза заместник-кметът по финансово-стопанска дейност, бюджет и икономическо..

публикувано на 25.02.25 в 15:00
Огнян Исаев

Огнян Исаев: Зрелостниците в област Враца намаляват заради бедността

Защо част от учениците, завършили основно образование, не успяват след осми клас? Например, в област Враца през 2023 година има 918 дванадесетокласници, а когато този випуск е завършвал седми клас през 2018 година учениците са били 1943-ма. Този и други въпроси, свързани с явно и скрито отпадане от училище, поставя и търси отговори проучване на..

публикувано на 25.02.25 в 14:00

Гимназия в Мездра разкрива паралелка по изкуствен интелект

В Професионална гимназия "Васил Левски" в Мездра ще бъде разкрита първата в Северозападна България паралелка по програмиране на изкуствен интелект . Това се случи с подкрепата на Комисията по заетост на Областния съвет за развитие в област Враца, областния управител Николай Николов и началника на Регионално управление по образованието Лорета..

публикувано на 25.02.25 в 13:00
Д-р Олга Папушева

Д-р Олга Папушева: Зъбните импланти не са за всеки

Не всеки пациент може да бъде протезиран чрез импланти , каза в "Час при зъболекаря" лекарят по дентална медицина д-р Олга Папушева . По думите ѝ, преценката се прави след съответната консултация.  "Импланите са вид възстановяване на един или няколко зъба с идеята да се възстанови дъвкателната функция и естетиката в устата. Вече зависи колко..

публикувано на 25.02.25 в 11:00
Теди Генова, психолог

Теди Генова: Времето насаме е подарък, не бреме

Днес ще си говорим за самотата. Но по-скоро ще си поговорим за нея, като я погледнем от хубавата страна, защото самотата оставя пространство за самоопознаване. Знаете, когато сме сами, имаме повече шанс да се обърнем към вътрешния си свят без външни влияния.  Това е моментът, в който можем да разберем кои сме, какво обичаме, какви са..

публикувано на 24.02.25 в 15:00

Младежи рискуват живота си заради опасно предизвикателство

ТикТок и други социални медии са въздействащи върху младежите, които често търсят популярност и начин да се харесат на своите връстници. Почти ежедневно в такъв тип платформи добиват популярност екстремни предизвикателства, които насърчават опасно поведение сред младите хора. Такова предизвикателство, нашумяло в последно време, е прекомерната..

публикувано на 24.02.25 в 14:00