Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Електрическите тротинетки - правила и задължения на водачите

Снимка: Радио Видин

Употребата на електрическите тротинетки за придвижване в градска среда навлиза все повече у нас. Наред с удобствата, управлението на превозното средство носи и опасности и то не само за неговия водач, но и за всички участници в движението. В Закона за движение по пътищата са приети разпоредби за шофирането на електрическите тротинетки. За водачите има определени правила, задължения и забрани, обясни Росен Рапчев експерт в Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата". Те нямат право да развиват скорост, по-висока от 25 км/ч, също и да се движат по пътища и улици, на които максимално разрешената скорост за движение е над 50 км/ч, като това ограничението не се прилага за улици с изградена велосипедна инфраструктура. Водачите, които управляват тротинетки трябва да са навършили 14 години и не трябва да превозват други хора, допълва експертът:

"Първото, което трябва да знаят хората е самото име, как е наименувано в самата законодателна уредба - индивидуални електрически превозни средства. Самото име показва, че само едно лице може да използва в един и същи момент това превозно средство. Не могат водачите да си позволяват да превозват товари, които ще нарушат баланса или ще могат да застрашат останалите участници в движението. Другото, което е много важно, тези превозни средства са предназначени да спомогнат придвижването особено в населените места. Съгласно екологичните норми, ние имаме възможност да използваме електродвигатели, които по-малко замърсяват околната среда. И това е едно добро средство за придвижване в градска среда. Но тъй като, това средство крие своите опасности, докато се използва. Нормите бяха изложени, водач на такова превозно средство да използва наличната велоинфраструктура. Когато такава не е налична, водачът може да използва пътищата и улиците, които са с максимална скорост до 50 км/ч. Водачът трябва да се движи с максимална скорост до 25 км/ч. Другото, което е важно да отбележим е, че тези водачи не трябва да използват тротоарите и местата, където пешеходците се придвижват. Тъй като те се движат с по-висока скорост, безшумни са и реално погледнато, на тротоарите пешеходците имат изцяло тяхното си поведение, даже не очакват, че зад тях идва някой с по-висока скорост да ги удари. Задължително е използването на каска на лица, които са до 18 г... През тъмната част на денонощието тези водачи трябва да носят светлоотразителни елементи. Задължително трябва да е изправна зад превозното средство червена мигаща светлина и отпред бяла проблясваща светлина - фар. Това са основните параметри на които трябва да се обръща внимание. Особено внимание е това, което виждаме последните дни в социалните мрежи с водачи да се движат по автомагистрали, което не само, че застрашава техният живот, а и е много сериозна предпоставка за голям пътен инцидент."


В анкета потърсихме мнението на видинчани за този вид превозно средство:

"Те са много опасни, нямат нищо, има и заспали и не виждат... Не искам да ги ползвам, защото може и да ме вали дъжд... Ние трябва сами да се пазим, било тротинетка, било пешеходец... Внуците карат тротинетка, аз го смятам за нормално. И те да се опазят и другите да ги опазят. Ами винаги се страхувам и когато са пеша. Да се забрани това не съм съгласна. Това е един начин на движение, както го разбират, младостта го иска... Аз не бих карал тротинетка... Не мога да си представя, че онова момиче, което кара със 120 км. по магистралата има мозък в главата си. Свободия, няма ред и дисциплина..."


Иван е от Видин, избрал да се придвижва в градска среда именно с електрическа тротинетки. Според него това превозно средство е много практично, запознат е с правилата за ползването му:

"Доста е удобна за градски условия. Бързо придвижване, лесна е за пренос, може да се побира на всякъде. Носиш си я с теб. По-евтин транспорт, екологичен. От 2020 г. пролетта съм си я взел. Имах понятие, понеже бях поразучил насам натам за тях и беше интересно да видя как се кара. Мислех, че е по-трудно, но обаче се оказа по-лесно. Предпочитам да я карам по паркове, алеи, където има. По пътищата не обичам да карам много много, шофьорите са доста нетолерантни, често се случва да ме засичат. За пробега, тя се зарежда за 4 ч. до 100 % батерията. Издържа около 20-25 км. зависи от местото, където се ползва и от килограмите на човека. Всичко има, има светлини, светлоотразители, може да се свърза с телефон дори, от там да се следи всякаква информация като км., батерия. Спрямо колелото е малко по-мързелив начин на придвижване, не се потиш. След като си я закупят да прегледат правилника за движението по пътищата, защото е много важно също от страна на тротинеткаджиите да имат познания как да карат по пътната мрежа. Защото има много хора, по-малки те не знаят как да карат по пътя."


И накрая, един съвет шофирайте отговорно и пазете себе си и другите участници в движението. За неспазване на правилата при управление на електрическите тротинетки са предвидени и санкции. Те са в размер на 10 и 50 лв. - в зависимост от тежестта на нарушението. 


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Възмездие в "Ресторант"

В едно общество, което като че ли вече е станало напълно безчувствено към насилието, жертвите на престъпления и техните близки все още имат нужда от справедливост. Но ако дори служителите на реда са безсилни да я въздадат, кой би трябвало да поеме тази задача и има ли изобщо право някой да го прави? А какво ви остава, когато насилието нахлуе в..

публикувано на 22.08.25 в 17:05

Томи - пратеница на съдбата

Днес в рубриката "97 лапи и 1 опашка"  ви представяме  кучето Томи - вярната спътница на своята стопанка Цветана . Срещнахме ги по време на сутрешната им разходка - ведри, усмихнати и сякаш в перфектна хармония един с друг. Историята им започва преди цели девет години. Тогава Томи е малко, слабо и уплашено кученце, което скита само по улицата...

публикувано на 22.08.25 в 15:30

Антикварната книжарница на Анжела

Днес ще ви разкажем за магията на антикварните книжарници. За любовта на една млада жена към книгите.  Научена от малка от дядо ѝ, който е бил антиквар и букинист, да обича книгите, Анжела Иванова поема по неговия път, като завършва Университета по библиотекознание и информационни технологии. Специалността ѝ е "Книгоиздаване и редакция"...

публикувано на 22.08.25 в 15:10

Доброволци обновяват детска площадка във Видин

От години детската площадка  на улици "Широка" и "Христо Ботев" във Видин била в окаяно състояние, разказват пред Стефка Павлова младежите, които подеха инициативата за нейното обновяване. Антонина Лозанова обясни: "Събрахме се хора, които милеят за града ни и искат да живеят в една по-хубава среда. Тази дейност е финансирана в рамките на..

публикувано на 22.08.25 в 14:31

"Street Jam" – новото лице на градските партита във Видин

Тази събота, 23 август, Видин отново ще пулсира с енергията на " Street Jam " - второто издание на най-новото градско парти , което вече успя да остави ярка следа в културния живот на града. Дебютът на събитието се оказа истински феномен - без предварителни очаквания, то предизвика вълна от положителни емоции и коментари, рядкост за видинската..

публикувано на 22.08.25 в 14:00

В Брегово откриват паметник на Васил Левски

Паметник на Апостола на свободата ще бъде открит в Брегово. Паметникът е дарение от проф. д-р Иван Гаврилов и е поредния жест на известния родолюбец.  "Делото на Апостола е увековечено много отдавна, още с бесилката, когато е дал живота си за свободата на отечеството. За съжаление младото поколение има много бегла представа за нашите..

публикувано на 22.08.25 в 12:23

Свърши ли лятото

Въпреки лекото понижение на температурите лятото не е свършило. Този петък ни очакват високи температури от порядъка на 35-38 градуса. Лятото ще продължи поне и първите 15-20 дни през септември. Максималните температури могат да се повишат, сочи средносрочната прогноза. Тя зависи от един тропически циклон, който в момента се намира в..

публикувано на 21.08.25 в 17:09