Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Недостиг на професионални шофьори затруднява транспортния бранш

Снимка: Радио ВИДИН


Остър недостиг на професионални шофьори изпитва транспортният бранш у нас. Затруднението в сектора свързано с липсата на достатъчно водачи е от години. Проблемът не е само в България, а и в цяла Европа. По последни данни близо 500 000 шофьори не достигат в целия Европейски съюз, обясни за Радио ВИДИН директорът на Камарата на автомобилните превозвачи Димитър Димитров. По думите му, моментно решения на проблема у нас може да е облекчаването на режима за внос на кадри от трети страни. 

"Проблемът с липсата на водачи е дългогодишен и за него заговорихме малко преди да почне да се говори за т.нар. пакет Мобилност 1. По последни данни около 500 000 водачи не достигат в целия ЕС. Не веднъж сме споменавали, че именно пакет за мобилност, който насила беше наложен от западните ни партньори, една от целите му е именно да реши този проблем с водачите във всичките по-големи западни държави. Сега статистиката в България през последните години е малко по-особенна, тъй като знаете, че ние все още сме извън Шенген, което определено затруднява наемането на водачи от трети държави. По-скоро не толкова тяхното наемане, колкото пускането им да работят в други държави от ЕС, защото, наемайки един водач за извършване на международни превози, точно това му е функцията... Имаме си специфично български проблем в тази насока. Може би от около 3 години, заради европейското законодателство в България беше въведено т.нар. обслужване на едно гише, където, за да наемеш чуждестранен гражданин, трябва да отидеш да подадеш в дирекция "Миграция" към МВР, от там съответно част от документите се разглеждат от Министерството на труда и социалната политика, друга част биват разглеждани от ДАНС. И именно тази втора процедура се бави изключително много. Общият случай за наемането на един водач от трета държава отнема около 6 месеца... Давам пример в една Полша - наемането става в рамките на около седмица, същата е ситуацията и в Литва... Заради тази специфика в България и тези трудности, които срещаме на национално ниво, в момента спокойно може да кажем, че ако не сме държавата, коят плаща най-големите нетни чисти възнаграждения на водачите, то сигурно сме в топ 3 на Европа. Защото просто ние няма откъде да ги набавим тези водачи. В Полша започнаха да работят може би десетки хиляди украинци като водачи на международни превози на товари... Давам ви пример дори и за държава, която е извън ЕС, съседна Сърбия, където градският транспорт в Белград може би половината водачи са от Непал. Така че ние имаме два проблема - единият е изцяло български и може да бъде решен от нашето правителство, а именно облекчаване на този режим за внос на кадри от трети държави."

Димитър Димитров сподели още, че са проведени разговори с представители на държавната власт в посока облекчаване на процедурата по наемане на чуждестранни граждани. Относно решаване на проблема с наемането на български кадри, Димитър Димитров коментира, че се правят стъпки и в тази насока, много от големите фирми имат свои автошколи за обучение на професионални шофьори, заплащането също е високо: 

"В тези школи взимат шофьори, изкарват категория "C", работят една година, тъй като има такова законови изискване, получават категория "C+E", пускат си техни колеги на дълги курсове, за да се научат. Това определено се случва към настоящия момент, защото нямаме много други варианти. А и това е стабилното решение, т.е. вносът на работници от други държави е моментното решение, с което ние може да дадем глътка въздух, тъй като сме се докарали до едно тежко положение. Но истината е, че занапред трябва да се обучават младите хора, трябва да бъде направена професията по-атрактивна, считам, че дори към настоящия момент е достатъчно добре заплатена..."

Димитър Димитров коментира още, че човек трябва да измине доста стъпки, за да стане професионален шофьор. 

Автобусният бранш също е засегнат от липсата на професионални шофьори. Според Петър Захариев от Националното сдружение на автобусните превозвачи в България и собственик на транспортна фирма от Монтана, автобуси има, но няма кой да ги управлява. Това е и една от причините за затварянето на междуселищни линии. По думите му липсата на държавна политика е основният проблем за задълбочаването на кризата:

"Проблемът с липсата на кадри в България се задълбочава с всяка изминала година, той е в резултат на липсата на каквато и да е политика на българските правителства в това отношение- що се касае на първо място до обучение на подрастващото поколение и профилиране като шофьори, монтьори и друг технически персонал... Що касае автобусния бранш, виждате как се справяме с този проблем и във Видин, и във Враца, и в Монтана, и в останалата част на България, но при нас е по-остро, просто затварят се т.нар. селски линии, затварят се и градски линии в тези градове. Защото първо няма пътници, но с не по-малка тежест е проблемът, че няма шофьори. Т.е. в момента ние като превозвачи имаме достатъчно брой автобуси да возим всеки ден по няколко пъти до всяко населено място, но няма шофьори, автобусите седят..."

Потърсихме мнението и на международни шофьори за проблема свързан с липсата на кадри в бранша. Според тях заплащането в сектора е високо, но все пак самата професия не е никак лесна и затова не е предпочитана от хората. 

"Това е основният недостатък, че не си вкъщи, а плюсовете са, че може да се изваждат добри доходи... Ще има още по-голям недостиг на шофьори, защото младите, моето поколение може да се каже, не изкарват категории, не искат да я работят тази работа. В момента се крепим на по-възрастното поколение. Трудно се става професионален шофьор, на 5 години основно смяна на документи, книжки, много изисквания, работно време, постоянно навсякъде ни гонят, не е лесно... Тя професията изобщо не е лесна. Много има наши шофьори в Европа. Напоследък тук е по-добре заплащането в сравнение с каквото беше, именно заради този недостиг на шофьори. Напоследък много често виждам семейства - и мъж, и жена, карат, това е добро решение, защото иначе много семейства се и развалят, като ги няма, а са по тези пътища. Много колеги са идвали, опитвали са по един курс и се отказват. Определено е трудна професията. Търпение, има дни, в които се чака по два дни и не може да се мине границата. Трябва да знаеш как да натовариш, как да укрепиш стоката. Ако отиваш за Швейцария, трябва да знаеш митнически документи, изобщо не е лесно. Много неща се навързват." 

Повече - в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Световната банка препоръчва актуализиране на данъчната основа на имотите у нас

Преосмисляне на общинските финанси предлага анализ на Световната банка. Сред препоръките са актуализация на данъчната основа на имотите в България в следващите 12 до 18 месеца, както и отпадане на  отстъпката от 50% за основното жилище. Предложенията не са нещо ново и неочаквано и повече от десетилетие се води разговор за адекватен механизъм за..

публикувано на 02.09.25 в 13:16

Знаем ли как се санира правилно

Предизвикателството "саниране"- какви стъпки предстоят и как най-плавно да премине целият процес за всички участници? Експертни консултации на сдруженията на собствениците предлагат от сдружение "Алианс за висока строителна култура" (АВСК).   Сдружението за защита на потребителите в сектор "Строителство" подпомага собствениците при контрола..

публикувано на 01.09.25 в 15:27

Сталийска махала - там, където младите избират да останат

Този петък рубриката "Добро утро, кмете!" ни отвежда в Сталийска махала - най-голямото населено място в община Лом. То е разделено на две махали, но те образуват едно сплотено село, по думите на местните, с които се срещнахме по време на гостуването ни там. Въпреки че през последните години населението е намаляло, в Сталийска махала все още има..

публикувано на 29.08.25 в 11:00

Продължава преходът към въвеждане на еврото

Стабилизиране на подкрепата за присъединяване към Еврозоната отчитат социологическите проучвания през лятото, докато продължава постепенният преход към общоевропейската валута в България.  През юли агенция "Алфа Рисърч" проведе третото по ред проучване в рамките на цялостния мониторинг на обществените нагласи във връзка с присъединяването на..

публикувано на 28.08.25 в 10:00

Как се променя пазарът на труда в Северозапада?

Според данни на Агенцията по заетостта в края на юли регистрираните безработни в бюрата по труда са били 150 000. Безработицата е била на ниво от около 5,29%, но за съжаление има една част от хората, които нито учат, нито работят, често не се и регистрират в бюрата по труда. Ние се опитваме да достигнем именно до тях, за да може и те да имат..

публикувано на 27.08.25 в 10:45

По-ниски ставки на ДДС за храни и лекарства предлага икономист

Ще помогнат ли мерките на държавата срещу необоснованото поскъпване ? Защо се вдигнаха цените? По-ниска ставка ДДС (Данък добавена стойност) за храни и лекарства предлага икономистът Румен Гълъбинов . В "Гледна точка" в "Посоките на делника" попитахме и какво мислят хората.   Близо 74% от българите в последните седмици усещат увеличение на..

публикувано на 26.08.25 в 13:59

Каква реформа предвижда новият Закон за ВиК

Реформа във ВиК сектора предвижда новият Закон за ВиК.  Законът за ВиК е внесен в края на последната сесия на Народното събрание, разпределен е по комисии, като водеща е регионалната. Предстои разглеждане в постоянните комисии и внасяне за първо гласуване в НС.  Според гражданите проблемите с водата са няколко: "Ние сме от село и..

публикувано на 25.08.25 в 14:12