Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Готови ли са завършващите за живота след училище?

Снимка: Ани Петрова

Висшето образование е често разглеждано като ключов елемент за успех в съвременния свят. От една страна, университетските дипломи са символ на знание и квалификация, които могат да отворят врати към много професионални възможност. От друга страна, в епоха на бързо развиващи се технологии и нови форми на работа, все повече хора се питат дали университетското образование е наистина необходимо за постигане на успешен живот. Друг проблем, с който се сблъскват току що завършващите е неподготвеността за живота след училище - изборите, стоящи пред тях, новите среди и хора. 

Статистиката показва, че хората с висше образование обикновено имат по-високи доходи и по-добри кариерни перспективи в сравнение с тези без диплома. Много работодатели от своя страна изискват висше образование като минимално условие за наемане на работа, особено на позиции, които предлагат добри възможности за кариерно израстване. Ако някой иска да се развива в професия, изискваща високи входни бариери, специфични знания и умения, то на всяка цена трябва преди това да получи необходимата подготовка във висше учебно заведения. По пози път се насочва и Християна Страхилова от Видин, която тази година завърши 12-и клас не само успешно, ами с пълни отличия на матурите, което ѝ спечели национална диплома. Това е предпоставка за големи планове в бъдеще, коментира тя за Радио ВИДИН:

"Вече съм изключително развълнувана да започна новия етап от моя живот, тъй като аз вече съм приета, запознах се с повечето мои бъдещи колеги, бъдещи студенти в университета и ми е много развълнувано. Нямам търпение да се срещна с много нови хора, да посетя ново място, да започна малко по-различен начин на живот - това за мен е много вълнуващо, определено... Смятам, че когато човек има достатъчните знания и умения, той може да постигне всичко, което желае, но въпреки това смятам, че човек, за да продължи своето образование на по-висок етап е нужно, защото това е една по-сигурна стъпка, това е една подкрепа, която не е просто лист хартия - те са едни знания, то е развитие на уменията и въпреки, че човек може да научи вече страшно много от интернет, смятам че тези знания, които се получават от класната стая или в залата в университета - е са наистина много ценни."

Въпреки че висшето образование предлага много предимства, то не е единственият път към успеха. В днешния свят има множество алтернативни възможности за професионално развитие. Курсове по онлайн обучение, професионални сертификати и практически опит могат да предоставят нужните умения за успехи в много области. В допълнение - много предприемачи и успешни професионалисти са постигнали успех без формално висше образование, разчитайки на иновации, креативност и силна воля. Гергана Нинкова е млада дама от Видин, която също завършва тази година, но за разлика от Християна, работи на две места, за да натрупа капитал, с който да се развие в това, което иска.

"Опитвам се и се справям. Мисля, че съм още прекалено млада, че да преценя кое точно е за мен и какво трябва да уча. Мисля първо да поработя и след това да преценя дали въобще да запиша нещо да уча... Повечето мои връстници са притиснати от родителите си, които ги карат да учат, но ако на теб не ти се учи това, няма никакъв смисъл да го запишеш и да не ти се отдава. Просто си хвърляш парите, а след време ще ходиш с нежелание на работа... Принципно младите хора избират някакъв път на тези години и даже те не знаят защо са го избрали. Едни се водят по мнението на околните, мнението на родителите, а не това, което те искат, а когато не избереш това, което те вдъхновява - не ти се получава."

Дали с отличен успех, или не, доста голяма част от завършващите не успяват да се ориентират правилно след последния училищен звънец. И това, оказва се, е голям проблем според социалния педагог Ива Бонева:

"Има и училища, които успяват да подготвят за това учениците, но те са по-скоро изключение. Като цяло децата излизат от училище след 10-и клас, а гражданското образование се учи в 11-и и 12-и клас. Запознатостта на децата с правилата в обществото и институциите изобщо остава непопълнена и дори и елементарни неща, като например в какво съм силен, какво обичам, какво мога да правя, коя професия е за мен - много често децата нямат отговор на този въпрос, защото много често, особено в малките населени места в социално-депресивните райони, в по-бедните, в селата - те нямат ролеви модел. Те имат малко възрастни, които познават, понякога почти никой от тях не работи, остават донякъде сериалите и филмите, но и самите деца си дават сметка, че те са нереалистични. Дори и в това сме им длъжници. Училището за съжаление не подготвя децата... Много е мъчно, защото децата не, че нямат способности, те нямат възможности и голяма част от тях тези възможности ги отрязват сами, със собствения си цинизъм. За съжаление все по-млади хора са цинични, те не вярват, че нещо може да се промени, не вярват, че ще успеят, смятат, че всичко е въпрос на връзки, на схеми, на това кого познаваш - те го вярват. Те дори не се и опитват, някак си светът им е много свит, много малък, хоризонтът им е нисък и това е тъжно."

В съвременното общество все по-често наблюдаваме млади хора, които избират да работят вместо да продължат образованието си след завършване на училище. Този избор все по-често предизвиква критичност от страна на обществото, семейства и приятели. Какво смятат видинчани по темата, това попитахме в анкета:

"Не е задължително да се учи според мен. Ако не мислиш да го работиш и ти трябва още време да го помислиш, тогава не е задължително да запишеш. Аз бях си избрал нещо, сега не съм сигурен, че ще го работя... Честно казано много зависи от сферата, в която ще работи човек. Има сфери, в които хората предпочитат знанията и уменията и не толкова дипломата, но е много конкретно, зависи. Определено нещата са се изменили, наблюдавайки нашето поколение мога да кажа, че не на всеки първата му мисъл е как да завърши висше... Аз, като магистър, смятам че е редно, хубаво е да го има документа. Има доста, които и без диплома успяват по някакъв начин, не знам, но е редно да има документ... Въпрос на късмет е според мен, но хубаво е да се учи... Всеки трябва да реши за себе си, а не да му налагат родителите. Внучката ми е 10-и клас още и според мен не е много ориентирана. Като цяло е хубаво, защото колкото повече знае човек, толкова по-добре. Хубаво е да се учат, но лошото е, че те само понякога пилеят парите на родителите си, а не учат..."
 
Важно е да се спомене, че всеки е различен. Различни могат да бъдат пътищата на развитие пред всеки, стига да е съумял да ги види и да поеме по тях. 

Повече по темата може да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Вижда ли се светлина за тунел под Петрохан?

Близо 8 години след протестите в Северозападна България за тунел под Петрохан проектът не е напреднал съществено. В началото на 2018 година, отчаяни от неглижирането на Българския Северозапад, стотици жители на региона излязоха няколко седмици поред на протести с настояване държавата да изгради магистрален път до Видин и тунел под Петрохан. Тогава..

публикувано на 25.11.25 в 13:30

Как ще повлияе еврото на пазара на автомобили втора ръка

Въвеждането на еврото у нас наближава и това поставя под лупа прехода към европейската валута в редица ключови сектори. Сред тях е и автомобилният сегмент, в който по традиция доминира вносът на употребявани коли. Купуването на кола втора ръка винаги е бил свързан със сравнения, анализи, разбира се, преговори за цената, така нареченото "пазарене" и..

публикувано на 24.11.25 в 11:00

Село Станево - където проблемите не липсват

Днес нашият екип гостува на едно спокойно дунавско село - Станево , част от община Лом. Село с богата история, но като много други малки населени места, и тук ежедневието не минава без трудности.  Инфраструктура е амортизирана, електрозахранването често създава грижи, а най-сериозният проблем за хората в Станево остава водоснабдяването - старият..

публикувано на 21.11.25 в 11:10
Георги Киряков

Георги Киряков: Да разчиташ на бъдещите поколения означава неспособност и бягане от отговорност

Приключи ли преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика?  Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра"...

публикувано на 20.11.25 в 10:00
Светлин Тачев, политолог

Светлин Тачев: Може би ще оценим демокрацията, когато я изгубим

Приключи ли Преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика?  Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра".  Каква..

публикувано на 20.11.25 в 10:00

Расте ли покупателната ни способност?

Според Евростат, България е лидер на Балканите по стандарт на покупателната способност. Страната ни изпреварва Румъния и Гърция и въпреки това, продължава да е сред най-бедните в ЕС. Стандартът на покупателната способност е условна единица, която изравнява това, което парите могат да купят в различните страни. Когато доходите се коригират по..

публикувано на 19.11.25 в 10:45

Единственият възможен или рисков е първият ни бюджет в евро?

Проектът на държавния бюджет за 2026 година беше одобрен от кабинета и внесен за обсъждане в Народната събрание. Той е разработен при 3 процента дефицит и растеж на икономиката до 2,7%. Предвижда се държавният дълг да достигне 31,3% от БВП, като максималният размер на новия държавен дълг, който може да бъде поет, е до 10,44 милиарда евро. Данък..

публикувано на 18.11.25 в 11:45