Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ускоряват строителството на пътя Видин-Ботевград?

Снимка: skyPoint

Ускорено строителство на новия път Видин-Ботевград обеща регионалният министър Иван Иванов, след като изграждането на най-важния инфраструктурен проект за Северозападна България значително се забави през последните години и крайният срок за завършването му все още не е ясен. Очакванията са редовното правителство да активизира дейностите и да се навакса, доколкото е възможно, забавянето. Темата предизвика изслушване на регионалния министър Иван Иванов в ресорната комисия в парламента. Народният представител Андрей Цеков, бивш министър на регионалното развитие и благоустройството, попита каква е визията на новото държавно ръководство за изграждането на пътния коридор Видин-София-Кулата, който да свърже гръцката и румънската граници:

"Остават две критични части от това трасе. Едната е скоростният път между Враца и Монтана и втората е прословутият Лот 3.2 на магистрала "Струма" между Кресна и Симитли. Връзката между Враца и Монтана беше част от националните приоритетни проекти, поне изработването на разширен идеен проект с ПУП през миналата година."
"Една от задачите, които ме вълнуват особено, е именно довършването на пътя между Ботевград и Видин, защото знам как са наказани хората, които живеят там, и тези, които пътуват по този маршрут. Неразбираемо е толкова години да не е завършен. Имаме изграден втори мост на река Дунав, но да се стигне до него е приключение. В тази връзка проведох работна среща с изпълнителите на участъците, по които се работи, с точни и ясни указания от наша страна, че дейностите трябва да се ускорят. На изпълнителите да им бъде пределно ясно, че сроковете, които имат по договор, трябва да се спазват. Немалка част от тези договори изтичат тази година. Трябва да си изпълняват задълженията, които имат, защото този кошмар не може да продължава. Ако не разбират от дума, ще има и санкции. Аз не се колебая и ще им наложа санкции, каквито има в договорите, а те обикновено не са малки. По отношение на Враца-Монтана има сключен договор вече и ще започва да се работи, но ще се наложат археологически проучвания и ОВОС", обясни министър Иванов.
Росица Кирова, която оглави протестите за изграждането на магистрала Видин-Ботевград и тунел под Петрохан преди 7 години, попита регионалния министър и председателя на Агенция "Пътна инфраструктура" Йордан Вълчев докога ще бъде затворен за движения пътят Мездра-Ботевград:

"Какво се случва с тези свлачища? Наистина тези, които сме от региона, знаят на какво сме подложени всеки ден. Стана безкрайно във времето това забавяне. Вече никой не се интересува от това колко правителства са сменени, колко пъти е спирано финансирането, какви грешки са допускани във времето... Хората искат да знаят някаква конкретна дата."

"Фирмите работят, имат желание, но имат едно основно условие - да им бъде заплатено. Предупредиха, че ако не им бъдат изплатени тези средства, които им се дължат, индексации и т.н., вероятността да имат недостиг на оборотни средства да закупуват материали е доста сериозна. Т.е. има ли налично финансиране, сроковете по договор ще се спазят. Има ли необходимите средства, строителите гарантират, че там ще се работи с пълна пара", каза регионалният министър.

Едно от свлачищата, които забавят строителството на отсечката

"Към момента по договор (все още няма анекси заради свлачищата) крайният срок е 2026 година. Но се търси възможност за проходимост на този участък. Затворен е участъкът, когато строителните работи не позволяват тази проходимост. Надяваме се юни месец да имаме проходимост в този участък. Едно платно ще работи с по една лента в посока. Ще се минава по новото трасе, отчасти и по старото, ще има прехвърляния. Те ще продължат да строят, ще си извършват техните допълнителни строителни работи, укрепванията на свлачищата. Нашето мнение е, че не трябва повече да се спира, след като вече бъде пуснато, защото пътят ще бъде проходим...", допълни Йордан Вълчев.

Народният представител от Видин Цветан Енчев обърна внимание, че заради затворения за движение участък Мездра-Ботевград се руши пътната настилка по въведените обходни маршрути:

"Пътищата са в ужасно състояние. Много от тях плачат за ремонти. С всеки изминал ден става все по-нетърпимо положението. Не искам да изреждам конкретни пътища, защото са много - като се започне от област Плевен и се стигне до Видин. С всеки изминал ден трафикът към Дунав мост 2 се увеличава, защото вече сме част от Шенген, пътищата се рушат, общественото недоволство вече е видимо в много населени места."

Коалиция "Синя България" предлага ново авангардно решение на проблема - важните за държавата пътища да се изграждат на концесия от частни инвеститори

"Хората от целия Северозапад се наслушаха и нагледаха на всякакви обещания, на всякакви проекти. Нашето становище е ясно и е коренно различно от това на всички останали политически сили в парламента. Големите инфраструктурни проекти, за които на база трафик има частен инвеститорски интерес от големи международни компании, се дават на конценсиониране. Това означава не нашите пари от нашите данъци да потъват по незнайни схеми по вечно непостроени магистрали, а частният инвеститор с неговия капитал, на негов риск да изгради това, което държавата не може да изгради 40 години. Това е начинът магистрала да бъде изградена за един мандат, а не за едно поколение. Когато няма инфраструктура, няма търговия, няма производство, което да бъде логистично разнесено, няма нищо и остават голите заявки. Следващите седмици ще изискаме от името на политическия съвет на "Синя България" срещи с регионалния министър и с министъра на транспорта с искане за ясен график какво върши държавата по отношение на републиканската пътна инфраструктура в Северозападния регион", каза във Видин д-р Петър Москов, председател на ПП КОД.



На 14 март министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов и председателя на Агенция "Пътна инфраструктура" инж. Йордан Вълчев инспектираха на място строителството на новия път Мездра-Ботевград. 
С приемането на държавния бюджет изпълнението на големите инфраструктурни обекти ще се ускори, стана ясно от думите на министъра. Той обясни, че изграждането на трасето се изпълнява по договор, с изключение на участъците, където са се появили свлачища по време на строителството и се очакват проектни решения за тяхното укрепване. Регионалният министър подчерта, че има уверението на изпълнителите, че ще се работи непрекъснато, в синхрон между строители и проектанти, за да се излезе максимално бързо от създалата се ситуация. Министърът добави, че е поел ангажимент „целият процес да бъде напрегнат на максимум“.

„Постигнахме общо съгласие с превозвачи, народни представители, строители, че е приоритетно да се осигури проходимост на пътя до края на юни, като се използват изградените участъци между Ботевград и Мездра, да няма обходни трасета“, увери още регионалният министър. Той обясни, че след пускането на движението по трасето ще се търси възможност републиканските и общинските пътища, които сега се използват като обходни маршрути, да бъдат рехабилитирани.

Инспекцията на строежа на пътя Мездра-Ботевград проследи и Андрей Вълчев от БСП-Обединена левица:

"7 министри и 4 директори на АПИ са поемали ангажименти за този път, откакто започна строителството му. Дали вярвам на сегашния регионален министър? Познавам Иван Иванов от повече от 15 години. Той ясно заяви, че пътят е приоритет за българската държава и че той ще даде всичко, което е необходимо като подкрепа за преодоляване на възникнали административни тежести, но и ще бъде безкомпромисен с контрола, включително налагане на финансови корекции веднага и в реално време, ако се види, че ангажиментите, които бяха поети на срещата на 14 март по някаква причина не се изпълняват. Изпълнителите се ангажираха с много конкретни срокове, с конкретни дейности. Бяха разгледани конкретни решения. Беше взето най-доброто решение за този проект. Надявам се до края на юни, защо не и по-рано, ако метеорологичните условия позволяват, да се види най-накрая, че институциите работят."

В края на миналата седмица Народното събрание прие държавният бюджет за 2025 година. В него са предвидени средства за изграждането на пътя Видин-Ботевград, очаква се да бъдат разплатени сумите за изработената дейност на фирмите изпълнителки и това да даде тласък на строителството. Предвидените средства в бюджета на Агенция "Пътна инфраструктура" за тази година за капиталовите разходи, които включват новото строителство, са малко над 1 млрд. лв. 

Повече - в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Село Ошане - между природния рай и социалната изолация

И днес продължаваме да търсим мнения за причините, породили обезлюдяването на Северозапада и западането на този регион, като дадем поредния конкретен пример с още едно село от него.  В рубриката "Добро утро, кмете" ще посетим белоградчишкото село Ошане . То се намира в Западния Предбалкан, край река Арчар, на около 12 км северозападно от..

публикувано на 15.08.25 в 14:30

От 5 септември: Засилен контрол и по-високи глоби по пътищата

С обнародването в "Държавен вестник" новите правила за движение по пътищата са факт.  Промените влизат в сила след по-малко от месец - на 5 септември .  Сред най-значимите новости: както общинските, така и камерите на тол системата, вече могат да установяват превишената скорост. Предстои да бъдат уточнени онези 50 участъка по магистралите..

публикувано на 14.08.25 в 11:00

Ще объркат ли двойните цени търговци и потребители?

Периодът на двойно обозначаване на цените ще бъде една година, като той вече започна на 8 август. В този период цените в левове и в евро се поставят в непосредствена близост, изписват се ясно, четливо, с еднакъв по размер, вид и цвят шрифт. Със същия размер, вид и цвят на шрифта трябва да бъде изписана и валутата на съответната цена. В..

публикувано на 13.08.25 в 10:45

Ще замирише ли на асфалт това лято в Северозапада?

Близо 200 млн. лева обявиха, че ще вложат в ремонти, строителство и дълготрайни активи тази година трите областни центъра на Северозападна България. Изпълняват ли по график строително-ремонтните дейности? Помислено ли е и за по-малките населени места? Има ли спънки за изпълнението на капиталовата програма на общините?  Капиталовата програма на..

публикувано на 12.08.25 в 13:10

Защо ни трябва специализирана летателна техника за гасене на пожари

България е обхваната от пожари. При някои от тях изгоряха домове на хора, други унищожиха гори и реколта. За да може да се справи с огнената стихия, България поиска помощ по въздуха съгласно Механизма за подпомагане на Европейския съюз. Липсата на специализирана летателна техника прави борбата с огнената стихия бавна и неефективна. Затова..

публикувано на 11.08.25 в 14:47
Любен Иванов

Любен Иванов: 15 години ГЕРБ унищожаваше Северозапада в интерес на ДПС

Четири вота на недоверие, скандали, арести, договорени средства по ПВУ, както и продължаващи сътресения в ДПС, белязаха политическия сезон, фокусиран почти изцяло върху Еврозоната.  Правителството на Росен Желязков обещава, че ще следва и занапред заявените приоритетите, докато протестърските настроения се засилват през горещото лято...

публикувано на 07.08.25 в 10:25
Ваня Василева

Ваня Василева: Господин Пеевски подкрепи моите усилия за развитие на инфраструктурата в нашия край

"Считам, че започнах работата, която е най-важната за хората от нашия регион: това, което бях договорила да започне, защото 3-4 години беше замразено всичко по проекта относно пътя, който трябваше да бъде до Видин. Така чаканата магистрала визирам. Не знам дали точно магистрала ще бъде в истинския смисъл, но поне да бъде този път, който беше започнат и..

публикувано на 07.08.25 в 10:00