Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Андрей Цеков: Или не е приоритет за правителството, или наблюдаваме политически саботаж

Защо се бави пътят Видин-Ботевград: заради политическата криза, не е приоритет или проектът е саботиран

Росица Кирова: Ако има отново политическа нестабилност, ще чакаме дълго

Снимка: skyPoint

Строителството на пътя Видин-Ботевград или не е приоритет за настоящото правителство, или наблюдаваме политически саботаж. Така обясни забавянето на инфраструктурния проект народният представител от "Продължаваме промяната - Демократична България" Андрей Цеков, който е бивш регионален министър:

"От години основната болка на Видин е транспортната свързаност. В тази връзка още по време на кабинета "Денков" бяхме идентифицирали довършването на магистралата между Видин и Ботевград като приоритет №1. За мен това остава приоритет №1 на национално ниво, тъй като завършването на тази магистрала, съчетано с довършването на последния участък от магистрала "Струма", ще даде възможност да имаме първата истинска транспортна свързаност по оста Север-Юг, т.е. между егейските пристанища, откъдето идва целият поток на стоките от Азия, и Северна Европа. Това е артерията, през която цялата икономика на Северозапада може да бъде възкресена и съответно - животът в Северозапада. Тази магистрала обаче има една много тъжна съдба. Строителството беше гръмко обявено още преди 5 години с първа копка, като са сключени договори на стойност около 1,5 млрд. за целия проект. За съжаление по времето, в което Борисов гръмко обяви старта на тази магистрала, за нея имаше разрешение за строеж само на 2 километра, което не им попречи да бъдат изплатени за участъците между Видин и Монтана 300 млн. аванси, без да има проекти, без да има отчуждения, нито да са утвърдени трасетата... Това беше наследството, което завари кабинетът "Петков" и всички следващи кабинети. Това, което се свърши през времето от кабинета "Петков" до кабинета "Денков" беше, че по всички участъци на магистралата бяха изготвени необходимите проекти, бяха извършени отчужденията, т.е. създаде се възможност да се работи. Оставихме в Бюджет '2024 400 млн. за строителството на тази магистрала, от които през миналата година са изплатени около 250 млн. Всички плащания към строителите са били преустановени през август миналата година, в резултат на което има масово изтегляне на техниката и проектът е замръзнал. Какви са причините за това, няма да престана да се интересувам. Задал съм парламентарни въпроси към министъра на регионалното развитие, ще инициираме и изслушване. Според мен става въпрос или за липса на приоритизиране на този проект от страна на настоящия кабинет, или за саботаж на този проект. В момента няма никакви правни пречки, не би трябвало да има и финансови пречки, тъй като в бюджета има достатъчно резерв. Успяхме по време на кабинета "Денков" да санираме и един друг колосален пропуск по тази пътна артерия. Магистралата беше така проектирана, че започва от Видин и свършва в Монтана, след което продължава от Враца и стига до Ботевград. В участъка между Враца и Монтана нямаше нито проект, нито трасе, нито договор. Аз лично не мога да си обясня защо. Обявихме обществена поръчка и беше възложено проектирането на участъка. Като алтернатива на този маршрут по време на кабинета "Денков" обявихме обществена поръчка и тя е възложена вече за проектирането на трасето за скоростен път между Монтана и София с тунел под Петрохан. Ако всичко върви нормално с проектирането, в рамките на година и половина може да си пристъпи и към възлагане на строителството."



Ако се работи съвестно и държавата отпуска необходимото финансиране, новият скоростен път Видин-Ботевград може да бъде готов през 2027 година, добави Андрей Цеков. Преди година той откри единствената отсечка от 200-километрово трасе, която в момента е в експлоатация - магистралния участък Макреш-Бела. 

"Миналата есен служебното правителство на г-н Главчев е сключило два допълнителни договора за Мездра-Ботевград за укрепване на две свлачища на стойност над 150 млн. лева. Срокът за изпълнение на тези договори е 2 години. Всъщност в края на юни тази година правителството мисли да отвори едно от платната за движение, за да може да се пренасочи част от трафика по това направление, но всякакви разговори за окончателно приключване на този обект преди укрепването на тези свлачища противоречи на логиката. Що се касае за перспективата за завършването на целия път - при положение, че вече има проекти, има разрешения за строеж, извършени са отчужденията, целият проект може да бъде завършен в рамките на две години. Единствено трябва да се пренасочат средства, а такива има в бюджета."

"Фрапиращо е какъв голям потенциал има този край на България и да бъде в тази ситуация заради невъзможността държавата да направи една магистрала. В България няма други такива  отсечки, където толкова малко километри да отнемат толкова много време. Нещата бяха абсолютно неструктурирани, въобще нямаше проекти за тези отсечки...", добави бившият премиер Кирил Петков, съпредседател на "Продължаваме промяната".



Вътрешният министър Даниел Митов и неговият заместник Филип Попов също коментираха във Видин строителството на новия път.

"Инфраструктурата е такава, че за съжаление понякога става предпоставка за пътнотранспортни произшествия. Но целият този път Ботевград-Видин трябваше да е готов миналата година. 2021 година имаше заделени пари по доверителна сметка. Къде изчезнаха? Всичките тия многознайковци, критикари, които днес ни говорят имало ли държава, нямало ли и т.н. да отговорят на въпроса какво се случи с тия пари и защо не е построен пътят, та сега трябва да се почва отначало", заяви Митов.



"Пътят Ботевград-Мездра трябва да бъде отворен в края на месец юни, за съжаление обаче останалата част от пътя - до Видин, се предвижда през 2029 година да бъде пуснат в експлоатация. Поради каскадата от предсрочни избори, поради безвремието в държавата, сега на практика се започва отначало с тези строителни работи, но правителството показва, че има вече държава", добави Попов.

Росица Кирова бе лидер на протестите през 2018 година, в резултат на които тогавашното правителство с премиер Бойко Борисов обеща нов път на Северозапада, който трябваше да е готов до края на 2021 година. Сега Кирова е народен представител от ГЕРБ-СДС. Според нея пътят Мездра-Ботевград ще бъде напълно готов до края на следващата година, а участъкът Видин-Монтана в рамките на следващите две години, когато може да започне и изграждането на тунел под Петрохан.



"Надявам се, че в рамките на следващата година целият участък Мездра-Ботевград ще бъде пуснат и ще бъде в експлоатация. Първата част ще бъде пусната по-рано. Самият път остава приоритет. Очаквам в рамките на следващите две години да имаме магистрала между Видин и Монтана, защото за видинчани това е важно. Също така очаквам в следващите две години да сме стигнали на етап да може да се обявява поръчката за тунела под Петрохан. Ще предложа на министъра на регионалното развитие това да е един от трите обекта, за които той ще поиска от Министерски съвет разрешение изграждането да бъде на основата на концесия публично-частно партньорство, защото иначе за държавата ще бъде много трудно да започне строителството. Голямото забавяне ще бъде при отсечката между Монтана и Мездра, защото за нея се прави ново проектиране, правят се нови планове и ако трябва да говорим в цялост за пътя, няма как да бъде завършен преди 2029 година, просто защото тази отсечка ще стане по-късно. Но отсечката Мездра-Ботевград, отсечката Видин-Монтана в рамките на следващите две години трябва да са готови, защото такива са договорите на изпълнителите, които вече имат зелен коридор да започват да работят. Няма причина да се случи нещо различно."

Ако обаче има отново политическа нестабилност, строителството може да се забави, предупреди Росица Кирова.

Пътят Видин-Ботевград е приоритет за правителството. Това увери и регионалният министър Иван Иванов. Той заяви, че тази седмица отново ще инспектира хода на строителните дейности в участъка Мездра-Ботевград.

Строителните дейности там се извършват с интензивни темпове, като и през почивните дни се работи по изграждането на ключовите участъци. Това заяви след като преди дни провери на място изпълнението на строежа областният управител на Враца Николай Николов. Междувременно се появиха съмнения за качеството на строителството, за които се очаква отговор в рамките на парламентарния контрол в Народното събрание. 

Повече - в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Жители на Раковица: Живеем със спомени, но и с поглед напред

В рубриката "Добро утро, кмете" поемаме на кратко, но вдъхновяващо пътешествие из българския Северозапад. Ще се спрем в едно малко, но живо кътче от страната - не само с красива природа, но и с хора с големи сърца. Ще научим истории от хората там, ще разберем как се пазят традициите и какво значи да живееш със спомени, но и с поглед напред. И..

обновено на 05.09.25 в 17:30
Яница Петкова

Яница Петкова: Делян Пеевски е продукт на системата, а не причина за нея

Със заявки за сблъсъци между власт и опозиция започва новият политически сезон.  Част от опозицията е готова с вот на недоверие на тема "завладяната държава", който акцентира върху корупцията по високите етажи.  Макар че началото на парламентарната сесия беше съпътствано от протест, от управляващото мнозинство изразяват увереност за консолидация в..

публикувано на 04.09.25 в 10:00

Ще има ли нова минимална заплата от догодина?

Министерството на труда и социалната политика (МТСП) предлага минималната работна заплата да достигне 1213 лв. (620,20 евро) от 1 януари 2026 г. Това увеличение от 12.6% ще засегне доходите на близо 600 000 души в България. Минималната почасова ставка ще бъде 7,31 лв. (3,74 евро). Повишението на минималната заплата ще подобри финансовото..

публикувано на 03.09.25 в 10:45

Световната банка препоръчва актуализиране на данъчната основа на имотите у нас

Преосмисляне на общинските финанси предлага анализ на Световната банка. Сред препоръките са актуализация на данъчната основа на имотите в България в следващите 12 до 18 месеца, както и отпадане на  отстъпката от 50% за основното жилище. Предложенията не са нещо ново и неочаквано и повече от десетилетие се води разговор за адекватен механизъм за..

публикувано на 02.09.25 в 13:16

Знаем ли как се санира правилно

Предизвикателството "саниране"- какви стъпки предстоят и как най-плавно да премине целият процес за всички участници? Експертни консултации на сдруженията на собствениците предлагат от сдружение "Алианс за висока строителна култура" (АВСК).   Сдружението за защита на потребителите в сектор "Строителство" подпомага собствениците при контрола..

публикувано на 01.09.25 в 15:27

Сталийска махала - там, където младите избират да останат

Този петък рубриката "Добро утро, кмете!" ни отвежда в Сталийска махала - най-голямото населено място в община Лом. То е разделено на две махали, но те образуват едно сплотено село, по думите на местните, с които се срещнахме по време на гостуването ни там. Въпреки че през последните години населението е намаляло, в Сталийска махала все още има..

публикувано на 29.08.25 в 11:00

Продължава преходът към въвеждане на еврото

Стабилизиране на подкрепата за присъединяване към Еврозоната отчитат социологическите проучвания през лятото, докато продължава постепенният преход към общоевропейската валута в България.  През юли агенция "Алфа Рисърч" проведе третото по ред проучване в рамките на цялостния мониторинг на обществените нагласи във връзка с присъединяването на..

публикувано на 28.08.25 в 10:00