Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Интермодален терминал във Видин – кога и дали?

Доближаваме ли се до реализацията на комплекса, който се обещава от всеки кмет от 2002 година насам?

Снимка: Архив

Още през 2002 година тогавашният кмет на Община Видин Иван Ценов поставя въпроса за създаването на контейнерен терминал във Видин. Според него това дава основание да се очаква бъдещо повишаване на бизнес­активността в региона, когато вторият мост на Дунав и останалата част от инфраструктурата станат факт. Подкрепя го и тогавашният областен управител Мартин Дончев. Интермодалният транспорт по дефиниция е превоз на стоки в унифицирани единици без допълнителна манипулация, чрез използването на два или три вида транспорт. Терминалът трябва да бъде разпределителна гара за стоки, пътуващи в еднакви опаковки. Те се претоварват на различни видове транспорт, без да се променя опаковката, в която се транспортират.

Попитахме видинчани знаят ли какво е "интермодален терминал" и оптимисти ли са за Видин.

"Не вярваме вече на нищо. Нищо няма да се строи тук. Направиха един Дунав мост и няма никаква инфраструктура ... Ако това се случи, това ще е най- голямата придобивка за града ни за целия век. Трябва натиск и мисля, че това може да се случи" - категорични са жителите на крайдунавския град.

Народният представител Владимир Тошев съобщи преди дни, че с Министерството на транспорта, лично с министър Ивайло Московски и с Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" от няколко месеца се работи по този въпрос.

"Двете опорни за Европа пристанища са Видин и Русе. Видинският интермодален терминал ще бъде изграден в района на Свободна безмитна зона. В този район ще бъдат изградени и предприятия, които ще поемат около 1 500 квалифицирани и добре заплатени кадри. Надявам се това да се случи до 2-3 години" - каза Владимир Тошев.

Кметът на Видин Огнян Ценков също е категоричен, че се работи по тази идея и работата е на етап "изясняване на собствеността" на терена, върху който ще бъде изграден терминалът.

"Преди една година, още като заместник областен управител бях включен в работната група за създаването на интермодален терминал във Видин. Имаме необходимите предпоставки и в момента се изготвя анализ за обособяване собствеността на територията, на която ще бъде изграден новият терминал. Това е третият етап от предварителните процедури преди да започне реалното строителство" - каза кметът на Община Видин. С построяването на интермодалния терминал във Видин ще бъдат разкрити нови около 1 500 работни места за специализирани професии, допълни Огнян Ценков.

Според общинския съветник от "Единни за промяна" Росица Кирова във Видин е невъзможно да се изгради интермодален терминал.

"Управляващите са пропуснали, че до Видин няма път. Как да претоварим контейнера на жп транспорт, след като нашата жп линия не позволява това, поради стеснени участъци по трасето" - категорична е Росица Кирова.

"Интермодален терминал до Видин няма как да има, защото за превозвачите е важна цената, на която превозват стоките. Смисълът на интермодалния транспорт е нещата да стават по-бързо, по-лесно, с минимални усилия и минимални щети за околната среда."

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл към материала.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Превръщат ли се в лукс "белите пари за черни дни"?

Според изследване на "Тренд" 73% от българите не спестяват, 90% не инвестират, а 84% разчитат единствено на доходите си от заплата и пенсия. Сънародниците ни не са големи оптимисти за тази година, като повечето от тях очакват стандартът им на живот да остане същия като миналата година. Това означава, че българите до голяма степен не..

публикувано на 05.02.25 в 10:45

Подходящ модел за България ли е президентската република?

Промяна на управленския модел в България - трайно решение на политическата криза или популизъм с користни цели ? На фона на поредицата от предсрочни избори и крехко управленско мнозинство, отново официално е лансирана идеята за смяна на парламентарната република с президентска.  На страната е нужен нов модел на управление и обществото ни трябва..

публикувано на 04.02.25 в 13:32

Кои са основните причини за катастрофите у нас

Алкохолът и наркотиците са главната причина за възникване на катастрофите в страната, показва анкета на Съюза на българските автомобилисти, проведена с шофьори през 2024 г. Анализът на данните от проучването е направен от доц. д-р Зорница Тоткова от Института за изследване на населението и човека към Българска академия на науките.  След..

публикувано на 03.02.25 в 11:05

Кметът на Флорентин: Искам да променя облика на селото към по-добро

  Село Флорентин е едно от петте населени места в община Ново село. Разположено е на брега на река Дунав. Хората тук се занимават с риболов, селско стопанство, лозарство и винопроизводство. Местните говорят на влашки език. Съхраняват влашки обичаи и традиции в песенния и танцов фолклор. Материалното културно наследство е най-вече в красивите и..

публикувано на 31.01.25 в 11:20

Ще се присъединим ли (и кога) към Еврозоната?

Присъединяването на България към Еврозоната е ключов приоритет на новото редовно правителство, по който се работи усилено и в тясна координация с партньорите от Европейската комисия. Това е потвърдил министър-председателят Росен Желязков на среща с българския еврокомисар Екатерина Захариева.  От думите на премиера, става ясно, че България ще..

публикувано на 30.01.25 в 10:00

Крие ли рискове икономическото райониране на страната?

Промяна в икономическото райониране на страната поиска бизнесът преди дни и очерта приоритетите си, за които очаква съдействие от редовното правителство. Работодателите настояват и за реформа в образованието, и въвеждане на матура по математика, като част от политиките за решаването на проблема с недостига на работна сила. Според тях е..

публикувано на 29.01.25 в 10:45

Пътят Видин-Ботевград: Обещания и (без)действия

Седем години изминаха от протестите, които принудиха властта да започне да строи съвременна и сигурна инфраструктура до Северозапада. Завършването на скоростния път Видин-Ботевград обаче все още е някъде в неопределеното бъдеще, а според първоначалните ангажименти трябваше да е готов до края на 2021 година. Общо три редовни и шест служебни..

публикувано на 28.01.25 в 12:56