Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Защо зареждаме по- скъпи горива в Северозапада

Снимка: БГНЕС

Защо има разлики в цените, на които се продават горивата? Темата провокира обаждане на жител на Берковица. Антон Младенов пътувал до София и заредил бензин на цена от 2.09 лева за литър.

"На следващата бензиностанция, която погледнах, бензинът беше 2.13, горе-долу на скъпите бензиностанции- 2.22. Прибирам се в Берковица, аз знаех и тук как е, значи дизелът и в момента е 2.46, на 2.44- бензин. Аз питам в друга държава ли сме? Чак такава фрапираща разлика и то в горивата, което се отразява на всичко и на цени в нашия край. Нищо не ни е наред, отгоре ни газят и с цените. Нямам представа каква е тази ценова политика. Действително пазарна икономика е, ама такава фрапираща разлика- на 2.46 дизел, 2.44 бензин, а само на 80 километра в София е на 2.09, 2.13", разказа Антон Младенов.

Валентин Василев е от Асеновград, работи като международен шофьор. Казва, че в България цените на горивата са колкото в Европа, на места дори в Австрия цените са по- ниски.

"Съпоставено с доходите на хората е голяма разликата. Гориво в Европа- евро и 20 цента е в момента, тук наближава 2.40, някъде може и да надвишава 2.40 цена. Къде са доходите на хората в Европа, къде са доходите на хората тук- в България?! Оттам идва проблемът. Цената на горивата вероятно може да се регулира по друг начин тук, заради доходите на хората да е по- ниско горивото. То навсякъде в Европа има разлика в цените на горивото по места, защото на магистралата  цената е най- висока, в малките населени места е по- ниска. Даже в Германия мога да ви кажа, че цената на горивото се сменя в населените места сутрин и вечер", обясни Валентин Василев.

Слушател от Козлодуй коментира високите цени на бензиностанциите в града така:

"В Козлодуй цената на горивата е забита от началото на пролетта без да мърда до ден днешен. И интересното е, че цените на горивата въобще в района, като почнем Козлодуй, Лом, до Видин горе-долу не мърдат за разлика от останалите градове и от София нататък, където цените са драстично назад. При лев и тринайсет тук, за газта говоря, в София е лев и девет, лев и седем, къде е разликата? Като имаше период през лятото, където цената беше под левче. Тя работата е ясна- по някакъв начин се избиват загубите от конкуренцията с другите бензиностанции в големите градове. Но защо пък ние тук, по- бедният регион, трябва да сме потърпевшите?"

СнимкаВсяка една компания има съответните ценообразуващи схеми, които включват доставни цени, разходи, транспорт и на база на това се определя цената, на която да се продава във всеки един обект. Защо се получава разлика в цените? Отговор дава Пламен Дочев- мениджър на международна петролна компания за България:

"В конкретния случай ме питате защо в София и в Берковица има такава разлика. Да кажем- имаме една бензиностанция в София и бензиностанция в Берковица. Разходите за двете бензиностанции са почти еднакви- за персонал, за заплати, за поддръжка, за ток, но... Идва голямото "но". В София, при големия оборот, който се прави и при съответната конкуренция в края на месеца се образува много голям обем от продажби. Отделно доставките в този обект се извършват на по- големи пратки, т.е. идва цял камион с 30 кубика гориво, разходът за транспорта се разпределя на по- големи литри. Оттам идва и себестойността на продукцията- да е много по- евтина. Докато в един обект в Берковица, който продава малко, обикновено се зареждат по малки партиди гориво и съответно разходът на единица литър за транспорт и разхвърляни разходите на обекта на единица литър са много по- големи. Оттам съответно и разлика в ценообразуването. Това е от страна на разходите. От страна на конкуренцията, вие знаете, че всеки един търговски субект съществува, за да печели. При условие, че в Берковица се продава на определена цена и върви горивото, естествено, че ще държат тази цена. Ако не се продава, ще направят съответните корекции надолу, за да може да има продажби. Това е пазарната икономика."

В цената на горивата е включен акциз и ДДС:

"На всеки един литър 67 стотинки е акциз и отделно слагат ДДС-то, т.е. над един лев цена прибира държавата. Няма как акцизът да бъде променен. Единствено може да се играе с надценката там, където позволява."


В кой регион цените на горивата са най-високи?

"Пазарът не е константа, постоянно се влияе от различни събития. В момента, може би най- висока цена се наблюдава във Велико Търново, където дизелът е стигнал до 2.45, може би в Шумен също. Няма някаква логика, която да обяснява цялостно пазара."


СнимкаРазликите в цените на горива коментира и икономистът Радослав Георгиев:

"Това, което определя цените на горивата на първо място е компанията, която предлага този продукт, но до голяма степен това се определя по- скоро от оборота, който прави самият обект. Съвсем логично и нормално е там, където има по- голям оборот, съответно доставните цени на горивата да бъдат по- ниски и оттам самата компания да предлага своите горива на по- ниски цени. Нормално е в големи градове, където има по- голямо потребление да има и по- ниски цени. Това съвсем не означава, че навсякъде в големите градове има по-ниски цени и навсякъде в по- малките има по- високи цени. Когато имаме тук, на нашето околовръстно в град Видин бензиностанция, през това място минава трафикът за Дунав мост, това е международният път, нормално е там в конкретния обект да има много по- голямо потребление. Това също води до понижаване на цената нищо, че говорим за град Видин, а не за София."

"Държавата не е заинтересувана хората да са добре, а се пълнят гушите на притежателите на бензиностанции, на вносителите на гориво и т.н. Като им поставят таван на горивата, да видим дали ще има мърдане. Като им кажат, няма да продавате повече бензина от 2 лева, да видим дали някой ще смее да го продава повече от 2 лева", коментира цените на горивата друг слушател.

Колкото е по- голям оборотът, толкова търговецът може да си позволи по- малка надценка, обясни Богомил Николов- изпълнителен директор на потребителската организация "Активни потребители":

"Нормално е, даже е желателно, цените на горивата да са различни по различните бензиностанции, но това зависи основно от конкуренцията. За съжаление, има региони, които са по- рядко населени или по-малки населени места, в които има една-две бензиностанции и тогава се създават предпоставки за монополно положение и по- високи цени. Трябва да знаят хората, че в такива ситуации единственото решение е да има повече конкуренция." 

Още по темата може да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Нужна ли е повече свобода за учениците или напротив - дисциплина

Инстинктът на българите е за повече ред в училищата, сочи проучване на агенция „Мяра“ . Според него, 84% са за въвеждането на оценка за дисциплина, а 83% за цялостна забрана на мобилни телефони в училище. 72% подкрепят въвеждането на униформи навсякъде сред учениците, съобщи социологът Яница Петкова . "Това, което показаха нашите данни, е..

публикувано на 05.03.25 в 13:02

Готова ли е България да приеме еврото?

България е подала искане за извънреден конвергентен доклад за Еврозоната , това обяви премиерът Росен Желязков . Още в зародиш новата власт обяви, че основен приоритет за нея е приемането на новата валута. "Има много стъпки, които България трябва да извърви, преди да стане ясно дали е готова за въвеждане на еврото. Конвергентният доклад..

публикувано на 04.03.25 в 10:00

Трети март- дългият път от свободата на духа и мисълта до политическата свобода

На 3 март празнуваме 147 години от Освобождението от османско владичество след Руско-турската война от 1877-78 г. На националния ни празник говорим с  Яна Жекова и Петко Андреев- 11-к ласници от ГПЧЕ "Йордан Радичков" във Видин.  "3 март е Национален празник и олицетворява националния идеал и българската мечта", каза Яна Жекова.  "За..

публикувано на 03.03.25 в 12:39
Ивайло Илиев

Ивайло Илиев: Действията са по-важни от документи и красиви фрази, облечени в управленски програми

Правителството прие управленската си програма.  Тя не е механичен сбор от приоритети на формациите в коалицията, а документ, който почива на политическа логика, обосноваха се от Четворната коалиция.  Визията за управлението на страната е в посока развитие на модерна, демократична и правова държава с ефективни институции, висок жизнен стандарт,..

публикувано на 27.02.25 в 10:00

Фейсбук група от Северозапада споделя бизнес идеи

Всеки успешен бизнес започва с идея, която впоследствие трябва да превърнем в реалност и да направим основа за устойчив бизнес. Първата и най-важна стъпка е ясно да дефинираме бизнес идеята си, да оценим нейния потенциал и след това да я приложим на практика. Една от най-добрите стратегии за растеж в бизнеса, както и в живота, е консистентността..

публикувано на 26.02.25 в 10:45
Светлин Тачев

Светлин Тачев: Външната политика на Тръмп може да извади ЕС от летаргията

"Трудно е да се прогнозира какво ни очаква във вътрешен и външнополитически план, защото ситуацията се променя изключително бързо. Геополитическата ситуация започва да взима радикален завой, политическото противопоставяне се изменя изключително бързо ." Това каза в "Посоките на делника" политологът  Светлин Тачев от Социологическа агенция "Мяра"...

публикувано на 25.02.25 в 13:17

Защо расте броят на работещите пенсионери

Служебно преизчислените пенсии от 1 април 2024 г. са 350 718, почти с 15 000 повече в сравнение с 2023 година по данни на НОИ. На преизчисляване подлежат пенсиите, свързани с трудовата дейност на лицата. Това са пенсиите за осигурителен стаж и възраст, за инвалидност поради общо заболяване, за инвалидност поради трудова злополука или..

публикувано на 24.02.25 в 14:31