Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Поредно изменение на ЗДвП: какви са предлаганите промени

Снимка: Радио Видин

97-ма промяна се подготвя в закона-рекордьор: този за движение по пътищата. Предлаганите от МВР изменения, публикувани на сайта на ведомството за обществено обсъждане, са насочени в две основни посоки: намаляване на излишните административни изисквания и дигитализация, както и увеличаване на наказанията за основните нарушения. 

Промените касаят най-вече реда за връчване на актове за установяване на административни нарушения и наказателни постановления, фишове и електронни фишове. Готви се регламентирането на нов ред, който да осигури бързина и своевременност при осъществяването на административнонаказателната отговорност за нарушения на правилата за движение по пътищата. Според МВР това ще способства за постигането на превантивния и възпитателен ефект на административното наказание.

Едно от най-съществените изменения: нямате право да карате, ако имате фиш или акт, и от налагането е минал повече от месец, а не сте си изтърпели наказанието - тоест не сте платили глобата. Полицаите проверяват дали дължите глоби в единната информационна система чрез таблетите си.

Проектът предвижда максималната скорост по българските магистрали, която преди години правителството на Борисов увеличи на 140 км/ч, отново да стане 130 км/ч. Вече се забранява стъпването върху магистрала или скоростен път на превозни средства категории А1, А2 и В1.

Синият талон най-после отива в историята, както обеща преди време министърът за електронното управление. Водачът вече е длъжен да предоставя при проверка само шофьорската си книжка. Отпада и нуждата да носите хартиения документ за ГТП.

Стикерът на Гражданска отговорност също остава в историята. Наличието на валидна застраховка ще се проверява от полицаите чрез таблетите им. 

Законопроектът предвижда фолиото да се забрани изцяло върху предното и предните странични стъкла.

МВР смята да компенсира неефективността при събиране на задълженията, като ги направи задължително условие за минаване на годишен технически преглед. Досега задължително бе само да сте платили пътния данък и да имате "Гражданска отговорност".

Ако искате да карате в България автомобил с регистрационни номера от държава извън ЕС, вече ще можете да го правите в продължение на цяла година след влизането в страната, а не само три месеца.

В проектозакона е вписано, че служителите на МВР могат да провеждат заснемане и от необозначени автомобили.

Полицаите вече ще имат право да спират от движение автомобили с техническа неизправност, включително с твърде високо съдържание на вредни вещества в отработилите газове, с твърде високи нива на шума и при премахнати шумозаглушители от изпускателната система.

Проектозаконът предвижда сериозно затягане на наказанията за шофьори, хванати повторно зад волана след употреба на алкохол - тогава книжката се отнема за срок от две години и се заплаща двойна глоба (тя сега е 500 лева за концентрация между 0.5 и 0.8 промила, и 1000 лева за между 0.8 и 1.2). Водачи, които са "системни" нарушители - тоест хващани за трети път - плащат тройна глоба и губят книжката си за три години.

До момента глобата за неизпълнение нарежданията на полицаите, отказ да си предоставите документите или неправилно монтиране на регистрационните номера бе между 50 и 200 лева. Сега вече е твърдо 200 лева.

Увеличават се наказанията за участие в нерегламентирани състезания по пътищата - особено при повторно нарушение, когато санкцията вече ще бъде 5000 лева и лишаване от книжка за три години.

Досега глобата за автомобил с размери или натоварване на ос, надхвърлящи разрешеното от Министерство на регионалното развитие, беше от 500 до 3000 лева. Занапред ще е фиксирана на 3000 лева. 

600 лева ще е санкцията, ако карате без книжка.

500 лева ще е глобата, ако блъснете знак.

Водачите, които карат в аварийната лента на магистрала или навлязат в еднопосочно движение на магистрален път срещу движението, се глобяват 1000 лева и губят права за три месеца. При повторно нарушение глобата се увеличава от 4000 лева до 6000 лева, а книжката се отнема вече за цяла година.

Ако не предоставите автомобила си в срок за годишен технически преглед, вече ще дължите 100 лева глоба, а досега беше 50 лева.

Отново се затягат санкциите за превишена скорост и се връща отнемането на книжката - сега за срок от два месеца. Това е валидно при превишение с над 40 км/ч в града и при превишение с над 50 км/ч на междуградски път. Глобите са 600 лева, като извън града за всеки 5 км/ч над 50-те се добавят още 50 лева. 

30 лева глоба, ако не си носите документите. До момента за забравени документи глобата беше 10 лева. Под "документи" се имат предвид шофьорска книжка и свидетелство за регистрация на автомобила,

Неправилно паркиране, каране в неправилна лента, отнемане на предимство, неспазване на знак "Стоп" - всички тези нарушения досега се наказваха с 20 лева глоба. Предложението е тя да стане 100 лева.

50 лева ще бъде глобата за хвърляне на боклуци на пътното платно.

Поставяне на предпазни колани и правилно обезопасяване на децата в автомобила, нулева толерантност към водачи, употребили алкохол и наркотици, по-високо качество на пътните настилки, засилен контрол и по-висока събираемост на глобите за нарушители. Това са основните приоритети, които набелязаха участниците в координационна среща между представители на правителството и експерти по пътна безопасност.

Обществено обсъждане ще приключи на 13 май тази година.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Александър Михайлов: Демокрацията продължава да бъде най-добрата възможна форма на управление

Зимата приближава, в навечерието сме на новата официална валута, а бюджетът за следващата година продължава да поражда разнопосочни мнения. От опозицията заплашват с големи протести заради еврото, липсата на върховенство на правото и обедняването на страната.  Възможни ли са промени в управлението? Как се очертава да изпратим политическата година?..

публикувано на 27.11.25 в 10:00

Ще понесе ли бизнесът тежестта на новия бюджет?

Асоциацията на организациите на българските работодатели (АОБР), обединяваща национално представените работодателски организации: Асоциация на индустриалния капитал в България (АИКБ), Българска стопанска камара - съюз на българския бизнес (БСК), Българска търговско-промишлена палата (БТПП) и Конфедерация на работодателите и индустриалците в България..

публикувано на 26.11.25 в 10:45

Вижда ли се светлина за тунел под Петрохан?

Близо 8 години след протестите в Северозападна България за тунел под Петрохан проектът не е напреднал съществено. В началото на 2018 година, отчаяни от неглижирането на Българския Северозапад, стотици жители на региона излязоха няколко седмици поред на протести с настояване държавата да изгради магистрален път до Видин и тунел под Петрохан. Тогава..

публикувано на 25.11.25 в 13:30

Как ще повлияе еврото на пазара на автомобили втора ръка

Въвеждането на еврото у нас наближава и това поставя под лупа прехода към европейската валута в редица ключови сектори. Сред тях е и автомобилният сегмент, в който по традиция доминира вносът на употребявани коли. Купуването на кола втора ръка винаги е бил свързан със сравнения, анализи, разбира се, преговори за цената, така нареченото "пазарене" и..

публикувано на 24.11.25 в 11:00

Село Станево - където проблемите не липсват

Днес нашият екип гостува на едно спокойно дунавско село - Станево , част от община Лом. Село с богата история, но като много други малки населени места, и тук ежедневието не минава без трудности.  Инфраструктура е амортизирана, електрозахранването често създава грижи, а най-сериозният проблем за хората в Станево остава водоснабдяването - старият..

публикувано на 21.11.25 в 11:10
Георги Киряков

Георги Киряков: Да разчиташ на бъдещите поколения означава неспособност и бягане от отговорност

Приключи ли преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика?  Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра"...

публикувано на 20.11.25 в 10:00
Светлин Тачев, политолог

Светлин Тачев: Може би ще оценим демокрацията, когато я изгубим

Приключи ли Преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика?  Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра".  Каква..

публикувано на 20.11.25 в 10:00