След края на източно-европейската обиколка на френския президент Еманюел Макрон, разговаряме с Адриян Николов, икономист в Института за пазарна икономика. Интервю на Емилия Николова в предаването "POST FACTUM"
- Каква е конкретната цел на Макрон, какви са измеренията на исканията му и възможно ли е това да се случи?
Това, което прави Макрон е насочено не толкова към българската публика, колкото към френската. Той изпълнява едно предизборно обещание и се опитва да демонстрира своето желание да разсъждава и да действа по въпроса, отколкото да очаква да достигне до реално политическо действие за ограничаване периода на командировките до една година. Неговото предложение е много по-умерено от това, което представителите в България са очаквали, включително на организациите на шофьорите се опитаха да представят т.е. в никакъв случай няма да стане дума за изтегляне на каквито и да било командировани работници, а за съкращаване на максималната продължителност, която могат да прекарат в друга европейска държава в рамките на една година.
- Намеренията, които визира Макрон в България, за цяла Европа ли се отнасят?
- Именно, да. Тук става въпрос за промяна на европейска регулация, която вече съществува. Настоящият режим казва, че командировани работници, които работят във фирма в изпращаща страна са задължени да получават поне минималната работна заплата на приемащата страна, но имат право да плащат своите социални осигуровки в страната, която ги изпраща. Това е елемента, който Макрон се опитва да представи като социален дъмпинг, т.е. предоставя конкурентно предимство пред местните работници, които работят на френския пазар в неговия случай. Дали това е така, е доста съмнителна тема. Лично аз не съм виждал убедителни доказателства, че подобен социален дъмпинг изобщо се случва.
- Числата говорят сами по себе си. Колко са командированите работещи българи във Франция и да видим дали е сериозно влиянието им на пазара на труда?
- Има около 2 милиона души, които са изпратени от Източна в Западна Европа. Около 14 хиляди българи работят по този тип командировъчни отношения в Западна Европа, но дори те до един да са на френския пазар, макар да не е така /само в Германия има два пъти повече командировани работници, отколкото във Франция/, те не са в състояние да повлияят по какъвто и било начин на местния пазар, пък било то и да са в един сектор.
- В кой сектор са съсредоточени?
- Според данни на Евростат това най-често се случва в строителството. Второто място е транспортът, но тук говорим за много по-кратки командировки. Строителят отива в друга държава и работи между четири и шест месеца, а шофьорите на камиони пътуват за много по-кратки периоди от време "от и до" дестинацията си, но времето, през което са извън страната си, се води командировка. Затова техните организации се изказаха най-остро за тези регулации.
- Само че синдикалните организации у нас казаха "да" на това предложение.
- Аз лично не можах да си обясня реакцията на синдикатите. По-скоро ми се струва, че те се опитват да играят на нотата "честно заплащане", което е много лесно продаваемо съобщение за техните членове и хората, които ги подкрепят. Тяхната реакция беше много бърза, в рамките на няколко часа след първоначалните разговори. По-скоро синдикатите се опитват да защитават позицията си за равно заплащане в рамките на ЕС.
- Да, но ако беше еднакво заплащането, едва ли щяхме да имаме тази тема.
- ЕС изобщо не включва идея за равно заплащане. Няма го в начина, по който сме се конституирали тази политическа организация.
Има ли бъдеще тази идея и как източно-европейските държави гледат на тази идея, чуйте в интервюто на Емилия Николова с икономиста Адриян Николов:
Специализираната АГ болница във Варна отбелязва световния ден на недоносените деца - 17 ноември, със семинар на тема "Всичко за недоносеното бебе - от болницата до необходимата грижа у дома след изписването" . Лекторите - д-р Симеона Живкова и акушерката Фаня Кючюн, от неонатологичното отделение в СБАГАЛ "Проф. д-р Димитър Стаматов", ще говорят..
Гергана Драгнева (Geri the Geri) е едно от лицата на Варна, които често можем да видим на различни културни събития в града. Самата тя е артист, но нейните произведения са предназначени да галят небцата и да стоплят душите на хората. Неависимо дали е зад щанда на фууд кемпера Capibara , или е в импровизирана полева кухня, тя винаги е в центъра на..
Според председателя на ДСБ Варна д-р Ивайло Митковски няма причина от тук нататък кметът на морската столица Благомир Коцев да продължава да е в ареста. В обзорното предаване на РВ „Позиция“ той заяви, че след като следствието е приключило, оправданието за задържането му, че може да повлияе на свидетели, е отпаднало. „Докато се гледа..
Макрорамката на бюджета 2026-та показва, че разходите като процент от БВП ще достигнат нечувани за съвременната история на България нива. „Това не е държавата, която познавам, каза бившият министър на икономиката Николай Василев, като допълни, че България до сега е харчила около трийсет и няколко процента от БВП“. По думите му очертаващите се..
Интервю с Paolo Bruno (THY LIGHT) Първият концерт на бразилската фюнеръл блек метъл група THY LIGHT в България е на 16 ноември. Актуалната екстремна формация ще свири в софийския клуб „Mixtape5“, а подгряващи банди са родната DIMHOLT и гръцката блек метъл група INFERNAL STORM. По повод първия концерт на THY LIGHT в България със съдействието на..
Липсата на важни инфраструктурни връзки, като магистрала "Хемус" , продължава да забавя развитието на областите от Северна и Централна България. Варна, Русе, Велико Търново и Габрово не си взаимодействат достатъчно. Те не успяват да изградят устойчива икономическа ос, за разлика от Южна България, където се оформя силна линия..
Бюджет 2026 е политически компромис, съставен така, че да няма толкова недоволни. На всеки е дадено по малко, а резултатът е позната формула на добрите бюджети - такива, които не предизвикват кризи, но и не водят до дълбоки промени. Така коментира одобрения от кабинета проект на бюджета на страната за 2026 икономистът Димитър Събев от Институт за..