Варна от днес отново е домакин на Международния фестивал на анимационния филм. В предаването "Новият ден" известният български художник-аниматор и режисьор Анри Кулев разказа:
Нивото е традиционно добро, защото фестивалът традиционно събира реколтата на най-доброто от целия свят през годината. Обикновено 10-15 % са много добри филми, да не кажа изключителни. Мисля, че е много високо и много добро. Винаги съм твърдял, че варненската публика може да види една анимационно бижу, да го нарека, защото съчетава в себе си креативните, измишляшки, режисьорски, художнически филми с едно по-комерсиално, по-детски и по-различно анимационно кино от това за възрастни. Така че, в общата палитра има един много добър резултат!
Очаквате ли, че някои от филмите, които ще бъдат показани тук, след това ще се бори за Оскар в секция „Анимация”?
Не знам тази парализа в българина на темата „Оскар”... Колкото сме по-далеч от този нещастен „Оскар”, толкова по-страстно го желаем! Това си е американско състезание, чуждоезичните филми са в една секция и не съм сигурен дали има друга секция за анимация, освен англоезичната. Канадския филм на Ушев така приповдигна българина, че го накара да чувства и той носител на „Оскар” дълго време, в което няма лошо, разбира се! Много е хубаво. Нищо не очаквам, защото всяка награда е сама за себе си и като човека си носи съдбата. За да се участва в такова състезание трябва да стои солидна организация зад теб. Филмът на Ушев е от канадската анимационна асоциация (National Board of Canada). Той е активно подпомаган, търсен, той е един обгрижван филм. Нещо, което не може да се каже за нито един български или европейски филм. Във Варна между нас е носителят на „Оскар” Александър Петров и ще бъде в журито. Той също няма руски „Оскар”, той има канадски „Оскар”, понеже Канада настоява много и тя иска да има „Оскар”-и и тя ги получава. А не съм сигурен в Русия някой дали иска. Александър Петров е изключителен рисувач, много добър аниматор. Неговият филм „Старецът и морето” по Хемингуей взе „Оскар” преди десетина години – едно изключително произведение!
Имахме възможност да го гледаме във Варна.
Да, сега ще има и негова ретроспектива.
Каква анимация Ви е интересна да гледате в момента?
Гледам с еднакво удоволствие и 3D, и класическа анимация, и пясъчна, и живопис. Опитвам се да внуша това и на студентите, че животът е много пъстър, че нещата са много различни, че един артист трябва да се занимава със всичко. М.г. направих един пълнометражен „Пук” по текста на Валери (б.ред. Петров), по приказката. Той се въртя във Варна и сега ще го покажем отново.
Тук беше неговата премиера. Сега отново идвате с премиерен филм - „Вятър работа”.
Да, това е един 12-минутен черно-бял анимационен филм. Преди повече от 25 г. направих „Веселякът”, който беше толкова мощен и добре сложен филм, че още седи нормално и ни държа топло тези 25 г. (смее се) сега е следващата тема от серията, да я наречем за „знамената”. Темата за „раждането” – как от „знамето” на бащата и майката се ражда „знамето” на детето, т.е. една метафора за идеите.
Реакцията на публиката важна ли е за Вас?
Аз първо очаквам публика, а после реакцията й! Защото проблем на всички фестивали и на съвременното кино е публиката. Защото там, където киното е живо, а в България то е полуживо, залите са пълни. Там, където е живо не се крадат филми от интернет, не се гледат турски сериали, а се гледат национални. Това е въпрос на национална регулация. Същевременно си давам сметка, че публиката е свикнала доста лениво да гледа едни дълги анимации на Pixar или на Disney, едни приказки и да се унася в някакви розови мечти. Докато анимационното кино, особено европейското, това което го има и във Варна, е много късо и динамично, филмите са 10-на минути. Трябва да се сменя рязко настроение, когато се натрупват едни качества едно върху друго, човек с невъоръжено око за този вид кино изпуска нишката, почва да му се струва досадно. Но съм убеден, че тези филми трябва да се гледат и варненската публика има този шанс! Това е бъдещето по някакъв начин, затова и 7-ма година правим анимационни работилници за децата на Варна с лектoри от Белгия и Франция Жан-Люк Слог и Карин Миралес.

Специализираната АГ болница във Варна отбелязва световния ден на недоносените деца - 17 ноември, със семинар на тема "Всичко за недоносеното бебе - от болницата до необходимата грижа у дома след изписването" . Лекторите - д-р Симеона Живкова и акушерката Фаня Кючюн, от неонатологичното отделение в СБАГАЛ "Проф. д-р Димитър Стаматов", ще говорят..
Гергана Драгнева (Geri the Geri) е едно от лицата на Варна, които често можем да видим на различни културни събития в града. Самата тя е артист, но нейните произведения са предназначени да галят небцата и да стоплят душите на хората. Неависимо дали е зад щанда на фууд кемпера Capibara , или е в импровизирана полева кухня, тя винаги е в центъра на..
Според председателя на ДСБ Варна д-р Ивайло Митковски няма причина от тук нататък кметът на морската столица Благомир Коцев да продължава да е в ареста. В обзорното предаване на РВ „Позиция“ той заяви, че след като следствието е приключило, оправданието за задържането му, че може да повлияе на свидетели, е отпаднало. „Докато се гледа..
Макрорамката на бюджета 2026-та показва, че разходите като процент от БВП ще достигнат нечувани за съвременната история на България нива. „Това не е държавата, която познавам, каза бившият министър на икономиката Николай Василев, като допълни, че България до сега е харчила около трийсет и няколко процента от БВП“. По думите му очертаващите се..
Интервю с Paolo Bruno (THY LIGHT) Първият концерт на бразилската фюнеръл блек метъл група THY LIGHT в България е на 16 ноември. Актуалната екстремна формация ще свири в софийския клуб „Mixtape5“, а подгряващи банди са родната DIMHOLT и гръцката блек метъл група INFERNAL STORM. По повод първия концерт на THY LIGHT в България със съдействието на..
Липсата на важни инфраструктурни връзки, като магистрала "Хемус" , продължава да забавя развитието на областите от Северна и Централна България. Варна, Русе, Велико Търново и Габрово не си взаимодействат достатъчно. Те не успяват да изградят устойчива икономическа ос, за разлика от Южна България, където се оформя силна линия..
Бюджет 2026 е политически компромис, съставен така, че да няма толкова недоволни. На всеки е дадено по малко, а резултатът е позната формула на добрите бюджети - такива, които не предизвикват кризи, но и не водят до дълбоки промени. Така коментира одобрения от кабинета проект на бюджета на страната за 2026 икономистът Димитър Събев от Институт за..